Akinek az önfejlesztés fontosabb, mint a közösségi média, mégis szupersztár és a 2025-ös Super Bowl garantált nyertese: Kendrick Lamar - az első szóló hip-hop előadó a show történetében

2025. február 8.
Kendrick Lamar átveszi a Grammy-díjat a "Not like us" c. daláért 2025. február 2-án
Kendrick Lamar átveszi a Grammy-díjat a "Not like us" c. daláért 2025. február 2-án
Fotó: Kevin Mazur/Getty Images

Egészen egyedülálló és elképesztő karrier tudhat magáénak a mindössze 37 éves Kendrick Lamar. A rapper úgy tett szert hírnévre és ért el példátlan sikereket, hogy mondanivalójából és esszenciájából soha nem volt hajlandó leadni. Február 10-én hajnali fél egykor a Super Bowl félidei showján ő fogja szórakoztatni a nézőket.

Az aktuális amerikai politikai és társadalmi helyzetet figyelembe véve kérdéses, hogy milyen irányba viszi el a fellépést a véleményét nyíltan vállaló rapper egy kifejezetten színtiszta szórakoztatást középpontba helyező eseményen. A Super Bowl nem csak az NFL záróakkordja, de hagyományos félidei showja miatt egy kulturális esemény is részben.

Az amerikai focit nem követem (az európait annál inkább), illetve a látványos félidei show is akkor mozgat meg, ha olyan előadót választanak, akit szeretek. Idén Kendrick Lamar lép fel, akinél relevánsabb szereplőt keresve sem találhattak volna 2025-ben.

Nem csak egy ismert előadóról van szó, hanem egy generáció hangjáról, aki a hip-hop műfaját egy új szintre emelte. Kendrick személye kissé misztérium. Magánéletét próbálja távol tartani a közönségtől, közösségi média oldalait kiadta a kezéből, hajlandó teljes csendbe borulni, majd, amikor újra életjelet ad magáról, akkor leuralja a teljes zenei diskurzust.

glamour plusz ikon Hajagos Rita: „A jó PR-os hidakat épít az emberek és a márkák között”

Hajagos Rita: „A jó PR-os hidakat épít az emberek és a márkák között”

Egy jó srác egy őrült városban

A 2012-ben megjelent good kid, m.A.A.d city Kendrick első nagykiadós lemeze volt, amivel rárúgta az ajtót a világra. Ez egy konceptalbum volt, ami narratív módon meséli el egy fiatal fiú történetét, aki Comptonban próbál eligazodni, majd kiszállni a gangek világából, miközben a társadalmi igazságtalanságokat érzi napi szinten.

A kíméletlenül nyers és őszinte anyag instant klasszikussá vált, ugyanis a valós történetek autentikusan jelennek meg az elbeszélésében. A good kid, m.A.A.d city dalai nem csak szórakoztattak, de mélyebb társadalmi és személyes problémákat mutattak be a felbukkanó karakterek történetén keresztül. Ez viszont csak a hódító hadjárat első lépése volt.

To Pimp a Butterfly és a társadalmi tudatosság

Három évvel később emelte a tétet a To Pimp a Butterflyjal. Míg a good kid, m.A.A.d city egy igazi nyugati-parti hip-hop lemez volt, addig a To Pimp a Butterflyon elkezdett kísérletezni jazzel, funkkal és spoken worddel, mindezt vegyítve erős politikai és társadalmi üzenetekkel. Kendrick még jobban kibővítette mondanivalóját, vizsgálja az afroamerikai identitást, megjeleníti belső küzdelmeit, reflektál társadalmi igazságtalanságokra, illetve a közösségét érő rendőri brutalitásokra.

A Black Lives Matter előretörése is ezekre az évekre tehető, ami a mű tematikája miatt még nagyobb súlyt kapott. Az Alright szinte azonnal a mozgalom himnuszává vált, az album pedig egy kulturális mérföldkővé változott. A To Pimp a Butterflyjal Kendrick már nem csak a hip-hop világát kavarta fel, de az azon kívül esőt is, méghozzá egy szövegileg és zeneileg egyaránt kiemelkedő, komplex anyaggal, amit tíz évvel később minden idők legjobb lemezei között emlegetnek.

glamour plusz ikon Pitt és Clooney jutalomjátéka A két magányos farkas, amiben több a humor, mint a komoly akció

Pitt és Clooney jutalomjátéka A két magányos farkas, amiben több a humor, mint a komoly akció

Pulitzer Kenny

Egy zenész karrierjének kiemelkedő pillanata általában a Grammy-díj elnyerése, amiből 2018-ra Kendricknek már jutott egy pár. Ebben az évben azonban történelmet írt egy olyan elismeréssel, amivel más könnyűzenei előadó nem büszkélkedhet rajta kívül. A To Pimp a Butterflyt követő DAMN. című albumával elnyerte a Pulitzer-díjat zenei kategóriában, amit a zsűri “a modern afroamerikai élet hiteles lenyomatának” nevezett. Ezzel ő lett az első hip-hop, illetve nem a klasszikus zene vagy jazz területén alkotó előadó, aki elnyerte ezt az elismerést.

Dwandalyn Reece, a Smithsonian Nemzeti Afroamerikai Történeti és Kulturális Múzeum zenei és előadóművészeti kurátora, Kendrick Lamar Pulitzer-díjának jelentőségét a hip-hop és a rap kulturális és zenei hatásának elismeréseként értelmezi. Szerinte ez a díj túlmutat Kendrick sikerességén, ugyanis ezzel a műfaj és az afroamerikai hagyományos legitim művészeti formaként való elfogadásának értelmezi.

Az emberek nem azért zenélnek, hogy díjakat kapjanak, de azt akarják, hogy a zenéjüket elismerjék és értékeljék.

A díjak [lehetnek] az afroamerikai művészek művészetének, befolyásának és jelenlétének, valamint az általuk ünnepelt zenei hagyományoknak az elismerései egy olyan világban, amely történelmileg sok területen elhallgattatta őket” - mondta Reece a díjről.

Harc a hip-hop lelkéért

Lassan, de biztosan megérkezünk napjainking. A 2022-es terápiás jellegű Mr. Morale & the Big Steppers után sokan fel voltunk készülve, hogy a két évig tartó turné után nem hallunk egy ideig a gyermekei nevelését és önfejlesztést szem előtt tartó Kendrick felől. 2023-ban azonban megjelent egy dal First Person Shooter címmel Draketől és J.Coletól, aminek a szövegében a hip-hop nagy hármasába maguk mellett Kendricket is belevették. Itt még nem láttuk jönni azt a shitstormot, ami 2024-ben meghatározta a popkulturális híreket.

Cikkünk főszereplője soha nem tartotta titokban, hogy a hip-hopot egy komptetitív műfajnak tartja, amiben pozíciókat kell kiharcolni és megvédeni. Korábban sem félt egy-egy lövést leadni, amiből az elmúlt évek egyik legnagyobb sztárja, Drake is kapott. Kendrick az évek során nem csak bebiztosította a helyét a legnagyobbak között, de ahogy fentebb is taglaltam, hatása és jelentősége bőven túlmutat már a műfaji határokon.

Olyan jellegű tisztelet alakult ki a személye körül, amit kevés előadó tudhat magáénak, a rapper pedig ezzel teljesen tisztában van. Az előbb említett Drake tevékenységét azonban már egy jó ideje nem nézi jó szemmel.

A kanadai előadó szinte szöges ellentéte Kendricknek: rendszeresen használ közösségi médiát, ahol szívesen kérkedik életvitelével; zenéjét az évek során gyakorlatilag tökéletesen lecsupaszította a könnyed fogyaszthatóság kedvéért; rendszeresen ugrik rá és használ éppen menő műfajokat vagy előadókat a figyelemért; illetve kifejezetten vágyakozik a hip-hop színterének elismeréséért. A First Person Shooter emiatt hatalmas sértést jelentett számára, erre pedig válaszolnia kellett. Ez 2024-ben meg is történt a Like That-tel.

glamour plusz ikon Demi Moore Golden Globe-beszéde arra sarkallhat minket, hogy leálljunk a tökéletesség utáni hajszával

Demi Moore Golden Globe-beszéde arra sarkallhat minket, hogy leálljunk a tökéletesség utáni hajszával

Mivel a cikket nem kettejük háborújának szeretném szánni, ezért ezt a részt most rövidre fogom. A beefet Kendrick megnyerte. Méghozzá nagyon. Pár dalban jelentősen erodálta Drake reputációját, hónapokig táncolt a világ a megsemmisítő Not Like Us-ra, ami nemrégiben öt Grammyt is bezsebelt, többek között „Az év dala” kategóriában. Hogy miért volt fontos ebben az írásban ennek helyet szánni? Azért, mert miután kettejük háborúja véget ért, megszületett a döntés: a 2025-ös Super Bowl félidei showján Kendrick Lamar fog fellépni.

A Super Bowl félidei show jelentősége

A Super Bowl az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntőjét jelenti, ami ahogy az Egyesült Államokban szokás, a sport mellett a nagyszabású szórakoztatásról is szól. Mivel az eseményt rendszerint több mint százmillió amerikai nézi, így ilyenkor kiemelt szerepet kapnak a kreatív reklámok és a félidei show. A kezdetekben főként fúvószenekarok és kisebb műsorszámok töltötték ki a félidőt, de a ‘90-es évektől kezdve a legnagyobb sztároknak ad teret a félidei show látványos, grandiózus produkciókkal, gondoskodva a látványos élményről.

Kendricket egyébként nem először láthatjuk a félidei shown. 2022-ben Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem és Mary J. Blige társaságában kapott lehetőséget megjelenni, azonban idén már ő maga felel a műsorért. Fellépése csupán azt a tényt figyelembe véve történelmi jelentőségű, hogy

ő lesz az első szóló hip-hop előadó, aki a show történetében a fő fellépő szerepét tölti be.

Bár a világ egyik legnépszerűbb zenei irányzatáról van szó, az NFL hosszú ideig nem mert hozzányúlni. A műsort elsősorban a nagyrészt fehér közönséghez igazították eddig, előnyben részesítve a politikamentes és széles körben elfogadott előadókat.

A tavalyi év őrülete után nem lehetett figyelmen kívül hagyni az éppen nem turnézó rappert. De vajon hozzá nyúl-e olyan dalokhoz, mint az Alright? Hogyan fog felcsendülni a brutális vádakat magában hordozó Not Like Us? Hamarosan kiderül, az viszont biztos, hogy itt a tökéletes alkalom saját magát megkoronáznia egy hosszúra nyúló győzelmi kör után.