Egy légiutaskísérő elárulta: elképesztő, mekkora a különbség az itthoni és a közel-keleti légitársaságok között
A TikTok nagy szerepet játszik abban, hogy egyre több és több lány akar légiutaskísérő lenni, a közösségi oldalakon pedig általában csak a szakma leginkább kecsegtető aspektusai válnak láthatóvá: mesés úti célok, ötcsillagos szállodák, tökéletes egyenruha, na és a kedvezményes repülőjegyek. És ugyan vannak negatív részei is a munkánknak, az előbb felsoroltak könnyen elfeledtetik azokat.
Ezeket láttad már?
Ám ahány ország, ahány légitársaság, annyi szokás, egy dolog pedig biztos: az Egyesült Arab Emírségekbeli légitársaságok nemcsak a szerviz és a minőség kérdésében vezető, de a munkavállalók tekintetében is.
Itthon nincs túl sok lehetőség
Ha ma Magyarországon szeretne valaki légiutaskísérő lenni, sajnos nem sok lehetőség van, csak a fapados légitársaságok várják a jelentkezéseket, ahol sok esetben már az elején nagy anyagi invesztálást várnak el a cégek.
Mit jelent ez pontosan? Egyes cégek Budapesten szervezik a kiképzést, mások viszont Európa különböző részein, és a hat hétre a szállást sem fedezik, tehát máris több százezer forintot kell kifizetni arra, hogy egyáltalán elkezdhesd a tréninget, amiről remélhetőleg nem küldenek majd haza. A fizetés átlagos, és a kedvezmények listája nem túl hosszú. Egyes helyeken még a foglalkoztató cég járatain sem utazhatnak kedvezménnyel a légiutaskísérők, ez pedig teljesen más világ, mint ami a Közel-Keleten megszokott.
A Közel-Keleten egy új világ várja a légiutaskísérőket
Itt ugyanis a légiutaskísérők életében minden Glamour faktor összpontosul. A külföldre költözés minden lépését elintézik, támogatnak benne. Mindig tájékoztatva voltunk arról, pontosan mit és hogyan, hol kell elintéznünk, minden alkalommal tudtuk, hogy mit kell tennünk.
Egy légiutaskísérő vallomása: Így omlott össze az egészségem, amikor repülni kezdtem
Itt sok esetben a lakhatáson sem kell aggódni az embernek, a lakbér kérdése nem lesz égető kérdés, a légitársaság ugyanis a legtöbb esetben állja azt. Vagy lakhatási támogatást nyújtanak, vagy pedig a lakást biztosítják. Utóbbi esetben pár nappal az érkezésed előtt kapsz egy címet, és minden esetben egy olyan helyen szállásolnak el, ahol edzőterem és medence is található. A legjobb tornyokban a szauna és a sportpályák is megtalálhatóak, de ehhez azért nagy szerencse kell.
Ugyanitt említhető a rezsi, amelyre szintén nem kell, hogy gondod legyen, hiszen kifizetik a gázt, a villanyt, a vizet, és sok helyen még az internetet is, ami nagy segítség, mivel az utóbbi általában elég borsos.
Mi a helyzet a mindennapi élet költségeivel?
Dubai alapvetően nem éppen olcsó, ahhoz, hogy az itteni életet élvezni tudd, pénzre van szükséged. A legtöbb helyen azonban a cabin crew-k nem fizetnek teljes árat, külön applikációk állnak rendelkezésre, amelyek kedvezménykuponokat tartalmaznak. Ezek a kuponok lefedik a koncerteket, az élményeket, a belépőket, a ruházkodást, sőt még a mindennapi bevásárlást is.
Vannak persze olyan cégek, akik nincsenek benne a hivatalos applikációkban, én mégis minden alkalommal, minden helyen megkérdezem, jár-e kedvezmény a cabin crew-knak, és sosem volt még nemleges a válasz.
Ha sose gondoltak még erre, és én vagyok az első légiutaskísérő vendég, akkor is engednek az adott árból, mert meglátják benne az üzleti lehetőséget: a légiutaskísérők megjelenését állandóan karban kell tartani, ezért visszatérő vendégek lesznek, így megéri inkább mindig kedvezményt biztosítani. Mi több, a jó, és kedvezményt adó cégek híre terjed a kollegák között is, ami azt jelenti, hogy pillanatok alatt a vendégkör, vagy vásárlói kör gerincét adhatja ez a csoport.
Az Egyesült Arab Emírségekben mindenki jól jár ezzel a kapcsolattal. A munkaadók látják, hogy ha a légiutaskísérőnek csak a munkájára kell koncentrálnia, ő is többet várhat, és teljesen más lesz a munkához való hozzáállás.
Légiutas-kísérő árulta el, melyek a repülőgép legkoszosabb részei: ha lehet, ezekhez inkább soha ne nyúlj
Egyébként, éppen emiatt alapvető, hogy medence és kondi nélküli szállást soha nem adnak: ahhoz, hogy azt a súlyt és formát lássák amit szeretnének, biztosítják a lehetőséget, hogy anyagi ráfordítás nélkül tartsuk karban a testünket. A medence pedig a feltöltődést szolgálja, ha a szabadnapomon így regenerálódhatok a forróságban, sokkal kipihentebben, kellemesebb közérzettel megyek a fedélzetre, jobban teljesítek, és kedvesebb is leszek, hiszen teljesen feltöltődve érkezem vissza.
A szolgáltatók pedig nem kell, hogy bármilyen szállal is kapcsolódjanak az adott légitársaságokhoz, ha meglátják a fejlődési lehetőséget, gyorsan beigazolódik majd nekik, hogy a cabin crew-k nagy számából adódóan sokkal jobban járnak vele, ha akár 20 százalékot is elengednek.
Valószínűleg érdemes lenne más országokban is beleépíteni ezeket a lépéseket, lehetőségeket a cégek működésébe, és akkor talán nem csak és kizárólag a UAE- ben, vagy éppen a Golf öböl többi országában összpontosulnának a légiutaskísérők. Ám ameddig az egyik oldalon a lehetőségek végtelen száma adott, máshol viszont „csak” a fizetés jár, addig nem kérdés, hogy sokan inkább a távoli munkahelyet preferálják.
Kiderült, milyen ruhadarabokban nem érdemes repülni a légiutas-kísérő szerint: undorító ok áll a háttérben
Nem beszélve a desztinációkról: a magyar bázisról szinte csak fordulójáratok vannak, a cabin crew így semmit nem lát az adott úticélból, hiszen el sem hagyja a gépet, azonnal tovább megy. A közel-keleten azonban virágzik a layoverek piaca, akár 3-4 napot is az adott helyen tölthetsz, és 1-2 év alatt ingyen beutazhatod a világot. És hát valljuk be, a legtöbb ember azért helyezkedik el ebben a szakmában, hogy világot lásson, ami csak ebben a rendszerben lehetséges.
