Milyen lesz a Versace Donatella Versace nélkül?
Divattervező, divatikon, kulturális nagykövet és divatbálvány, aki mindenféle előképzettség nélkül változtatta meg a divatot. Ő Donatella Versace, aki 30 év után hagyja el a Versace kreatív igazgatói posztját. Távozásával lezárul egy korszak és elkezdődik valami új, aminek ő már nem úgy és nem abban a formában lesz része, mint eddig. Felmerül fel a kérdés: mi a Versace Donatella nélkül?
Pár héttel ezelőtt futótűzként terjedt a hír: Donatella Versace 28 év után lemond a Versace kreatív igazgatói posztjáról, ezentúl pedig a márka globális nagyköveteként folytatja tovább. Régóta lehetett sejteni, hogy van valami a levegőben, a divattervező ugyanis már többször pedzegette a visszavonulás lehetőségét – most viszont, hogy a márka tulajdonjoga megváltozik, logikus a távozása.
Ennek ellenére szomorú a döntés a divatház rajongói körében, ugyanis Donatella volt az, aki a bátyja, Gianni Versace halála után mindenféle előképzettség vagy divattervezői tudás nélkül, autodidakta módon formálta és globalizálta a divatházat. Majdnem három évtizednyi munkát nem lehet csak úgy lesöpörni, a tervező divattörténelmi hatása egyszerűen megkérdőjelezhetetlen.
Épp ezért, most visszaemlékezünk Donatella Versace fordulatokkal teli karrierútjára, legnagyobb divatpillanataira, és arra is kitérünk, vajon milyen lesz a Versace egy igazi Versace nélkül.
Kevesen hittek benne, de beírta a nevét a divattörténelembe
A Versace 1978-ban, csaknem ötven évvel ezelőtt alakult meg, családi vállalkozásként: eredetileg Gianni Versace volt a tervező; bátyja, Santo a pénzügyekért felelt; húga, Donatella pedig tanácsadóként volt jelen a cégnél. Többek között az ő ötlete volt, hogy 1991-ben George Michael Freedom! című dalára vonuljanak fel a nagy szupermodellek (Cindy Crawford, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Christy Turlington) a márka bemutatójának fináléjában, ami miatt kulcsszerepe volt a Versace divat- és popkulturális szerepének megszilárdításában.
Peter Lindbergh kamerája előtt úgy szabadultak fel a modellek, ahogy máshol nem
Hamar bebizonyosodott, hogy tervezői és szabói végzettség nélkül is nagyon ért Donatella ahhoz, hogyan vigye sikerre a divatházat, ezért minden lehetőséget meg is kapott ahhoz, hogy ezt tegye. Hamarosan a gyermekeknek szánt Young Versace és olcsóbb Versus Versace almárkájának tervezői pozíciójáért felelt, 1994-től pedig immár úgy hivatkoztak rá a szaknyelvek, mint a Versace hivatalos partnertervezőjére. Így ment ez egészen 1997-ig, mikor Gianni Versacét tragikus módon lelőtték a Miami Beach-i otthona előtt.
Ezek után Donatellára várt a feladat, hogy életben tartsa a márkát, amiben eleinte sokan nem hittek: rengeteg kritika érte őt a divatház vezetését illetően. Bátyjával, Gianni-val ellentétben teljesen autodidakta módon tanult bele a szakmába, ami miatt sokan mondogatták, hogy méltatlanul ül a tervezői székben. Voltak olyan kritikusok, akik szerint nem érdemelte ki a divattervezői címet, mert egy percig sem tanulta azt. Kinevezése körül sokan lázadoztak a divatvilágban: a példátlan döntés miatt pedig félő volt, hogy nem bírja majd a nyomást.
Donatella azonban erőt vett magát, az első Versace kollekcióját pedig bátyja halála után három hónappal mutatta be, teljes mértékben Gianni-nak ajánlva. A nézők között olyan legendás divattervezők foglaltak helyet, mint Karl Lagerfeld, Miuccia Prada, Giorgio Armani, Donna Karan és Angela Missoni, akik mind a támogatásukat fejezték ki a márka iránt, csakúgy, mint Naomi Campbell, Linda Evangelista és Kate Moss szupermodellek, akik önként jelentkeztek a bemutatóra.
A ruhák szexisek, csillogóak, és nagyon nőiesek voltak, a háttérben pedig Madonna dalai szóltak. A Versace immár nem volt elveszett, hanem figyelemre méltóan erős – Donatella pedig nemcsak tovább vitte a Versace-örökséget, hanem túl is teljesítette azt.
Ikonikusak és történelmet írnak a Versace ruhák
Hozzá köthető például a gémkapcsos-motívum kitalálása, amit a mai napig gyakran alkalmaznak a Versace ruhákon; de az ógörög ihletésű sorminta és a görög mitológia medúza ikonja is Donatella ötlete alapján vált a márka egyik jelképévé. Neki köszönhetjük a világ leghíresebb ruháját is, melyre annyian rákerestek, hogy a Google miatta döntött a képkeresési funkció bevezetéséről. Igen, egy Versace ruha volt az, ami örökre megváltoztatta az internetet.
Nem másról van szó, mint Jennifer Lopez merészen kivágott, dzsungel mintás ruhájáról, amit az énekesnő-színésznő 2000-es Grammy-díjátadó vörös szőnyegén viselt. Káprázatos, de akkoriban megdöbbentő látványt is nyújtott a köldökig kivágott, félig-meddig átlátszó estélyi látványa, melynek replikáját azóta már több divatmúzeumban is kiállították. Sőt, 2019-ben még egy modern változatot is tervezett belőle a márka, melyet természetesen Jennifer Lopez mutatott be a kifutón – az eredetit viszont a mai napig őrzi az otthonában, olyan nagy márkarajongó.
Persze, nemcsak ő rajong Donatella Versace ruháiért: a stílusikonnak hívott Blake Lively például rendszeresen kölcsönöz a márka repertoárjából egy-egy ruhát. Ilyen volt az a vintage esélyi, amit legutóbb 2003-ban lehetett látni Britney Spears-en, de a 2022-es MET-gálára is egy olyan látványos, többféleképpen is hordható Versace-kosztümben jelent meg a színésznő, melyhez foghatót még nemigen lehetett látni a divattörténelemben.
Versace ruha volt még Diana hercegné ikonikus aszimmetrikus estélyije, akárcsak Penélope Cruz és Kate Hudson legszebb Oscar-megjelenése, de Beyoncé és Taylor Swift is Versace fellépőruhákat viselt a legutóbbi turnéján. Az olyan nagy sztárok, mint Shakira, Sabrina Carpenter, Madonna, Paris Hilton, Lady Gaga, Victoria Beckham, Amal Clooney, Elizabeth Hurley, Anne Hathaway, valamint Kardashianék és Dua Lipa pedig egyenesen rajonganak Donatella ruháiért – utóbbi ráadásul olyannyira, hogy még 2023-ban különleges nyári kollekciót is tervezett a divattervezővel együtt.
Érdemes még megemlíteni Angeline Jolie „lábvillantós” fekete estélyijét is, amit a 2012-es Oscar-díjátadón láthattuk rajta – ezt is Donatella Versace tervezte, sokan pedig még mindig az egyik legikonikusabb vörös szőnyeges megjelenésként hivatkoznak rá.
A Versace-fogalom túlmutat a divatiparon
Donatella azonban mindig ügyelt rá, hogy a Versace ne csak egy divatház legyen, hanem egy olyan név is, amiből egy egész birodalmat lehet építeni. Valami olyat, ami túlmutat a divatmárka fogalmán. Már a kezdetektől be akarta ültetni mindenki fejébe a Versace fogalmát, ezért ezért 2000-ben meg is nyitotta az első Palazzo Versace szállodáját Ausztráliában, később pedig megalapította a barokkos mintázatáról híresé vált Versace Home & Lifestyle életmódmárkát.
Köntösök, törölközők, bögrék, fehérneműk, sportkellékek, dekorációs tárgyak, fotelek, étkészletek, ékszerek, ruhák – ma már szinte nincsen olyan termék a világon, amiből ne lenne már Versace. Legfőképpen azonban mindig is a divat volt az elsőszámú cél, amit soha nem felejtett el Donatella – ezért is érintett sokakat olyan sokkolóan a távozása. Érezni lehetett, hogy hamarosan visszavonul, de most még nehezen lehet elképzelni nélküle a márkát. Szerencsére azonban egy olyan elképesztően tehetséges dizájner fog ülni a helyére, aki egy még fényesebb jövő felé tudja tolni a márkát.
Luxus az otthonban: A legnagyobb divatházak lakberendezési kollekciói
Donatella távozik, a Versace örökség marad
Hogy mi lesz a Versace örökséggel? Egy kis átmenet után valószínűleg még fényesebben fog ragyogni. Tény, hogy már nem egy családtag fogja tovább vinni a divatház örökségét, de ez akár még frissítőként is hathat a márkára – jelenleg ugyanis nagy tervek és átszervezések vannak folyamatban. A luxusmárkák iránti kereslet az elmúlt pár évben jelentősen visszaesett, ezért a Versace is veszteségessé vált. Többek között ez is az oka annak, hogy a divatház tulajdonjoga idén visszakerült az amerikai Capri Holdingstól az olasz Prada Grouphoz (divatbefektetői vállalat, ami olyan márkákat birtokol, mint Prada vagy a Miu Miu), ez pedig egészen új távlatokat nyithat meg a márka életében.
Ilyen például Dario Vitale divattervező kinevezése is, aki a Miu Miu tervezési és arculati igazgatói székéből került át a Versacéhez. (2024-ben a Miu Miu 97,3%-kal növelte az eladásai statisztikáját, ezért Vitale kinevezése nagyon bíztató). A következő kollekció már teljes egészében ő fogja jegyezni – ezzel pedig ő lesz az első divattervező a márka életében, aki nem a családhoz tartozik.
A divattervezőnő így búcsúzott a hivatalos lemondási bejegyzésében: „Életem legnagyobb megtiszteltetése volt, hogy tovább vihettem Gianni bátyám örökségét. Ő volt az igazi zseni, de remélem, megvan bennem a szelleme és a kitartása. Új, globális márkanagyköveti szerepemben a Versace legszenvedélyesebb támogatója maradok. Egy biztos: a Versace a DNS-emben és mindig a szívemben van.”