Greenwashing jelenség, avagy amit a márkák eltitkolnak előled

2022. október 15.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Eco, green, lebomló, klímasemleges. Csak néhány olyan kifejezés, ami elárasztotta a boltok polcait az elmúlt időszakban. Arról azonban keveset beszélünk, vajon van-e valós tartalom a szavak mögött. Szakértőnk segítségével utánajártunk a greenwashing jelenségnek.

Fotó: Getty Images

Hallunk a környezetünket fenyegető veszélyekről, egyre gyakrabban férkőzik be a fiatal generáció szótárába is a klímaváltozás. A bolygó megóvására, annak élettartamának növelésére nemzetközi szervezetek jöttek és jönnek létre, a klímavédelemnek is vannak nagykövetei ,és talán 2022-re megértettük azt is, hogy amit kicsiben teszünk, bizony óriási hatással lehet a jövőnkre, legyen szó újrahasznosításról, a vízfogyasztás csökkentéséről, energiatakarékosságról vagy olyan márkák és termékek támogatásáról, amik jelentős lépéseket tesznek a témakörben. Abba viszont sokszor nem gondolunk bele, hogy mi áll a jólcsengő szlogenek mögött, nem járunk utána, vajon valóban megteszi-e a gyártó az ígért környezetvédelmi, vagy akár társadalmi hozzájárulást. Ezeket a megtévesztő vagy hamis üzeneteket nevezzük greenwashingnak.

A klímaválság az egyik legaggasztóbb probléma

A Tudatos Vásárlók Egyesületének egyik fő célja, hogy ezekre a csalásokra, jól hangzó marketing lufikra nyissa fel a fogyasztók szemét és tisztába tegyen néhány alapvető kérdést. Szász Nóra, az Egyesület szakértője így fogalmaz: „A fenntartható termékek és szolgáltatások iránt egyre nagyobb a kereslet, sőt, az emberek akár hajlandóak többet is fizetni azért, ha megnyugvással konstatálhatják, hogy a vásárlói döntésük kevésbé terheli a környezetet, hiszen a klímaválság az egyik legaggasztóbb probléma ma, épp ezért egyre több cég kínál zöld vagy zöld színben feltüntetett megoldásokat. A zöld üzenetek pozitívan hatnak a termékek, szolgáltatások népszerűségére és forgalmára. A tudatosabb fogyasztókat megcélzó termékek azonban sokszor csak látszólag szolgálnak környezetvédelmi célokat, a jól hangzó állítások mögött nincsenek konkrét erőfeszítések, változások. Ezeket a megtévesztő vagy hamis üzeneteket hívjuk összefoglalóan greenwashingnak, magyarul zöldre festésnek.”

A zöld állításokat alá kell tudnia támasztania a gyártónak

Több olyan kifejezés, logo és embléma van ebben a témakörben, mely újra és újra felüti a fejét a „zöldre festett” termékek csomagolásán. Egy zöld levél, egy bolygó, vagy fa grafika mellett a hangzatos „eco”, „újrahasznosított”, „környezetbarát” vagy „zero waste” mottók gyakran szerepelnek reklámokban vagy csomagolásokon ilyen kontextusban. Mivel jelenleg nincs életben olyan jogszabály, amely ezeket ellenőrizné, így csak magunkban és a józan logikánkban bízhatunk, valamint valamivel hosszabb megfontolásra lehet szükségünk a tévesen fenntartható termékek vagy cégek kiszűrésére. Ugyanakkor létezik olyan jogszabály, amely előírja, hogy a zöld állításokat alá kell tudnia támasztania a gyártónak. „A zöldre festés számos területen előfordulhat, a kozmetikumok és tisztítószerek csomagolásától a banki szolgáltatásokon át a különböző italgyártó cégek kommunikációjáig, ezért nehéz egy formulát meghatározni a felismerésére, számtalan gyakorlati megvalósulása van. Érdemes feltenni a kérdést, hogy a termék lényeges tulajdonságára vonatkozik-e az a bizonyos zöld állítás, sugallat vagy képi megjelenítés. Ha egy alapvetően szennyező, környezetre káros tevékenységet folytató vállalat egy terméke vagy szolgáltatása hirtelen nagyon zöld lesz, ajánlott fenntartásokkal kezelni ezeket. A legbiztosabb, ha hiteles ökocímkével, például az EU-s EU Ecolabellel ellátott termékeket vásárolunk, amelyek valóban kevésbé terhelik a környezetet.” - mondja szakértőnk.

A legfontosabb a folyamatos tájékozódás és mások tájékoztatása

A gyártók mindent megtesznek a profit érdekében, amíg jogszabályba nem ütköznek, így nem árt az óvatosság. „Jó, ha szkeptikusak vagyunk a jól csengő szlogenekkel, és megszólal bennünk ilyenkor egy kis hang, ami óvatosságra int. Ha például egy cég azt állítja, hogy klímasemleges a terméke, akkor érdemes megnézni a csomagolást vagy a gyártó weboldalát, hogy pontosan miként érik ezt el. Mivel ez általában azt jelenti, hogy utólagosan megváltják a szennyező tevékenységüket, például faültetéssel vagy óceánpart-tisztítással, miközben maga a termék előállításának módja nem változik, nem történik technológiai előrelépés a szennyezés csökkentése érdekében. Az is árulkodó jel, ha nem támasztják alá semmilyen információval az állításaikat, vagy magyar nyelven nem könnyen hozzáférhetőek ezek.” Bízunk benne, hogy hamarosan központi megoldás születik a megtévesztő reklámkommunikáció ellehetetlenítésére, hiszen ez jelentősen megkönnyítené a tudatos fogyasztók dolgát. Addig pedig a legfontosabb a folyamatos tájékozódás és mások tájékoztatása.

Ezeket olvastad már?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Negyven felett is ragyogunk: az AGNESKOVACS Clarté kollekció a női kiteljesedést ünnepli

Negyven felett is ragyogunk: az AGNESKOVACS Clarté kollekció a női kiteljesedést ünnepli

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Te is mindig szorongsz, ha nőgyógyászhoz mész? Így érdemes felkészülni előtte (x)

Te is mindig szorongsz, ha nőgyógyászhoz mész? Így érdemes felkészülni előtte (x)

Extra fényes és egészséges tincsekre vágysz? Ezzel az egyszerű hajápolási rutinnal lehetséges! (x)

Extra fényes és egészséges tincsekre vágysz? Ezzel az egyszerű hajápolási rutinnal lehetséges! (x)

Itt az idő, hogy kiderüljön, mennyire tudsz takarékoskodni! - KVÍZ (x)

Itt az idő, hogy kiderüljön, mennyire tudsz takarékoskodni! - KVÍZ (x)

Új kutatási eredmények: ez lenne a bakteriális hüvelyfertőzés fő oka? (x)

Új kutatási eredmények: ez lenne a bakteriális hüvelyfertőzés fő oka? (x)