Környezettudatos divat — utópia vagy valóság? Kérdezd a dánokat!

2025. január 29.
A koppenhágai divathétre - a fenntarthatóság jegyében - nagyon is ér biciklivel érkezni
A koppenhágai divathétre - a fenntarthatóság jegyében - nagyon is ér biciklivel érkezni
Fotó: Christian Vierig/Getty Images

Legyen szó újabbnál újabb bicikliutakról, városi parkokról, lakóövezetekről vagy a társadalmi befogadást segítő közterekről, Koppenhága folyamatosan készül a helyiek igényeire szabott, minden szempontból fenntartható jövőre.

A „koppenhágai lét” fogalma kétségtelenül összefügg nemcsak a két-keréken való közlekedéssel, de a letisztult designnal, a munka-magánélet egyensúlyával, az elérhető továbbtanulással, és az ökotudatos gondolkodással is: ennélfogva egy fenntarthatóbb, az emberi-, illetve a környezeti szükségletekre nagyobb figyelmet fordító életvitel elemeivel.

Nem véletlen, hogy a koppenhágaiak mindenhova kerékpárral közlekednek, és nyáron a különböző kikötőkből kialakított strandokon ugrálnak a szinte medence tisztaságú vízbe – vagy az, hogy a dánokat általában a világ legboldogabb emberei közé sorolják.

Koppenhágában viszont nemcsak a fenntarthatóság divat, hanem a divat is fenntartható.

Nyílt titok, hogy a divat és a ruhagyártás már jó ideje a legszennyezőbb iparágak egyike, de az északi divatipar kereskedelmi találkozópontjaként a Copenhagen Fashion Week már kezdetektől fogva úttörő szerepet vállalt abban, hogy felhívja a figyelmet erre az égető problémára. A rendezvénysorozat szervezői és résztvevői folyamatosan hallatják hangjukat annak érdekében, hogy minél hamarabb pozitívabb, tudatosabb irányba mozdulhasson el a szakma hozzáállása.

glamour plusz ikon „A kreativitás az az életerő-energia, amely formálja a világot” - interjú Nagy Boglárka festőművésszel

„A kreativitás az az életerő-energia, amely formálja a világot” - interjú Nagy Boglárka festőművésszel

Ne csak beszélj róla, cselekedj is érte!

A koppenhágai divathét ügyvezető igazgatója, Cecilie Thorsmark 2020 februárjában egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétéves Sustainability Action Plan-nel (Fenntarthatósági akciótervvel) rukkolnak elő annak érdekében, hogy a rendezvény fenntarthatósági törekvéseit erősítsék, illetve, hogy hatást gyakoroljanak a teljes iparágra is.

Az Egyesült Nemzetek Szervezete által kiadott Fenntartható Fejlődési Célokból építkező akcióterv legfőképp arra sorakoztat fel javaslatokat, hogyan redukálják a dán rendezvényen a károsanyag-kibocsátást, továbbá, hogy hogyan újítsák meg az üzleti modellt annak érdekében, hogy meggyorsítsák a további piaci résztvevők szükségszerű szerepvállalását.

A CPHFW akciótervét rövid időn belül a dán divatipar – 2021-ben pedig Norvégia – is elismerte, a kitételek a divatmárkák ellenőrzésének kapcsán standardizálódtak, a kimondott-kimondatlan verseny pedig azóta is folyik, ki tudja minél kreatívabban megoldani a fenntartható kollekciók kivitelezését és azok divathéten való bemutatását.

A divatipar jelentős környezeti- és társadalmi hatásainak tudatában a koppenhágai divathét célja, hogy fokozza erőfeszítéseit annak érdekében, hogy fenntarthatóbb rendezvények helyszínévé, és így egy tudatosabb iparág platformjává váljon. Fenntarthatósági Tanácsadó Testületük 2019-es felállításakor a divathét egy olyan stratégiai folyamatot indított el, amely az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaira összpontosít.

Ennek eredményeként három konkrét kezdeményezést mutattak be az 2020-as tavaszi-nyári rendezvényen: az egyszer használatos műanyag palackokat betiltották, a hivatalos tevékenységeket klíma-pozitívvá tették, valamint egy tizenöt lépésből álló útmutatót alakítottak ki a felelősségteljesebb bemutatók megvalósításához.

glamour plusz ikon A Batthyány-család évszázados öröksége a mai generáció szemével - beszélgetés Batthyány-Schmidt Margittal és Batthyány Katával

A Batthyány-család évszázados öröksége a mai generáció szemével - beszélgetés Batthyány-Schmidt Margittal és Batthyány Katával

A divatipar sokszínű

A koppenhágai divathét a sokszínűség új szintjét emelte a kifutóira, ezzel is pozitív változást jelezve az iparágban: az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében a divatipar sokszínűsége mellett szól. Kiemelten fontos, hogy minél többféle életkorú, etnikai hovatartozású, nemi-, faji-, vallási hovatartozású, szexuális irányultságú, termetű és társadalmi-gazdasági helyzettel rendelkező szereplő vegyen részt az eseményen.

A CPHFW mára még több kitételt fogalmazott meg a márkák irányába: az 2023-as tavaszi-nyári rendezvényre hivatalosan beütemezett bemutatókon szereplő márkáknak már a fenntarthatósági törekvések felgyorsításáért létrehozott kritériumrendszernek, az úgynevezett „18 minimum standard”-nek kellett megfelelniük.

Hazai siker, skandináv elismerés

A 2023-as év büszkesége volt továbbá a divathetek vonatkozásában, hogy sok más, izgalmasabbnál izgalmasabb márka között a koppenhágai divathét első magyar márkájaként az AERON is lehetőséget kapott rá, hogy bemutatkozzon, ráadásul épp a fő programban kapott helyet a divatbemutatója.

Az Áron Eszter által alapított magyar márka célja, hogy az iparág egy felelősségteljes vezetőjévé váljon anélkül, hogy kompromisszumot kelljen kötnie a kollekciói minősége kapcsán — ahhoz, hogy ezt megvalósítsák, a legújabb hulladékcsökkentési technológiák és beszerzési gyakorlatot alkalmazzák termékeik kivitelezésekor. A környezettudatos, lokális gyártás mellett külön figyelmet fordítanak az egyenlő lehetőségek biztosítására, köztük a női közösségek fejlesztésére, az összefogás előremozdítására:

az AERON alkalmazottainak hetvennyolc százaléka nő és a márka vezetői pozícióinak kilencven százalékát is nők töltik be.

A társadalmi fenntarthatóság fontos részét képezi fenntarthatósági törekvéseiknek, a megváltozott munkaképességű és fogyatékkal élő személyeket alkalmazó gyártókat is támogatják. A Circulose támogatásában nyáron elindult a CPHFW NEWTALENT programja, egy támogatási rendszer a három évnél rövidebb üzleti tevékenységgel rendelkező, feltörekvő skandináv márkák számára.

glamour plusz ikon Az elit divatklub: Az Hermès bravúros értékesítési stratégiája

A programban szintén felfedezhető a hazai érdekeltség, ugyanis a Nanushkát és az AERON-t is magába foglaló, magyar székhelyű Vanguards Group-ot partnernek, Christopher Morency-t, a csoport márkaigazgatóját pedig mentornak kérték fel.

Nemzetközi kérdésre magyar válasz

Láthatjuk, hogy egy divatszervezetnek mekkora szerepe lehet a fenntarthatósági kérdések megoldásában. Ebből a misszióból a Magyar Divat és Design Ügynökség is kiveszi részét: kiemelt céljuk, hogy az uniós irányelveknek megfelelő, szemléletváltó szerepet töltsenek be régiónk fenntarthatósági törekvéseiben. A Budapest Central European Fashion Weeken egyre több olyan hazai és régiós márka képviseli magát, amelyek már felismerték a társadalmi felelősségvállalás és fenntarthatóság jelentőségét.

Ennek megfelelően hazai varrodákban gyártatnak, etikus munkakörülményeket biztosítanak, ügyelnek a környezettudatos anyagválasztásra, anyagmaradékokkal vagy újrahasznosított anyagokkal dolgoznak, ügyelnek a hosszabb élettartalmú termékek előállítására, illetve egyre többen merítenek ihletet a helyi kézműves hagyományokból is.

Ahogy a magyar textil-és ruhaipar legtöbb szereplője, úgy az MDDÜ is azon dolgozik, hogy újragondolja a hagyományos értelemben vett divathetek működését és minimalizálja annak környezetre gyakorolt hatásait. Az ügynökség fontosnak tartja a közös párbeszéd elindítását és a témával kapcsolatban felmerülő problémák és megoldási lehetőségek hangsúlyozását.

Ezek a törekvések eléggé szerteágazóak – érintik az energiafogyasztás, hulladékgazdálkodás és a kulisszák mögött dolgozó modellek, fodrászok, sminkesek és a többi munkatárs étkeztetését is, illetve a különböző kellékek újrahasznosítását. Ennek megfelelően ma már nincs a backstage-ben szívószál és a műanyag evőeszközök, vizes palackokat is felváltották a környezetbarátabb megoldások, az egyszer használatos műanyagokat minimalizálták, de a papír meghívókat is a legtöbb esetben digitálisra cserélik.

glamour plusz ikon Szép új világ: Férfiakért versengenek a legnagyobb szépségmárkák

Szép új világ: Férfiakért versengenek a legnagyobb szépségmárkák

A Zalando Fenntarthatósági díja

Nagyon példamutató és inspiráló, hogy egy online üzlet olyan társadalmi felelősségvállalást képvisel, ami jobb irányba mozdítja a divatvilágot, ami az elmúlt évtizedek túltermelése, felgyorsulása miatt komoly problémát okoz a környezetünknek, az értékvesztés állapotából ki kell evickélnie, és mindemellett komoly társadalmi feszültséget is okoz a nem megfelelő munakörülmények és bérezés miatt.

A divataktivisták szerint is a nagyoknak kell vinniük a zászlót, a német online divatáruház tehát a mozgalom élére állt és a koppenhágai divathéttel együttműködve létrehozták a fenntarthatósági díjukat. Az eseménysorozat legkörnyezettudatosabb márkái kitüntetésben részesülhetnek. A 2023-as tavasz-nyári rendezvény finalistái az MWORKS, a RÆBURN és a RANRA márkák voltak.

A partnerségen keresztül a Zalando elősegíti az iparágon belüli együttműködést, és reflektorfénybe állítja a fenntarthatóság területén élenjáró márkákat - ezzel a Zalando célja, hogy tájékoztassa és inspirálja a fogyasztókat és a divatipart az innováció felfedezésére és a környezetre kevésbé káros divatiparhoz való hozzájárulásra. A három döntős a koppenhágai divathét 2023 tavasz-nyári bemutatóján mutatta be kollekcióit.

A nyertes márka a Zalandóval együttműködve egy olyan kapszulakollekciót hozott létre, amely hozzájárul a környezettudatosságról való párbeszédhez azáltal, hogy a fenntarthatósági megoldásokat vizsgálja a tervezésben az anyagok, a gyártási folyamatok, a technológiai megoldások és a nyomon követhetőség terén.