Carrie Bradshaw és Katalin hercegné is hordta már a világ legikonikusabb cipőjét
A világon nincs még egy olyan cipő, mint a divatlegenda, Manolo Blahnik Hangisi magassarkúja. Bár a Szex és New York Carrie Bradshaw-ja tette híressé, Katalin hercegné és Victoria Beckham is rajong érte – akárcsak az egész világ. De mit tud ez a cipő, amit más nem? Most eláruljuk, hogyan vált ez a lábbeli milliók vágyálmává és klasszikus, topkategóriás luxustermékké!
Kevés olyan cipődizájner van a világon, akinek neve örökre beírta magát a divattörténelembe – Manolo Blahnik ilyen. Bár a spanyolországi dizájner már ötven éve tervez szebbnél szebb cipőket, neve 2008-ban vált a laikusok körében is ismertté, mikor az első Szex és New York filmben kiemelkedő szerepet kapott az általa tervezett Hangisi cipő. A kék színű magassarkú (ami azóta már ikonikussá vált), minden divatrajongó kívánságlistáján szerepel – nemcsak stílusos, hanem időtálló és klasszikus is, valóságos ékszerként hat a lábon.
Ez egyébként meg is látszik az árán: csaknem félmillió forintba (egészen pontosan 460 ezer forintba) kerül, ám sokan még így is hosszú hónapokon át spórolnak rá, mert ez egy olyan magassarkú amire megéri gyűjteni. Vannak, akik az esküvőjükre veszik fel, mások féltve őrzik a ruhásszekrényükben, de olyanok is akadnak, akik befektetésként gondolnak rá és a dobozában tartják érintetlenül, makulátlan állapotban, hogy valamikor jó áron el tudják majd adni. Az biztos, hogy óriási az őrület a Hangisi cipő körül, de vajon miért álmodik róla minden nő? Most utánajártunk a magassarkú titkának és azt is eláruljuk, mi a cipő története.
Királyi fejedelmek ihlették, ma már divatrelikvia ez a magassarkú
A kobaltkék színű, klasszikus magassarkú tizenhét évvel ezelőtt került forgalomba: a cipő eredeti ötletét pedig Giovanni Boldini olasz művész 19. századi festménye ihlette, amin Napóleon felesége, Jozefina francia császárné és Pauline Bonaparte francia császári hercegnő látható. A francia királyi fejedelemségek imádták az ékszereket, cipőiket is ragyogó bross csatokkal díszítették – erre pedig Manolo Blahnik is felfigyelt egy múzeumlátogatásra során.
A tervező a tárlat megtekintése után sem tudta kiverni a fejéből a magassarkú cipőkre applikált ékszerköveket, ezért miután hazatért, egyből elkezdett skiccelni és csakhamar meg is született a Hangisi cipő. De hogy miért Hangisi? Arra konkrét magyarázat nincsen, csak annyi, hogy ez a szó nem a dizájner anyanyelvéből, a spanyolból származik, hanem török eredetű és annyit jelent, hogy ’melyik’. Túlságosan nagy logikai összefüggés vagy sztori tehát nincs a cipő és a neve között (a tervező is csak a romantikus hangzása miatt szeretett bele), de utólag belegondolva a magassarkú sokféle változatára is utalhat a név.
Hollywoodi cipőkalandok - a filmvászon legkáprázatosabb topánkái
A 2008-as megjelenése óta ugyanis már több, mint száz színben, fazonban, anyagban, mintában és magasságban jelent meg a Hangisi. Többek között létezik belőle egy sor különböző magassarkú, bokacsizma, balerina cipő, szandál, klumpa (természetesen hozzá illő övekkel és clutch táskákkal), jelenleg pedig tíz különböző árnyalatban kapható. „Nem tudom, miért lett olyan nagy siker ez a cipő. Fogalmam sincs, mi a titok.
A cipőimet soha nem gondolom túl; nem úgy tervezek meg egy darabot, hogy azok ikonikusak legyenek. Egyszerűen csak skiccelek és maguktól válnak azokká. Hangisi cipő sikere egy véletlen egybeesés volt, amiért nagyon hálás vagyok” – mondta Manolo Blahnik egy 2021-es interjújában. Bár a legnépszerűbb változatnak a kobaltkék és jade zöld színű cipők számítanak, vannak köztük igazi különlegességek is, melyek csak limitált példányszámban érhetőek el.
De miért vágynak rá annyira a divatrajongók?
A limitáltak között van például az a farmerből készült Hangisi, ami a cipő megjelenésének 10. évfordulóját hívatott ünnepelni és a nagy New York-i nevezetességeket (köztük a Central Parkot, a Washington Square-t és az Empire State Buildinget) ábrázolja. Természetesen, ez is valamiféle tisztelgés a Szex és New York sorozat számára, ami igazán világhírűvé tette ezt a cipőt - de azért vannak még különleges Hangisik a márka tarsolyában.
Ilyen például a legendás Cosmo mintás cipő, ami úgyszintén A Decade of Love (Egy évtizednyi szerelem) című kollekcióhoz készült, vagy az az arany színű, átlátszó anyagból és kristályokból készült Hangisi, ami a márka fennállásának 50. évfordulójára álmodtak meg. Rendkívül különleges darabokról van szó, ám ahogyan Manolo Blahnik mondja, mindez csak akkor számít, ha a nők szívesen viselik a termékeit – anélkül ugyanis az egész nem ér semmit.
Az egyik tartósabb, de állatok bőréből készül, míg a másik vegán, de sokkal rövidebb az élettartama - szóval akkor bőr vagy műbőr cipőt válasszunk?
„Ötven éve dolgozok a divat világában, de még mindig fogalmam sincs arról, mit is jelent pontosan ez a fél évszázad. Nem követem a trendeket, csak csinálom a magam dolgát. Nagyon örülök, hogy az emberek szeretik a cipőimet és izgulnak egy-egy különlegesebb megjelenésű darab miatt, de mindez nem számít, ha nem vásárolják meg őket” – mesélte egy 2022-es interjúban Blahnik.
Az elmúlt két évtizedben a Hangisi stabilan tartja magát a világ legnépszerűbb és legkeresettebb dizájner termékei, valamint luxuskategóriás magassarkú cipői között – bizonyítva ezzel, hogy a trendek jönnek-mennek, de a Hangisi marad. Ezt pedig a luxusáruházak dolgozói is így gondolják. A Bergdorf Goodman dolgozója szerint ez a cipő például soha nem fog kimenni a divatból.
„A Hangisi modell a Manolo Blahnik cipőválasztékának elengedhetetlen eleme. Ez már a megjelenéskor is így volt és az is marad, az áruházainkban mindig lesz belőle. Az exkluzivitás megtartása érdekében természetesen nem érhető el minden modell minden egyes méretbe és bizony sokszor kell egy-egy keresett darabra várakozni, de ez is hozzátartozik a vásárlás élményéhez.”
Hasonlóan vélekedik az amerikai Nordstorm áruház képviselője is. „A Hangisi egy olyan ikonikus cipő, ami örökké jelképezni fogja azt a varázslatos pillanatot Carrie szekrényében. És ki ne szeretne egy olyan szekrényt, mint Carrie Bradshaw? Mindenki imádja és vágyik rá, egyszerűen nem lehet eleget rendelni ebből a cipőből, olyan nagy rá a kereslet!”.
Manolo Blahnik cipője az álmokat testesíti meg
A keresletet pedig a cipő Szex és New York-beli szereplése tette olyan naggyá: a magassarkúban ugyanis olyan alkímia van, ami kevés más dizájner cipőben. A tökéletes szépséget testesíti meg, hiszen 10,5 centis sarkával és az orrán látható 155 darab Swarovski kristályból kirakott brossával könnyedén helyettesítheti az eljegyzési gyűrűket. Legalábbis a Szex és New York szerint, ami örök vágyálommá tette a cipőt: Mr Big ugyanis ezzel a magassarkúval kérte meg szerelme, Carrie Bradshaw kezét, aki később ebben is mondta ki a boldogító igent.
Íme a filmtörténelem legikonikusabb eljegyzési gyűrűi
Ikonikus film-és divattörténeti pillanat volt ez, melyet előszeretettel elevenítenek fel a sztárvilágban. Arról nem is beszélve, hogy sokan hordják esküvőre, mint „valami kéket” vagy „valami újat”: így tett Olivia Palermo stílusikon is, aki az esküvőjére viselte ez a cipőt. A 2021-es A Gucci-ház című film esküvői jelenetéhez is ezt a cipőt választotta Lady Gagának (Patrizia Reggiani karakterének) Janty Yates stylist. De már az Olsen ikreket, Rihannát, Nicky Hiltont, Beyoncét, Sofia Ritchie-t, Hailey Biebert és még egy sor másik hírességet is lehetett ebben a cipőben látni.
Leghíresebb viselője Carrie Bradshaw karakterén (és persze, Sarah Jessica Parkeren) kívül viszont Katalin hercegné, aki a Hangisi ikonikus jadezöld változatában pózolt az első hivatalos királyi portréján Vilmos herceggel. Megható pillanat lehetett Blahnik számára, hiszen a cipőt maga is egy királyi portré alapján tervezte meg: most már pedig biztos, hogy az örökkévalóság is látni fogja a cipőjét. Ennél szebbet és többet valószínűleg egy cipőtervező sem kívánhat magának.
Manolo Blahnik cipőt venni sikk. Általa jegyben jár a szépség és a minőség, de a Hangisi magassarkúra nemcsak ezért vágynak a nők. Főleg azért, mert a cipő olyan érzelmi töltettel bír, amivel kevés másik luxusipari termék rendelkezik. Álmokat kreál, vágyakat inspirál, romantikára bír, segítségével pedig egy kicsit mindenki úgy érezheti magát, mint egy hercegnő, egy királynő – vagy akár, mint egy hollywoodi sztár.