Hogy jutottunk el hagyományos szépségideáloktól a sokszínűségig?

2025. április 15.
Manapság a márkák kiváló minőség és környezettudatosság mellett inkluzív és diverzív koncepciókra helyezik a hangsúlyt. Az iparágban modellek és a közösségi médiában aktív közszereplők is kiállnak az elfogadás és sokszínűség mellett
Manapság a márkák kiváló minőség és környezettudatosság mellett inkluzív és diverzív koncepciókra helyezik a hangsúlyt. Az iparágban modellek és a közösségi médiában aktív közszereplők is kiállnak az elfogadás és sokszínűség mellett
Fotó: pixdeluxe/Getty Images

Komoly elvárásoknak kell megfelelnie egy márkának manapság, hiszen a kiváló minőség mellett nem csupán a környezettudatosabb megoldásokra, de a befogadó közeg megteremtésére is nagy hangsúlyt kell helyezniük. A társadalom felől érkező nyomás pedig egyre erősebb. Szerencsére.

A diverzitás és az inkluzivitás jól csengő hívószavak manapság – a divat- és szépségmárkák egyre gyakrabban hangoztatják és jelenítik meg ezeket kampányaikban. Valóban érzékelhető az elmozdulás a „hagyományos” ideáloktól a sokszínű, befogadó koncepciók felé, de vajon egy tartós eredményt hozó változásról, egy tendenciáról van szó, vagy van még hova fejlődni?

A Fenty-hatás

Rihanna 2017-ben robbantotta be a Fenty Beauty-t, és az alapozó tónusok széles választékával nemcsak utat mutatott a többi márkának, illetve érzékenyített, de egy új és meglehetősen nagy célközönséget is kiszolgált. Később több márka is felismerte, hogy napjaink fogyasztói bizony olyan értékvezérelt márkákat keresnek, amelyek iránt személyes szinten is elköteleződhetnek.

Manapság a márkák a bőrtónusok sokszínűségének bemutatásán túl a nemek közötti egyenlőségre, a különböző nemi identitások vagy fizikai képességek bemutatására, a testpozitivitásra vagy épp a healthy aging-re összpontosítanak. Ezeket az új üzeneteket sokoldalú marketing stratégiákkal, erős közösségimédia tartalmakkal és a kampányaikban szereplő modellek – mint legfőbb üzenetközvetítők – sokféleségével igyekeznek átadni. De hogyan és miért?

glamour plusz ikon Negyven éve varázsolja szebbé a nők arcát - interjú Sipos Zita sminkmesterrel

Gyakran használt gyógyszerek, amik szívproblémákhoz vezethetnek

Akik beálltak a sorba

Az utóbbi néhány évben megnövekedett az inkluzív és diverzív szépségkampányok száma, ami természetesen nagy előrelépés az iparág számára és egy tendencia kibontakoztatását jelentheti. A befogadó és sokszínű szépségipar zászlóvivői azok a márkák és projektek, amelyek – különböző okokból – bátran nyitnak a hagyományostól eltérő szépségnormák felé, „múzsáikkal” kifejezve a pozitív irányba való elmozdulást.

MAC: Ilyen például a MAC is, amely az „All Ages, All Races, All Genders” jegyében működik. A márka megalakulása óta támogatja az LMBTQ+ mozgalmakat, továbbá az etnikai kisebbségeket, de a legendás divatikon, belsőépítész és üzletasszony, Iris Apfel is inspirációt jelentett számára.

Bobbi Brown: A különböző árnyalatú sminktermékek piacra dobásán túl a Bobbi Brown 2016-ban, huszonötödik évfordulójuk alkalmából negyven, különböző rasszú, hátterű és bőrtónusú nőt reprezentált „Be Who You Are” kampányában.

Haus Laboratories: A Haus Laboratories, amely egy vegán és cruelty-free szépségápolási márka és Lady Gaga tulajdonában áll, az önelfogadást, az autenticitást és az inkluzivitást hirdeti. Gaga egy sajtónyilatkozatban elmondta: „Mi tényleg

azt szeretnénk, hogy az emberek szabadnak érezzék és szeressék magukat, függetlenül attól, hogyan azonosítják magukat.

A márka első kampánya a társadalmi sztereotípiák megtörésére összpontosított, és LMBTQ+, nem bináris és fekete modelleket is szerepeltetett.

Maybelline: A Maybelline Matt + Poreless alapozója összesen negyven árnyalattal jött ki, és a márka a megfizethető kategóriában kínálja termékeit. Együttműködött többek között Shayla Mitchell-lel és Manny Gutierrezzel is a diverzív és szókimondó márkaépítés részeként, amely minden identitás és etnikum mellett igyekszik kiállni.

Make Up For Ever: A Make Up For Ever nevű francia márka - amely egyébként már a Fenty-hatás előtt foglalkozott a sminktermékek színskálájának kibővítésével - „Blend In. Stand Out” kampánya az inkluzivitást és a sokszínűséget ünnepelte hat, különböző etnikumú és identitású beauty influenszerrel a világ minden tájáról. Hamar a figyelem középpontjába kerültek a sztereotípiák lerombolásával, valamint az LMBTQ+ és a gendersemleges szépséget népszerűsítő kampányaikkal.

A humán faktor

Nemcsak márkák, de modellek is kiállnak bizonyos ügyekért. A The Model Diversity Project nevű közösségimédia-kampány, amelyet Liris Crosse veterán modell és Christopher Michael sminkes indított el, rávilágít az elfogadás szükségességére az iparágban. A kampányhoz készített fotókon Crosse mellett négy modell látható – Naimah Terry, Monique Robinson, Denka Obradovic és Elly Mayday –, akik mind plus-size-ok, és évek óta dolgoznak a szakmában. Azonban, amint arra Michael rámutatott,

a telt vagy sötétebb bőrű modellek néha nehezebben jutnak lehetőségekhez a niche kampányokon túl, és ez ellen tenni kell.

Látható tehát, hogy beléptünk egy új érába a beauty kampányok terén. De vajon a plus-size, genderqueer és színesbőrű modelleket ugyanúgy tisztelik, mint a ciszneműeket, a fehéreket és a vékony testalkatúakat? A Fashinnovationnek nyilatkozó Jordan Underwood (transgender, plus-size modell, aktivista) és Alexandria Pierre-Louis (plus-size, queer, színesbőrű modell és aktivista) árnyalták ezt a témakört.

Underwood és Pierre-Louis szerint a közösségi média és az Instagram modellek segítettek az iparág vezetőinek megérteni, hogy őszintének, szexuálisan nyíltnak és sokszínűnek lenni valójában nyereséges. A nagy márkák és a modellügynökségek pedig ráharaptak erre.

Napjainkban a modellipart általánosságban inkluzívnak tekintik, ez azonban nem ilyen egyszerű. Underwood és Pierre-Louis úgy véli, a divat- és szépségipar még mindig bizonyos sémák szerint működik, és noha megengedhet magának némi sokszínűséget, mindez feltételekhez kötött. Szerintük a címkék, mint általában, inkább korlátozóak, mint felszabadítóak.

glamour plusz ikon Alkotás a testemen túl - Fajgerné Dudás Andrea képzőművész egyedi látásmódja

Gyakran használt gyógyszerek, amik szívproblémákhoz vezethetnek

A megoldást egy támogató unió létrehozásában, közös platformok indításában, valamint a márkák kockázatvállalásában látják. Shenae Rae, a SwearBy Skin alapítója szerint pedig arra van szükség, hogy a kisebbségeket is bevonják a diskurzusba és a tudományos kutatásokba. Fontos, hogy átgondolják, kikkel dolgoznak, hogyan és milyen eszközökkel azért, hogy az alulreprezentált közösségekből érkezőkkel együtt, feltételek nélkül szilárdulhasson meg az inkluzív, diverzív szépségipar.