Hogyan jöttek divatba a sovány nők, és miért ilyen gyakori a testképzavar?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Gyakran éri a divatvilágot a vád, hogy nagyban hozzájárul a fiatalok testképének torzulásához. A kifutók és reklámok modelljei rossz példát mutatnak, ami arra sarkallja az őket csodáló fiatal lányokat, hogy egy olyan eszményképnek próbáljanak megfelelni, ami szinte csak egészségtelen életmóddal érhető el. Erről a kérdéséről nem lehet eleget beszélni!

Hogyan jöttek divatba a sovány nők, és miért ilyen gyakori a testképzavar?
Fotó: Shutterstock/Profimedia/Getty Images/Northfoto, montázs: Herceg Éva

A soványság egészen az utóbbi időkig nem számított divatosnak. A tömegmédia, a szórakoztatóipar fejlődése azonban alaposan felforgatta az emberek gondolkodását. Anorexia, bulimia – olyan kifejezések, amelyek az utóbbi évtizedekben szinte ráégtek a modellszakmára. A divatipar már felismerte, hogy muszáj kitörnie a bűnbak szerepéből, de egyáltalán hogyan keveredett ilyen helyzetbe?

Fókuszban az arc

Az első igazi szépségideálokat a mozi adta a világnak. A némafilmek sztárjai a maguk korában az ideális szépséget jelentették. Esetükben azonban a szépség még inkább az arcra vonatkozott. Ennek kézenfekvő oka, hogy hang nélkül az arc, a tekintet, a mimika volt a filmszínészek legfontosabb kifejezőeszköze. A hangosfilm megjelenése már jelentős elmozdulást eredményezett, de lévén, hogy a film cenzurális okokból keveset mutathatott a testből, még mindig inkább az arc volt a szépség első számú fokmérője. A második világháború után a test egyre fontosabbá vált, és egyre hangsúlyosabb lett szépségideálok megjelenésében. A divat ebből aktívan kivette a részét; a magazinok a rajzos illusztrációit lassan teljes egészében felváltották a divatfotók. Kialakult egy szakma, a modelleké, akik már azzal kerestek pénzt, hogy jól mutatnak a fotókon, és a kifutókon többféle ruha is jól áll nekik. Jerry Hall, vagy a 70-es évek Vogue címlapjait uraló Karen Graham már egy új fogalmat, a modellalkatot testesítették meg. Magasak, vékonyak voltak, de emellett a megjelenésük nagyon nőies is volt. A divat számára egyértelműen ők a szépségideálok, de hogy a modellek a tömegek számára is azokká váljanak, ahhoz egészen a 80-as évekig várni kellett.

A test birodalma

Miközben a XX. század utolsó felére a divatvilág egyre fontosabb része lett szórakoztatóiparnak, elindul egy párhuzamos folyamat is, ami a testkép alapvető megváltozásához vezetett a 80-as évek második felére. A 70-es években egyre népszerűbbé váló testépítő mozgalmat követően a 80-as évekre kitört a fitneszláz, amely a 90-es években közepéig meghatározó marad; az edzőtermekben pedig már nemcsak a férfiak küzdöttek a vasakkal. Ekkoriban törnek be a modellek is a tömegmédiába, a zenei tévéknek hála rengeteg videóklipben bukkannak fel manökenek, akik aztán ismert zenészek, színészek barátnőiként, vagy műsorvezetőként a világ kedvencei válnak, ráadásul a fitneszhullámot is remekül kihasználják.

Minden idők egyik legsikeresebb edzésprogramját például a szupermodell-generáció sztárja, Cindy Crawford dobta piacra, Shape Your Body címmel. Szépség, test dolgában a modellek váltak etalonná, azonban alig vívták ki maguknak a címet, máris jelentkeztek a bajok. A divatszakma, talán ráunva, hogy a ruhák helyett inkább a modellekre figyelt mindenki, vagy, csak mert egyre terebélyesedett az ipar, és több manökenre volt szükség, az egymáshoz nagyon hasonló, már-már fiús alkatú lányokat kezdte alkalmazni a kifutón és reklámokban. A Linda Evangelista, Helena Christensen vagy éppen Cindy Crawford fémjelezte szupermodell-generáció nőiességével ellentétben a következő időszak modelljei, mint például Kate Moss a soványságukkal tüntettek.

Őszintén az evészavarokról és a divatszakma kapcsolatáról - megjelent Bogár Nikolett első könyve

Őszintén az evészavarokról és a divatszakma kapcsolatáról - megjelent Bogár Nikolett első könyve

Modellbetegség: anorexia

A 2000-es évek egyik legnagyobb visszhangot kiváltó, nagy részt fiatal nőket érintő betegsége az anorexia nervosa volt. Ekkoriban egyre több tanulmány vizsgálta, hogy mennyiben befolyásolja a média a fiatalok testképét, illetve annak zavarait. Nem meglepő, hogy az eredmények szerint a tévéműsorok, reklámok, magazinok által mutatott példák követése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy gyakoribbá váltak a fiatalok körében az étkezési zavarok. Az első számú bűnbak a divatipar lett, az anorexia veszélyeire felhívó kampányok egyenesen egyenlőségjelet tettek a divat és étkezési zavarok kialakulása közé.

Ugyan, ha szétnézünk az akkori kifutókon, akkor egyértelmű, hogy a probléma ott volt a tervezők orra előtt, hiszen számos láthatóan egészségtelenül sovány lány is megfordult a divatházak bemutatóin. Ezzel együtt is persze túlzás azt állítani, hogy a torzult testkép kialakulásáért csakis a divat tehető felelőssé, hiszen az ilyen problémák hátterében rendszerint más lelki traumák is állnak a rosszul megválasztott minták mellett. Az viszont tény, hogy a divatvilág egy darabig nem foglalkozott a problémával. Aztán 2006-ban két haláleset mindenkit rádöbbentett arra, hogy muszáj lesz változtatni a korábbi gyakorlaton. Előbb egy huszonkét éves uruguayi modell, Luisel Ramos, majd pár hónappal később a huszonegy éves brazil Ana Carolina Reston is az anorexia nervosa szövődményeibe halt bele. A madridi divathéten azonnal bevezették a testtömeg-index korlátot, hogy kiszűrjék a kórosan sovány lányokat. Az anorexia sötét árnyként telepedett a divatvilágra, pláne azután, hogy Olivieiro Toscani fotós No Anorexia című képe, - amelyen a francia modell és színésznő, a csontsoványra fogyott, és azóta ugyancsak elhunyt Isabelle Caro szerepelt -, valósággal sokkolta a világot. A divatheteken szigorúbb ellenőrzést vezettek be, de világos volt, hogy megújulásra van szükség.

Rövid plus size forradalom

A divatiparon egyre nagyobb volt a nyomás, hogy támogassa a kampányaiban az egészségesebb testképet. A kívánalomnak csak félig-meddig sikerült eleget tenni, azonban néhány éve a divatmagazinok és a márkák figyelme is az úgynevezett plus size szépségek felé fordult. Kisebb szépséghiba, hogy a hullám sztárjának kikiáltott Crystal Renn alig fogadtatta el magát gömbölyded alakjával a modellvilágban, szinte máris visszafogyott. Utóbb kiderült, hogy ő maga is étkezési rendellenességgel küzd. Egy másik plus size sztár, Robyn Lawley is borzolta a kedélyeket, amikor a leghíresebb bikinis mellékletben Sports Illustrated Swimsuit Issue-jában szerepelt. Ő volt ez első fecske, aki ilyen méretekkel a magazinba került, lehetett volna áttörés is, de inkább felháborodást váltott ki, hogy az ausztrál modell fotóin egyáltalán nem néz ki pluszos méretűnek. Miközben a divat igyekszik nyitni, a modellek ma már inkább szabadulnának a plus size kifejezéstől. Sokan úgy érzik, ez olyasmit sugall, mintha nem normális lenne az alakjuk, holott teltnek lenni egyáltalán nem abnormális. Egy biztos, manapság már nagyon meg kell válogatnia a szavakat a divatmárkáknak, mert a közösségi média korában a vásárlók sokkal gyorsabban reagálnak az üzenetekre, mint eddig bármikor. A világ legismertebb fehérneműcége, a Victoria´s Secret is megtapasztalhatta ezt, amikor előállt a The Perfect Body (A tökéletes test) szlogenű kampányával. Még mielőtt a reklámok tömegesen megjelentek volna, a márka közösségi felületeit ellepték a felháborodott kommentárok, amiért a reklámfotókon csakis tökéletesen formás és sovány modellek illegették magukat. Az imázsépítés helyett azonnal visszakozni voltak kénytelenek, miután a vásárlók egy része bojkottot hirdetett a Victoria´s Secret ellen.

Önmagukat hibáztató szülők, az anorexia idealizálása: hogyan lehet túllépni a tévhiteken az egyik leghalálosabb pszichiátriai betegséggel kapcsolatban

Önmagukat hibáztató szülők, az anorexia idealizálása: hogyan lehet túllépni a tévhiteken az egyik leghalálosabb pszichiátriai betegséggel kapcsolatban

Új testkép

Miközben a kifutókon a helyzet nem sokat változott, és a lányok testalkata még mindig fiús, a divatvilág igyekszik kiutat találni a helyzetből. Külön kollekciókat dobnak piacra a teltebb vásárlóiknak, és egyre többször hallani arról, hogy a hagyományos konfekciós mérettáblázatot újra kellene gondolni. A külvilág felé pedig azzal üzennek, hogy a kampányaikban, fontos eseményeiken rendre felbukkanna kerekdedebb alkatú nők. Így lett Marc Jacobs egyik múzsája Beth Ditto, és talán ezért is rajonganak a tökéletesen kerek fenekű Kim Kardashianért is és az isteni Lizzoért.

Ha önmagadon, vagy a környezetedben valakin a testképzavar jeleit véled felfedezni, mindenképpen fordulj orvoshoz. Itt olvashatod el , milyen jelenre kell odafigyelni!

Tanuld meg szeretni a tested! Segítünk!

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője