A rúzsindex a magyarázat arra, hogy miért sminkelünk többet krízisben

2024. december 8.
A második világháború idején is megfigyelhető volt, hiszen a háborús helyzet, a félelem és az éhezés ellenére sok nő viselt piros rúzst
A második világháború idején is megfigyelhető volt, hiszen a háborús helyzet, a félelem és az éhezés ellenére sok nő viselt piros rúzst
Fotó: Graphic House/Getty Images

Válsághelyzetben ideig-óráig minden átalakul, és ez igaz a sminkelési szokásokra is. A „rúzsindex” jelensége régóta foglalkoztatja a szociológusokat és pszichológusokat, ugyanis egy meglepő tényre hívja fel a figyelmet: a nehéz időkben a nők több sminket használnak, mint máskor. De mi a magyarázat arra, hogy a legnehezebb pillanatokban élénkebb színekre, hosszabb szempillákra és hangsúlyosabb ajkakra vágyunk?

Gondoljunk azokra a napokra, amikor minden összeesküszik ellenünk. Ismerős az érzés, amikor csőstül jön a baj? A szakértők szerint ilyenkor legszívesebben sminkeléssel korrigáljuk a negatív eseményeket. Mintha egy élénk rúzs vagy egy hibátlan tusvonal varázsütésre megváltoztatna mindent. A kérdés már csak az, hogy miért kapaszkodunk a sminkbe, amikor az életünk darabokra hullik? Valóban segít átlendíteni a különböző nehézségeken egy vörös rúzs, egy erős tusvonal, egy színes ruha vagy egy intenzív parfüm? A történelem arról árulkodik, hogy ezek az eszközök határozottan segítenek a megküzdésben.

A világválság alatt csak a rúzsokat kapkodták el

A jelenség az 1930-as évek nagy gazdasági világválságában került először a figyelem középpontjába. Az akkori statisztikák szerint az anyagi nehézségek ellenére a rúzsok eladása fellendült, holott a luxuscikkek piaca – és ami azt illeti, szinte minden más piac – jelentősen visszaesett. Ugyanis nők ezekben az időkben is kerestek valami apró örömforrást, amely visszaadhatja önbizalmukat, és ezt a smink adta meg számukra.

glamour plusz ikon Kétezer évvel ezelőtt a szépítkezés a társadalmi pozíciót szimbolizálta - így törődtek külsejükkel a római kori nők

Kétezer évvel ezelőtt a szépítkezés a társadalmi pozíciót szimbolizálta - így törődtek külsejükkel a római kori nők

Ez a tendencia a második világháború idején is megfigyelhető volt, hiszen a háborús helyzet, a félelem és az éhezés ellenére sok nő viselt piros rúzst, hogy erőt és optimizmust sugározzon magának és környezetének. Egyébként ezt a háborús propaganda is támogatta, minekután a női megjelenést a nemzeti összetartás jelképének tekintették. De a rúzsindex nem csak a távoli múltból ismerős. A 2008-as pénzügyi válság során szintén megnőtt a szépségipari termékek forgalma.

Kicsit később, a COVID-19 járvány alatt pedig az élénk szempúder és szemhéjtus vette át a főszerepet a maszkok mellett.

Ápol és eltakarja a félelmet

Vajon miért éppen a sminkhez fordulunk, amikor az életünk kibillen az egyensúlyából? A pszichológusok szerint ez a kontrollérzet visszaszerzéséről szól. Amikor minden bizonytalanná válik – legyen szó gazdasági válságról, személyes tragédiáról vagy világjárványról –, a sminkelés megtartó erővel bír. Egy élénk rúzs vagy egy tökéletesen megrajzolt tusvonal azt üzeni, hogy „képes vagyok kezelni a helyzetet”.

A smink az önkifejezés és az önbizalom eszköze is, hiszen a tükörbe nézve azt látjuk, amit látni szeretnénk: magabiztos és összeszedettséget. Ehhez hozzátartozik az is, hogy az emberek pozitívabban ítélik meg magukat és másokat is, ha a megjelenésük igényes a nehezebb időszakok ellenére. Ez élő bizonyíték arra, hogy a sminkelés nem csak külsőségről szól, ez sokkal inkább egy belső megküzdési stratégia.

Mert, mi másért akarnánk kozmetikázni a megjelenésünket egy gondosan elkészített sminkkel, ha nem azért, hogy magabiztosságot sugározzunk?

glamour plusz ikon Hollywood provokatív filmekkel lázad a szépségideálok ellen, a való világban mégis sokan mindent feláldoznak a tökéletes külsőért

Hollywood provokatív filmekkel lázad a szépségideálok ellen, a való világban mégis sokan mindent feláldoznak a tökéletes külsőért

A divat éltető ereje

A rúzsindex egyébként nem csupán a sminkelésre korlátozódik, hanem a divat más területeire is kiterjed. Érdekesség, hogy a háborús évek alatt az Egyesült Királyságban az élénk színű ruhák és kiegészítők népszerűsége megugrott. Az emberek a szürke hétköznapokban tudatosan választottak feltűnő árnyalatokat, hogy optimizmust és életigenlést sugározzanak. Az élénk színű ruhák és kiegészítők sokkal kelendőbbek voltak, mint a szürkés, barnás árnyalatok, a feketéről nem is szólva.

Ezzel együtt a parfümök forgalma is megnőtt. Dacára annak, hogy a gazdasági válság alatt a családoknak kenyérre sem volt elég pénzük, a parfümök eladása mégsem csökkent, pedig azokban az időkben igazi luxuscikknek számítottak. Mi ennek az oka? Egyszerű, az illatok emlékezették a nőket a válság előtti boldogabb időkre. Nem csoda, hogy ebben az időszakban a nők élő diffúzorrá váltak, és ahol csak megfordultak, ott illatfelhőt hagytak maguk után mindenki más örömére. A történelmi eseményeket nézve nem túlzás azt állítani, hogy a divat visszaadta az emberek számára a reményt a legnehezebb pillanatokba.

A megjelenés erőt ad

A rúzsindex igazolja, hogy a szépségápolás sokkal több, mint hiúsági kérdés.

A smink, a ruházat vagy a testünkön viselt illat az önkifejezés és az önbizalom hatékony eszköze. Nem véletlen, hogy a mai napig ösztönösen nyúlunk az erősebb smink, az élénkebb ruha és az intenzívebb parfüm után, ha az életünk viharossá válik. Ez pedig nem csak egy globális krízis idején válik nyilvánvalóvá, hanem a mindennapi kihívások során is.

Egy rossz kapcsolat, munkahelyi konfliktus vagy személyes kudarc alatt a külsőnk egyfajta lelki páncélként szolgál. Persze a problémák nem oldódnak meg csupán attól, hogy vörös rúzst használunk vagy egy drágább parfümöt fújunk magunkra, de annyi biztos, hogy több öngondoskodással és több önbizalommal határozottabban nézünk szembe a megpróbáltatásokkal.