Ma már nem kérdés, hogy szükség van a divatforradalomra - A Fashion Revolution mozgalom erősebb, mint valaha

2025. február 10.
A 2013-as bangladesi Rana Plaza összeomlása 1138 ember életét követelte és további 2500-at megsebesített. Az áldozatok hozzátartozói és különböző ruhaipari szervezetek tagjai rendszeresen vesznek részt megemlékezési ceremóniákon. A tragédia inspirálta a Fashion Revolution mozgalmat, amely azóta globálisan küzd az etikus és környezetbarát divatért, miközben felhívja a figyelmet a fast fashion ipar embertelen munkakörülményeire.
A 2013-as bangladesi Rana Plaza összeomlása 1138 ember életét követelte és további 2500-at megsebesített. Az áldozatok hozzátartozói és különböző ruhaipari szervezetek tagjai rendszeresen vesznek részt megemlékezési ceremóniákon. A tragédia inspirálta a Fashion Revolution mozgalmat, amely azóta globálisan küzd az etikus és környezetbarát divatért, miközben felhívja a figyelmet a fast fashion ipar embertelen munkakörülményeire.
Fotó: Probal Rashid/Getty Images

2013. április 24-én a bangladesi Rana Plaza épülete összeomlott. Meghalt 1138 ember és további 2500 megsebesült. E tragikus esemény a történelem negyedik legnagyobb ipari katasztrófája lett. Ezt követően született meg a Fashion Revolution globális mozgalma, mely a mai napig az etikus és környezetbarát divatért küzd.

Az Orsola de Castro és Carry Somers által az Egyesült Királyságban életre hívott, mára globálissá vált kezdeményezés olyan összetett problémákra kívánja felhívni a figyelmet, amelyek mindannyiunkat érintenek. A Rana Plazában öt ruhagyár működött, amelyek mind nagy divatmárkák ruházatait gyártották. Az áldozatok többnyire fiatal nők voltak, akik rettenetes körülmények között, éhbérért dolgoztak a gyárban.

Az elhanyagolt, túlterhelt épület összeomlása után a világ felfigyelt a fast fashion, vagyis gyorsdivat gépezetének kíméletlenségére, amire két évvel később a The True Cost című dokumentumfilm is rámutatott.

Te elgondolkoztál már azon, hogy kik készítik a ruháidat?

Mi talán el sem tudjuk képzelni azt az életformát, amibe a ruháinkat készítői beleszületnek, illetve belekényszerülnek. Többségük mélyszegénységben él, és nem tudja megfizetni az élet alapvető szükségleteit sem. Sokukat kihasználják; szóbeli és fizikai bántalmazásokat szenvednek el nap mint nap, nem biztonságos és nem higiénikus körülmények között dolgoznak, nagyon alacsony fizetésért.

Nem egy esetben az alapvető emberi jogokat is megsértik a többségében multinacionális divatvállalatokat kiszolgáló ruhagyárak ebben a foglalkoztatási rendszerben; például előfordul, hogy egy tízórás műszakban nem engedélyezett az illemhely használata. Ruháink hosszú utat tesznek meg, mire a boltok polcaira kerülnek. Körülbelül hetvenöt millió ember dolgozik az elkészítésükön, nyolcvan százalékuk tizennyolc és harmincöt év közötti nő.

glamour plusz ikon A divat elmúlik, a stílus örök: Audrey Hepburntől Jane Birkinen át Jackie Kennedy-ig - minden idők legjobban öltözött női hírességeinek nyomában

A divat elmúlik, a stílus örök: Audrey Hepburntől Jane Birkinen át Jackie Kennedy-ig - minden idők legjobban öltözött női hírességeinek nyomában

Követhetetlen tempót diktálnak a fast fashion vállalatok

A divatcikkek előállításának és fogyasztásának üteme drámai módon felgyorsult az utóbbi húsz-harminc évben. Az elmúlt évtizedben a ruházati vállalatok költségei folyamatosan emelkedtek, a munkaerő, az alapanyagok és a felhasznált energia árainak növekedése miatt. A ruhák előállítása gyorsabb és drágább, mint valaha, ennek ellenére mi sokkal kevesebbet fizetünk a fast fashion termékekért, mint eddig bármikor. Jelenleg a világ nagy része kapitalista gazdaságban él.

Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak rövid időn belül növelniük kell az eladásokat és minél több profitot kell realizálniuk a fennmaradás és növekedés érdekében. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy mindez ne az emberek és ne a környezet kárára valósuljon meg. A COVID-19 világjárvány kitörése a ruhaiparban dolgozók helyzetét is negatívan érintette, ugyanakkor elindult egy folyamat, melyben a vásárlók elkezdték még inkább értékelni a kisebb, helyi, kézműves márkákat és kezdeményezéseket.

glamour plusz ikon Nem is gondolnád mennyire környezetszennyező a kedvenc ruhadarabod

Nem is gondolnád mennyire környezetszennyező a kedvenc ruhadarabod

Kulturális és környezeti fenntarthatóság

A hagyományos mesterségek megmentéséért a hatóságok, örökségvédelmi szervek és mozgalmak mellett a modern divatmárkák, divattervezők is felléphetnek. A kézművesség a kortárs divatba és a textilellátási láncokba történő beépítése sokat segíthet a megőrzésben. A kulturális fenntarthatóság arról is szól, hogy ismerjük el, tartsuk tiszteletben és védjük az öröklődő, kulturálisan beágyazott szellemi, anyagi javakat.

Emellett a Fashion Revolution a divat- és textilipar élővilágra gyakorolt hatásának problémáját is igyekszik hangsúlyozni, ugyanis ruháink anyagainak termesztése, előállítása, a ruhadarabok festése, mosása eddig soha nem tapasztalt mértékben szennyezik a bolygót. Hatalmas mennyiségű vizet igényel a divatcikkek elkészítése és kezelése, továbbá a – The Carbon Trust felmérése szerint – a ruhaipar adja a globális széndioxid-kibocsátás körülbelül három százalékát.

Carry Somers, a Fashion Revolution társalapítója szerint, míg az ellátási lánc munkavállalói keményen küzdenek a megélhetésért, valamint Földünk szűz erőforrásai egyre inkább kimerülnek, addig a világ legnagyobb divatmárkái folyamatosan gazdagodnak.

glamour plusz ikon A sisterhood nem válogat! Vagy mégis? - Elmagyarázzuk, mi az az inkluzív feminizmus

A sisterhood nem válogat! Vagy mégis? - Elmagyarázzuk, mi az az inkluzív feminizmus

Ezen változtatni kell. A márkáknak sokkal többet kell tenniük annak biztosítása érdekében, hogy a nyereség ne álljon a munkavállalók és közösségeik egészsége és jóléte, valamint az értékes ökoszisztémák védelme felett” – nyilatkozta Somers a brit Vogue-nak. Továbbá szükség van arra is, hogy rendszerszintű változás induljon el, és új üzleti modellek váltsák fel a jelenlegi struktúrát.

Az átláthatóság kulcsfontosságú

A Fashion Revolution hisz egy olyan divatiparban, amely egyenlő mértékben értékeli az embereket, a bolygót, a kreativitást és a profitot, és hogy a pozitív változás az átláthatósággal kezdődik. A legtöbbször nem tudjuk pontosan, hogy az a márka, amelytől vásárolunk, tiszteletben tartja-e az emberi jogokat, vagy az általa alkalmazott gyakorlatok környezetsemlegesek-e anélkül, hogy tudnánk, hol, ki, milyen körülmények között gyártja a termékeiket.

A tragédia helyszíne 2013. április 25-én
Fotó: NurPhoto/Getty Images

A Fashion Revolution ezért azt kéri a márkáktól és kereskedőktől, hogy a lehető legpontosabban tegyék közzé ezeket az információkat. Az átláthatóság önmagában nem hozza el a szükséges rendszerszintű változást, de segít feltárni a kialakult rendszert, így érthetőbbé válik az, hogy milyen módokon lehet eljutni a célig. A Fashion Revolution szerint a nagyobb átláthatóság nagyobb elszámoltathatóságot eredményez, ami (re)formálhatja a jelenlegi nem fenntartható üzleti modellt.

A Fashion Transparency Index, vagyis Divat Átláthatósági Index a világ legnagyobb divatmárkáit és kereskedőit rangsorolja aszerint, hogy azok mennyit árulnak el szociális és környezetvédelmi politikájukról, gyakorlatukról, hatásukról. Az évente elvégzett kutatás nem azt fedi fel, hogy melyik márka jár el a legjobban, hanem azt, hogy melyik biztosítja a legtöbb információt.

glamour plusz ikon Iskolás aktivisták sztrájkolnak a jövőnkért. Vajon mi cselekszünk végre?

Iskolás aktivisták sztrájkolnak a jövőnkért. Vajon mi cselekszünk végre?

Attól még, hogy egy divatmárka sok mindent elárul az általa alkalmazott folyamatokról, az nem jelenti azt, hogy fenntartható vagy etikus módon működik. Átláthatóság nélkül azonban nem lehetséges megvédeni a kiszolgáltatott embereket és az élő bolygót.

Mit tehetünk mi?

Fogyasztóként kérdéseink, vásárlási szokásaink előidézhetik a változást, hiszen mi vagyunk a trendek mozgatórugói. Valahányszor vásárlunk valamit, hozunk egy döntést. Ha egységesen kiállunk egy fenntarthatóbb és méltányosabb divatipar mellett, a márkák és a kormányok előbb-utóbb felfigyelnek ránk. Bizakodásra adhat okot, hogy az egyes politikai és gazdasági döntéshozók, szervek már dolgoznak azon, hogy egy egységes keretrendszerben történjen a márkák, vállalatcsoportok szabályozása, elszámoltatása.

Továbbá az Európai Bizottság 2020 márciusában az európai zöld megállapodás keretében és az új iparstratégia részeként benyújtott egy cselekvési tervet a körforgásos gazdaság megvalósítására, amely javaslatokat tartalmaz a fenntarthatóbb terméktervezésre és a hulladék csökkentésére is. Míg a fentiek gyakorlati megvalósulására várunk, mi is részt vehetünk a divatforradalomban. Csatlakozhatunk a minden év áprilisában – a Rana Plaza összeomlásának évfordulóján – megrendezett Fashion Revolution Weekhez.

A kiemelt kampányhéten olyan programok várnak, amelyek központjában a zöldebb, méltányosabb, átláthatóbb divatipar áll. Ezen túl feltehetjük a kérdéseket a márkáknak, kereskedőknek emailben, vagy a Fashion Revolution hashtag kampányaihoz csatlakozva: #WhoMadeMyClothes? (Ki készítette a ruháimat?), #WhoMadeMyFabrics? (Ki állította elő a ruhaanyagomat?”). Az „IMadeYourClothes” („Én készítettem a ruháidat”) hashtaggel pedig a gyártók, varrók, kézművesek és a többiek ismertethetik meg magukat az átláthatóság jegyében.

A Fashion Revolution weboldalán (fashionrevolution.org) további hasznos információk, kutatások, oktatási anyagok állnak rendelkezésre azok számára, akik szeretnének csatlakozni a kezdeményezéshez, vagy mélyebben elmerülnének az ökotudatos, etikus divat témáiban.

A mozgalom Magyarországon is működik

A kezdeményezés magyarországi képviseletének, a Fashion Revolution Hungary-nek a csapata is elkötelezetten küzd azért, hogy minél szélesebb körben informáljon, edukáljon a fenntartható, etikus divat témakörében hazánkban.

glamour plusz ikon Börtönóvodák nyíltak Indiában, ahol az őrök és a fogvatartottak gyermekei együtt tanulnak és játszanak

Börtönóvodák nyíltak Indiában, ahol az őrök és a fogvatartottak gyermekei együtt tanulnak és játszanak

Aki szeretne segítőként, partnerként csatlakozni a Fashion Revolution Hungary oktatási vagy egyéb kommunikációs kampányaihoz, megteheti. A csapat folyamatosan várja azokat az önkénteseket, akik szívesen segítenének megismertetni a mozgalom törekvéseit hazánkban. És hogy miért fontos mindez,

miért van szükség a divatforradalomra?

A fentiek tükrében a válasz: azért, hogy ne a bolygónk és az embertársaink fizessék meg a divat valódi árát! Ha tudatosabban vásárolunk, vagyis csak azt vesszük meg, amire valóban szükségünk van, máris sokat tettünk a pozitív változások előre mozdításáért. Ezen felül támogathatjuk a kisebb, helyi vagy kézműves kezdeményezéseket, kérdezhetünk és tájékozódhatunk témában, továbbá felszólíthatjuk a márkákat és döntéshozókat, hogy tegyenek lépéseket a fenntartható, etikus divatrendszer kialakításáért.