Szex, Cipők, Chanel – Hogyan lett a Szex és New York a stílus bibliája?

2025. május 29.
Szex, Cipők, Chanel – Hogyan lett a Szex és New York a stílus bibliája?
A Szex és New York a divatban is úttörő sorozatnak számított, és ezt a hagyományt folytatta mindkét mozifilm, valamint a sorozat folytatása is.
Fotó: Profimedia

Channeling my inner Bradshaw” – minden feketeöves Szex és New York rajongó pontosan tudja, mit jelent ez a sor. Szélfútta, szőke fürtök, egy pár káprázatos designer topán tűsarkakkal, télen hosszú bundával, nyáron könnyed, csípőnél szabott slip-szoknyával kombinálva. A sorozat kosztümjei (nemcsak Carrie ruhái, hanem Charlotte, Samantha és Miranda gardróbja egyaránt) a mai napig, röpke huszonöt évvel a megjelenés után is épp oly hatásosak és inspirálóak, mint a kezdetekkor.

De mitől működött annyira a SATC ruhatára és miért nem maradnak ennyire emlékezetesek és ikonikusak a reboot összeállításai?

Archetípusok

Egy hivatásos stíluselemző minden bizonnyal azonnal rávilágítana az összefüggésekre: a főcímből jól ismert hófehér tütü egyértelműen egy naiv, ugyanakkor végtelenül romantikus személyiségre vall, míg a tűzpiros árnyalatban égő, mélyen dekoltált, testhez simuló ruhadarabhoz egyértelműen egy magabiztos, ízig-vérig nőies kiállást társítunk. Akárcsak a sorozathoz tervezett enteriőröket, úgy a hétköznapokban viselt összeállításokat is a szereplők szokásaihoz, jellemvonásaihoz és életstílusához szabták.

Carrie egy örök szétszórt, mid-century modern részletekkel fűszerezett, íróasztal-és gardróbhangsúlyos lakásban töltötte mindennapjait, amelyhez tökéletesen passzol kaotikus, káros szerelmet hajhászó, szabadúszó (puccos, de leggyakrabban adósságokba temetkezett) újságíró mivoltja, aki éjjel cigarettázva lapzártázik, a pulóvereket a sütőben tartja, és

még a fogmosáshoz is szőrmés Dolce magassarkút visel.

Miranda ügyvédhez illő, polgári alaptulajdonságokkal rendelkező ingatlant vásárolt magának, amelyet praktikus és egyszerű bútorokkal töltött meg: ruhatára pedig éppen erről a határozott, időnként maszkulin, független női karakterről árulkodik. Ezzel szemben Charlotte egyik századfordulós Park Avenue-i apartmanból költözött a másikba, a romantikus, (ugyanakkor kétségkívül értelmiségi) naíva, otthoni környezetben természetesen, mégis elegánsan öltözködött, amikor elhagyta a lakást, szolíd, klasszikus ruhadarabokban tündökölt.

Samantha pedig PR-cég tulajdonoshoz és modern, domináns, saját szavaival „haladó szellemű nőhöz” méltó módon luxus albérletekben élt, elegáns, mégis pikáns darabokat vásárolt, élénk blézerei, ceruzaszoknyéi, statement fülbevalói erőt és nőiességet sugároztak.

glamour plusz ikon És egyszer csak... Sarah Jessica Parker cipőmárkája még 10 év után is hatalmas siker

És egyszer csak... Sarah Jessica Parker cipőmárkája még 10 év után is hatalmas siker

A kulcs az őszinteségben rejlik

Bár minden epizódnál tobzódtunk a szebbnél-szebb lábbelik és táskák látványában, Carrie pedig néha egészen hajmeresztő összeállításokban bukkant fel a képernyőn, az eredeti Szex és New York stílus-tekintetben nem egy valóságtól elrugaszkodott képet festett fel a ’90-es évek New Yorkjában élő nők öltözködéséről. Nem kosztümszerű, művi kompozíciókat, hanem alkalomhoz illő, hétköznapokban is viselhető ruhákat sorakoztatott fel, olyannyira, hogy az első évadokban akár egy hétköznapi ember, úgy a kedvenc karaktereink is ismételték az összeállításaikat, ruhadarabjaikat.

Carrie például az első pár epizódban rendszerint szürke ballonkabátját öltötte magára, Samantha pedig kedvenc bőrdzsekijét húzta fel újra és újra a hűvösebb napokon. Persze, sokat változott a karakterek stílusa az első évad, sőt, már a Pilot epizód után: a hosszú, szőke, angyali fürtök csak később jelentek meg SJP arca körül, ugyanis az első epizódban rövdebb, sötétebb és strukturáltabb frizurát varázsoltak neki az alkotók.

Az alábbi galériában összegyűjtöttük a Szex és New York legstílusosabb szettjeit:


Galéria

2025.04.08.

Ez már rögtön a következő részben sokat lágyult, a loknik szőkültek, Carrie ruhái azonban továbbra is monokróm, egyszerű stílust képviseltek, röviden: jóval komolyabbak voltak, mint a későbbiekben.

glamour plusz ikon Patrick Schwarzenegger volt, hogy azt kívánta, bárcsak ne ez lenne a neve

Patrick Schwarzenegger volt, hogy azt kívánta, bárcsak ne ez lenne a neve

Ikonikus darabok

Aztán ott vannak azok a felejthetetlen összeállítások, amelyek örökre összekapcsolódtak Carrie Bradshaw karakterével, Szex és New York világával, no meg magával a divattörténettel – a főszereplő Patricia Field és Rebecca Weinberg jelmeztervezők stylingjának köszönhetően vált a XXI. század egyik legmeghatározóbb divatikonjává. Hiszen ki ne emlékezne a John Galliano által tervezett Dior újságpapír ruhára a harmadik évad 17. epizódjából, amely később a mozifilmben is felbukkant?

Újságíróhoz méltó viselet, ami az új évadban is felbukkan
Fotó: Profimedia

A sorozatban viselt darab nem csak a mi szemünkben olyan lehengerlően fantasztikus: a Bonhams aukcióján 15 300 euróért kelt el, jóval meghaladva az előzetesen becsült 800–1000 eurós árat, azóta pedig számos fast fashion reprodukció született az újságpapír-tematikát követve. Ez pedig csak az egyike azoknak a szenzációs üzleti fun-facteknek, amelyek a Szex és New York ruhatárához kapcsolódnak.

Carrie kobaltkék Hangisi Manolo-ja, avagy a filmtörténet egyik legemlékezetesebb leánykérésének eszköze például a csupán a Neiman Marcus designer áruházban 30 000 pár eladását generálta, de nem volt ez másképp a Fendi Baguettel sem (amelynek kampányfilmjében később maga Sarah Jessica Parker is szerepelt és még saját darabot is tervezett a márkának).

A Szex és New York c. sorozatnál talán csak Carrie Bradshaw cipői a híresebbek, főleg ez a Manolo Blahnik darab
Fotó: Courtesy of Manolo Blahnik

SATC kontra AJLT

A sorozatban (az archetípusok pontos meghatározásának köszönhetően) minden karakter önazonos összeállításokat viselt, a karaktereket többek között ruhatáruk tette hitelessé. De mit is jelent ez a gyakorlatban? Tömören: hogy egy ruha láttán képesek vagyunk megállapítani, vajon melyik szereplőhöz tartozik. Hajpántok, kisgombos kardigánok, old money esztétika és egyenes szövetkabátok? Kizárólag Charlotte lehet.

Farmer kezeslábasok, maszkulin zakók, ingek? Egészen biztosan Miranda gardróbjából kerültek ki. Fodros slip-ruhák, csőfelsők, metálfényű tűsarkú szandálok és tütüszoknyák? Egyértelműen Carrie. Vibráló blézerszettek, nagyméretű táskák, testhez simuló fazonok és állatminták? A válasz: Samantha. Bár kétségkívül az első epizódok nyerték meg a legsikeresebb outfitek megrendezetlen versenyét, a sorozat nagyjából koherensen követte a kezdetekkor felvázolt irányt.

glamour plusz ikon A fodrász figyelmeztet, ilyen hajstílust semmiképp ne válassz, ha nincs időd foglalkozni vele

A fodrász figyelmeztet, ilyen hajstílust semmiképp ne válassz, ha nincs időd foglalkozni vele

De ahogyan Sarah Jessica Parker elkezdte elveszíteni védjegyévé vált szőke, göndör fürtjeit, a sorozat (és ezzel egyidőben a stílus) hangulata is jelentősen átalakult – sőt, tompult. A mozifilmek ugyan roskadoztak a jobbnál jobb jelmezektől, a szereplők nagyjából megőrizték eredeti jellemvonásaikat, mégsem idézték elő azt a jellegzetes és imádott 2000-es évek eleje Szex és New York hangulatot.

Nem nehéz kikövetkeztetni, miben szenved hiányt a keserédes reboot, még akkor is, ha Samantha kivételével minden egyes karakter visszatér a képernyőre. Engedékenyen tekintve a kérdésre, az évtizedek múlnak, a trendek jönnek-mennek, a divat transzformálódik, a karakterek életkoruknál fogva változnak, érettebbé válnak.

Azonban Carrie naív, experimentális, spontán, de tetőtől talpig nőies stílusa hordhatatlan, irracionális káoszban ölt testet, Miranda teljesen eltávololodik korábbi – határozott és racionális – önmagától, mégis talán ő őrzi meg legsikeresebben korábbi hol feminin, hol maszkulin energiáit, Charlotte egyszerű-de-nagyszerű old money eleganciája pedig túlzó sziluettekbe torkollik. Ahogyan a szereplőkből elszivárgott a hitelesség és a természetes, pikáns humor szikrája, úgy az öltözékek is szépen lassan karakteridegenné és távolivá váltak.