6 alkalom, amikor ikonikus tervezők munkáit láthattuk a filmvásznon

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Örökös kölcsönhatásban van a film és a divat. Inspirációs forrást biztosít a dizájnerek számára a filmvászon, ami pedig olykor visszatükrözi, máskor pedig új lendületet ad a legújabb öltözködési trendeknek. Sok-sok híres divattervező tett kirándulást a filmművészetbe, és sikerült maradandót alkotniuk a kosztümjeikkel. Íme néhány klasszikus!

 Hat alkalom, amikor ikonikus tervezők munkáit láthattuk a filmvásznon
Hat alkalom, amikor ikonikus tervezők munkáit láthattuk a filmvásznon
Fotó: Profimedia

A NAP SZÉPE – YVES SAINT-LAURENT

Fotó: Gettyimages.com

Luis Buñuel 1967-es filmje – hasonlóan más alkotásaihoz – megjelenése idején kisebb botrányt okozott. A főszereplő Catherine Deneuve a korszak ünnepelt francia színésznője ugyan vállalt korábban is rizikós szerepeket, de a mazochista, szexuális vágyai miatt a prostitúciót választó Séverine karaktere még így is merész húzás volt. A divatvilágban ekkoriban Yves Saint-Laurent volt az uralkodó, a francia dizájner egy évvel a film megjelenése előtt haute couture márkától szokatlan módon ready-to-wear kollekcióval rukkolt elő, és megnyitotta az első boltját is, aminek a legendák szerint éppen Catherine Deneuve volt az első vásárlója, akit szoros barátság fűzött a tervezőhöz. Yves Saint-Laurent filmes pályafutása is hasonló legendával kezdődött, hiszen A rózsaszín párduc című filmben ő tervezte Claudia Cardinale ruháit. A nap szépe című filmben (talán a rizikós téma miatt) a stáblistán nem szerepel a dizájner neve, de valójában ő készítette Deneuve minden ruháját a filmhez. A munkakapcsolat megmaradt, több filmben is öltöztette a tervező a múzsáját.

TAVALY MARIENBADBAN – COCO CHANEL

Fotó: Gettyimages.com

Az 1961-ben készült álomszerű film Alain Resnais rendezésében egyszerre az avantgárd filmezés egyik csúcspontja, és a francia újhullám egyik klasszikus alkotása. Kevéssé ismert, hogy a gyógyszállóban játszódó szerelmi háromszög történetéhez Coco Chanel álmodta meg a kosztümöket. A legendás divattervező kapcsolata a filmezéssel némileg ellentmondásos volt. Az 1930-as években még két amerikai filmhez is készített ruhákat, de később Hollywoodról lesújtó véleménye volt; szerinte ott a rossz ízlés és a közönségesség uralkodott. Készített ruhákat Jean Renoir A játékszabály című filmjéhez, később az olasz rendezővel, Luchino Viscontival is dolgozott, de a legmaradandóbb filmes munkája a Tavaly Marienbadban. A női főszereplőn, Delphine Seyrigen megelevenedő ruhaköltemények tiszteletére ötven évvel később Karl Lagerfeld különleges Chanel kollekciót tervezett, amelynek a Marienbad nevet adta.

AMERIKAI DZSIGOLÓ – GIORGIO ARMANI

Fotó: Profimedia

Giorgio Armani megszállott mozirajongó volt, eredetileg arról álmodozott, hogy filmrendező lesz. Rengeteg ihletet merített gyerekkorának nagy filmjeiből, filmsztárjaiból, például Cary Grant és Humphrey Bogart stílusából. Amikor 1975-ben saját márkát alapított, azonnal kereste a kapcsolatot a filmmel, így történt, hogy alig ismert tervezőként Giorgio Armani megkapta a lehetőséget, hogy az Amerikai dzsigoló című film kosztümjeit elkészítse. A főszereplő Richard Gere hollywoodi csillaga éppen meredeken emelkedőben volt, így aztán aligha volt jobb reklám az Armaninak annál, hogy az egyik legígéretesebb sztárt öltöztetik. Hála a filmnek, a Giorgio Armani egy csapásra a világ egyik legmenőbb márkája lett, és természetesen a dizájner megtartotta a jó kapcsolatát a filmmel. Öltöztette a 007-est és Bruce Wayne-t is. Többször dolgozott együtt például a legendás Martin Scorsesével, aki dokumentumfilmet készített róla Made in Milan címmel.

ÖTÖDIK ELEM – JEAN-PAUL GAULTIER

Fotó: Profimedia

A francia sci-fi elsöprő sikeréhez a szövevényes sztori mellett hozzájárult a kilencvenes években egészen különlegesnek számító látványvilág és persze a szereplők emblematikus öltözékei. Nem véletlenül lettek annyira különlegesek a film kosztümjei, hiszen nem más, mint a francia divat kimeríthetetlen fantáziájú fenegyereke, Jean-Paul Gaultier dolgozott rajtuk egy teljes évig, és nyolcszáznál is több rajzot készített, hogy megtalálja a tökéletes darabokat. A Milla Jovovich által alakított Leeloo furcsa fehér topos, narancssárga bodys szettje például csaknem harminc évvel a megjelenése után is a jelmezes partik egyik kedvelt inspirációs forrása. Gaultier tökéletesen találta el, hogy mikor kell egyszerű, és mikor nagyon látványos, őrült jelmezeket kreálnia.

BARBARELLA – PACO RABANNE

Fotó: Gettyimages.com

A filmtörténet sok legendás filmje közül van néhány, ami attól híres, hogy annyira rossznak tartják, hogy ettől válnak szórakoztatóvá. A Jane Fonda főszereplésével készült francia sci-fi igazi paródiafilm, de már a saját korában, 1968-as megjelenése idején is inkább kínosan viccesnek tartották. Roger Vadim rendezése mindenesetre az évek során igazi kultfilmmé vált. A divat szempontjából pedig mindig is kivételesen különleges darabnak számított, hiszen Paco Rabanne fantasztikus víziói ebben a filmben keltek életre. A divatvilágban akkoriban debütáló, a hordhatóságra fittyet hányó tervező futurisztikus stílusa visszaköszön a kosztümökön, amelyeket Rabanne-hoz kötnek, de valójában Jacques Fonteray volt a jelmeztervező, aki egyrészt a dizájner, másrészt a film alapjául szolgáló képregényből inspirálódott a ruhák tervezése során.

RÓMEÓ ÉS JÚLIA – MIUCCIA PRADA

Fotó: Profimedia

Az 1996-os Shakespeare-adaptáció egészen különlegesnek számított, hiszen Baz Luhrmann, a film rendezője úgy elevenítette fel a klasszikus szerelmi történetet, hogy abba kortárs elemeket vegyített. Ennek egyik legfontosabb eszköze a szereplők ruhatára volt, amelyen a fantasztikus jelmeztervező, Kym Barrett dolgozott, és sikerült igazán emblematikus szetteket alkotnia. A film egyik kiemelt pillanatában, az esküvői jelenetben Leonardo DiCaprio egy Miuccia Prada által, direkt erre az alkalomra tervezett öltönyt visel. Ugyan Prada szerepe ennyi volt a filmben, de Luhrmann kiemelte, hogy az olasz dizájner nagyon segítőkész volt, remek tanácsokat adott, és ez tette lehetővé, hogy a rendező és a tervező A nagy Gatsby című filmnél még szorosabbra fűzze a kapcsolatát, és Miuccia nem kevesebb, mint negyven korábbi Prada és Miu Miu darabot álmodott újra az újabb közös munkához.

A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2022-es májusi lapszámában jelent meg.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Palvin Barbara olyan mesebeli helyen járt, ahova mi is azonnal regjegyet váltanánk

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője