Legfontosabb a hitelesség - interjú a Curtiz című film producerével

2019.szeptember.10.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A számos közelmúltbeli magyar filmsiker közül egyik kiemelkedő a Casablanca magyar származású rendezőjéről készült Curtiz, amely 2018-ban a montreáli filmfesztiválon elnyerte a nagydíjat, idén a bostoni filmes mustrán az operatőr, Dévényi Zoltán nyert díjat, a Riviera Nemzetközi Filmfesztiválon pedig alegjobb rendezés díját nyerte el Topolánszky Tamás Yvan rendező. Az ő feleségével, Sümeghy Claudiával beszélgettünk, aki egyben a filmnek a producere is. Interjúnkban Claudia kicsit közelebbről megismerteti velünk a szeptember 12-én a hazai mozikban debütáló filmet.

A filmkészítés mellett dolgozol édesanyád, S. Hegyi Lucia mellett a Luan by Luciánál is. Hogyan osztod meg magad a divat és a filmezés között?

A Lucia Divatakadémiának van projektvezetője, aki kézben tartja az intézményt, csak előadást tartani járok be, mostanában kevesebbet, mivel épp nem vagyok benne nyakig a divatvilágban. Ha akár fél évig nem foglalkozom az iparággal, nem érzem magam száz százalékig kompetensnek. Édesanyámnak segítek a komolyabb stratégiai döntésekben, de minden divattal kapcsolatos munkám attól függ, épp mennyire igényel a filmezés. Általában hullámokban jön, intenzív és kevésbé megterhelő szakaszai vannak, a pályázásnál oda kell tenni magunkat, a forgatást megelőző, egy-két hónapos gyártási szakaszban is rengeteg a munka. Ha azonban a forgatás megfelelően előkészített, komoly anomáliák nem jelentkeznek, akkor a producer meg a gyártásvezető nyugalomban vannak.

Claudia és férje, a Curtiz rendezője, Topolánszky Tamás Yvan:

Sümeghy Claudia és Topolánszky Tamás Yvan
Fotó: Valuska Gábor

Beavatnál, mely feladatok tartoznak a produceri munkakörödbe?

Elsősorban a filmmel kapcsolatos pénzügyeket tervezem meg és felügyelem, de
emellett a kommunikációért és a PR-ért is felelek. Egy-egy projektnél
pénzügyi kalkulációkat készítek, megállapodásokat kötök, ellenőrzöm a pénzek elköltését, a fogatások során felügyelem a tartalék- és túlórakeret felhasználását, összefogom a pénzügyi stabilitásért felelős csapatot, hogy a gyártás megvalósulhasson, vagyis "leforogjunk" a rendelkezésre álló pénzmennyiségből. A gyártásvezető megtervezi a büdzsét, de a producerek hagyják jóvá, figyelmemmel követve a vonatkozó döntési folyamatokat. A gépemen rendesen tizenkét excel táblázat van egyszerre nyitva (nevet).

A film több díjat is begyűjtött már, köztük tavaly a montréali filmfesztiválon a legjobb filmnek járó díjat is. Számítottak ilyen sikerre?


Nem mertük remélni, ráadásul kissé stresszelt az itthoniak várakozása. A-listás fesztiváloknál a babérkoszorút a részvételért is megadják, ezt hívják official selectionnek. Nehéz bekerülni a több ezer nevezett film közé – már az komoly elismerés, hogy az official selectionben lehetünk. Furcsa módon, első filmesként nem az első filmes-kategóriába tettek, pedig nevezéskor ezt jelöltük be (nyilván mindenki így tesz, hiszen sokkal esélyesebb szekció), hanem a World Competitionbe, a zsűrielnök indoklása szerint, hogy a többi első filmnek legyen esélye. Viszont a fő versenyszekcióban az összes többi film költségvetése minimum háromszorosa volt a mienknek. Tulajdonképpen emiatt éreztük, hogy lehet keresnivalónk. Kicsit mintha a kezdők szerencséje lett volna a miénk, de mégsem csak az: elindulsz, hajt a lendület, úgy tűnik, mintha csupán szerencséd lett volna, aztán rájössz, azért érhettél el sikert, mert nulla-huszonnégyben dolgoztál és minden apró részletben a maximumra törekedtél.

Fotó: Stiglincz Gábor

Milyen indíttatásból választottátok témának Michael Curtizt?

A Magyar Média Mecenatúránál szerettünk volna pályázni, mert náluk készítettük a kisfilmjeinket és dokumentumfilmünket, és ezt éreztük a következő lépcsőnek a szakmai tapasztalatszerzésben. Az MMM-nél előnyben részesítik a magyar történelmi témákat, különösen a hajdan volt magyar hírességekhez kapcsolódókat. Tamás ráadásul olyan filmeket szeret készíteni, amelyek nem csak itthon relevánsak. Amikor kutatott a Curtiz-témához, Kertész életéből a Casablanca készítésének időszakát találta a legizgalmasabbnak. Curtiz százhetven filmje közül a Casablanca hozta meg számára a valódi szakmai elismerést. Világpolitikai szempontból is mérföldkő volt, mert ami most is aktuális kérdés Trump politikájában, hogy az USA mennyire izolálódjon Európától, és milyen szinten avatkozzanak be az európai konfliktusokba, ugyanúgy a második világháború kirobbanása körül is fontos kérdés volt. Abban az időszakban járunk, amikor az amerikai kormány jellemzően propagandafilmeket gyártat, fő céljuk, hogy a fiatalok beálljanak a hadseregbe. Még a Warner Brother's mellé is hivatalnokokat rendelnek, hogy figyeljék, milyen ideológiát testesít meg készülő filmjük. A Casablanca egyszerű szerelmes filmnek indult, nem volt megírva a forgatás előtt, folyamatosan íródott, ahogy jöttek a nemzetközi hírek, többek közt a zsidótörvényekről. Curtiz folyamatosan mentette rokonait Amerikába, egyedül húgát nem sikerült kimentenie, akit a zsidótörvények szintén komolyan érintettek. Filmünk ezt az időszakot járja körbe. A Curtiz kvázi a mi gyerekünk. A négyéves alkotói időszak alatt szorossá vált a kapcsolatunk Kertész Mihállyal, ami furának tűnik, hiszen egy valaha élt emberről van szó, akinek a szellemét megidézzük.

A címszerepben Lengyel Ferenc. Játéka mennyiben erősíti Kertész Mihály figuráját?

Tamás számára fontos volt, a főszereplőnk, amellett, hogy kiemelkedő színész, hasonlítson Curtizre. Komoly maszkot nem akartunk, nem tudtunk volna naponta három-négy órát maszkolással tölteni. Tamás talált egy fotót Curtizről, amin nagyon hasonlít Ferire, megmutattuk neki azzal, hogy szeretnénk, ha ő játszaná a rendező-cézárt. Feri ránézett, és felkiáltott: "hol találtátok rólam ezt a képet!?" Azonnal azonosult vele. A beszélgetés alatt átjött, hogy neki is van egy hasonló megközelíthetetlen énje, talán emiatt is vonzó személyiség. Szerethető és közben megközelíthetetlen – mindez teljesen Curtiz volt nekünk. Feri az Instagramon egy jó ideig @mr.curtiz néven szerepelt (mosolyog). Kertész igen rosszul beszélt angolul, állítólag, ha elfáradt, magyarul folytatta, többnyire káromkodva. Lényegesnek tartottuk a szerepben, hogy magyar anyanyelvű beszéljen angolul, így visszaadható az erős akcentus. Angol nyelven forgattuk a filmet, magyarul csak azok beszélnek, akik a való életben is így társalogtak volna egymással. A nem magyarok szerepeit főként itthon élő külföldi színészek alakítják, többségük már forgatott nagy hollywoodi filmekben is. Dobos Evelint kértük föl Curtiz lánya, Kitty szerepére, Barabás Nikolett Curtiz felesége, Bordán Lili az egyik forgatókönyvírót játssza, és még Gyabronka József kapott szerepet a magyarok közül. Evelint is érdekes módon találtuk meg: interjút készített velünk egy reggeli műsorban, és mikor beültünk a taxiba, mondtam Tamásnak, hogy szerintem ő Kitty. Nem tudtuk, hogy már beválogatták a Sunset (Napszállta) színészei közé, azt hittük, hogy televíziós műsorvezető és nincsenek színészi tapasztalatai. A casting utolsó fordulójában derült ki, hogy Nemes-Jeles László filmjében is forgat. Evelin egyébként Lucia ruháiban jár eseményekre, segítünk neki fontosabb eseményeken a stylingban. Bizonyos rendezvényeken Luan by Lucia-ban, másokon, így a Glamour-gálán jelöltként LBL-ben jelent meg.

Fotó: Dévényi Zoltán/Curtis

Milyen alapvető szempontokat vettetek figyelembe a filmgyártás során?


Filmünk nem egy Transformers vagy Avatar, kevés helyszínen játszódik, viszont azok autentikusak. Számunkra a legfontosabb szempont a valódiság és a szórakoztatás volt, és ehhez mérten a legnagyobb dicséret volt Montreálban, hogy hiteles és korhű filmet csináltunk. Kiemelném, hogy a látványvilág megalkotása Kiss Dorka és Kiss Kata érdeme, akiknek Rajk László segített konzulensként. A film egyébként két-három hónap időszakát öleli föl, csak ilyen rövid időtartam tárgyalásával tudjuk megadni a nézőnek a kerek egész, dramaturgiájában koherens történetet.

A neten többféle műfaji besorolását találtam a Curtiznek. Milyen jellegű
moziélményt kap a néző?


Életrajzi ihletésű történelmi dráma a műfaja a filmnek, ezért aki egy hétvégi
családi filmre vágyódik, ne erre üljön be.(nevet) Nem szeretném dicsérni a saját filmünket, ezért inkább a stábot dicsérem: A Curtiz amellett, hogy komoly, aktuális témákat feszeget, szerintem érdekes, érzelmes és egyben vicces is –Tamás és Bak Zsuzsanna majd két és fél évig dolgoztak a forgatókönyvön. A tervezési szakaszban vacilláltunk a színes és fekete-fehér képi világ között, de végül a fekete-fehér mellett döntöttünk. Bár ez nagy kihívás forgalmazás szempontjából, a rendezésnek és Dévényi Zoltán operatőri munkájának köszönetően csodálatos képek kellően színesek. A Subicz Gábor által szerzett és a Modern Art Orchestra big bandje által feljátszott cinematic jazz zene domináns szerepet kapott a filmben, úgyhogy a zenerajongók biztosan nem fognak csalódni, de reméljük, hogy sokak számára lesz jó élmény a film.


Kiss Annamária

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Ez lenne rá a bizonyíték, hogy Katalin hercegné jobban van?

Ez lenne rá a bizonyíték, hogy Katalin hercegné jobban van?

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője