Természetközeliség és letisztult dizájn Bali ihletésében: a Czucz Studio filozófiája
A Czucz Studio egy különleges, természetközeli szemléletű márka, amely az európai alapanyagokra, különösen a len használatára épít. A fenntarthatóság és a tudatos anyagválasztás mellett a márka inspirációját Bali természeti szépségei és nyugalma adja. Az alapító, Csenge, személyes belassulási folyamata tükröződik a letisztult, időtálló darabokban, amelyek a slow fashion értékeit hordozzák. Az interjúban Gorosics Csenge, az alapító mesél a márka filozófiájáról, alkotói útjáról és a fenntartható divat iránti elköteleződéséről.
Mi inspirált arra, hogy létrehozd a Czucz Studiot?
A Czucz Studio alapításához vezető út több különböző élményből és felismerésből állt össze. Gyerekkorom óta szeretek ruhákat rajzolni, ami először a versenytáncban bontakozott ki, ahol mindig örömmel terveztem meg a saját táncruháimat. Később, utazásaim során az új környezetek és a helyi viseletek inspiráltak, így hazafelé gyakran ruhavázlatokat készítettem. Bár ezekre sokáig nem fordítottam különösebb figyelmet, de Balin minden megváltozott.
Hirtelen rengeteg szabadidőm lett, és az ottani élmények, valamint az új benyomások hatására egyre többet kezdtem foglalkozni a rajzolással. Akkor jöttem rá, hogy a divattervezés lehetne az a kreatív irány, amivel komolyabban is foglalkozhatnék. Ettől kezdve tudatosan fejlesztettem magam: elmélyedtem a témában, elvégeztem egy szabás-varrás alapkurzust, és kidolgoztam az első kollekcióm koncepcióját.
Nem vagy egyedül, ha nálad márciusig karácsony van - ezek a szokások hódítanak világszerte
A rajzaimat tematikusan leválogattam, átalakítottam, hogy egységes képet alkossanak, így született meg a SUN PATH kollekció. Bár alapvetően mérnök vagyok, már az egyetem alatt is éreztem, hogy több kreativitásra van szükségem az életemben. Ezért elvégeztem egy lakberendező iskolát, ahol a design és a tervezés alapjait sajátítottam el. A modellkedés révén már korábban is kapcsolatban álltam a divat világával, de szerettem volna mélyebben és más nézőpontból is részt venni benne – így született meg a Czucz Studio.
A divathoz való viszonyom mindig is személyesebb jellegű volt: az aktuális trendek sosem érdekeltek igazán, számomra sokkal fontosabb, hogy az öltözködésem tükrözze a hangulatomat és önazonos legyek benne. Ez a szemlélet a Czucz Studio ruháiban is megjelenik:
letisztult, kényelmes, mégis elegáns darabokat tervezek, amelyek időtállóak és a viselőjük egyéniségét emelik ki.
Bali szigetén töltöttél több hónapot a márka indulása előtt. Hogyan formált ez az élmény téged?
Bali mély nyomot hagyott bennem, és jelentősen formálta a szemléletmódomat. Maga a sziget természeti szépsége és az ott élő emberek életszemlélete rendkívül inspiráló volt. Az, hogy ők milyen közel állnak a természethez, és milyen boldogan élnek a számunkra egyszerűnek tűnő körülmények között, teljesen átalakította a saját értékrendemet. Ott végre megengedhettem magamnak, hogy lelassuljak, magamra figyeljek, és nyugodtan átgondoljam, mit szeretnék kezdeni az életemmel.
Baliról először a nyugalom jut eszembe. Ki ne lenne nyugodt egy ilyen csodálatos természetközeli helyen?! És őszintén a CZUCZ STUDIO ruhák is számomra ezt a nyugalmat árasztják. Ezek olyan ruhadarabok, amiket szerintem akkor vesznek fel emberek, ha már nem másoknak szeretnének megfelelni az öltözködésükkel, hanem egyszerűen csak jól szeretnék érezni magukat a ruháikban. Ez az állapot számomra egyfajta megérkezést, belső békét tükröz.
A skandináv nők semmihez sem fogható stílusának hét titka
Hogyan építed be a fenntarthatóságot a kollekcióidba? Milyen anyagokat részesítesz előnyben a tervezés során, és miért?
A Czucz Studio darabjaihoz kizárólag természetes anyagokat használok, mert hiszek abban, hogy ezek nemcsak fenntarthatóbbak, de sokkal kényelmesebbek és egészségesebbek is a viselőjük számára. Az első kollekciókhoz a lent választottam, mert ez egy száz százalékban természetes, fenntartható alapanyag. A len termesztéséhez jóval kevesebb vízre van szükség, mint például a pamuthoz, és rendkívül ellenálló növény, így alig igényel növényvédő szereket.
Az ebből készült ruhák strapabíróak, és ha megfelelően ápolják őket, hosszú évekig szépek és hordhatóak maradnak. A len ráadásul hipoallergén és bőrbarát, ami különösen fontos, ha belegondolunk, hogy ruháink egész nap nagy felületen érintkeznek a bőrünkkel. Ezért érzékeny bőrűek számára is kiváló választás. Légáteresztő tulajdonságának köszönhetően a nyári hőségben is tökéletes viselet, mert hagyja lélegezni a bőrt, miközben kényelmet nyújt.
A hidegebb hónapokra az anyagválasztékot organikus pamuttal és pamut-len keverékkel egészítettem ki, amelyek fenntartható alternatívák. Mostanában deadstock anyagokkal is dolgozom, de ezek közül is kizárólag száz százalékban természetes anyagokat választok. Kis márkaként fontos számomra, hogy ne készüljön felesleges ruha. Csak annyit gyártunk, amennyire valóban igény van, és egyre inkább haladunk az egyedi méretre készítés felé.
Mesélnél a legnagyobb kihívásokról, amelyekkel az első kollekció létrehozása során szembesültél?
Azt hiszem az első vállalkozás, kollekció létrehozása senkinek se egyszerű és visszatekintve kicsit naivan vágtam bele. Például Magyarországon nehéz száz százalékban természetes anyagokat találni, ezért szinte minden alapanyagot külföldről, az EU-n belülről kell beszereznem. Ez hosszadalmas és költséges folyamat: anyagvásárokra kell utazni, vagy mintákat rendelni, majd végül nagyobb mennyiséget vásárolni.
A social media jelenlét is kihívás számomra. Bár szeretném csökkenteni az ott töltött időt, mégis ez az egyik leghatékonyabb módja a vásárlók elérésének. Épp ezért igyekszem minél több személyes eseményen, például pop-upokon és bemutatókon részt venni, mert élőben sokkal közvetlenebb kapcsolatot tudok kialakítani a vásárlóimmal. Fantasztikus embereket ismerhettem meg a márka kapcsán, szakmai körökben egyaránt
és ez hatalmas motivációt ad a mindennapokban.
Milyen szerepet játszik az utazás, különösen a balinéz élmények, a márka darabjainak esztétikájában?
A formavilág megtervezésénél mindig az utazás inspirált. A sokoldalúságra és a kombinálhatóságra összpontosítottam, ezzel lehetővé téve, hogy a ruhákból egy kapszula gardróbot is ki lehessen alakítani. Alapvetően lazább fazonokban gondolkodtam, amik engednek szabadon és magabiztosan mozogni, de közben megvannak bennük azok az apró finomságok, amik mégis nagyon nőiessé, légiessé teszik a ruhákat.
A kerámiázás az egyik legjobb kapcsolatépítő - beszélgetés Katona Zsófi kreatív alkotóval
Melyek azok az alapvető értékek, amelyek meghatározzák a márka szellemiségét?
Kedvesnek lenni magunkkal és másokkal, hallgatni az ösztöneikre, kicsit visszanyúlni a természethez és összhangba kerülni a környezetünkkel. Az utóbbi években elég nagy változáson ment keresztül az életem, a folyamatos pörgésből kicsit lelassultam és jobban figyelek magamra.
Többet foglalkozom az egészségemmel testileg és lelkileg is.
Hogyan képzeled el, miként érezzék magukat a vásárlóid, amikor Czucz Studio darabokat viselnek?
Nekem a célom, hogy önfeledten és magabiztosan érezzék magukat a ruháimban. Olyan alapdarabokat szeretnék alkotni, amik ugyanúgy tökéletesek egy rohanós hétköznapra, mint egy fontos eseményre. Szeretném levenni az öltözködéssel járó stresszt a vásárlóimról, hogy legyenek olyan darabjaik, amiket bármikor kikaphatnak a szekrényből és tudják, hogy jól fogják benne érezni magukat és megélhetik benne a pillanatokat.
Milyen céljaid, álmaid vannak a márkával kapcsolatban a következő néhány évre?
Szeretném folyamatosan bővíteni a kínálatot egymással is jól kombinálható ruhákkal. Nagyon szeretnék minél több eseményt szervezni, ahol emberek kapcsolódhatnak, beszélgethetnek egymással, mivel tudom, hogy nagyon kedves és értékes emberek követik a márkát. Illetve távlati célom, hogy külföldi értékesítés felé is nyitni tudjon a CZUCZ STUDIO.