Eke Angéla, akinek a hivatásában a kényelmetlen is kényelmes

2023. december 8.
Ez a cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára, a benne lévő információk elavultak lehetnek.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Junior Prima-díjas Eke Angéla a bábszínházhoz köthető kezdetek után fordult a filmezés és a prózai színház felé. Magyar sorozatokban is szerepelt – például a Tűzvonalban és az Apatigris című szériákban – legutóbb pedig a Valami Amerika trilógia azonos néven futó RTL+ sorozatban.

Eke Angéla
A Dogville című darabban Eke Angéla és a többi színésztársa, nem a megszokott színházi térben játszanak, hanem olyan helyen, ahol maga a tér a díszlet
Fotó: Hutanu Emil

Eke Angéla életében a színpad is hangsúlyos maradt: többek között a Trojka Színházi Társulás oszlopos tagja. Nemcsak a hétköznapokban mutatja meg vagány oldalát, amikor nőiesen extravagáns szettekben jelenik meg nyilvános eseményeken, de a szerepein is átsüt a női erő – aktuálisan, más előadások mellett, Gryllus Dorka első rendezésében, a SZX_MCHN-ban hengerli le a közönséget. Angéla ahhoz a színészgenerációhoz tartozik, amelynek tagjai szabadon feszegetik a saját határaikat, és a műfaji határokat is.

Sok szempontból rendhagyó utat jársz be a színészet terén: például az sem mindennapi, hogy egy olyan népszerű szépíró, mint Závada Péter az Én, Iphigénia monodrámáját rád írja, melyet a gyerekkorod ihletett – nem rejted véka alá, hogy nem volt könnyű neked gyerekként.

Szerencsés vagyok, hogy már a karrierem elején egy ma élő szerzővel dolgozhattam, ráadásul egy személyes, önálló ihletésű monodrámán. Nagyra tartom Péter munkásságát, mérföldkő volt számomra ez a projekt.

Terápia is volt számodra?

Véleményem szerint nem jó, ha a színész a produkcióra terápiaként tekint. Alapvetően igaz, hogy dolgozom magamon, és szerintem jellemző a színészekre, hogy folyton analizálják magukat a szerepeik kapcsán, de ez nem is csoda: a próbafolyamatban óhatatlanul az adott téma befolyása alá kerülünk. Az Én, Iphigénia koncepciójának köszönhetően három különböző szemszögből, két rendező és egy rendezőpáros munkája nyomán nézhettem rá a történetre, ami három különböző igazságot is jelent – ha így nézzük, mindenképp szolgált a darab tanulsággal az életemre nézve. De semmiképpen nem szerettem volna öncélúan felhasználni azt, vigaszt és terápiát másutt keresek.

Eke Angéla szerint minden színpadi produkció egyfajta terápia
Fotó: Panamy

„Énekben, táncban és színészi játékban is meg tudjuk mutatni, mi van bennünk” - Interjú a SIX musical színésznőivel

„Énekben, táncban és színészi játékban is meg tudjuk mutatni, mi van bennünk” - Interjú a SIX musical színésznőivel

A Trojka Színházi Társulás szintén jó lehetőséget kínál a színészi önmegvalósításra. Mely társulásbéli szerepeddel léptél ki legjobban a komfortzónádból? Vagy akkora a kísérletező kedved, hogy inkább a társulat idomul hozzád?

A Trojka Színházi Társulásban komoly műhelymunka folyik, az egy közös szekér, amit együtt tolunk. A független színházi lét különbözik a kőszínházitól, ahova este hat körül besétálsz, vár a csinos öltöződben az öltöztetőd, a kellékes a színpadra lépés előtt kezedbe adja, ami kell, a fodrászok befésülik a hajad – nem sorolom tovább. Függetlenként nem vagyunk elkényeztetve, kisebbek vagyunk, ugyanakkor hiszem, hogy ezért is nagyobb a lehetőségünk elmélyülni az alkotásban. Számtalanszor kilépek a komfortzónámból, de kezdem azt gondolni, hogy nekem a kényelmetlenség a kényelmes.Tíz éve vagyok tag, Soós Attila társulatvezető és főrendező hihetetlenül jól felépítette a szerepeimet: Anna Karenina Kittijétől jutottam el Lars von Trier Dogville-jének Grace-éig, eddig a súlyosan terhelt szerepig, ami egyben beteljesíti azt a vágyamat is, hogy olyan feladatokhoz jussak, ami igazán kihívást jelent – mert azt a szerepet van értelme eljátszanom, ami megráz. Sokszor mondják – talán pont e hozzáállásom miatt –, hogy kísérletező színész vagyok, és örülök, ha ez így látszik kívülről. Annyira a helyemen érzem magam, hogy azt kell mondjam, színházi színészként nem is vágyom többre jelenleg.

Eke Angéla a Trojka Színházi Társulás és a SZX_MCHN, avagy vágyaink meghurcoltatása című produkció alkotóival
Fotó: Panamy

Idén utoljára december 3-án játsszátok a Dogville-t. Hogyan csinálnál kedvet az előadáshoz?

Egyik különlegessége az atmoszféra: nem a megszokott színházi térben játszunk, hanem olyan helyen, ahol maga a tér a díszlet. Egy tizenharmadik kerületi hosszú pincesorban vagyunk, a nézők egy méterre ülnek tőlünk, intim a hangulat. Ugyanakkor, ez nem egy interaktív darab, ahol bevonjuk a közönséget, mindenki biztonságban van. De a közelség miatt a nézők szinte belekerülnek a történetbe – könnyebb a befogadás, mint a hagyományos nézőtereken ülve. A színjátéknak is jót tesz a szokatlan helyszín, mert az segít tisztán játszani. Mindenkinek ajánlom az előadást, kortól és nemtől függetlenül, annak is, aki a trojkás stílust keresi és annak is, aki esetleg már látta von Trier filmjét. Sokan kíváncsiak, hogy színházi előadásban hogyan oldjuk meg a történet végét, és okozunk meglepetést.

Eke Angéla kortól és nemtől függetlenül mindenkinek ajánlja, hogy nézze meg a Dogville című darabot
Fotó: Hutanu Emil

Thuróczy Szabolcs: „Amikor valami megérint, azt viszem magammal évtizedekig”

Thuróczy Szabolcs: „Amikor valami megérint, azt viszem magammal évtizedekig”

Játszol Gryllus Dorka első rendezésében, a formabontó – gondoljunk itt is a szokatlan játszóhelyre, az Aletergo Clubra – SZX_MCHN-ban. Milyen nehézségekkel találtad szemben magad és milyen élményekkel gazdagodtál a próbafolyamat, illetve az eddigi előadások során?

Igazából nem is ez az első rendezése Dorkának, mert az Én, Iphigénia dokumítoszben ő a rendezőpáros egyik tagja, bár az is igaz, hogy teljes előadást most rendezett először. Számomra a SZX_MCHN örömjáték, és vitatkoznék azzal, hogy a darab a melegekről szól, mert a hetero normatív szexualitással is markánsan foglalkozik, amiről viszont kevés szó esik a médiában. Mindkét irányban tabukat döntöget, elég, ha arra gondolunk, hogy a szexualitás témája alapból is tabunak számít. Egyébként mindenki azt hiszi, egy szókimondó, polgárpukkasztó melegedukációs előadásra jött, de az este folyamán a heteroszexuális kapcsolatok is górcső alá kerülnek, mégpedig szórakoztató módon – viszont, ahol mélyre kell menni, ott a darab mélyre is megy.

Eke Angéla szerint a szokatlan helyszín sokszor a színjátéknak is jót tesz, segít tisztán játszani
Fotó: Hutanu Emil

Nem áll távol tőled, hogy hallasd a hangod a médiában: legutóbb egy prankkal keltettél feltűnést, amikor közösségi oldaladon egy fotós készítette képen arany színű medveszobrot tartasz a kezedben, a poszt alá pedig – kissé félreérthetőn – egy köszönőmondatot írtál, mely szerint érdemes kitartani, mert a befektetett munka megtérül – de az igazi Arany Medve-díj még várat magára. Mi volt a célod a poszttal: esetleg egyfajta önbeteljesítő jóslatról van szó?

Nem állt szándékomban megtéveszteni senkit, inkább az lepett meg, hogy sokan komolyan vették. Ebből az egészből, újból az derül ki, milyen figyelmetlenül használjuk a social mediát. Aki valóban elolvasta a posztot, az észlelte, hogy ez egy kis vicc.

Csalár Bence: „Nem akarsz majd feleslegesen megvenni mindent, ha ismered önmagad”

Csalár Bence: „Nem akarsz majd feleslegesen megvenni mindent, ha ismered önmagad”

Felszólalsz a környezeti tudatosság fontossága kapcsán és kritikával illeted a pénzhajhász fogyasztói magatartást, miközben a kultúra fogyasztását javaslod kívánatos alternatívának.

Lehet, sőt, érdemes fenntartható kultúrát fogyasztani! Ilyen projekten dolgozom jelenleg is. Különleges atmoszférába fogom belehelyezni a nézőket: karácsony előtt négy nappal, az Anna Amélie magyar divatmárkának a bemutatótermében, egy hatalmas ágyban, óriási dunyha alá tudnak majd a nézők befeküdni és onnan, kényelemben követhetik a felolvasó estemet. A dunyha a márka szabászati hulladékaiból készül, ezzel is kifejezve a fenntarthatóság iránti elköteleződésünket. Olyan élményt szeretnék nyújtani, amire minden néző vágyik: kiszakadva a hétköznapok rohanásából, kényelembe helyezi magát, átadva magát az előadásnak, ami egy általam írt mesének a felolvasása. Ha belegondolunk, mikor voltunk igazán boldogok gyerekkorunkban, vagy mikor éreztük magunkat gyerekként teljes biztonságban, rájövünk, hogy például akkor, amikor szüleink mesét olvastak nekünk. És hiába nőttünk föl, ezt az állapotot keressük – mert jólesik, ha figyelmet, szeretetet és törődést kapunk. Annak külön örülök, hogy három nő munkájából áll össze a projekt: Annán és rajtam kívül még Kemény Zsófi író, költő, slammer vesz részt benne dramaturgként. Az előadás címe sok S-betű: Ssss – ami az elcsendesedésre utal.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Mostantól máshogy kell tárolnunk az élelmiszereket, mint ahogy megszoktuk

glamour plusz ikon Mostantól máshogy kell tárolnunk az élelmiszereket, mint ahogy megszoktuk

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Új kutatási eredmények: már nemi úton is terjed ez a gyakori betegség (x)

Új kutatási eredmények: már nemi úton is terjed ez a gyakori betegség (x)

Ezt idd nyáron, ha a víz már túl unalmas! (x)

Ezt idd nyáron, ha a víz már túl unalmas! (x)

Íme a legnagyobb hiba, amit a bikiniszezon előtt elkövethetsz - és még a nyaralásodat is tönkre teheti (x)

Íme a legnagyobb hiba, amit a bikiniszezon előtt elkövethetsz - és még a nyaralásodat is tönkre teheti (x)

3 tipp, amivel megelőzheted napjaink egyik leggyakoribb fertőzését! (x)

3 tipp, amivel megelőzheted napjaink egyik leggyakoribb fertőzését! (x)