Így befolyásolja a cukorfogyasztás a termékenységedet

2021.március.3.

Az elmúlt években több kutatás is kimutatta, hogy az állandó magas cukorbevitel negatívan befolyásolja mind a férfiak, mind a nők termékenységét. A Bostoni Egyetem egyik tanulmánya szerint már napi egy pohár cukros üdítő fogyasztása is elég ahhoz, hogy jelentős arányban csökkenjen a termékenység mindkét nem esetében. De valóban ennyire komoly lenne a helyzet?

Így befolyásolja a cukorfogyasztás a termékenységedet
Fotó: Getty Images

Mára már széles körben elismert tény, hogy a cukor sajnos negatívan hat a reproduktív hormonok működésére, valamint károsítja a petesejtek és a spermiumok minőségét. A Harvard Egyetem 2018-ban publikált tanulmányában 3828 gyermekvállalás előtt álló észak-amerikai nő és 1045 férfi étrendjét elemezték a tudósok. Az eredmények egyértelműen azt igazolták, hogy a cukros italokat fogyasztó nők és férfiak egyaránt kevésbé termékenyek.

A termékenység csökkenésének legfőbb oka az, hogy minél több cukrot és finomított szénhidrátot fogyasztunk, annál több inzulint termel a testünk, aminek alapvető funkciója az, hogy a cukrot a véráramból energiatermelés céljából a sejtekbe mozgassa. A magas vércukorszint és az inzulinszint pedig jelentősen befolyásolhatja a termékenységet.

A túlzott cukorfogyasztás sok betegséget előidézhet, de más, már meglévő betegségek tüneteit is felerősítheti. A nők nagyjából 10%-át érintő PCOS (policisztás ovárium szindróma) esetében például alapvetően nehezebb a teherbeesés, de mivel döntő többségük inzulinrezisztenciában is szenved, a magas cukorbevitel minden tekintetben roncsolja az egészségüket és az anyává válásuk esélyét.

Na de mi a teendő akkor, ha te is gyermekvállalást tervezel a jövőben, de úgy érzed, hogy nem megfelelő a cukorbeviteled? Nos, első körben cseréld ki az étrendedben a finomított szénhidrátokat teljes kiőrlésű szénhidrátokra, amelyek lassítják a cukor véráramba való felszívódását, megakadályozva a vércukorszint emelkedését. Ha eddig sok cukros kekszet vagy süteményt ettél, akkor kezdésként csökkentsd le maximum heti egy-két alkalomra a fogyasztásukat, de még jobb, ha rövid távon teljesen ki is zárod őket az étrendedből.

A finomított szénhidrátokkal való leszámolással párhuzamosan törekedj arra, hogy rendszeresen, lehetőleg minden nap mozogj, és legalább napi hét órát aludj! Ha ennél kevesebb időt szánsz egy éjszaka az alvásra, másnap a vércukorszinted és az inzulinszinted is magasabb lesz. Ha ezt a néhány alapvető dolgot megteszed, máris sokkal jobb lesz az egészségi állapotod, és amellett, hogy könnyebben tervezhetsz gyermekvállalást, kiegyensúlyozottabbnak és energikusabbnak fogod magad érezni.

Ez is érdekelhet

10 híresség, aki SOHA nem iszik alkoholt!

10 híresség, aki SOHA nem iszik alkoholt!

GLAMOUR Horoszkóp

Könnyen dühbe gurulsz, ha a dolgok nem kedved szerint alakulnak - Egymondatos horoszkóp: Április 11.

Könnyen dühbe gurulsz, ha a dolgok nem kedved szerint alakulnak - Egymondatos horoszkóp: Április 11.

Divathírek

Ezért az ikonikus óráért évtizedek óta rajonganak a hírességek

Ezért az ikonikus óráért évtizedek óta rajonganak a hírességek