Kézzel készült babatermékek szívvel-lélekkel – Interjú a Milyen kedves! alapítójával

2025. június 2.
Réti Anita és férje, a Milyen kedves! márka alapítói
Réti Anita és férje, a Milyen kedves! márka alapítói
Fotó: Olasz Kriszti/OK Photo

Finom tapintású anyagok, természet ihlette minták, és egy szerethető márka, amit egy édesanya álmodott meg szívvel-lélekkel. Réti Anita, a Milyen kedves! alapítója olyan babatermékekkel foglalkozik, amely mára sok kisbaba és szülő kedvencévé vált. Termékei nemcsak szépek és praktikusak, hanem biztonságosak és fenntartható szemléletben készülnek – mert a legkisebbeknek is jár a legjobb. Interjúnkban Anitával beszélgettünk indulásról, gyártásról, inspirációról, kihívásokról és arról, hogyan lehet egyszerre alkotni és gondoskodni.

Honnan jött a Milyen kedves! márka ötlete? Mi inspirált a babatermékek készítésére?

Hosszú út vezetett a babatermékekig – eredetileg nem is ez volt a cél. 2018-ban, a várandósságom alatt kezdtem újra festeni, és ekkor ismerkedtem meg a mintatervezéssel is. Miután megszületett a második gyermekem, eldöntöttem, hogy nem térek vissza az alkalmazotti létbe, inkább esélyt adok a saját márkámnak.

Kezdetben bögréken, vászontáskákon, pólókon és képeken jelentek meg a mintáim – olyan felületeken, amiket könnyű volt kis tételben gyártatni. Már akkor is vonzottak a textilek: az első saját mintás anyagokból maszkokat, bevásárló zsákokat, szendvicscsomagolókat, később hátizsákokat készítettem. Baráti körbe készültek babatakarók és játszószőnyegek is, amiket még anyukám varrt.

Ekkor már egyre jobban éreztem, hogy a textilekhez húz a legjobban a szívem. 2021-ben megszülettek az első valódi babatermékeim, a babatakarók, és egyre tudatosabban mélyedtem el a textiltervezés világában. Két év kellett, mire meghoztam a döntést: innentől csak babatermékekkel szeretnék foglalkozni. Így született meg a Milyen kedves! jelenlegi formája.

Réti Anitát a természet, az évszakok és az emberek inspirálják a minták tervezésében.
Fotó: Olasz Kriszti/OK Photo

A kezdetek óta milyen értékek mentén építed a márkát? Mennyire fontos számodra a fenntarthatóság vagy az etikus gyártás?

Márkánk egyik fő üzenete, hogy mintáinkon keresztül már egészen pici kortól átadjuk a természet, növények, állatok szeretetét a gyerekeknek, és megtanítsuk őket tiszteletben tartani és védeni ezeket az értékeket. Hisszük, hogy termékeink nemcsak szépek, hanem praktikusak és hasznosak is, mindennapi használatra tervezve.

Saját mintáim száz százalék organikus pamut muszlin anyagra kerülnek, vízbázisú, bababarát festékkel nyomtatva. Ha „idegen” anyagokat vonok be egy-egy termék gyártásakor, figyelek arra, hogy az is természetes anyag legyen, illetve, ha ez nem megoldható (Sherpa vagy vízálló rétegnél), akkor legalább Öko-Tex minősítéssel rendelkezzen.

Amit tudunk, helyben oldunk meg: termékeink kis szériában, kézzel készülnek, egy budapesti kis manufaktúrában, budapesti varrónőink által. Papír és textil címkéink, kiegészítőink, illetve a csomagolás is magyar partnerektől érkezik.

Nem tömeggyártunk, és nem halmozunk fölösleges készleteket.

A kollekcióinkat igyekszünk tudatosan és átgondoltan tervezni, a leeső anyagokat újrahasznosítani, a szépséghibás termékeket kedvezményes áron is értékesíteni, vagy elajándékozni, hogy semmi ne vesszen kárba. Termékeinken keresztül egy érzést, egy szemléletmódot is szeretnénk átadni, amely közelebb hozza a családokat és gyerekeket a természethez.

glamour plusz ikon Tarot-útmutató a nyárhoz: Így hozd ki a legtöbbet a 2025-ös energiákból!

Tarot-útmutató a nyárhoz: Így hozd ki a legtöbbet a 2025-ös energiákból!

Miből merítesz inspirációt egy-egy kollekcióhoz? Mesélnél egy számodra különleges darabról vagy mintáról?

Inspirációt, ahogy az a mintákból is szerintem egyértelmű, általában a természetből merítem. Az évszakok, erdők, állatok világa adja az alapot, a kollekcióikat is az évszakok hangulata határozza meg. Kifejezetten ünnepi kollekcióm sincs, jobban szeretem, ha egy minta olyan, ami az év bármely napján megállja a helyét. Sokszor vonom be és kérdezem meg a követőimet, hogy mit látnának szívesen, mit jelent számukra egy-egy évszak, mi jut róla eszükbe. Ezekből az ötletekből is szeretek kiindulni, és a tapasztalatok alapján mindig nagyobb sikere van ezeknek a kollekcióknak.

Az egyik legkedvesebb mintám a téli madaras, amit tavaly ősszel terveztem. Ebben tizenkilenc nálunk telelő madarat örökítettem meg, és a belőlük készült minta máig az egyik legnépszerűbb. Hasonlóan különleges élmény volt a márciusban megjelent házi kedvences kollekció is. Arra kértem a követőimet, hogy küldjenek fotót cicáikról, kutyáikról – közel kilencszáz képet kaptam! Ezek közül 80 kedvencet festettem meg, és tizennégy különböző mintát készítettem belőlük. Megható volt látni, mennyien lelkesedtek az ötletért, és mekkora örömet okozott viszontlátniuk saját kisállataikat a mintákon.

Réti Anitát a természet, az évszakok és az emberek inspirálják a minták tervezésében.
Fotó: Olasz Kriszti/OK Photo

Magyarországon kifejezetten nehéz saját márkát építeni, különösen, ha csak a kisgyermekekre fókuszál. Mik a legnagyobb kihívások?

Talán a legnagyobb kihívás jelenleg kitűnni a tömegből, és az, hogy meg tudjam mutatni, mi a különbség egy gondosan megtervezett, helyben, kis szériában, minőségi alapanyagokból készült termék és egy olcsóbb, külföldről érkező tömegtermék között. Nehéz versenyezni az árakkal, de hiszem, hogy egyre többen értékelik a tudatos választást, a helyi márkák támogatását, és azt az értékrendet, amit a termékeink közvetítenek. Igyekszem mindig őszintén kommunikálni, bevonni az embereket a folyamatokba, ezáltal egy bizalmi kapcsolatot is kiépíteni velük.

Nagyon sok kedves visszajelzést kapok a vásárlóktól, szülőktől, ebből merítek erőt. Legjobban az anyag puhaságát szeretik, és a minták szépségét. Sokan írják, hogy a gyerekek kedvenc takarója vagy kendője lett egy-egy darab, volt, aki azt mesélte, hogy a kislánya csak az én takarómmal tud elaludni. Nagyon jól esik, hogy ennyire szeretik a munkámat, és hogy a termékek ilyen fontos részei lesznek a családok életének.

Kézzel készített, egyedi termékekről van szó, melyet te alkotsz meg, és ezt jól közvetíted a vásárlók felé is. Mennyire fontos neked a személyesség a munkádban?

Nem bújok a logó mögé – én vagyok a Milyen kedves! arca. Én festem a mintákat, én kommunikálok a közösségi oldalakon, és én csomagolom a termékeket is. Fontos számomra, hogy a vásárlók lássák: egy valódi ember áll a márka mögött, aki szívvel-lélekkel készíti a termékeket. Ezért is lett különösen fontos, hogy időről időre olyan eseményeket szervezzek, ahol személyesen is találkozhatunk – legyen az egy piknik, kirándulás vagy szabadtéri kollekció-bemutató. Ezek az alkalmak nemcsak az újdonságokról szólnak, hanem arról is, hogy kimozduljunk a természetbe, és valódi, emberi kapcsolódások szülessenek.

Kiknek szól a márka?

A márkánk azoknak a szülőknek, családoknak szól, akik szeretik a természetet, és szeretnék, hogy a gyerekeik is ebben a szemléletben nőjenek fel. Akik értékelik az egyedi, kézzel készült dolgokat, fontos számukra a tudatosság, és szeretnének praktikus, de értéket közvetítő babatermékeket választani.

glamour plusz ikon Két világ között, önmaguk nélkül: a szendvicsgeneráció csendes küzdelme

Két világ között, önmaguk nélkül: a szendvicsgeneráció csendes küzdelme

Tervezel bővítést, esetleg új termékkategóriákat vagy együttműködéseket?

Ötleteim új termékekre mindig vannak, de most elsősorban a meglévő termékek megerősítésére és finomítására fókuszálok. Jelenleg épp a nyári kollekción dolgozom, ami egy különleges, természetközeli helyszínen fog debütálni: a Lavender Tihannyal közösen, Tihanyban, június 21–22-én. Ez az esemény nemcsak az új mintákról szól majd, hanem egy közös élményről is, hiszen lehetőség lesz személyesen találkozni, beszélgetni, kapcsolódni.

Mit üzensz azoknak a nőknek, akik szintén szeretnének saját vállalkozást indítani kisgyermek mellett?

Talán a legmotiválóbb időszakom pont a kisgyermekkor volt, mert akkor tényleg minden perc számított. Amikor a gyerekek aludtak, akkor kellett dolgozni. Most, hogy már óvodába járnak, kicsit könnyebb lett, de kisgyerek mellett vállalkozni mindig kihívás. Nehéz megtalálni az egyensúlyt a család, a munka és a kikapcsolódás között. Nekem sem mindig sikerül, néha az egyik a másik rovására megy, de nem lehetetlen, csak nagyon akarni kell. Szerintem fontos, hogy a család és a gyerekek maradjanak az első helyen, mert ezt az időszakot sosem tudjuk visszaadni nekik.