Az igazi nők összetettek, hibásak, néha szexik, néha halálosan fáradtak, és nagyon egyedi módon találják meg a saját útjukat a világban

2025. január 23.
Maria Surducan képregényrajzolóval beszélgettünk
Maria Surducan képregényrajzolóval beszélgettünk
Fotó: Maria Surducan

Mitől lesz hiteles egy női karakter? Hogyan ad számunkra inspirációt, erőt és példát? És miért olyan vonzóak a szuperhősök? Ezekre a kérdésekre sokan sokféle választ adhatnának, de mi egy képregényrajzolót kérdeztünk, aki maga kreálja azokat a figurákat, akikről szívesen olvasunk. A Vízitündér alkotója, Maria Surducan egy exkluzív interjúban mesél arról, hogyan építi fel a hőseit, miért fontosak az erős női karakterek, és miért hiszi, hogy mindenki története megérdemli, hogy meghallják.

Maria Surducan képregényrajzoló és történetmesélő. Szenvedélyesen alkot hiteles és inspiráló női karaktereket, amelyeket valódi nők inspirálnak. De ez nem volt mindig így, a Vízitündér alkotójának karriere rázósan indult, hiszen mindenekelőtt szembe kellett néznie a sztereotípiákkal, ráadásul egy olyan országban, ahol gyakorlatilag nem létezett képregényipar.

Nem szokványos munkát végzel. Áruld el, hogyan kezdődött a karriered képregényalkotóként?

A testvéremnek, Ileanának köszönhetem. Ő mindig képregényeket rajzolt, főleg francia szerzők hatására, és egy diákoknak szóló képregénymagazint akart indítani Kolozsváron. Egyszer odajött hozzám, és azt mondta: „Két üres oldalam van, rajzolnod kellene valamit.” Azt feleltem: „Oké, megcsinálom, de én komoly illusztrátor vagyok, ne várd, hogy rendszeresen csináljam.”

Aztán rájöttem, hogy ha egyszer elkezdesz képregényeket rajzolni, akkor már nincs menekvés, ez a műfaj függővé tesz. Az a két oldal volt a kezdet, és utána folytattam a képregényrajzolást, és felhagytam a korábbi illusztrátor állásommal.

glamour plusz ikon Sárkányok háza, Trónok harca, Gyűrűk Ura - Miért félelmetes az, ha egy nő ül a trónon?

Sárkányok háza, Trónok harca, Gyűrűk Ura - Miért félelmetes az, ha egy nő ül a trónon?

A popkultúra előszeretettel sztereotipizál, főleg a női karaktereket illetően. Hogyan tudod ezt ellensúlyozni a munkádban?

Két megközelítést vettem észre, de mindkettő irreális. Az egyik a hagyományos női karakter, aki kompetens, de hirtelen ostobává válik, amikor a cselekmény ezt kívánja. A másik a „fordított férfi”, vagyis egy női karakter, aki, bár még mindig szexi (mert különben feltételezzük, hogy a közönség nem fogja kedvelni), hagyományosan férfiszerepeket játszik el. Viszont az életben én soha nem találkoztam ilyen nőkkel. Az igazi nők először is emberek: összetettek, hibásak, néha szexik, néha halálosan fáradtak, és nagyon egyedi módon találják meg a saját útjukat a világban.

Ezt úgy próbálom megmutatni, hogy a karaktereimet valódi emberekre építem. Elképzelem, hogy ki lenne ez a karakter egy potenciális szerelmi történeten kívül: vannak-e barátai, álmai, mivel szeret foglalkozni, hogyan tölti a szabadidejét, hogyan kezeli a stresszt? Képes-e segítséget kérni, és ő maga segítene-e, ha kérnék? Ilyen és ehhez hasonló kérdések mentén alkotom meg a női szereplőket, hogy valóban hiteles nőket mutassak be a történetekben.

Van, aki makacsabb, más egy igazi energiabomba, megint másvalaki menthetetlenül szerelmes, és még hosszan sorolhatnám. De alapvetően a kitartás minden női karakterben ott van.

A kitartás téged is jól jellemez, hiszen egy férfiak által dominált területen dolgozol. Milyen kihívásokkal szembesültél női alkotóként a képregénypiacon?

Romániában vagyok alkotó, egy olyan országban, ahol nincs képregényipar! Amikor 2008-ban kezdtem, nem volt üvegplafon, amit áttörhettem volna, mert nem voltak kapuk, kerítések vagy házak. A legnagyobb hátrányom az volt, hogy a saját hibáimból kellett tanulnom, hiszen nem járt előttem senki ezen az úton, és már elárulhatom, hogy rengeteg hibát követtem el. Tehát a kihívások nem annyira nemspecifikusak voltak, mint inkább kelet-európai független alkotó-specifikusak.

Aztán jött a webképregények kora a 2010-es évek elején, amikor rengeteg képregény vált elérhetővé az olvasók számára. Természetesen én is sokat bújtam ezeket a honlapokat, és egy idő után már hajlamos voltam azt hinni, hogy minden képregényalkotó nő – persze kiderült, hogy ez téves feltételezés volt. Ugyanakkor továbbra is azt gondolom, hogy minden nőből remek mesélő válhat, mert minden nő története megérdemli, hogy közönség elé kerüljön!

glamour plusz ikon Mikor és ki döntötte el, hogy csak a férfiak játszótere lehet a Star Wars és a képregényes univerzumok?

Mikor és ki döntötte el, hogy csak a férfiak játszótere lehet a Star Wars és a képregényes univerzumok?

Számos női karaktert alkottál az elmúlt években. Milyen szerepet játszhatnak a női szuperhősök a társadalmi gondolkodásban?

Nem vagyok biztos benne, hogy a szuperhősök jelentik a jövőt. Úgy érzem, hogy a közönség számára a női szuperhősök pillanatnyi katarzist és elégedettséget nyújtanak. Ezen szeretnék változtatni, de ehhez nagyon sok munkára lesz szükség. Amíg ezt az álmot hajtom, két nagy célt is kergetek. Egyrészt szeretném folytatni a gyerekkönyvek kiadását, és szeretném elkészíteni a testvéremmel a Nor vakációja című képregényünk második kötetét. Másrészt szeretnék nyitni egy képregényművészeti iskolát.

Persze ehhez sok pénzre van szükség, és jelenleg nem tudom, hogy fogok meggazdagodni, mert ebből a szakmából nagyon nehéz… Ugyanakkor eltökélt vagyok amellett, hogy alapítsak egy iskolát, amely megtanítja, hogyan kell storyboardot készíteni, forgatókönyvet írni, vagy levelet írni kiadóknak, mert tudom, hogy sok fiatal van, akik szeretnék elsajátítani ezeket az ismereteket, hogy megoszthassák saját történeteiket. Márpedig továbbra is azt vallom, hogy minden nő története megérdemli, hogy elmeséljék.