Dizájntáskák egy kis csavarral- Roma varrónők és kortárs művészek közös alkotásai
Both Emőke, a Bagázs Közhasznú Egyesület társelnöke kalauzolt végig bennünket a Bura Galéria tárlatán, amely egyedi háttértörténettel bír. Külön érdekesség, hogy az Art Weekend Budapest idei nyitóeseménye is volt a nagy érdeklődéssel kísért megnyitó, melynek középpontjában a mozgás témaköre áll.
A térbe belépve a kiállítóhely egyik falán vászontáskákat láthatunk: ezek a főszereplői ennek a kiállításnak. Az ötféle színű, különböző szitanyomatokkal díszített tote bag típusú darabok mindegyike rendelhető, megvásárolható: egyben műalkotások hordozói is és önmagukban is egyediek. Ahogyan Both Emőkétől megtudjuk, két-két színű nyomatban gondolkodhattak a művészek, mivel mind az öt kiállító alkotómunkája rákerült – egy-egy jellegzetes részlet formájában- a galéria falán sorakozó táskákra.
Egyedi alkotások
A táskákat az a Dányban dolgozó négy asszony készítette, akikkel öt éve dolgozik együtt a Shanco társadalmi vállalkozás. Ők varrtak, miután a Shanco részéről Farkasné Horváth Tünde betanította nekik a megfelelő technikát. Korábban az „Ebben a táskában esély van” felirat díszítette ezeket a táskatípusokat, ezúttal azonban design termékké szerették volna Both Emőkéék alakítani őket, innen jött az ötlet, hogy kortárs művészekkel működjenek együtt és mutassák be a Bura Galériában az új alkotásokkal díszített munkákat.
„Az emberi kapcsolatok alapja a szeretet, az egymás felé fordulás” - interjú Harcos Andreával, a Love Lamp alapítójával
Eredetileg kétszáz darab táska készült, és az eladott példányok után befolyó összegből a varrónők és a művészek is részesülnek, ugyanakkor részben a vállalkozás fenntarthatóságára is fordítják ezt majd. Bár a dányi közösségben az asszonyok elsősorban háztartásbeliek, a tárlaton közreműködő varrónők nagyon boldogok és büszkék voltak a munkájukra, mert ugyan nem lehettek fizikailag jelen a megnyitón, a megnyitó fotói tanúskodtak számukra arról, hogy rengeteg érdeklődő látta az alkotásokat.
Az itt megvalósult társadalmi-kulturális együttműködés példaértékű: a galéria hozta a társadalmi mobilitás témájában alkotó művészeket, és biztosította a helyszínt, később csatlakozott pro bono a Co and Co Design Ügynökség hozzájuk, akik a képzőművészeti alkotásokból, fotókból a grafikákat készítették, valamint a csomagolástechnikáról is gondoskodtak, a Noguchi pedig segítette a kiállítás kommunikációját - ők is pro bono vették ki a részüket a munkából.
Kiállítás szinte a semmiből
Döbbenetes gyorsasággal állt össze a kiállítás: 2024. szeptember 20-án tartották az első nagy egyeztetést Dányban, ott ismerkedett össze a közreműködő csapat, onnan indult a közös munka, november 18-án pedig már meg is nyílt a tárlat, melynek kurátora Török Krisztián Gábor. Both Emőke hangsúlyozza, hogy a Bagázs Egyesület több, mint egy évtizede foglalkozik egyébként a romatelepeken élők ügyeivel, hosszú távú, komplex programokat indítanak, melyek segítségével a közösségekben élők elérhetik céljaikat.
Akár csoportosan, akár egyéni érdeklődőkként érkezünk a Kőfaragó utca 5. szám alatti Bura Galériába, érdemes elidőzni minden alkotás mellett, és megismerni a művek mögötti személyes történeteket.
A kis galéria első termében, a táskákkal díszített fal mellett Juhász Nóra alkotása fogad, aki végigrajzolta a dányi romatelep helyszíneit, jellegzetes pontjait. Mindehhez digitális képsorozat is tartozik, amely egyfajta útvonaltervező formájában mutatja meg a szegregátumban élők világát. A „Dány Maps” szöveges útmutatóval kalauzol bennünket onnantól, ahonnan véget ér az aszfaltút. Juhász Nóra rajzsorozatából egy utcarészlet került rá a piros színű táskákra.
Önismereti munka várandósan: hatalmas segítség lehet a kismamának, ugyanakkor a rosszul kezelt trauma veszélyezteti a babát
Horváth Anita édesapja révén félig roma származású fotóművész. Az ő alkotásai az induló Bura Galériában már korábban helyet kaptak idén a „Te nem vagy olyan” kiállításon (ez alkalommal rajta kívül még három roma női alkotó szerepelt, akik közül az egyik Galyas Denerák Dóra volt). Horváth Anita jelen munkái a hovatartozásról, a családról és a kulturális meghatározottságról mesélnek, egyben a saját helykereséséről is vallanak.
Személyes vonatkozások
Egyik fotóján két lány látható, akik egy nyitott tenyér mögött hajolnak egymás felé- ez a kép köszön vissza a fekete színű vászontáskák oldalán. Galyas Denerák Dóra fekete-fehér fotóin édesapja a modell. Bár sokáig nem tartották a kapcsolatot korábban színész-néptáncos édesapjával, de végül sikerült újra egymásra találniuk. A fotóművész egy könyvet készít, s a kötethez készülő képanyagból készült a kiállításra egy külön válogatás. A felszabadult, játékos pillanatok Galyas Denerák Dóra édesapjának személyiségét is felvillantják.
Az utolsó teremben Poór Dorottya képregényét láthatjuk, melynek középpontjában a női szerepek, a megélhetés nehézségei, a művészet helye és a több különböző értékszemlélet áll – ezt azonban nem a falon, hanem egy fehér műselyemanyagra festve helyezték el a galériában.
A négylábú filmsztárok élete a mozivásznon túl
Végül Oláh Norbert festményei zárják a tárlatot - aki egyben a galéria művészeti vezetője is Fedorkó Boglárkával és Lakatos Nikolettával. Ez utóbbi munkák a sci-fi, a fantasztikum világából merítenek. A képek űrutazó, Holdra szálló szkafanderes alakjai nemcsak az útkeresés témakörét feszegetik, a humor segítségével az identitásról is mesélnek. A kiállított dizájntáskákat a Bagázs online adományboltjában lehet igény szerint megvásárolni.