Vége a csendes luxusnak, a divat hangosabban kiabál, mint valaha
2025-ben a divat nem rejt, hanem kiabál. Arról, hogy ki vagy, mit gondolsz, miben hiszel. Többé nem az árcímke határoz meg, hanem az üzeneted. Nem az határoz meg, hogy mit viselsz, hanem hogy hogyan viseled. De vajon mit jelent mindez a divat jövőjére nézve? Hogyan alakítja át az önkifejezés a trendek világát, amikor már nem a divat diktál, hanem mi diktáljuk a divatot?
A divat 2025-ben már nem csupán a trendek követéséről szól. A csendes luxus letisztult, visszafogott eleganciája után a divat világában új korszak kezdődött: egy olyan tér, ahol az egyéniség, a személyes önkifejezés és a határok nélküli kreativitás áll a középpontban. A kérdés már nem az, hogy „Mi a divat?”, hanem az, hogy „Ki vagy te a divatban?”. A fogyasztói társadalom évtizedeken keresztül egy központi narratíva köré építette a divatot: a trendek diktáltak, a márkák uralták a piacot, és az emberek gyakran egyetlen esztétikai vonalat követtek.
Azonban a világ változik, és vele együtt a divathoz való hozzáállásunk is. 2025-ben a divat nem egy külső hatás, hanem egy belső megnyilvánulás. Az emberek már nem akarnak beilleszkedni – ki akarnak tűnni. A témában Magdolna Veronika divattervezővel beszélgettünk.
Öltözz önmagaddá
Képzeld el, hogy egy ruhadarab nem csupán egy tárgy, hanem egy történet, egy vélemény, egy bátor kijelentés. Mi történt a világban, hogy 2025-ben az emberek már nem csupán a márkák mögött megbúvó dizájnerek trendjeit követik, hanem inkább saját stílusukat formálják? Az egyéni stílus előretörése az elérhetőség, a globalizálódás és a digitális világ hatásai mellett olyan mélyebb kulturális változásokhoz is köthető, mint a személyes szabadság és az önkifejezés iránti igény növekedése.
„A társadalmak erős nyomás alá helyezik az egyént, mióta a közösségi média dominálja a hírszerzést, tájékozódást és önkifejezést a mindennapi életben. Az egyén, amikor belenéz a közösségi médiába, gyakran találkozik a tömeggel, az arc- és karakternélküliséggel, valamint a teljesítmény nélküli „nagysággal”, ami frusztráló hatással van, különösen a fiatalabb generációkra, akik még keresik önmagukat és identitásukat” – emelte ki Magdolna Veronika.
„Megéri lélegzetelállítónak lenni” - interjú Magdolna Veronika divattervezővel
Az önkifejezés egyik legszembetűnőbb és legnyilvánvalóbb eszköze mindig is az öltözködés volt. A szakértő elmondása szerint
a jelen divatja nagyobb figyelmet szentel az idősödő korosztályra,
tekintve, hogy a társadalmi érés is késleltetett és az életkor is kitolódott a nyugati, keleti orvoslásnak és egyéb holisztikus önismereti utakon keresztül történő fejlődésnek köszönhetően. Az érettebb korosztálynál ütötte fel először az önazonosságra törekvő trend a fejét, és tekintve, hogy a már biztosabb egzisztenciával rendelkező korosztály könnyebben megengedheti magának anyagilag a minőségi öltözködést, az a halmaz elkezdett nőni és átalakítani a piaci kínálatot is.
„A divatban a hasonlóság még mindig leginkább a fiatalabb társadalmi rétegek érinti, akiknek a hatalmas fast-fashion divatházak kínálata megfizethető, könnyen beazonosítható, kvázi veszélytelen. A fiatalabb társadalmi rétegekben erősen változóban van a kilógó egyének elutasítása és a megkülönböztetésre vágyók aránya. Az influencerek és celebek által színesebbé és ismertebbé varázsolt kollekciók egy könnyen feldolgozható alapot adnak arra, hogy az egyén a tömegével gyártott és piacra öntött modelleket kissé önazonosabbá tehesse” – magyarázta a szakember.
Amikor a társadalom tagjai nem szólnak meg egy kitűnő jelenséget, a szakértő elmondása szerint már jó kezdetnek mondható a szabad önkifejeződés felé. Amikor nem különböztetünk meg “kitűnőt” és “tömeget” az már egy fejlett identitású és független egyénekből álló társadalmi rendeződésre utaló jel. További hatás a tömeges gyártással generált egységesítő trendekkel szemben, hogy egyre erősődő igény mutatkozik a fenntarthatóságra, amely indíttatásból egyre támogatottabbak a kisebb manufaktúrák termékei, mint a tonnákat szálllítmányozó és elégető fast-fashion házak.
Divat vagy identitás? Ma már nincs különbség
Valaha a divat nem csupán a külsőt tükrözte, hanem azt, hogy hová tartozunk. De mi történik, amikor már nem akarunk egyetlen közösséghez sem tartozni? Az önkifejezés ma már egy sokkal szubjektívebb és sokszínűbb dolog, mint bármikor a múltban. A divat korábbi aranykorai ideáljaiban a társadalmi rétegek, elvárások és kódok határozták meg a stílust, míg a mai trendek arra ösztönöznek, hogy mindenki saját magát alakítsa ki. A korábbi évtizedek diktálta „egységes” trendekkel szemben a 2025-ös divat éppen a sokszínűségre és a személyiség kiemelésére épít.
Cselényi Eszter befektetők nélkül vágott neki a vállalkozásnak, a Celeni ma az egyik legelismertebb magyar márka
A különböző kulturális és politikai hatások – mint a feminizmus, a társadalmi egyenlőség iránti törekvések vagy az ökohullám – mind hozzájárultak ahhoz, hogy a divat egyes emberek számára ne csupán öltözködési forma legyen, hanem egy mélyebb társadalmi és személyes állásfoglalás. „A közösségi platformok, mint az Instagram, TikTok és Pinterest erősen befolyásolják a divatot és az önkifejezést. Az egyének könnyen megoszthatják stílusukat, inspirációikat, és így gyorsabban terjednek az új trendek.
Korábban a divat kommunikációja csupán a hagyományos médián keresztül (pl. magazinok, TV), illetve alkalmanként megrendezett divat események szűkebb köreiben zajlott” – fejtette ki a divattervező. A fogyasztók ma már bátrabban fejezik ki identitásukat változatos formákban a szakértő szerint, beleértve a szexuális hovatartozást, a kultúrákhoz való kötődést és a testpozitivitáshoz való viszonyulását is.
A divat nem futószalag
A fast fashion, amely gyorsan alkalmazkodik a pillanatnyi trendekhez, és gyakran a fenntarthatatlan fogyasztói kultúra motorja, mára nem csupán egy iparági jelenség, hanem egy szimbólum is, amit egyre többen próbálnak elkerülni. A gyorsan elérhető, alacsony árú, de ugyanakkor környezetszennyező termékekkel szembeni ellenállás egyre több emberben fogalmazódik meg, akik inkább az időtálló, fenntartható és saját személyiségüket tükröző darabokat választják.
Az önkifejezés szabadsága és a fast fashion elutasítása egyúttal a saját értékrendhez való hűséget és a társadalmi elvárásokkal szembeni lázadást is jelenti. „Az érettebb társadalom sosem törekszik a masszaszerű létre. Az érettebb társadalom egyénekre bomlik a mindennapokban, és önállóan alakít ki véleményt, identitást, amennyire csak lehet leszakad a nagy általánosságoktól, szabadságra törekszik. Amikor kialakul az egyén önálló véleménye, identitása, akkor tud csoportosulni és abban a csoportosulásban már megjelenik a bizonyosság és az erő.
Egészen addig minden más kvázi birka lét, egy lomhán együtt mozgó tömeg, egy terelhető, levágható, könnyen kihasználható számosság” – fejtette ki véleményét a szakértő. Hozzátette azt is, hogy a lázadás mindig egy-egy szószólóval indul, aki fel mer szólalni a már nem tetsző, idejétmúlt trendekkel szemben. A tömegben általuk találják meg egyre többen a hangjukat. Persze amikor egy ilyen hatás elterjed, ismét egy trendről beszélünk. A kérdés mindig az, hogy melyik trend veszi át a helyét a réginek.
A humor a divatban is fontos - interjú Marada Gerda feltörekvő divattervezővel
Ne a trendek viseljenek téged!
A divatvilág hosszú évekig előírta, mit érdemes hordani és mit nem. Az emberek vagy követték a trendeket, vagy kockáztatták, hogy „rosszul öltözöttnek” bélyegzik őket. Ma viszont egy új korszak kezdődött, ahol a különbözőség nemcsak elfogadott, hanem kifejezetten értékes. A saját stílus kialakítása azt jelenti, hogy többé nem mások elvárásainak akarsz megfelelni, hanem önmagadat öltözteted. Ez nem egy azonnali folyamat – próbálgatás, kísérletezés, és olykor hibázás is kell hozzá.
De ha megtalálod azt a stílust, amelyben igazán jól érzed magad, az egy felszabadító élmény. Sokan úgy érzik, hogy a stílus megtalálása azt jelenti, hogy egyszer és mindenkorra be kell skatulyázniuk magukat egy adott irányzatba. Pedig éppen az a lényege, hogy folyamatosan formálható, alakítható, akár napról napra. De vajon mit tanácsol a szakértő? Szerinte sem könnyű feladat leválni a trendekről, ehhez önismeret és bátorság is kell.
Ha valaki nem születik erre irányuló belső indíttatással, egy áthidaló megoldás lehet a trendek és az egyéni stílus keverése, amiben az arányokat úgy helyezzük át, ahogy nekünk épp komfortos. Minden trendnek megvan a pozitív tartalma is, amit kihámozhatunk magunknak, és a saját ízlésünkre fordíthatunk. „Azoknak, akik még keresik a stílusukat, és a hangjukat a divatban azt tanácsolom mindenek előtt kezdjék el megismerni önmagukat. A “ki vagyok én”, “mire vágyom igazán” kérdések segítenek formálni a külső kivetélésünket is.
Elsőként a “mivel nem vagyok biztosan önazonos” válaszok érkeznek meg általában, tehát mindaz, ami már nem vagyunk, amit már nem akarunk magunkról üzenni a külvilágnak – említette a szakértő.” Ha például a személyes fejlődésünkben az emelkedik ki, hogy már nem akarunk kivétel nélkül bárkivel kapcsolódni, biztosan eltávolodunk a tömegesen gyártott termékek fogyasztásától.
Hogy kezdjek neki?
- Legjobb tanács az önmagunk ismeretére való törekvés. Minden más ami kívül van ebből az önismeretből fakad.
- Fedezd fel önmagad! Mivel tudsz könnyedén azonosulni? Ne viselj magadon olyat, ami nem tükrözi az önnön valódat, a szándékaidat, az irányultságodat, csak azért, mert láttad máson, vagy mert épp divatban van.
- Kísérletezz! Viselj mindig olyat, amivel oké vagy akkor is, amikor ellépsz a tükör elől, amikor nincs azonnali visszajelzésed, amikor reggel egy pillanatra megállsz, belélegzed az aznap teendőit és ígéretét.
- Ha azt érzed, ez így komfortos, a világ úgy fordul feléd, ahogy azt te vágyod, akkor biztos lehetsz benne, jó úton jársz az önkifejezésben.
A legfontosabb szabály? Nincs szabály. Az igazi divat nem arról szól, hogy mások elvárásainak próbálsz megfelelni, hanem arról, hogy magabiztosan viseled azt, amit szeretsz. A saját stílusod felfedezése egy utazás – élvezd ki minden pillanatát! De vajon a szakértő mit tanácsol azoknak, akik még keresik a saját hangjukat a divatban?
Stylist: Csillag Szilvia, Smink: Bálint Beka, Haj: Márkus Eszter