Cselényi Eszter befektetők nélkül vágott neki a vállalkozásnak, a Celeni ma az egyik legelismertebb magyar márka

2025. április 27.
glamour cselényi eszter celeni
Cselényi Esztert, a Celeni alapítóját kérdeztük a divatmárka sikeréről
Fotó: Varga Kinga

Hogy lesz az álomból valóság? Erről kérdeztük Cselényi Esztert, a Celeni alapítóját, a tíz éve sikeresen működő divatmárka tulajdonosát. Jól tudja, hogy mi kell a vásárlóknak, elöljáróban csak annyi: olyasvalami, amit ő maga is szívesen látna a saját gardróbjában.

A Celeni mára a magyar divatipar egyik legismertebb és legelismertebb márkája, de ez nem volt mindig így. Az indulás tele volt bizonytalansággal és kihívásokkal. „Eleinte a családom sem igazán hitte el, hogy sikerülhet. A szüleim kifejezetten szkeptikusak voltak, amikor a húszas éveim elején bejelentettem, hogy saját márkát akarok. Mondanom sem kell, hogy ez elbizonytalanított. Nem bánom, hogy eleinte kételkedtek, mert ennek köszönhetően óvatosabban mentem előre.

Biztos vagyok abban, hogy ez hozzájárult az eltökéltségemhez, a bizonyítási vágyamhoz. Lassan és nem egy terv alapján kezdtem el az egyetemmel egy időben a márkát, befektető nélkül” – meséli Cselényi Eszter Thököly úti irodájában, ami pont olyan, akár a saját márkája: le tisztult, egyedi, és melegség árad belőle. Annyi biztos, hogy minden mástól megkülönböztethető, akárcsak a Celeni kollekciók darabjai, legyen szó esküvői ruhákról, nyári vagy téli kapszulakollekciókról, netán lakberendezési tárgyakról.

A milánói piactól a tervezőasztalig

A Krea dizájniskolában kezdődött minden. Még csak tanuló voltam, amikor már tudtam, hogy saját márkát szeretnék. Akkor még persze nem voltam ennyire tudatos, csupán egy alapgondolat született meg bennem, ezt éltettem. Olyan darabokat szerettem volna tervezni, amelyek értéket képviselnek, és hozzáadnak valamit a vásárlók életéhez. Ez az alapkoncepció azóta is meg határozza a munkámat” – mondja Eszter, majd hozzáteszi, hogy több általa tervezett ruha a mai napig megállja a helyét.

glamour plusz ikon A humor a divatban is fontos - interjú Marada Gerda feltörekvő divattervezővel

maszkfoto

Büszkeséggel tölt el, hogy sikerült hordható, időtálló és egyszerre elegáns, ugyanakkor egy modern nő ruhatárába könnyen beilleszthető darabokat készíteni. Persze minden Celeni darab mögött rengeteg munka van, amihez mindig nagyban hozzájárult az a sok csodás ember, akikkel az évek során együtt dolgoztam. Kezdetektől az egyik legnagyobb nehézséget az alapanyag-beszerzés jelentette. Magyarországon gyakorlatilag nincs textilgyártás, így Eszternek minden anyagot külföldről kellett beszerezni, és ez így van a mai napig.

Szerencsére jól beszél olaszul, így a milánói anyagvásáron hosszú évek alatt jó kapcsolatokat tudott kiépíteni. „Milánóban kezdtem el beszerzői kapcsolatokat építeni, a kitartásomnak köszönhetően pedig néhány év múlva már ismertek a gyártók, akik mindenben segítettek, még akkor is, ha csak kis mennyiségű anya gokat rendeltem. Ezek a személyes kapcsolatok azóta is a vállalat alappillérei” – magyarázza a márkatulajdonos, aki megjegyzi, hogy mivel befektetők nélkül vágott neki a vállalkozásnak, minden egyes döntést alaposan megfontolt.

A divatiparban a pénzügyi tervezés különösen fontos, hiszen minden szezont hónapokkal előre meg kell tervezni: a kollekciók gyártása, fotózása és piacra dobása mind-mind sok költséggel jár. Nem hozhatok rossz döntéseket, ami nekem különösen nehéz ügy, mert nem vagyok jó a pénzügyekben, ezt is nagyrészt egyedül csináltam a márka alapítása óta. Tehát nem könnyű, de imádom. Tíz év után is ugyanolyan lelkesen dolgozom a termékfotózásokon, mint az első években.

Út a lakberendezésig

Minden Celeni darab messziről felismerhető, egyedi, minőségi, de nem hivalkodó, nem extravagáns. „Sosem akartam feltalálni a spanyolviaszt. A célom mindig az volt, hogy időtálló, klasszikus szabásvonalakkal dolgozzak, és olyan ruhákat készítsek, amelyek minden nő számára jól állnak. Nem trendeket követek, hanem egy olyan stílust, amely a vásárlóink mindennapjait teszi különlegessé” – mondja Eszter.

glamour plusz ikon Bárány Judit divattervezői tevékenységében ott van a színházi jelmezek drámai esztétikája, a vizuális történetmesélés, de a magyar népi motívumok és funkciók átfordítása is

maszkfoto

A tudatossághoz és a szenvedélyhez állandóság párosul, de ez nem azt jelenti, hogy a Celeni ne tudna meg újulni. Amikor itt ülünk Eszter irodájában, elsők között láthatjuk az általa tervezett dizájn darabokat. Kérdezem is, hogy hol lehet beszerezni ezeket a különleges párnákat, amelyeken meg akad a tekintet. Mára a legtöbb lakberendezési tárgy megrendelhető online. Viszont ez csak egy a Celeni újításai között.

Az elmúlt másfél év a változásokról szólt. Eszter új szintre emelte a brandet a home styling szolgáltatás elindításával, nem beszélve az abszolút új kollekciókról, amelyekkel nemrég előrukkolt a tervező. „A gardróbok megteltek, és az emberek ma már tudatosabban vásárolnak. A kapszulakollekciók lehetőséget adnak arra, hogy kisebb mennyiségben, de különleges darabokat kínáljunk, amelyek valóban értéket képviselnek. Emellett a home styling is természetes kiegészítője lett a márkának. Ugyanazt a harmóniát és esztétikát szeretném megvalósítani az otthonokban, amit a ruháink is képviselnek.

A lakberendezési vonal Eszter egyik hobbijából nőtte ki magát. „Mindig is imádtam egyedi tárgyakat gyűjteni, és járni a bolhapiacokat. És mivel az elmúlt években sokszor segítettem barátoknak, családtagoknak a lakásaik be rendezésében, egy napon jött az ötlet, hogy ezt professzionális szinten is folytathatnám.” Így alakult, hogy Cselényi Esztertől már nem csak stílus-, hanem lakberendezési tanácsadást is kérhetünk. Az egészben az a legjobb, hogy ha kell, házhoz megy, hogy valóban a lehető legjobb megoldások szülessenek. Mert tudja, hogy egy tárgy attól lesz különleges a tulajdonosa számára, ha van benne valami személyes.

Valóra vált álom

A kapszulakollekció és a home styling hallatán már az hihetnénk, hogy nincs tovább, elvégre Eszter kapacitása sem lehet végtelen, ám ekkor előrukkol egy meglepő hírrel. „Közösségimédia-tanácsadást is vállalok más márkák számára.” A kijelentés után leesik az állunk, hogyan van erre ideje? Mint mondja, ez is egy olyan álom, amelynek a megvalósítására most érkezett el a megfelelő alkalom.

glamour plusz ikon Egy másik nézőpontból: A MrCarterCo és Dobra Anett legújabb kollaborációja

Tíz éve építem a saját márkámat, ezidő alatt sokat tanultam, és ma ezt a tudást és tapasztalatot szeretném megosztani másokkal is. A Celeni Design Consulting szolgáltatás keretében feltörekvő márkáknak és vállalkozásoknak segítek abban, hogy megtalálják a saját hangjukat és piaci pozíciójukat. A magyar divatiparban rengeteg tehetség van, de sokszor hiányzik az a tudás és tapasztalat, amellyel feljebb léphetnek, és az álomból valódi üzletet építhetnek.

Ezért hoztam létre a tanácsadói szolgáltatást, amelyben nemcsak divattervezőket, hanem más kreatívipari szereplőket is támogatunk” – mondja Eszter, aki bátran megosztja tudását, mert hisz benne, hogy a közös gondolkodással több lesz a hazai dizájnvilág. „Továbbra is szeretnék örömöt adni az embereknek. Akár a ruhákon, akár az otthonokon keresztül, akár azáltal, hogy segítek a vállalkozásukban” – zárja a beszélgetést Eszter. Az interjú után még megmutatja legújabb ötletleit, közben megérkezik egy kolléganője is. Folytatódik a nap a Celeninél, és ezzel folytatódik egy valóra vált álom.

Smink és haj: Galli Zsuzsanna