Ismerd meg a byVarga és a Katalin Merksz Millinery márkák Londonban élő tervezőit

2020.szeptember.17.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Londont a világ egyik divat-fővárosának tartják, nem alaptalanul. A két igen rangos egyetem mellett rengeteg kisebb oktatási intézmény ontja magából a kreatívabbnál kreatívabb tervezőket, a lüktető világváros tökéletes terepet nyújt a tehetségek kibontakozásához, és nem utolsó sorban a híres londoni divathét évente négyszer idevonzza a divatszakma legnagyobbjait. Nem véletlen, hogy sok magyar tervező számára egy vonzó cél ebben a metropoliszban márkát alapítani, vagy magyarországi márkájukat bemutatni. Az évek során többen próbáltak betörni és fennmaradni a meglehetősen kompetitív londoni divatszcénában, most két fiatal, Londonban élő és dolgozó hölggyel, Varga Fanni női ruhatervezővel és Merksz Katalin kalapervezővel beszélgettem a tapasztalataikról és az útjukról.

Varga Fanni - byVarga

Több mint 3 éve létezik a byVarga nevű női ruhamárkád, ami nagy sikereket ért el Londonban és Budapesten egyaránt. Megtennéd, hogy bemutatnád a kezdeteket, a történetedet pár mondatban?

2016 végén inditottam a márkát, ami nagyon nehéz volt, mivel az üzleti, termelési és eladási részekhez egyáltalán nem értettem, így mindent saját magamnak kellet megtanulnom és felépítenem. Sokat pályáztam különböző kreatív és üzleti versenyeken, ami sokat lendített a márka előrejutásában. Ezek között szerepelt például egy cikksorozat a londoni Evening Standard újságban, egy mentorprogram a Harvey Nichols nagyáruházzal, és pár külföldi megjelenés és divatbemutató. Itt azonban nem állt meg a fejlődés, folyamatosan képeztem magam és alakítottam a márkát. A márkát Stella McCartney is beválogatta az európai Designers for Tomorrow nevű versenybe a legjobb öt tervező közé, akik bemutathattak a berlini divathéten.

Egészen elképesztő kollekcióval rukkolt elő a NUBU

Egészen elképesztő kollekcióval rukkolt elő a NUBU

Fontos a fenntarthatóság a munkád során, a tervezésnél és kivitelezésnél is, mesélnél erről bővebben?

A márka számára fontos a tudatos ruhatár kialakítása és kiváló, hosszú élettartamú termékek készítése, így tervezésnél mindig törekszem arra, hogy természetes alapanyagokkal dolgozzak, mint például selyem, gyapjú, bőr valamint újrahasznosított anyagok. Nemcsak az anyagválasztásban, hanem a termékek formájában is próbálok olyan egyedi ruhákat alkotni, melyek különlegesek és többféleképpen viselhetők, így alkalmasak egy elegánsabb alkalomra, valamint akár utcai viseletre is a megfelelő kiegészítőkkel párosítva, szintén a fenntarthatóság jegyében.

Fotó: byVarga

Hogy jellemeznéd pár szóban az ideális byVarga nőt, és miért?

Nőies és erős, magabiztos, kreatív, eredeti, sokoldalú és inspiráló. Ezek a tulajdonságok határozzák meg legjobban a byVarga viselőit és a ruhák is ezeket az üzeneteket tükrözik.

Két ország között ingázol folyamatosan, két oszágban építed a márkádat, mik a legnagyobb különbségek, amiket tapasztalsz?

A legnagyobb különbséget a vásárlói rétegben látom, külföldön sokkal nyitottabbak az emberek az új dolog iránt és szívesebben vesznek termékeket kisebb, kezdő márkáktól, ezzel is bizalmat szavazva ezeknek a kreatívoknak. A másik különbséget talán a szakemberekben látom, itthon rengeteg kiváló mesterember van, (és persze Londonban is) de itthon még mindig megőrizték azokat a régi technikákat és kivitelezési módokat, amiket esetleg máshol már nem használnak. Számomra fontos, hogy a márkám hazai értékeket is képviseljen, ezért is gyártatok Magyarországon remek szakemberekkel.

Fotó: byVarga

Pár hónap pihenőre kényszerült az egész világ, te szakmailag illetve márkatulajdonosként hogy élted meg ezt az időszakot?

Ez az időszak nemcsak nekem, de mindenki másnak nagyon nehéz, sok a bizonytalanság, ez egy kis márka életében talán még nehezebb, így fontos volt átstrukturálni a működést és többet nyitni az online eladás felé, mivel sajnos több megrendelésemet is visszamondták a vírus miatt. Ezt az időt próbáltam arra is kihasználni, hogy többet alkossak, sok időm volt tervezni és olyan dolgokat csinálni, amikre általában jóval kevesebb időm jut.

Nemrég az egyik legnagyobb e-commerce weblap, a Not Just A Label felvette a márkát a honlapjára, ami nem kis siker. Mesélnél az ehhez vezető útról?

A webshop inditása előtt kerestek meg, hogy mindenképp szeretnék, ha csatlakoznék hozzájuk, mivel nagyon tetszik nekik a márka és sok lehetőséget látnak benne. Természetesen nagyon örültem a felkérésnek, hiszen ez egy remek lehetőség, hogy már nemcsak a márka webshopján, a byvarga.com-on, hanem a NJAL-ön is forgalmazzák a termékeket, így még szélesebb vásárlói réteghez juttatva el a brandet.

Fotó: byVarga

Mik a legfontosabb tanácsok, amiket adnál a mostani kezdő divattervezőknek?

Sokan azt gondolják, hogy ez egy könnyű szakma, pedig nem így van, nagyon összetett és jó, ha valakinek több mindenben van szakértelme és rálátása több dologra. Sok kitartás kell hozzá, mivel sok kudarc is éri az embert, jó ha erre fel van készülve. A legfontosabb tanácsom az lenne, hogy legyen az ember kitartó, mivel a sok munka mindig meghozza a gyümölcsét.

Hol látod magad illetve a márkádat 5 év múlva?

A márkával szeretnénk egy még erősebb brand image-et kialakítani és több nemzetközi piacon is megjelenni. Szeretnénk további vásárlók felé is nyitni, akik hisznek a márka értékeiben és egy tudatosabb vásárlói kultúrát kialakítani azoknak, akik szívesen fektetnek be örök darabokba, melyek évekig megállják a helyüket.

Merksz Katalin - Katalin Merksz Millinery

Katalin, Londonban élő kalaptervező vagy, ami szerintem roppantul izgalmas. Mesélnél a kezdetekről, a tanulmányaidról és a márkádról?

Én valójában 2008-ban költöztem ki Londonba, hogy kitanuljam a stylist szakmát. Így végeztem el a St. Martin`s College of Art főiskolán a Fashion Styling szakot remek tanárokkal. Aztán éreztem, hogy valami konkrétabbat is szerettem volna vagy pluszt hozzáadni a szakmához. Teljesen sorsszerüen, egy hirdetésben találtam rá egy "millinery" (kalapkészítés) kurzusra. Ott el is készítettem életem első fejdíszét, ami azonnal rengeteg új kis ablakot nyitott meg a fantáziámban. Ezt a tanfolyamot még sok újabb kurzus követte, számos díjnyertes kalapkészítő tanárral, majd a St. Martin`s College-ben elvégeztem a kalapkészítő szakot is. Azóta inkább a fejdíszek érdekelnek, kalapot már ritkábban készítek. Aztán eldöntöttem, hogy a stylistkodás és a fejdíszkészítés együtt is működhet, így meg is alapítottuk hivatalosan is az üzletemet, ami a Katalin Merksz Millinery London nevet viseli. Online keresnek meg az ügyfeleim, a legtöbben ajánláson keresztül jutnak el hozzám, illetve magazin megjelenés által is már többen megismertek.

Az első Young Talents Program résztvevői nyitották meg a budapesti divathetet

Az első Young Talents Program résztvevői nyitották meg a budapesti divathetet

Mit gondolsz, mi a legnagyobb kihívás a szakmádban, a vállalkozásépítésben, amit meg kellett tanulnod külföldön?

A legnagyobb kihívás a szakmában talán az, hogy ugyan Londonban nem olyan szinten, mint Magyarországon, de az emberek még mindig luxusdolognak tartják a fejdíszviselést. Még ha nem is az anyagi oldaláról beszélünk, ez még mindig úgy van az emberek fejében, hogy ilyet csak egy nagy eseményre (esküvő, buli, lóverseny, fotózás...) lehet felvenni. Én szoktam mondani az ügyfeleimnek, hogy miért is ne lehetne akár egy szerda reggel a bevásárláshoz is felvenni? Fejdíszt viselni olyan, mint felvenni egy csini magas sarkú cipőt. Rögtön megváltozik a nő tartása, magabiztosabb lesz, vonzza a szemeket, kapja a dicsérő pillantásokat. A vállalkozásépítésben azt találom nehéznek, hogy én saját magamat illetve kreálmányaimat nem tudom dicsérni. Pedig tudjuk, hogy a jó marketinghez ez elengedhetetlen. Engem csak az alkotás része érdekel. Maga az a része, hogy külföldön müködik a cég, nem okozott problémát, a tanulmányaim és a munkák alatt elég sok embert ismertem meg, valamint a barátom, a családom és a barataim is rengeteget segítenek.

Fotó: Katalin Merksz Millinery

Ki a legnagyobb inspirációd?

Engem rengeteg minden és mindenki tud inspirálni. Azért a kedvenc neveim a szakmában Philip Treacy meg Steven Jones, mindig levesznek a lábamról. Szeretem Adele-t, Jodie Comert, Audrey Hepburnt, Kate Winsletet, az én fejemben rájuk bármikor tudok fejdíszt kreálni. De olyan is volt már, hogy egy idegen az utcán megihletett.

A kalaptervezés igazi művészet, hogy látod magad, tervezőként vagy művészként? Hogy fuzionálod a két világot a kész darabokban?

Én, mint müvész? Ilyet szabad egyáltalán valakinek magaról gondolnia? Én ilyenkor csak kuncogni szoktam. Én annyit tudok, hogy jön egy érzés vagy felkérés, és beindulnak a fogaskerekek. És akkor lesz valami jó, valami szép, valami, ami tetszik. Amiben benne van a szívem meg a viselő szíve is. És ez egy szép házasság, ez az én hajtóerőm. Persze olyan is van, hogy nem jön az ihlet, most azt tanulom, hogy ezt is el kell olykor fogadni.

Fotó: Katalin Merksz Millinery

Az egész világ egy kis pihenőre kényszerült az elmúlt hónapokban, hogy befolyásolta ez a kreativitásodat, illetve a márka fejlődését?

Megmondom őszintén, hogy sok pofont kaptam az elmúlt időszaktól, mert pl. a londoni kalaphét (London Hat Week) elmaradt. Amire nagyon készültem, nagyon vártam. Idén egy számomra nagyon fontos darabbal készültem, nagymamámnak az egyik kalocsai hímzett ruhadarabját dolgoztam rá egy modernebb formára, és nagyon vártam, hogy a közönség mit szól hozzá. Hát erre még kicsit várni kell. A híres Ascot-i lóverseny is elmaradt, ami nálunk elmaradhatatlan program a testvéremmel. Már több fejdíszem is megfordult a nívósabb szektorokban is. Ilyenkor szeretünk körbenézni, ezen az eseményen ott van a legtöbb fejdíszkészítő munkája. De az is igaz, hogy minden rosszban van valami jó. Sok online kurzuson és szemináriumon tudtam tanulni és kapcsolatot építeni. Volt időm online galériákat nézegetni, inspirálódni. Nem unatkoztam.

Hogyan tovább, mi a következő lépés a Katalin Merksz Millinery számára?

Most új fába vágtam a kalaptűmet (azt hiszem ezt így ildomos egy kalapkészítőnek mondani, fejsze helyett). Két magyar showműsoron fogok dolgozni az év második felében, mint stylist és fejdíszkészítő. Izgatottan várom hogyan alakulnak a továbbiak.

Fotó: Katalin Merksz Millinery

Tamás Rita

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A fenntartható, hazai márkák támogatása a közös ügyünk!
WAMP x Fashion Revolution Hungary

A fenntartható, hazai márkák támogatása a közös ügyünk! WAMP x Fashion Revolution Hungary

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Készülj fel a strandszezonra! Jövünk a leszuperebb alakformálási tippekkel (x)

Készülj fel a strandszezonra! Jövünk a leszuperebb alakformálási tippekkel (x)

A Dolce&Gabbana új illatpárosából árad a magabiztosság- Fedezd fel Te is! (x)

A Dolce&Gabbana új illatpárosából árad a magabiztosság- Fedezd fel Te is! (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)