Ha a következő 7 tulajdonságból legalább 5 igaz rád, kiváló kommunikátor vagy
Karrier Kedd sorozatunkban új nagy témakörhöz érkeztünk, így az elkövetkező hetekben a kommunikáció témáját járjuk körbe különböző aspektusokból. A Világgazdasági Fórum minden évben közzétesz egy listát az adott év tíz legmeghatározóbb képességéről. Ahogy az elmúlt pár évben, így a 2025-ös listán is kiemelkedő helyet értek el a kommunikációs készségek.
Ezeket láttad már?
Akár szakmai kapcsolatokat építesz, akár a személyes kapcsolataidat mélyíted el, a hatékony kommunikáció képessége téged is kiemelhet a többiek közül. Felmerül azonban a kérdés: vajon mitől lesz valaki kiváló kommunikátor? És ami még fontosabb, hogyan tudja ezeket a tulajdonságokat ápolni a mindennapi interakciók során? Ebben a cikkben összegyűjtöttem a kiváló kommunikátorok legfontosabb jellemzőit, valamint megvalósítható tippeket is, amelyek segítségével valamennyit elsajátíthatod.
A kiváló kommunikátorok…
1. Aktívan hallgatnak
A nagyszerű kommunikátorok nem csak hallanak, hanem valóban odafigyelnek a másik fél mondanivalójára. Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy teljes mértékben a beszélőre koncentrálsz, megérted az üzenetet, amit át szeretne adni és átgondoltan válaszolsz. Ez a készség elősegíti a bizalmat, a tisztánlátást és a mélyebb kapcsolatokat is.
Hogyan fejlesztheted?
- Iktass ki a zavaró tényezőket! Tedd félre a telefonodat és szentelj osztatlan figyelmet a kommunikációs partnerednek.
- Figyelj a non-verbális kommunikációdra is! Bólints, tartsd a szemkontaktust és hajolj kissé előre, hogy kifejezd az elkötelezettségedet.
- Reflektálj! Foglald össze, amit a másik fél mondott, hogy biztosítsd őt arról, hogy megértetted, amit közölni akar. Mondd például: „Szóval, ha jól értettem, akkor…”.
- Válaszadás előtt tarts szünetet! Állj ellen a félbeszakításnak vagy a következtetések elhamarkodott levonásának. Hagyd, hogy a beszélő befejezze a gondolatait.
Az igazán kreatív emberek 10 paradox tulajdonsága, ami csak rájuk jellemző: rád mennyi igaz közülük
2. Világos és tömör
A kiváló kommunikátor tudja, hogyan kell világosan és tömören átadni az üzenetét. Kerüld a szakzsargonokat, amikor arra nincs szükség, valamint a felesleges fecsegést vagy a kétértelműséget, ezzel is biztosítva, hogy a mondanivalód könnyen érthető maradjon.
Hogyan lehet ezt javítani?
- Ismerd meg a hallgatóságodat! Szabd a nyelvezetedet és hangnemedet is a megszólított személyhez vagy csoporthoz.
- Rendezd a gondolataidat! Mielőtt beszélsz vagy írsz, gondold át a lényeges pontokat, amelyekről beszélni szeretnél.
- Kerüld a töltelékszavakat! Az olyan szavak, mint az „ő”, vagy „hát” felhígíthatják az üzenetedet. Helyette gyakorold a szünetek tartását.
- Kérj visszajelzést! Ellenőrizd, hogy megértették-e az üzenetedet. Egy egyszerű „Mennyire fogalmaztam érhetőene?” kérdés sokat segíthet.
3. Empatikusak
Az empátia beleérző képesség, mely által megérthetjük és átérezhetjük másik ember érzéseit, élethelyzetét. Az empátia lehetővé teszi a kommunikátorok számára, hogy mélyebb érzelmi szinten kapcsolódjanak, így mások úgy érzik majd, hogy értékelik, megértik és megbecsülik őket.
Hogyan fejlesztheted az empátiádat?
- Gyakorold a perspektíva-váltást! Képzeld magad rendszeresen a másik ember helyzetébe, hogy jobban megértsd a nézőpontját.
- Légy kíváncsi! Tegyél fel nyílt végű kérdéseket, hogy bátorítsd a többieket a gondolataik és érzéseik megosztására.
- Mutass együttérzést! Már apró gesztusok, például egy kedves szó vagy egy megnyugtató hangnem is nagy változást hozhat.
Ezzel a módszerrel végre olyan ötleteid lehetnek, melyek megváltoztatják a karrieredet
4. Magabiztosak
A magabiztos kommunikáció bizalmat és hitelességet ébreszt a másik félben. A kiváló kommunikátorok önbizalmat sugároznak anélkül, hogy arrogánsnak tűnnének.
Hogyan építheted az önbizalmadat?
- Figyelj a testtartásodra! Állj vagy ülj egyenesen és tartsd a vállaidat lazán! Az Amy Cuddy pszichológus által kutatott úgynevezett “hatalmi pózok” megismerése és gyakorlása tudományosan igazoltan növeli az önbizalmadat.
- Készülj fel alaposan! Ha egy témáról beszélsz, prezentációt vagy értekezletet tartasz, esetleg egy tárgyalási helyzetben kell helyt állnod, végezz előzetes kutatást és gyakorold előre, amit mondani szeretnél.
- Fogadd el a hibázást! Mindenki megbotlik időnként. Ahelyett, hogy a hibákon rágódnál, koncentrálj a méltóságteljes továbblépésre.
5. Rugalmasak
A nagyszerű kommunikátorok képesek a stílusukat és a megközelítésüket a helyzethez vagy a közönséghez igazítani. Tudják, mikor kell hivatalosnak, lazának, határozottnak vagy empatikusnak lenniük.
Hogyan fejlesztheted a rugalmasságodat?
- Figyelj! Figyelj a testbeszédre, a hangnemre és a kontextusra, hogy felmérd a megfelelő kommunikációs stílust.
- Gyakorolj rendszeresen! Ha egy megközelítés nem működik, ahelyett, hogy lefagynál, egyszerűen próbálj ki egy másikat. Ha például valaki zavarodottnak tűnik, kínálj számára egy egyszerűbb magyarázatot vagy példát.
- Maradj nyitott! Légy nyitott arra, hogy megváltoztasd a nézőpontodat vagy új információk alapján kiigazítsd az üzenetedet.
- Tanulj másoktól! Írj egy listát azon személyekről (kollégák, vezetők, hírességek, barátok stb…), akik kiválóan kommunikálnak. Figyeld meg, ők hogyan alkalmazkodnak a különböző váratlan helyzetekhez és építsd be a technikáikat a saját stílusodba.
Ismered a kreatív személyiségtípusodat? Ez a teszt elárulja, melyik vagy a 4 típus közül
6. Non-verbálisan is kifejezőek
A kommunikációnk nagy része nem verbális. Az arckifejezések, a gesztusok, a testtartás és a szemkontaktus mind megerősíthetik vagy alááshatják az üzenetedet.
Hogyan fejlesztheted a non-verbális kommunikációdat?
- Ismerd meg a testbeszédedet! Állj a tükör elé különböző testtartással és pózokat felvéve. Nézd meg, milyen hatást kelt az, ha keresztezed a karjaidat vagy a lábaidat, ha görnyedt vagy, ha összehúzódsz, ha kiegyenesedsz, ha a kezeiddel gesztikulálsz. Figyeld meg azt is, milyen érzés az egyes pózokat felvenned legalább egy percig. Jegyezd meg, milyen hatást keltesz.
- Tartsd a szemkontaktust! Ez magabiztosságot és figyelmet mutat. Törekedj a természetes, állandó szemkontaktusra, anélkül, hogy bámulnád a másikat.
- Tükrözd mások non-verbális jeleit! Ha finoman alkalmazkodsz valaki gesztusaihoz vagy testtartásához, az hozzájárulhat a kapcsolatteremtéshez.
7. Türelmesek
A kommunikáció nem mindig egyszerű. A kiváló kommunikátorok még a kihívást jelentő beszélgetések során is türelmesek maradnak és lehetővé teszik mások számára, hogy teljes mértékben kifejezzék magukat anélkül, hogy úgy éreznék, hogy sürgetik vagy elutasítják őket.
Hogyan fejlődhetsz?
- Lélegezz mélyeket! Amikor türelmetlennek érzed magad, szánj egy pillanatot a lassú belégzésre és kilégzésre, hogy visszatérj az odafigyeléshez.
- Állíts fel reális elvárásokat! Egyes beszélgetések időbe telnek. Fogadd el, hogy nem minden kérdés vagy ügy oldható meg azonnal és lehet, hogy többször is neki kell futnod egy-egy beszélgetésnek a legjobb megoldás érdekében.
- Gyakorold az aktív várakozást! Használd ki az időt, amíg mások beszélnek, hogy teljesen feldolgozd a szavaikat, ahelyett, hogy a válaszodat terveznéd.
- Fejleszd az érzelmi szabályozást! Dolgozz azon, hogy kezelni tudd a frusztrációdat vagy a türelmetlenségedet a tudatosság vagy érzelem-szabályozási technikák segítségével.
A kiváló kommunikátorrá válás egy folyamat, ami ugyanúgy gyakorlást igényel, mint egy nyelv magas szintű elsajátítása vagy az autóvezetés. A kommunikáció nem csak arról szól, hogy megfelelően fűzzük csokorba a szavainkat, hanem arról is, hogy jelentőségteljes kapcsolatokat teremtsünk, elősegítsük a megértést és bizalmat építsünk. Ha aktívan dolgozol ezeken a jellemzőkön, a kapcsolataidat is erősíteni fogod, mind magánéleti, mind szakmai téren.
Ma melyik tulajdonságra fogsz fókuszálni a fentiek közül? Ne feledd, hogy a kis, következetes erőfeszítések nagy átalakulásokhoz vezethetnek.