Abodi Dóra: A művészetekben sokan nem akarnak megújulni, én viszont örök elégedetlen vagyok

2025. február 4.
Abodi Dóra különleges látásmódjával a divatvilág megkerülhetetlen látnokává vált
Abodi Dóra különleges látásmódjával a divatvilág megkerülhetetlen látnokává vált
Fotó: Földi Ádám

A hosszabb távú márkaépítési stratégiában gondolkodó Abodi Dóra lépésről lépésre küzdötte fel magát a világ legnevesebb magazinjainak hasábjaira és vörös szőnyeges eseményeire. A tervezővel a divat, a kereskedelem és a művészetek mechanizmusáról, tagadhatatlan összefonódásairól beszélgettünk.

Divat kétségtelenül korunk egyik legradikálisabb művészeti formája, univerzális nyelv. Abodi Dóra az elmúlt tizenöt évben megmutatta, mennyire érti a korszellemet és igényeit. Önazonos művészi koncepciója, az absztraktivizmus, dekorativizmus erősen rányomja bélyegét a tervezési folyamatra, miközben jó arányérzékkel vegyít nosztalgikus elemeket hipermodern sziluettekkel és szürreális jegyekkel.

A misztikum varázsa

A hagyományőrzés mellett sok más modern, kortárs, posztmodern dolgon...Dolgon is átszűri az észleléseit, amiből felépül saját, sokszínű univerzuma. Nem akar olyan lenni, mint mások. Tudja, mi érdekli és azt miként kommunikálja mások felé. „Van egy romantikus, historikus, rusztikus vonatkozása Erdélynek, inspirálóak a legendáik, népmeséik. Ez az örökség az általam szaturált értelmezésben jelenik meg a márka identitásában. A nagyszüleim aktív éveiben nagyon sok inspiráló ember élt és alkotott Kolozsváron, multikulti hangulat jellemezte a várost.

A családi fotók, beszámolók alapján engem leginkább a francia újhullámos filmekre emlékeztet az a légkör, amelynek szinergiái furcsa világot teremtettek. Mások a fények, a táj, az emberek, az energiák. Az egész egy szakrális helyszín” – fejti ki az erdélyi születésű tervező, akit megragadott az a misztikum, amit ott tapasztalt, és ami állandó inspirációforrásává vált.

glamour plusz ikon Innováció, fenntarthatóság, inkluzivitás: Milyen trend irányvonalak várhatóak 2025-ben?

Innováció, fenntarthatóság, inkluzivitás: Milyen trend irányvonalak várhatóak 2025-ben?

Tudatosabb fogyasztás

A XXI. századi divatforradalom egyik eleme, hogy a streetwear vitathatatlanul a luxusdivat részévé vált. A tervező szerint a kortárs luxustrendek utcai divatba való belépése túl van misztifikálva. Inkább stratégiai, gazdasági és társadalmi szükségszerűség.

„Egyre mobilisabb mindenki. Az emberek jönnek-mennek, egyre több élményre vágynak, amit kényelmesen, de stílusosan szeretnének átélni” – magyarázza Dóra azt, hogy a luxuskonglomerátumok, mint például az LVMH vagy a Kering miért érezték az olyan megfizethetőbb „belépő” termékek bevezetésének szükségszerűségét, mint a dizájner zokni, sapka, pénztárca és egyéb kiegészítők.

Szerinte ez olyan üzleti modell, ami velünk fog maradni. Az emberek szeretik a márkás, logózott holmikat, élmény számukra a megvételük. Ezáltal pozicionálják magukat társadalmilag. Az Abodi az egyik első olyan divatmárka, amely kiemelt figyelmet kezdett fordítani a felelős hulladékgazdálkodásra, fenntartható anyaghasználatra, etikus gyártásra és kedvező munkakörülmények biztosítására.

A tervező úgy látja, hogy egyelőre leginkább a fiatalabb és tanultabb közönség fogékonyabb a környezettudatosságra, ők előszeretettel vásárolnak használt vagy ökotudatos ruhát is. „Jó, ha olyat vásárolsz, amiért nem kell új gyártást indítani. Sokakat megnyugtat, hogy ezzel mennyi szén-dioxid-emissziót spóroltak meg a Földnek.” A tervező szerint számtalan olyan információ elérhető a közösségi oldalakon, amitől tudatosabb fogyasztókká válhatunk.

glamour plusz ikon Az önfejlesztés kapujában vajon a személyiségtesztek jelentik a kulcsot a tudatosabb életvitelhez? Szakértő válaszol

Az önfejlesztés kapujában vajon a személyiségtesztek jelentik a kulcsot a tudatosabb életvitelhez? Szakértő válaszol

Erős szakmai kapcsolatok

Mennyit kell manapság „riszálnia” magát egy művésznek ahhoz, hogy láthatóvá váljon a közösségi oldalakra jellemző zajban? „Költségvetés kérdése, de állandó kihívás a minőségi tartalomkészítés. A saját Instagram-oldalunkon olyat osztunk meg, amit mi hoztunk létre vagy nagyon tetszik, és illeszkedik az oldalba” – mondja a tervező. Szerinte ebben az esetben inkább a kevesebb néha több elve érvényesül.

Ezzel szemben a nagy márkák megtehetik, hogy országspecifikus kampányokban gondolkodjanak, ami ha jól sikerül, az gigaeladásokat generál. „Ha in situ van egy aktivitás vagy esemény, az meglátszik az eredményeken. Nemrég kollaboráltunk egy, a koppenhágai divathéttel is dolgozó szakemberrel, ami menő skandináv követőket generált” – magyarázza Dóra.

Abodi Dóra büszke erdélyi gyökereire
Fotó: Földi Ádám

Munkásságát a legtöbben az USA-ból, Olaszországból, Romániából, Magyarországról, Franciaországból és az Egyesült Királyságból követik. Ezekben az országokban volt is jelenléte, erősebb szakmai kapcsolatokkal is rendelkezik.

Nem lehetetlen kitűnni a tömegből

Kell a székely agyafúrtság ahhoz, hogy kitaláljam azokat a különleges ruhadarabokat, amikkel be lehet kerülni független márkaként fajsúlyos hírességekkel a fontos magazinokba. Mindig megbecsüljük, ha sikerül.A tervező szerint megnehezíti a láthatóságot, hogy a luxusmárkákat uraló konglomerátumokkal kell megharcolni a helyekért. Hiába jutnak el a felkérésig, ha kilencvenkilenc százalékban olyan világmárkákban kell pózolniuk a hírességeknek, amelyekkel le vannak szerződve.

Nem ritka, hogy egy sztár több luxusmárkának is a reklámarca. A nehézségek ellenére Abodi ruhában pózoló modelleket és szupersztárokat számos neves divatmagazinban, vörös szőnyeges eseményen látni, ami kétségtelenül köszönhető merész, művészi szemléletének. Az elmúlt években többek között Christina Ricci, Halle Berry, Gwen Stefani, Taylor Swift, Cate Blanchett is viselt már Abodit. Abodi Dóra mindamellett úgy látja, nem lehetetlen kitűnni a tömegből.

Jó példaként említi Phoebe Philót, aki látásmódjával a divatvilág megkerülhetetlen látnokává, úttörőjévé vált, munkássága óriási hatást gyakorolt a high-street márkákra. „Magyarként hiába imádom a japán kultúrát, furán venné ki magát, ha gésaruhákat csinálnék. Ahogy kortárs tervezőként népviseletet sem készíthetek. Olyan kollekciókban gondolkodunk, amelyek művészeti értékkel bírnak, ugyanakkor autentikusak” – fejti ki a számos hazai és nemzetközi díjjal elismert tervező.

glamour plusz ikon Steiner Kristóf: Forgalmi dugó van az agyamban

Steiner Kristóf: Forgalmi dugó van az agyamban

Úgy látja, erdélyiként olyan mélyebb, egyedi koncepciót hozott létre, amihez ilyen formában még nem nyúlt senki. Szakmai körökben is erről lett ismert, ez lett a védjegye.

Sokkal jobbá válni

Az erdélyi mondák és kulturális örökség ihletésű ruhák mellett Abodi Dóra nemrég fogta a márka DNS-t, és a kerámiái által átültette a belsőépítészetbe. Családi hagyomány náluk a kerámiagyűjtés, volt idő, mikor saját égetőkemence állt az erkélyükön. Dóra gyerekkora óta nagy rajongója a műfajnak, főleg a rusztikusabb, prehisztorikusabb darabok ragadják meg.

Késztetést éreztem arra, hogy ezzel foglalkozzam.

Organikusan jött létre a népmeseszerű, absztrakt formavilág, ami egyre több embernek tetszett. Az oktatóm azt mondta, van egy sajátos technikám, sok mindent máshogy csinálok, mint a többiek” – osztja meg a kezdeti lépéseket Dóra, akinek kerámiái a Hungarian Fashion and Design Agency együttműködésének köszönhetően a világhírű Rossana Orlandi milánói galériájába is bekerültek. Ez az elismerés megerősítette abban, hogy érdemes ezt a műfajt is jobban kibontania.

A művészetekben sokan nem akarnak megújulni. Elégedettek azzal, hogy egész életükben szinte ugyanazt csinálják. Én ezzel szemben örök elégedetlen vagyok. Várom a következő lépést, vagy elébe megyek. Még annyi mindent szeretnék megvalósítani vagy sokká jobbá válni bizonyos területeken. Ha definiálnom kellene, hogy hol tart az Abodi márka, azt mondanám, hogy a legelején. Ha a végén lennék, már rég halott volnék.”

Stylist: Mojzes Dóra

Smink: Titkos Bernadett

Haj: Csatos Georgina