Ökotudatos trendek itthon és a nagyvilágban
A XXI.század legégetőbb kérdésévé vált a környezettudatosság, ami alapjaiban változtatta meg a gondolkodásunkat a fogyasztói társadalomról és a minket kiszolgáló iparokról is – ezalól a divatipar sem volt kivétel.
A divat paradigmaváltása rengeteg előremutató kezdeményezésben megmutatkozik: legyen szó nemzetközi tervezőkről, hazai edukációs programokról, vagy csak az otthoni varrásról.
Ruhajavítás
Évtizedekkel ezelőtt még bevett szokás volt megjavítani, foltozni az apró hibákat a ruháinkon – ma már kényelmesebb és kézenfekvőbb megoldás egy új darab vásárlása. Bár a ruhajavítás egy időigényes, technikás elfoglaltság, viszont rengeteg pozitív hozadéka van. Egyrészt egy pénztárcabaráttabb megoldás, mint mindig új darabokat beszerezni, másrészt a kézműves munka miatt kialakul egy személyes kötődés, és a szemünkben értékesebbé, nehezebben eldobhatóvá válik a ruha, amin dolgoztunk.
Az Instagramon tucatnyi ötletet találunk a hagyományos módszerek újhullámos, trendi újragondolására például Lily Fulop közösségimédia-oldalain; színes, bohókás, tökéletlen javításaival hívja fel a figyelmet, hogy nem a hibátlan végeredmény a lényeg, hanem a terápiás kézművesség és a ruháinkhoz fűződő kapcsolat.
Westend Restore Ruhagyűjtő üzlet
2022 április 22-én - szimbolikusan - a Föld napján nyílt meg a ReStore Ruhagyűjtő üzlet, gyűjtőpont és edukációs platform a Westendben. A ReStore a már megunt ruháknak kíván egy második esélyt biztosítani, ugyanakkor a látogatókat workshopok és egyéb edukatív események várják, ahol elleshetnek pár upcycle technikát és közelebbről megismerhetik a ruhák és a divat körforgását, a tudatos fogyasztás alapelveit.
A gyűjtőponton leadott ruhák válogatásáért a Textrade Kft. felel, akik elkötelezettek a globális használtruha piac átláthatóvá és fenntarthatóvá tétele mellett. A székesfehérvári gyárukban naponta hetvenöt tonna használt ruhát dolgoznak fel, az adományozásra kerülő darabok pedig ipari törlőrongyként, másodlagos tüzelőanyagként vagy egyszerűen fonalként kapnak újra helyet a körforgásban.
Gabriela Hearst
Ma már Amerika egyik legkeresettebb tervezőjét, a Gabriela Hearst márka alapítóját, a Chloé kreatív igazgatóját keveseknek kell bemutatni. Az uruguayi születésű divattervező egy izolált farmon nőtt fel Dél-Amerikában, ahol elsajátította azt a természetközeli, radikálisan környezettudatos szemléletet, ami a védjegyévé vált.
Ambiciózus terveivel felrázta a divatipart: 2019-ben már sikerült megszerveznie a világ első karbon-semleges divatbemutatóját; ugyanebben az évben műanyagmentessé is vált a márkája és minden csomagolása teljes mértékben lebomló, komposztálható; jelenlegi tervei szerint pedig mihamarabb búcsút int az új anyagoknak, és száz százalékban maradékanyagokból készülnének majd a letisztult vonalakról ismert ruhái.
A kompromisszumoktól mentes kiállásával egy teljesen új utat mutat az iparnak, amiben a fenntarthatóság nem megy a divat rovására, sőt, inkább ezáltal lesz trendi és sikkes.
Yrurai
Yr Johannsdottir izlandi tervező, aki a Yrurai művésznév alatt alkot, játékos, bolondos darabjaival veszi komolyan a divatipar megreformálását. A kötött ruhadarabok és kiegészítők kellő humorral reflektálnak olyan modern társadalmi kérdésekre, mint például a ruhák és textilek mohó fogyasztása.
Hazájában nyílt stúdióban dolgozik, ahol az odalátogatók nem csak megismerhetik a tervezőt, hanem közösen készíthetik el a pulcsikat, maszkokat és az egyéb kötött tárgyakat; az izlandi dizájnmúzeumban pedig különböző workshopokon mutatja meg, hogyan lehet rafináltan megjavítani régi felsőket, és ismét hordható, menő darabbá alakítani őket. Számára a textúrákkal való kísérletezés hobbiként kezdődött és intuitív módon találta meg a helyét a kortárs divatban.
Úgy véli, a tervezőknek megvan a lehetőségük, ezáltal a felelősségük is, hogy környezetbarát, fenntartható anyagokat használjanak, és így olyan ruhákat alkossanak, amiket a tulajdonosok szeretni fognak és becsben tartanak – de mindenekelőtt a mókás, szerethető darabok, a hordható művészet tervezése a legfontosabb a számára.