Ha a nyelvet játékosan tanulják a gyerekek, egyszerre szakadnak ki a kórházi mindennapokból és szereznek meg észrevétlenül rengeteg tudást

2024. december 14.
Az Amigos a gyerekekért Alapítvány önkéntesei kórházakban is a gyermekek segítségére vannak, nem is akárhogyan
Az Amigos a gyerekekért Alapítvány önkéntesei kórházakban is a gyermekek segítségére vannak, nem is akárhogyan
Fotó: Jose Luis Pelaez Inc/Getty Images

Ha valaki huzamosabb ideig volt már kórházban, az tudja, hogy az egy dolog, hogy úgy tűnik, ólomlábakon jár az idő, de olykor még a színek is fakóbbnak tűnnek az épület falai között. Gyermekként még nehezebb kiismerni ezt a közeget, az apró kezekből pedig még a legminimálisabb kontroll is átkerül az orvosok és a szülők kezébe a kórházban töltött időszakban. Az Amigos a gyerekekért Alapítvány egyetemista önkéntesei játékos nyelvtanulással igyekeznek mosolyt csempészni a gyerekek arcára, munkájuk nyomán pedig felmerül a kérdés: vajon a nyelvtanulás gyógyító erővel bír egy ilyen szituációban?

„Lányok, mit szólnátok hozzá, ha UNO-zás közben megtanulnánk a színeket németül? Gelb, rot, grün... Felírjuk nektek egy cetlire? Közben vigyázz a branülödre!” – az idézett mondatok nem egy fikciós regény lapjairól, hanem egy konkrét emlékből származnak. Somogyi Brigitta, az Amigos a gyerekekért Alapítvány egyik önkéntese idézi fel, hogyan tanított meg két kislányt néhány német nyelvű szóra. Ez a szcenárió nem ritkaság a Amigos háza táján, sőt! Az alapítókban már a kezdetek kezdetén megfogalmazódott az a gondolat, hogy – akárcsak egy nagy testvér – örömmel tanítanának valamit azoknak a gyerekeknek, akik a kórház falai között élik mindennapjaikat. A „valami” végül nyelvtanulásban manifesztálódott, mára pedig egyre több azoknak a gyerekeknek a száma, akik a kórházból kikerülve nemcsak a tűszúrások nyomait viselik a testükön, hanem (például) el tudják sorolni az UNO-kártyák színeit németül.

Nyelvtanulásról dióhéjban

"A nyelvtanulás fejleszti a memóriát, a problémamegoldó, logikai és kommunikációs készségeket, valamint késlelteti a korral járó kognitív hanyatlást.” – sorolja Tanács Dorka, az Amigos a gyerekekért Alapítvány szakmai vezetője a nyelvtanulással járó előnyöket.

Szavait a Cambridge Egyetem kutatása is alátámasztja: eszerint a nyelvtanulás az egyik legösszetettebb mentális tevékenység, amelyet csak végezhetünk. (Sőt, a tudósok szerint az a leghatékonyabb módja az agy edzésének.) Ennek okai főképp az agyi kapcsolatokban keresendők: a nyelvtanulás által ugyanis bizonyítottan új kapcsolódások jönnek létre az idegsejtek között, amelyeket rendszeres (nyelv)gyakorlással tarthatunk fent.

glamour plusz ikon Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Fontos megemlíteni, hogy a pszichológusok szerint a nyelvtanulás segíthet legyűrni a depressziót is. Amikor új nyelvet tanulunk, sok pszichológiai akadályt kell leküzdenünk, hiszen túl kell lépnünk azon az alap-bizonytalanságon, hogy képesek vagyunk-e valami újat megtanulni. A tanulás által növekszik a képességekbe vetett bizalom, ez pedig különösen kapóra jöhet olyasvalakinek, aki – fiatal kora ellenére – huzamosabb ideig a kórház falai között rekedt.

Tanács Dorka megemlítette, hogy egy nemzetközi kutatócsoport szerint a jutalmazással is összeköthető a nyelvtanulás: az agyunkban lévő jutalmazási pályák és a beszédértés ugyanis kapcsolatban állnak egymással. Ha valaki felismer egy korábban megtanult, idegen szót, az agya örömmel és elégedettséggel jutalmazza. „Ha a nyelvet játékosan tanulják a gyerekek (akár egy képzeletbeli világkörüli utazás során vagy sok nevetéssel tarkított kártyázás közben), egyszerre szakadnak ki a kórházi mindennapokból és szereznek meg észrevétlenül rengeteg tudást,” – teszi hozzá a szakmai vezető.

A küldetés neve: játékos figyelemelterelés

„Aki, amilyen nyelvet hoz, azt tanítja a kicsinek. Szuper, hogy nálunk nemcsak az általánosabb angol és német fordulnak elő, hanem a török, kínai, koreai, finn, vietnámi vagy akár a holland is. Ez nem azt jelenti, hogy az önkéntesek folyékonyan beszélnek a felsorolt nyelveken: bőven elég, ha társalgási szinten vannak, és ebből adnak át befogadható mennyiségű tudást a gyerekeknek” – magyarázza Somogyi Brigitta önkéntes, aki – holland-szakos hallgatóként – főképp hollandul tanítgatja a szárnyai alá kerülő kicsiket a kórházban.

A bevezetőben említett „UNO-s” példa mellett Brigi szerint arra is volt már példa, hogy egy 14 éves tinédzser lány annyira beleszerelmesedett a holland nyelvbe, hogy a „bevetés” (ahogy az Amigók a kórházi látogatásokat címkézik, – a szerk.) végére megtanult bemutatkozni az idegen nyelven. Ez óriási löketet adott neki lelkileg: a sikerélmény hatására feltöltődtek a raktárai.

Persze nem mindegy, hogy az Amigos önkéntesei hogyan tálalják a játékos nyelvtanulást
Fotó: Raposa Renáta/Amigos a gyerekekért Alapítvány

Gyerekekről lévén szó, természetesen nem mindegy, az önkéntesek hogyan „dobják be” a nyelvtanulás lehetőségét: a bevezetőben említett UNO-s esetnél például Brigi fülét az ütötte meg, hogy a 9 és 12 éves kislány angol szavakkal dobálózik a játék közben, az Amigo pedig csak „emelte a tétet” azzal, hogy a színeket egy másik nyelven tanította meg nekik. Ahogy az említett példából látszik, az Amigos önkéntesei egyöntetűen kerülik a tanulás és tanítás szavakat, amikor bevetésre mennek: a játékosság áll tevékenységük középpontjában. Minden kórházban van egy "Amigo-doboz", amelynek részét képezik az önkéntesek által kreált munkafüzetek is, – meséli Sayej Petra. Ezek afféle iránytűként segítik őket abban, hogyan érdemes elindítaniuk a nyelvtanulás folyamatát a gyerekeknél.

„Egy kisfiú például annyira nyitott volt a játékos nyelvtanulásra, hogy az egy-két napos kórházi tartózkodása alatt megtanult spanyolul bemutatkozni, és elsajátította egytől tízig az arab számokat. Képzeljük csak el, milyen »menő« lesz a társai között, ha közli velük, hogy két idegen nyelvvel is megismerkedett a kórházban!” – lelkendezik Petra, akinek elmondása alapján egyértelművé válik, hogy a nyelvtanulással nemcsak extra tudásra és örömökre tehetnek szert a gyerekek, hanem a(z alapvetően) negatív kórházi élmény átkeretezéséhez is kapnak fogódzkodót.

„Végre van egy kis szünetem”

Amikor Petrát és Brigit arról kérdezem, hogy értékelik a szülők és az orvosok a tevékenységüket, pozitív tapasztalatokról számolnak be. „Amikor a látogatás során találkozunk a szülőkkel, rendszerint lelkesek és érdeklődnek a munkánk iránt. Előfordul, hogy ők maguk is leülnek közénk (például kártyázni) és elsajátítanak egy-két szót,” – osztja meg tapasztalatait Brigi.

Petra szerint azok a szülők, akiknek a gyermeke hosszú időre a kórházban kényszerül, nagyon hálásak azért, hogy az Amigók látogatása alatt picit tehermentesednek. „Ilyenkor vagy kifújják magukat egy kávé mellett, vagy lehetőségük van arra, hogy elintézzék a dolgaikat, például a bevásárlást. A kórházban – amellett, hogy kint vannak a plakátjaink és a nővérek tudják a beosztásunk – a szülők közt mostanra szájhagyomány útján terjed, mikor érkeznek a zöld pulcsis önkéntesek, így jobban felfigyelnek ránk, és egy idő múlva már pontosan tudják, mikor érkezünk.”

Az Alapítvány nemrég jelentette meg az Egy világraszóló felfedezés 2. – Nyelvi kalauz kalandoroknak című kötetet
Fotó: Raposa Renáta/Amigos a gyerekekért Alapítvány

Ami az orvosokat illeti, Petra szerint ők is nyitottak az Amigók érkezésére, mert ilyenkor – akárcsak a szülők – ők is tehermentesednek, hiszen tudják, hogy jó kezekben tudhatják a gyerekeket. „Tudják, hogy számíthatnak ránk, hiszen le van fixálva, hogy az adott héten pontosan mikor és hányan megyünk. A kórházi kapcsolattartónk folyamatos visszajelzéseket ad nekik és nekünk is arról, hogy sikerült egy-egy bevetés, így a kórházi személyzettel egyetértésben zajlik a munka” – teszi hozzá Petra.

A munkájuk sikerére való tekintettel az Amigos a gyerekekért Alapítvány nemrég jelentette meg az Egy világraszóló felfedezés 2. – Nyelvi kalauz kalandoroknak című kötetet, amelynek kapcsán nem titkolt céljuk, hogy a kórház falain kívül is megmutassák a játékos nyelvtanulás örömeit a gyerekeknek. Ahogy a lányok elmondásából kitűnik, többféle szempontból is gyógyító erejű lehet a nyelvtanulás. Legyen szó akár kórházban élő-, akár makk egészséges gyerekekről, a nyelvtanulás által megszerzett kontroll bárkit a siker érzésével tölthet el. Ennél pedig kevesebb nagy kincs van a világon.