A rejtett kincsek nyomában - interjú Jakab Lucával

2018.november.30.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A napokban hivatalosan is megnyitott a közép-kelet-európai kortárs művészeket és designereket támogató online műtárgy piac, az ArtConscious. Az alapvetően londoni bázisú projektről, az online-offline tér kölcsönhatásairól és a digitalizációban rejlő lehetőségekről az ötletgazdát, Jakab Luca művészeti menedzsert, kurátort kérdeztük.

A rejtett kincsek nyomában - interjú Jakab Lucával
Fotó: Zászlós Mariann
Fotó: Zászlós Mariann

Neved a budapesti művészszcénában sem ismeretlen. Mivel foglalkoztál, mielőtt Londonba költöztél?
Csak pár hónapra terveztem Londonba menni, aminek lassan hat éve. Ekkor már a MOME Design - és Művészet Menedzsment szakára jártam, és legfőképpen zenészekkel és előadóművészekkel dolgoztam. Bár nagyon szerettem koncerteket és eseményeket szervezni, a váltás gondolata már régóta érlelődött bennem. Nagyon izgatott a galériás világ és hiányzott a képzőművészet az életemből. Végül egy londoni egyetemen fejeztem be a mester diplomám, majd elvégeztem a Google digitális marketing kurzusát, mert a digitalizáció adta lehetőségeket is jobban meg akartam érteni, és valahogyan szerettem volna összekötni a művészet menedzsmenttel.

A londoniak általában nyitottabban állnak a tehetségekhez. Hogyan kezdődött a te karriered, van valami emlékezetes sztori, személy vagy helyszín, ami meghatározó volt az ottléted alatt?
Sokat adtak a londoni művész klubok. Volt szerencsém dolgozni két olyan helyen is, melyek kifejezetten művészeknek lettek kitalálva, és az a lényegük, hogy az alkotók (itt lehet szó a színésztől a zenészen át a festőig bárkiről) tudjanak találkozni egymással, networkingelni, eseményeket és megbeszéléseket tartani, és fenntartani egy nagyon aktív közösséget.

London tele van hasonló klubokkal, mindegyik egy picit más, de mindenhová csak bizonyos feltételeknek megfelelve lehet bekerülni. Azok, amelyek a művészvilágnak szólnak, természetesen bohémebb és nyitottabb helyek az átlagnál. Ezeket a klubokat úgy kell elképzelni, hogy vannak bennük éttermek, bárok, a vidéki vagy külföldi vendégek meg tudnak itt szállni amikor Londonba mennek, vannak tárgyalótermek, előadások, koncertek. Az ilyen helyeken mindent meg lehet találni, ami egy közösséget, és nem mellesleg az üzletet, összetartja.

Fotó: Absolut Reklám

Mindig is egyértelmű volt számodra, hogy valamilyen formában "összehozod" a nyugat-európai trendeket a kelet-és közép európai művészeti irányzatokkal vagy hatással voltak rád azok a magazinok, mi szerint olyannyira menő a európai blokk, hogy az a különféle kulturális vagy politikai tényezők miatt akár uralhatja is a trendeket a közeljövőben?
Régóta úgy gondolom, hogy a digitalizációban rejlő lehetőségek határtalanok, csak meg kell tanulni használni őket. Amikor felfedeztem az online galériák és művészeti piacterek világát, azt éreztem, hogy végre itt a megoldás rengeteg olyan akadályra, amit egy kezdő művész vagy tervező nap mint nap próbál leküzdeni.

Inspiráló volt látni, hogy a londoni kreatív alkotók, galériák, design brandek mennyire bátran promotálják magukat, milyen ügyesen használják az online eszközöket, és nagyon feltűnő volt a különbség köztük és az itthon megszokott között. Először az az igény fogalmazódott meg bennem, hogy valamit megpróbáljak átültetni ebből a proaktív attitűdből, és csak ezután kezdtem el kutatni a keleti blokk után. Szerencsémre ez most egy feljövő régió és úgy látszik, hogy mind eladói, mind vásárlói szempontból van igény egy olyan platformra, amely kifejezetten erre fókuszál.

Tehetséges művészek és designerek jelentkezését várja az ArtConscious!

Tehetséges művészek és designerek jelentkezését várja az ArtConscious!

Szerinted miben különbözik leginkább a két régió művészeti, kulturális vagy zenei téren? Mi az, ami izgalmas lehet mondjuk egy brit műtárgy gyűjtőnek egy budapesti kortárs művész munkájában?
A kortárs angol műtárgypiac, főként a kezdő művészek világa, nagyon kommerciális. Az eladhatóság olyan szempont, mely megkerülhetetlenül sugárzik át a műveken. A régiónk művészete ehhez képest sokkal mélyebb tartalmakat rejt, önreflektívebb. A londoni kínálatból sokszor hiányolom a mélyebb filozófiai tartalmat és művészeti koncepciót, melyet az ottani vásárlók is nagyra értkelnek, ha megtalálják.

Két teljesen más világról van szó, nekünk is van mit tanulnunk. Londonban egymás hegyén-hátán rendezik a fiataloknak szóló műtárgyvásárokat, amiken nem csak galériák vehetnek részt, sőt, maguk a művészek árulnak sokszor, és ez egyáltalán nem degradáló a számukra. Nagyon trendi és megfizethető az urban art és a figurális művészet, és sok művészeti eseménynek van oldott hangulata, az emberek már csak azért is elmennek, hogy elmondhassák, hogy ott voltak. A londoni divat és design szcénát szintén nagyon kísérletezőnek és bátornak találom, de erre itthon is vannak szuper példák.

Fotó: Absolut Reklám

Mi volt a legfőbb cél az ArtConscious projekttel? Miben más, mint a többi online piactér?
Minden online művészeti piactérnek megvan a maga koncepciója és értékrendszere, amely alapján válogat. Mi a brandingünk alapját igazából nem arra akarjuk helyezni, hogy kelet-közép-európai tárgyakat árulunk, bár ez fontos a misszió és a kontextus megértésének szempontjából. Számunkra a lényeg az, hogy kiváló minőségű, érdekes darabokat és izgalmas alkotókat mutassunk be. Az, hogy ők ebből a régióból kerülnek ki, pedig csak hozzáad a különlegességükhöz.

Milyen feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy egy művész vagy tervező bekerüljön az ArtConscious oldalára?
A jelentkezőknél az akadémiai hátteret, a munka egyediségét, a mögötte megbújó gondolatot vizsgáljuk. Egy szóval a minőséget, melyet nehéz röviden definiálni, és amelynek ezer különböző arca van. Nem korlátozzunk magunkat egy stílusra, de természetesen nagy rajongói vagyunk a letisztult koncepcióknak, a fenntartható módon készült termékeknek, azoknak a művészeten keresztül átadott üzeneteknek melyek a sokszínűséget, egyenlőséget ünneplik és reflektálnak a jelen problémáira.

Fotó: bsolut Reklám

Jelenleg mely országok művészei, designerei képviselik magukat az oldalon?
Azokra a poszt-szovjet országokra koncentrálunk, melyek már EU-s országok is. Romániában eléggé kezd felkapott lenni a divat és Lengyelországban mindig is erős volt a vizuális művészet. De igyekszünk olyan országokból is válogatni, mint Észtország vagy Litvánia. Az észtek például egy nagyon modern és előremutató országot hoztak létre, és ez meglátszik a kulturális produktumaikon is.

Hol szeretnéd látni ezt a projektet 5-10 év múlva?

Az online piacterek toplistájában!

Adamek Alma

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A fenntartható, hazai márkák támogatása a közös ügyünk!
WAMP x Fashion Revolution Hungary

A fenntartható, hazai márkák támogatása a közös ügyünk! WAMP x Fashion Revolution Hungary

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

A sok edzéstől lesérültél? Ettől biztosan hamar felépülsz! (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

A Dolce&Gabbana új illatpárosából árad a magabiztosság- Fedezd fel Te is! (x)

A Dolce&Gabbana új illatpárosából árad a magabiztosság- Fedezd fel Te is! (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)