Három jó film, és a negyedik, ami mindent visz - Oscar 2016 esélyek

2016.február.28.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A nagy dobás - nem lesz elég nagy az Oscarhoz?

big short, oscar, oscar 2016, legjobb film
big short, oscar, oscar 2016, legjobb film

Bár lassan már fogalmam sincs, az Amerikai Filmakadémia mit is vár el egy alkotástól, amelyet a legjobb film díjára jelöl. Szerintem ez a három film azért jó jelölt, mert erős a forgatókönyv, jók a színészek, remek a rendezés és fontos társadalmi kérdéseket feszegetnek. Ráadásul A nagy dobás és a Spotlight olyan alkotások, amelyek esetében biztosan sokan örültek volna, ha nem készülnek el. A nagy dobás szerintem mégsem fog nyerni. Azért nem, mert túl bonyolult – nem véletlen, hogy ennyire kevés filmest érdekel az egész világot érintő 2008-as gazdasági világválság mint téma -, tanulságot nem nagyon lehet levonni belőle, maximum annyit, hogy ilyesmi bármikor újra megtörténhet, és akkor ugyanígy a szegények fognak szívni, és a gazdagok és gátlástalanok továbbra is röhögni fognak a markukban. Szóval, remek film, és Christian Bale igazán elvihetné a legjobb mellékszerelőnek járó Oscart érte – bár szerintem azt sem fogja, és valahogyan az az érzésem, hogy A nagy dobás lesz az idei nagy vesztes, de remélem, nincs igazam -, a film mégsem elég könnyen fogyasztható ahhoz, hogy legjobb filmként Oscart érjen.

a szoba, oscar, brie larson, 2016

A szoba nagyon erős történet – regényváltozata is bestseller volt – az elrabolt és évekig fogságban tartott, majd kiszabadult lányról és kisfiáról. Ráadásul a rendezés is elkerüli az összes olyan bukatót, amelyek túl szirupossá tehetnék a sztorit, és a színészek is nagyon rendben vannak, a mellékszereplőkön át a két főszereplőig. Nagyon valószínű, hogy Brie Larson el is viszi a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat. Abszolút megérdemelten. Nekem nőként az is külön öröm, hogy a nagyrészt fehér férfiak által uralt Hollywoodban egy-két film azért készül évente, amelyben nőknek is jut szignifikáns - tehát a történet alakulására alapvető hatást gyakorló - szerep. Bár rendkívül vicces, hogy az ilyen alkotásokat általában megdobják egy legjobb női főszereplő jelöléssel, és ennyi. Nyilván már az is öröm, ha ezt a díjat nem egy férfiaknak, férfiakról szóló filmben nyeri el a főhős nője, úgyhogy ne elégedetlenkedjünk. Meg abba is hagyom ezt a nyavalygást, hiszen az egyenlőség férfi és nő között már régen megvalósult, mint sokan mondják!

spotlight, oscar

A Spotlight nagyon megérdemelné a díjat

Szóval, visszatérve A szobára, valahogyan nem érzem, hogy leeshetne neki a legjobb film díja. Ellenben a Spotlight – Egy nyomozás részletei minden ízében remek Oscar-díjas film lehetne. A történet nagyszabású, valós és nagyon fontos: egy bostoni lap papok által történt, évtizedekre visszanyúló gyermekmolesztálási ügyekben nyomoz, és kutatásaik eredménye végül nem csak Bostonban, hanem az USA-ban, majd aztán az egész világon hasonló botrányok feltárását és a vétkesek felelősségre vonását hozza magával. Mindez ismét egy hatásvadászattól teljességgel mentes rendezésben valósul meg, nagyszerű színészi alakításokkal és katartikus pillanatokkal. Ráadásul a történetnek vélhetően sajnos még nincs vége.

És akkor eljutottunk oda, hogy állítólag A visszatérő fog nyerni ebben a kategóriában. Ez számomra teljesen érthetetlen, és annyira naiv vagyok, hogy nem is sejtettem volna, hogy ez tényleg lehetséges, de lassan meggyőztek az Oscar-díjak történetében nálam sokkal nagyobb jártassággal bíró újságírók. Nem is az lenne a bajom, ha a Spotlight alul maradna, hiszen – hogy csak néhány döbbenetet soroljak föl – olyan filmek NEM nyertek már legjobb film Oscart, mint a Szédülés, a Taxisofőr, a Nagymenők és a Ponyvaregény. Ugyanakkor A visszatérő – azon kívül, hogy szerintem ez Inárritu eddigi leggyengébb filmje – nem szól semmi olyasmiről, ami egyetemes érték lehetne. (Bocs, de számomra egy teljességgel hihetetlen túlélő-történet, amelynél ráadásul folyamatosan biztos lehet abban a néző, hogy a főhős egyik durva jelenetben sem fog meghalni, nem közvetíti még az ember lelki erejének határtalanságát sem). Ráadásul sem a kritikusok, sem a nézők nem voltak oda érte túlságosan. Hogy miért nyerhet mégis?

a visszatérő, leonardo dicaprio

A visszatérő végül nemcsak DiCaprio első Oscarját gyűjti be, hanem minden fontosabb díjat is?

Nos, azért, mert a legtöbb jelölést gyűjtötte be idén – szám szerint tizenkettőt -, elvitt négy fontos BAFTA-díjat, köztük a legjobb rendezésért járót, és három Aranyglóbuszt, köztük a legjobb film és a legjobb rendezés kategóriáét is. Mindenesetre ez még mindig nem borítékolható, és személy szerint továbbra is reménykedem a Spotlight győzelmében, de DiCaprio szinte biztosan megkapja érte a legjobb férfi főszereplő szobrát. És ezért sajnálom. Mert ő tényleg egy sor remek alakítást tudhat maga mögött, többször volt méltánytalanul mellőzve, és most ezért az egyáltalán nem kiemelkedő filmért fogja elvinni a szobrot. Ugyanezt tették annak idején Al Pacinóval, aki nem érdemelt Oscart a Keresztapa-trilógia egyik részéért sem, a Serpicóért, a Kánikulai délutánért, A sebhelyesarcúért sem, végül Az asszony illatában megkapta. Nevetséges.

Persze Leo alakítására nem lehet panasz, de maga a karakter nem adott túl sok lehetőséget a színészi önkifejezés széles tárházának fölvonultatására. Tulajdonképpen csak folyamatosan szenvednie kellett az egyre borzalmasabb, és egyre hihetetlenebb megpróbáltatások miatt. DiCaprio ennél jóval többre hivatott, és ezt számtalanszor bizonyította is már. Bryan Cranstont a Trumbóban sajnos nem láttam, de Fassbendernek Steve Jobs szerepében szerintem nagyobb mozgástere volt arra, hogy emlékezetes alakítást nyújtson, és nyújtott is - de ez a szobor már DiCaprióé idén.

Stallone életműdíjat kapna, vagy tényleg ennyire jó?

A férfi mellékszereplő számomra nagy lutri, itt nagyon örülnék a már említett Christian Bale-nek, de Tom Hardy is nagyon-nagyon jó volt A visszatérőben, és hát itt van Stallone, aki elvitte az Aranyglóbuszt a Creedért, és popkulturális szempontból is vicces lenne, ha Stallone Oscart kapna. A film a maga nemében nem rossz, a legtöbb klisét sikeresen elkerüli, de azért nem egy emlékezetes darab, viszont Stallone a kiöregedett Rocky szerepében tényleg jót alakít. Vagy inkább azt mondanám, nem rosszat. Csak hát lássuk be, Stallone azért kaphatná meg itt az Oscart, mert ő mégiscsak Stallone, meg minden – bár nem igazán értem, ő milyen nehézségeken ment keresztült, hogy ennyire drukkolni kellene neki, de persze, poén lenne, ha nyerne. Csak mindig eszembe jut, hogy a tényleg baromi nehéz élethelyzetéből kiemelkedő, egy fantasztikus filmben fantasztikus alakítást nyújtó Mickey Rourke annak idején, amikor vélhetően élete utolsó esélye lett volna a győzelemre, nem vihette haza a szobrot, nem tudok tiszta szívvel drukkolni Stallonénak, pusztán a popkulturális vicc kedvéért.

Sajnos a legjobb női mellékszereplő kategóriában nem éreztem olyan erősnek a mezőnyt, hogy bárkinek is őszintén drukkolnék, mert szinte mindenki megérdemelné annyira, mint a másik. Az Aranyglóbuszt elvivő Kate Winslet jó volt, mint mindig, de nekem nem kimagasló. Alicia Vikander szintén izgalmas színésznő, de nekem ő sem elég erőteljes egy Oscarra.

A rendezést már említettem, nagyon gyakori, hogy az viszi el érte a díjat, aki a legjobb filmet rendezte, de az is előfordulhat, hogy "korrigálnak", vagyis jelen esetben, ha A visszatérő nyer, akkor a Spotlight-ért Tom McCarthy vagy A nagy dobásért Adam McKay viszi el.

A legjobb eredeti forgatókönyv díja viszont egyértelműen a Spotlight-é kell, hogy legyen. Itt azért csendben megemlíteném az ebben a kategóriában szintén jelölt Straight Outta Comptont is, mint egyetlen feketékről szóló filmet. Ráadásul nem is rossz, és azoknak is abszolút szórakoztató, akiket alapból nem feltétlenül érdekel a rapzene történelme.

A legjobb adaptált forgatókönyv megint egy nagy kérdés. Itt már tényleg az lenne az egyetlen jó választás, ha A nagy dobás nyerne, hiszen könnyen lehet, hogy ez lesz az egyetlen díja, de A szoba szerintem ugyanúgy versenyben van, és még akár egyéb meglepetés is történhet. Bevallom, én a Mentőexpedíciót nem tudtam értelmezni, számomra abszolút nem volt nagy szám, hasonlóan éreztem a Brooklyn teljességgel kiszámítható sztorijával kapcsolatban is, de az állam azért nem esne le sajnos, ha valamelyik ellopná a díjat A nagy dobás vagy A szoba elől.

A legjobb külföldi film kategóriájában nem szeretnék most esélyeket latolgatni. Azt szeretném, ha a Saul fia nyerne. Elsősorban azért, mert nagyon jó film. Persze, számomra az is fontos, hogy magyar. Nagyon rég történt már velünk olyan, hogy Oscar-jelölést ért volna egy filmünk, és rangos (rangosabb) filmfesztiválokon sem jeleskedünk, ezért csodálatos lenne, ha sikerülne. És ez most több, mint valószínű.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Lehet, hogy te magad is elköveted ezt a hibát álláskeresés közben, és nem is tudsz róla

Lehet, hogy te magad is elköveted ezt a hibát álláskeresés közben, és nem is tudsz róla

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője