18+

Felnőtt tartalom

Elmúltál már 18 éves? Ezen az oldalon felnőtt tartalom található!

Brutális és gyönyörű: VOSS, ilyen volt a divattörténet legemlékezetesebb bemutatója

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Lagerfeld híres mondása szerint a divattervezők olyasmit hoznak létre, amire szüksége igazán senkinek nincs, de mindenki vágyik rá. A dizájner irányítása alatt a Chanel a vágy felkeltésének igazi nagymesterének számított. Olyan pompás kirakatot hoztak létre, amiben bárki tudott gyönyörködni. A lefegyverző kulisszák előtt tartott bemutatók, a pazar anyagok, a gyönyörű modellek, a fényűző körítés teremti meg az illúziót, ami azonosulásra tudja késztetni a vásárlót. A Chanel kiemelkedő, de valójában a divatmárkák döntő többsége igyekszik létrehozni a maguk kirakatát, amiben felismerhetik önmagukat a vásárlóik. Létezik azonban egy ellenpólus, akik inkább szeretnék betörni és feldúlni ezeket a kirakatokat, hogy az illúzió helyett valami valódi jelentést találjanak, igazi kapcsolatot a ruha és viselője között.

Alexander McQueen, 2001 tavasz-nyár, Voss
Fotó: Rexfeatures

Alexander Lee McQueen egyértelműen kirakatromboló volt. Nem azonosulást várt el a vásárlóktól, hanem azt, hogy a kollekciói által felvett problémákra reflektáljanak. A divatbemutatóinak erős állításaival, azonban nyilvánvalóan szemben állt a piac logikája, miszerint neki is el kellett adnia a ruhákat. Ironikus, hogy ma a legangolabb márkának számít, ruháit viselik a hercegnék, a Nagy-Britanniába érkező hírességek, előkelőségek Alexander McQueen kreációkban tisztelegnek az brit kultúra előtt. Ironikus, hiszen saját legendáriuma szerint Lee McQueen a Savile Row egyik szabászati műhelyében töltött gyakornok évei alatt egy Károly hercegnek készült kabátba belehímezte, hogy "I am a cunt", azaz én "Én egy p&csa vagyok". Ironikus, hiszen a London külvárosában született, és klasszikus munkáscsaládban felnőtt divattervező saját indentitását a skót gyökereiben találta meg, inkább látta magát elnyomott, lázadó skótnak, mint olyannak, aki részese, folytatója lehet a brit kultúrának. McQueen mára azonban mégis az lett, pályája egyszerre fényes győzelem, és kudarc is, hiszen egy lázadónak mi lehetne nagyobb kudarc annál, mint hogy keblére öleli az a közeg, ami ellen lázad? Ugyanakkor kétségtelen, hogy a bemutatói kiállják az idők próbáját, a legfontosabb show-i ma is felkavaróak, elementáris a hatásuk, és ugyanolyan zavarba ejtőek, mint akár évtizedekkel ezelőtt. A 2001-es tavasz-nyári kollekciója például nem csupán az ő pályáján, de az egész divattörténetben kiemelkedő momentum.

Bolondok háza

Alexander McQueen célja mindig az volt, hogy erős reakciókat váltson ki a divatbemutatóival. És ebből a szempontból a 2000 őszén bemutatott 2001-es tavasz-nyári bemutató, amelyet a tervező VOSS névre keresztelt, szinte páratlan nem csak az ő pályáján, hanem az egész divatvilágban.

Szemétből igazgyöngy - Az év divatfilmje a McQueen

Szemétből igazgyöngy - Az év divatfilmje a McQueen

Nehéz rekonstruálni a történéseket, hiszen minden résztvevő másként emlékszik, de az bizonyos, hogy legalább háromnegyed órát, de egyes beszámolók szerinte majd´ másfél órát váratta a show meghívottjait a tervező. A zsúfolásig megtelt nézőtérről nem egy hagyományos kifutóra, hanem egy hatalmas tükörfalú kockára meredtek a várakozók. Elsőre minden bizonnyal szórakoztató volt a látvány, de a visszaemlékezők szerint egyre frusztrálóbbá vált az idő múlásával. Ki lehet próbálni, hogy milyen kellemetlen mondjuk 20 percen keresztül figyelni saját magunkat a tükörben.

Kate Moss nyitószettje a VOSS show-n:

Kate Moss a Voss show nyitó modellje
Fotó: Rexfeatures

Amikor végre kihunytak a fények, láthatóvá vált a hatalmas kocka belseje, ami leginkább egy rideg kórházi környezetre emlékeztetett. Ebbe a térbe lépett a gézzel bekötött fejű Kate Moss egy nude színű ruhában, amit mintha félbehagytak volna. A szupermodell furcsa kifejezéstelen arccal sétált el a nézőkkel szembeni falig, amit meg is érintett. A show vendégei könnyen rájöhettek, hogy a kockának belül is tükörből volt a fala, így a modellek őket nem, csak magukat láthatták. Sajátos performansz kezdődött, a bekötözött fejű modellek közül volt aki őrült módjára kapálózott, és volt aki szinte hisztérikusan csapódott a falhoz. Egy modell megtépettnek látszó felsőben, szinte félmeztelenül, a vállán hatalmas kitömött madarakkal hisztérikusan érkezett, mintha Hitchcock Madarak című filmjéből lépett volna elő.

Hitchcock parafrázis a VOSS show-n:

Madarak, Hitchcock parafrázis az Alexander McQueen 2001-es Voss show-ján
Fotó: Rexfeatures

A sztármodell Erin O´Connor egy fehér kagylóruhában jött, amiről, mint egy megtébolyult istennő, tépkedni kezdte a darabokat. Később is érkezett a kifutóra hasonló ruha, amiről darabokat tépkedtek a modellek, így végül kifutóként szolgáló kalitka padlója tele lett a ruhák után visszamaradt törmelékekkel.

A kagylóból készült ruha, amelyet Erin O´Connor azonnal roncsolni kezdett a kifutón:

Erin O´Connor kagylóruhája
Fotó: Rexfeatures

Alexander McQueen szabászati csúcsteljesítménye a Voss, amiben sokrétű elképesztő tehetségét megvillantotta. A Norfolk partjain talált kagylókból készített ruha, vagy a laposra csiszolt fekete kagylóból készített szoknya mellett a kollekció tele volt festett strucctollakból készített részletekkel. A záródarab, amelyet szintén Erin O´Connor viselt, felső része vörösre festett, csiszolt üveglapokból készült, ami harmonikusan illeszkedett a hatalmas vörösre és feketére festett strucctollakból készített szoknyarészhez.

Záródarab, Erin O´Connor ruhája festett orvosi üvegből, és festett strucctollakból készült. "Azt akartam, hogy az állat vére minden egyes darabból visszaköszönjön" - mondta a ruháról McQueen:

Erin O´Connor a Voss bemutató záró ruhájában
Fotó: Rexfeatures

A teljesen irracionális anyagpárosítások McQueen zsenijének legelképesztőbb bizonyítékai. A kezei között meglepő természetességgel formálódnak ruhává olyan alapanyagok, amelyek cseppet sem szokványosak. Ráadásul az anyaghasználat mellett, a technikai tudásnak is bámulatosan széles spektrumát vonultatja fel a dizájner, amikor a klasszikus angol szabászati múltjából hozott nadrágkosztüm mellett például tradicionális japán viseleteket is kifutóra állít aprólékos tudást igénylő selyemhímzéssel. A kollekcióban rengeteg florális motívum bukkan fel, a természetre reflektálnak a madártollas részletek, ugyanakkor teljesen klasszikus darabokból sincs hiány.

Klasszikus japán motívumok a VOSS kollekcióban:

Japán selyemhímzés: Alexander McQueen 2001 Voss
Fotó: RexFeatues

Festett tollból készült felső:

Madártollas felső: Alexander McQueen, Voss, 2001
Fotó: Rexfeatures

Olyan apró részletek színezik a kollekciót, mint például az a kabát, amely zöldre festett strucctollakból áll, és amelynek nyomatán a figyelmes szemlélő magának a tervezőnek az arcmását fedezheti fel a mintán. Mintha Alexander McQueen volna az inkább taszító báb, amiből aztán a kollekció, mint pillangó kel életre. A bemutatóban állandó pulzálás tapasztalható, az egyszerű letisztult és a részletgazdag, technikailag bonyolult darabok között, a steril környezet és a természetközeli motívumok között, a normalitás és az őrület között, a megtermékenyítő és fenyegető természet között, az alkotás és a dekonstruálás között. A bemutató már a végletek között ingázó darabokkal is divattörténelmet írt volna, de a teátrális és meghökkentő zárlata újabb jelentésekkel, és kérdésfelvetésekkel, további rétegekkel bővítette a divatbemutató sokszínűségét.

Mi a VOSS?

A show névadója egy kisebb norvég körzet. Voss egy mindössze 14 ezer lakosú több kisebb faluból és egy városkából áll. A jelentőségét a változatos környezete adja, illetve az, ami valószínűleg a közismerten madármániás Alexander McQueen számára fontossá tette a nem túl sűrűn emlegetett környéket, hogy a madárpopulációja egészen egyedi, egyes becslések szerint legalább 155 féle madár figyelhető meg ezen a területen, köztük sok olyan is, ami a skandináv vidéken máshol nagyon ritkán látható. Voss környéke éppen ezért fontos az amatőr vagy éppen profi ornitológusok között. A tervező a kollekcióban felvonultatott madármotívumok sokasága alapján választhatta a norvég körzet nevét a kollekció címének. Ugyanakkor a szokatlan helyszín az elmegyógyintézetre hajazó berendezés rögtön egy újabb inspirációt tár fel, amiről maga a tervező is nyilatkozott. A bemutató kulisszáit a Stephen King regényéből készült 1999-es film, a Halálsoron inspirálta. Nyilvánvalóan nem csupán a környezet, de maga a történet is áttételesen hatással volt a show-ra, hiszen az ártatlanság-bűn, őrület-emberség, előítélet-valóság kettősségét exponálja a film, ami VOSS kollekcióban is fontos szerepet kap. Azonban az, hogy a bemutató legfontosabb kérdése a szépség, az emberi testhez való viszony, és az önelfogadás, azt valójában a szürrealitsa, felkavaró képeiről ismert fotóstől, Joel-Peter Witkintől kölcsönzött letaglózó zárlat teszi egyértelművé.

20 éves a modernkori divat legfelkavaróbb, legfelemelőbb momentuma: amikor a ruha életre kelt

20 éves a modernkori divat legfelkavaróbb, legfelemelőbb momentuma: amikor a ruha életre kelt

A meztelenség diadala

A VOSS zárlata zavarba ejtő és sokkoló, még videón nézve is. Amikor Erin O´Connor üveg-madártoll ruhájában kivonul a kalitkából hirtelen értelmet nyer a hatalmas tükörüveg kocka belsejében látható, kisebb zárt, kívülről rothadónak látszó kocka értelme. A falai ugyanis leválnak, és láthatóvá válik egy anyaszült meztelenül, bizarr fejdíszben heverő telt nő, aki körül lepkék százai repdesnek.

Michelle Olley szárnyas maszkban a VOSS zárlatában:

Michelle Olley, az Alexander McQueen Voss show-n
Fotó: Rexfeatures

A Witkin Sanitarium című fotójáról ismerős élőkép egyszerre teljesen új megvilágításba helyezi a kollekciót. Az apró szilánkokra törő üvegfal mögött fekvő nő elevensége éles kontrasztban áll a modellekkel bábszerűségével, a testek közötti kontraszt élesen veti fel a szépséghez való viszonyunkat. Alexander McQueen bekötözött fejű modelljei mintha egy plasztikai sebészet pácienseivé váltak volna, akik nem tudnak mit kezdeni a saját testükkel. A bizarr maszkban, lélegeztető csővel a szájában heverő Michelle Olley (aki civilben a londoni fétiskultúra ünnepelt írója) azonban velük szemben maga az eleven erő. Annak ellenére, vagy éppen azért mert a meztelen, a divat normája szerint nem is tökéletes teste ki van szolgáltatva a nézőknek, képes felülkerekedni a divatbemutató által konstruált szépség fogalmán. A zavarba ejtő zárlat persze sokféle értelmezést felvet, ahogy maga az egész kollekció is. Alexander McQueen bemutatói szinte mindig kétségek között hagyják a befogadókat, kérdéseket tesznek fel a divat és a test viszonyáról, a szépség fogalmáról, a ruha és a kultúra kapcsolatáról, azért maradnak elevenek az alkotásai évtizedek múltán is, mert ezeket a kérdéseket nagyon élesen veti fel, de a nézőre hagyja, hogy a válaszokat megtalálja.

A cikkhez az alábbi írásokat használtam fel:

Andrew Bolton: The Savage Beauty - a MET múzeum digitális katalógusa

Lizzy James: Alexander McQueen´s SS 2001, Voss

Vogue archive - Alexander McQueen, Spring 2001, ready-to-wear

Kate Bethune: ‘Encyclopedia of Collections' in Alexander McQueen - VOSS

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője