A közös értékteremtés ereje - beszélgetés Zsigmond Dórával

2025. április 13.
Zsigmond Dóra a vidéki gyökerek és a budapesti nyüzsgés összehangolására törekszik a márka tervezésében.
Zsigmond Dóra a vidéki gyökerek és a budapesti nyüzsgés összehangolására törekszik a márka tervezésében.
Fotó: MarinkaZsuzsannaAlexandrovna

Zsigmond Dóra finoman szövi egymásba a múlt hagyományait a modern életstílussal, összhangban kapcsolódnak egymáshoz a vidéki gyökerek és a budapesti nyüzsgés. Magabiztosan egyensúlyoz a hazai és a külföldi piacokon. A ZSIGMOND márkát épp tíz éve alapította a diplomakollekció bemutatójának flow állapotában

Bár merész kezdőlépésnek számít a magyar divat piacon kevés tapasztalattal vállalkozást indítani, de az idő őt igazolta. Az eredetileg férfiruha-kollekciókkal indító márka azóta következetesen képviseli a tradicionális kézművesség időtállóságát, a fenntarthatóságot és a megbízható minőséget.

Néphagyományok

Dóra a fővárosban él és dolgozik, de a világszemléletét és az érték rendjét nagyban a vidéken megélt gyerekkor élményei formálták. Élő kapcsolata van a városon túli világgal, hiszen a fizikai eltávolodás a szülőfalujától még inkább növelte a helyiek által őrzött hagyományokhoz való kapcsolódás igényét. A viseletek szakmai igényű szeretete fiatalkorában a különböző tájegységeket képviselő néptáncruhák felkutatása és gyűjtése idején kezdődött.

glamour plusz ikon Andy Warhol és a Gyémántporos Cipellők

Andy Warhol és a Gyémántporos Cipellők

Testvérével, Györggyel járták a falvakat az adott táncnak, helységnek és az életkoruknak meg felelő viseletek után kutatva. A közös utazások során a magyar falvak sokoldalú népművészeti és kulturális tudása tárult fel, amelyet a közösségek idősebb tagjai őriznek. Ennek a komplex öltözködési és szabászati tudásanyagnak a ruhákon keresztüli megörökítése és tovább éltetése Dóra tervezői vállalásává vált.

Az nem motivált soha, hogy még egy ruhadarab szülessen a világban, mert nem hiszem, hogy erre van szükség. Viszont nekem nagyon nagy büszkeség az, hogy egy New York-i üzletben ott van az a hetvenéves magyar falvédőből készült kabát, amit mi juttattunk el oda. A hagyományok tovább éltetése egyfajta küldetés számomra, ez ad értelmet a munkámnak.

Lélegezd be a múltat, és fújd ki a jövőt

A márka mottója: Inhale the past, exhale the future, rezonál a közös néphagyományok és a modern életstílus harmonikus összesimulására, amely a hagyományos kézművestechnikában és anyag használatban ölt formát. Ezt a szemléletmódot a legelemibb szinten a Zsigmond Remade vonala képviseli. A Remade darabok eredeti népi, illetve paraszti viselet anyagainak felhasználásával készülnek.

Zsigmond Dóra összehozza a múlt hagyományait a modern életstílussal
Fotó: MarinkaZsuzsannaAlexandrovna

Nemcsak egy új kabátot szeretnénk készíteni, hanem a kabát által meg őrizni annak a textilnek vagy a textil tulajdonosának a történetét, amit felhasználunk. Ez egyrészt kutatómunkát és feldolgozást igényel, aztán születik belőle egy »termék«, végül azon keresztül lehet beszélni arról a történetről, arról az anyagról, arról a sztoriról, ami emögött van.”

Összekapcsolódás

A Zsigmond márka, bár ezer szállal kötődik az itthoni öltözködési és kulturális hagyományainkhoz, Tokiótól Berlinen keresztül Portlandig a világ számos pontján megtalálható. A magyar divatpiac sajátosságaiból fakadóan természetes az, hogy a hazai közönség kisebb arányban tartozik a márka vásárlóihoz, de a külföld divatérzékeny rétegei kíváncsian fogadják a kortól, nemtől és alkattól függetlenül értelmezhető kollekciók darabjait.

Amikor nemzetközi környezetben mutatjuk be a ruhákat, fantasztikus számomra, hogy mennyire tudnak hozzájuk kapcsolódni. Minden nemzetnek megvan a saját kultúrája, de minél mélyebb, ősibb rétegekhez nyúl vissza az ember, annál jobban értékelik a külföldi vásárlók is. Mondok egy példát: az egyik kollekciónk a busójárásból inspirálódott, ami egy téltemető ünnep, és amihez maszkos és beöltözős hagyományok kapcsolódnak.

Nem is merik a busójárást, de megvan a saját helyükön is az a népszokás, aminek az alapja ugyanez. A lényege nagyjából formailag is meg egyezik, csak máshogy hívják. Van ennek a kulturális rétegnek egy összekötő ereje, ami szuper.”

A ZSIGMOND márka tíz éve alakult, mint férfiruha-kollekció. A brand tradicionális kézművességet, fenntarthatóságot, és megbízható minőséget képvisel
Fotó: MarinkaZsuzsannaAlexandrovna

Tervezés és öltözködés

Bár a márka kezdetben mint férfi márka volt jelen, mindez a divat ipar szigorú, kétpólusú rendszerben való működésének volt köszönhető. A Zsigmond Dóra által képviselt letisztult és egyenes szabásvonalak fémjelezte esztétika a klasszikus férfiruházati közegben érvényesült a legjobban, ám a férfi mint nemi kategória sosem volt meghatározó tervezési szempont. Sőt a tervezési folyamat során a divatban klasszikusan figyelembe vett testformák sem játszanak szerepet a ruhák megalkotásában.

Az erős karakterek, határozott attitűdök viszont annál inkább, azonban ezek nem korlátozódnak női vagy férfitestekre. Zsigmond Dóra tehát dekonstruálja a test formáit: „Nem az fontos, hogy ezek női vagy férfiruhák, hanem az, hogy valamilyen ruhák. Teljesen mind egy, ha te amúgy nőként vagy férfi ként gondolsz magadra, vagy csak úgy vagy, ha tetszik a ruha, akkor felveszed, ha nem, akkor nem.

glamour plusz ikon Egy játszótéri pillanatból a Berlinaléig – interjú Sós Bálint Dániel rendezővel

Egy játszótéri pillanatból a Berlinaléig – interjú Sós Bálint Dániel rendezővel

Magyar inspirációk

Dóra maga is igyekszik időt szakítani a városi jövés-menésen túli inspirálódásra, feltöltődésre, arra buzdít, hogy mi is tegyünk így. „Bármilyen programot szívesen ajánlok, ami néphagyományhoz kötődik. Érdekes kulturális program lehet a Goldberger Textilmúzeum kiállítása, amely a magyar kék festés történetét mutatja be.

A legújabb Zsigmond kollekció is az egyébként UNESCO szellemi örökség részeként elismert magyar kékfestő kultúrából inspirálódott. Így a márka értékőrző DNS-éhez hűen a kampányfotók vidéken, a pápai kékfestőmúzeumban készültek, megörökítve a múlt hagyományainak modern esztétikai relevanciáját.

Smink és haj: Marencsák Zsófia