Létezik egy magyar fehérneműmárka, aminél nem a divat, hanem a kényelem, az egészség és a fenntarthatóság az első
A környezettudatos gardrób kialakítása során könnyen megfeledkezhetünk egy apróságnak tűnő, mégis alapvető ruhadarabról, a fehérneműről. A minőség és az alapanyag nem csak azért fontos, mert a megfelelő fehérnemű egészségmegőrző szereppel bír, a bolygónk is hálás lesz, ha hosszú távon nem a fast fashion termékek mellett tesszük le a voksunkat.
Tóthné Erzsébet, a kapuvári Eco-Vill-Text Kft. ügyvezetője egy olyan egyedülálló magyar fehérneműmárkát álmodott meg és keltett életre, melynek fókuszában az egészség mellett a fenntarthatóság áll. Törekvéseikkel az amerikai Eco-Stylist fenntarthatóságot biztosító minősítését is kiérdemelték.
Varrónőből cégalapító
Tóthné Erzsébet karrierje évtizedekkel ezelőtt kezdődött, többek között a Triumph győri bérmunkaüzemeiben is dolgozott, mint üzemvezető. A márka 2013-ban úgy döntött, hogy a gyártás kivonul Európából, így a kis varroda hatvan alkalmazottja munka nélkül maradhatott volna. Erzsébet üzemvezetőként felelősségének érezte a probléma megoldását, így első lépésként önerőből felvásárolta a Triumph gépparkját.
Eleinte alkalmi megkeresések jöttek, majd 2013 szeptemberében bérmunkaszerződést kötött egy barcelonai céggel, akik hittek a megalakulófélben lévő magyar üzemben. A saját márka gondolata 2014-ben merült fel először, akkor még egy garázsban zajlott a munka. Az álmait lépésről lépésre kitartással valósította meg, és az évek során a Daisy Dessous és a This is Redy magyar megbízókkal bővült a megrendelők köre, majd 2016-ban végre megszülethetett az Eco-Vill-Text Kft. is.
A magyar fehérneműpiacon egyedülálló márka
„Amikor a saját márkáról gondolkoztam, arra kerestem a választ, hogy mitől lennék más. Valami újat kellett kitalálni, hiszen a fehérneműgyártás és -értékesítés önmagában nem elég. Nem szerettem volna árversenybe kezdeni a a jóval olcsóbb, külföldről és a Távol-Keletről behozott termékekkel. Egy ilyen harcba nem akartam belemenni. Azt rögtön elhatároztam, hogy a termékeim csak és kizárólag növényi alapanyagokból fognak készülni.
A megálmodott első kollekció életre hívása négy-öt év volt. Időbe telt, míg megtaláltam a megfelelő beszállítókat, fontos volt, hogy minden alkotóelem OEKO-TEX Standard 100 minősítéssel rendelkezzen. Ezt a minősítést szigorú ellenőrzések után lehet megkapni, ezzel is garantálva, hogy ezek az alapanyagok nem tartalmaznak sem egészségre, sem környezetre káros anyagokat”- meséli Erzsébet.
A fehérneműik negyvenhat százalék bambusz, negyvenhat százaléka biopamut és nyolc százaléka elasztán - az utóbbi minimális használata elengedhetetlen, tekintve, hogy ez biztosítja a fehérnemű tartását és rugalmasságát. A kifogástalan komfortérzetért nincs címke bevarrva, a méret- és mosási megjelöléseket környezet- és bőrbarát, vízbázisú festékkel jelölik.
Férfiakra épített értékesítési stratégia
A cég saját márkája, az ĘTRE Organic Underwear a balatonboglári 6. Globális Fenntarthatósági Divathéten debütált első kollekciójával, ami nem a nőknek, hanem a férfiaknak szólt. „Egyrészt megítélésünk szerint a férfiakat kihagyják a fenntarthatóságra törekvő márkák célközöségéből, pedig a bőrük védelme és a környezettudatos életmód számukra is fontos. Másrészt a férfi fogyasztókat nehezebb meggyőzni egy termékről, így először őket szerettük volna elkötelezni a márka mellett.
Továbbá az is szerepet játszott a döntésünkben, hogy sokszor a nők vásárolnak a férfiaknak, ezáltal a nők körében is hírnévre tehet szert a márka. Ez a feltételezés be is bizonyosodott: a női vásárlók hamarosan érdeklődve várták, hogy mikor debütál a női kollekció is.” Női kollekciót iacra dobni abból a szempontból sem könnyű feladat, hogy szeretik az olyan trendi darabokat, mint például a csipkefehérnemű. Erzsébet megfogalmazza:
nálunk nem a divat, nálunk a kényelem, az egészség és a fenntarthatóság az első.
Nem tud minden trend fenntartható lenni
A piacon népszerűnek számító bizonyos terméktípusok azért nem kerülhetnek be az ĘTRE Organic Underwear választékába, mert elkészítésük olyan eljárást igényel, amelyek ellehetetlenítik a fenntarthatóságot és a megfelelő munkakörülményeket is. Ilyen például a varrásmentes fehérnemű is.
„Nem létezik olyan eljárás, hogy varrásmentes – ez csak marketing. A varrásmentes eljárás valójában annyit takar, hogy a varrást és az alapanyagot magas hőfokon összeolvasztják. Saját gyártói tapasztalatomból tudom, hogy ez a technika olyan borzalmas körülményekkel jár, ami a mi etikus foglalkoztatási elveinkbe nem fér bele. A gép több mint százötven fokon működik. A helyiségben nem lehet szellőztetni, klímát használni, mert ha a gép lehűl, akkor nem képes az alapanyag és a gumi megfelelő összeolvasztására.
A másik ellehetetlenítő tényező, hogy a növényi alapanyagok nem alkalmasak az összeolvasztásos eljárásra. Ezt olyan hőálló anyagokkal lehet csak kivitelezni, mint a műszál”- magyarázza a cégvezető. A műszálas anyagok között is található újrahasznosított és fenntartható, de Erzsébet a bőrirritáció kockázata miatt nem szeretne a szintetikus szálakból készült textilfajtákkal dolgozni.
A gyártás is tudatos
A munka újépítésű, hőszigetelt épületben zajlik, ahol a megfelelő munkakörülményeken túl az energiafelhasználás is könnyen optimalizálható – utóbbi az energiaválság idején hasznos befeketésnek bizonyult. „A megfelelő munkakörülmények és az energiahatékonyság mellett, ahol tudunk nem alkalmazunk vegyszereket, a gépek tisztításhoz sűrített levegőt használunk. Gépolajat muszáj használunk, de legalább nagy mennyiségű hulladékot nem termelünk.”
Tóthné Erzsébet üzemében nincs szabászat, a kiszabott termékeket modern gépi szabászattal készítik el. A modern gépi szabászat azt jelenti, hogy egy automata szabászgép számítógépes utasításra készíti el a terméket, ez a technológia pedig minimálisra csökkenti a keletkezett hulladékot. A túltermelés sem fenyegeti az ĘTRE Organic Underwear márkát, ugyanis mindig csak annyi fehérneműt készítenek, ami feltölti a webáruház készletét.
A cégvezető a rengeteg kihívás mellett nincs megeleégedve a textilipar általános bérhelyzetével, így érthető, miért fordít nagy figyelmet erre a tényezőre is. „A textiliparban le vagyunk maradva a munkabéreket illetően. A saját márka megalkotásával az is cél volt, hogy olyan munkabéreket tudjak teremteni az alkalmazottak számára, ami bármilyen szituációban stabilan megállja a helyét.”