Csődöt mondott a sikerrecept, pont amikor Justin Timberlake-nek nagy szüksége lett volna rá

2018.február.3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Öt év után Man of the Woods címmel új lemezzel jelentkezett az utóbbi bő egy évtized egyik legsikeresebb, és legnagyobb hatású sztárja, Justin Timberlake. A még mindig csak 37 éves előadó sokkal bensőségesebb, a saját zenei gyökereihez visszatérő albumot ígért. Ez a vágy pontosan tükröződik már a lemezborítón is, hiszen a havas tájban ácsorgó popsztárról készült montázs nagyon messze van az előző The 20/20 Experience csokornyakkendős, futurisztikus világától.

Justin Timberlake
Fotó: Getty Images

A tét persze sokkal inkább az volt, hogy Justin Timberlake képes lesz-e visszakapaszkodni a pop élmezőnyébe, ahová a sikerei alapján mostanában is sorolják, vagy szépen lassan fel kell adnia az úttörő szerepét. A Man of the Woods nem azt a választ adja erre a kérdésre, amit a rajongók hallani szeretnének.

Timberlake 2002-ben debütált szóló produkcióval, és a Justified című lemez abszolút megmutatta, hogy benne önálló előadóként is van potenciál. A Cry Me a River, a Like I Love You és a Rock Your Body hatalmas slágerek lettek, de ennek ellenére sem lehetett igazán eldönteni, hogy sikerül-e végleg leszakadnia a fiúcsapatos múltjáról, és Justin Timberlake önálló jogon válik sztárrá, vagy megmarad egy afféle egyszemélyes ´N Sync-nek.

Láttad már? Jessica Biel és Justin Timberlake klipben cukiskodnak

A második, FutureSex/LoveSounds lemeze viszont messze túlteljesített, nem csak a fiúbanda árnyékát sikerült átlépnie, hanem egy csapásra az vált a popzene etalonjává, amit Timberlake csinált. Az énekes és állandó játszótársai, Timbaland és Danja keverték ki a 2000-es évek második felének meghatározó hangzását, mindenki olyan slágereket akart írni, mint ők. Ugyanez a hármas juttatta csúcsra akkoriban Nelly Furtadót, helyre tették Britney Spears karrierjét, és még Madonna is hozzájuk fordult a Hard Candy lemeznél. Timberlake egyértelműen a legfontosabb hivatkozási pont lett a popzenében a 2010-es évek fordulóján. A 2013-as The 20/20 Experience duplalemez abból a pozícióból indult útnak, hogy amit Justin Timberlake csinál, az számít a zsinórmértéknek. Visszatekintve ez a lemez ugyan felmondta a sikerreceptet, de nem tudott igazán előre lépni. A fősodorban kezdte egyre inkább átvenni a stafétabotot az újhullámos funkys lüktetésű pop. Ez az irány idén ért a csúcsra, amikor Bruno Mars a Grammy-gálán mindent megnyert, amit csak lehetett. A Mars vezette The Smeezingtons, és Pharell Williams és Chad Hugo The Neptunes-a letarolta a poppiacot, ma szinte minden úgy szól a rádióban, ahogy azt ők kitalálták, vagy azért mert konkrétan a két producerduó áll az előadók mögött, vagy azért, mert a többiek rájuk akarnak hasonlítani. Justin Timberlake érezte, hogy az új lemeznél megújulásra van szükség, ezúttal azonban nem ők keverték ki az új hangzást, hanem csatlakoztak a mainstreamben már bevált recepthez.

A 2002-es debütálásnál éppen a The Neptunes, vagyis Pharrell Williamsék segítették Justin Timberlake önállósodását. Az akkor feltörekvőben lévő produkciós duó, immár befutott popgurukként tért vissza, hogy a Man of the Woods lemezen megpróbálják új pályára állítani az Instagram kedvenc apukájának a karrierjét. Nagyon úgy tűnik, hogy Justin Timberlake-nek azonban teljesen más elképzelései voltak a megújulásról, mint az eladható popslágerek után áhítozó lemezkiadónak, és a dalszerzésből, produceri munkából oroszlánrészt vállaló Williamséknek. Így egy eléggé furcsa hibrid lett a végeredmény.

Nyitódal, ami a régi időket eleveníti fel:

A nyitó Filthy című dal sokkal inkább a Timbalanddal csúcsra vitt hangzás felelevenítése, visszakacsintás a FutureSex/LoveSounds-időszakra, és mint ilyen teljesen idegen a többi számtól, hiszen az utána következő a Midnight Summer Jam már a The Neptunes-hangzást dobja játékba. A probléma csak annyi vele, hogy a Williams-Hugo páros kezd alaposan elfáradni a funky-pop témákban, az egyértelműen slágernek szánt dal alapja annyira elcsépelt, hogy Timberlake-nek nagyon kell igyekeznie a híres falzettjével, hogy megkülönböztethető legyen a hasonló tucatslágerektől. A lemez aztán nagyjából a feléig hasonló slágerkísérletekkel telik el. Igaz, a Man of the Woods címadó dalban már itt is felsejlik, hogy merre is indulna Justin Timberlake, ha nem lennének elvárások, és nyomás rajta, hogy popslágeret írjon. Ez a dal ugyanis abszolút a zenei gyökereit tükrözi, a Tennessee-ben felnőtt énekes már korábban is beszélt a klasszikus amerikai műfajokhoz, a countryhoz, a blueshoz, vagy a különféle stílusok vegyítéséből létrejött americana stílushoz fűződő viszonyához. A Man of the Woods pontosan erre mutat példát. A korszerűnek nem éppen nevezhető americana nagyon közel áll Timberlake-hez, és amikor a saját zenei gyökereiről beszél, vagy arról, hogy bensőséges lemezt akart készíteni, akkor valójában arról van szó, hogy ehhez a stílushoz akar megtérni. Az új album második fele egyértelműen erre tesz kísérletet, mindezt úgy, hogy a The Neptunes megpróbálja funky alapokkal eladhatóvá, és modernné varázsolni a klasszikus americana balladákat, tegyük hozzá kevés sikerrel.

Justin Timberlake - Man of The Woods

Könnyen lehet persze, hogy ez a stílusváltás utat talál majd a kockás inges déli, és középső államok munkásosztálya felé, ahol még mindig a country az uralkodó műfaj, de ezzel Timberlake aligha ugrik újra a popzene zászlóvivőinek élére. A lemez másik tanulsága, hogy funkyőrület nem rendelkezik túl sok munícióval, az utóbbi évek uralkodó popzenei lüktetése lassan olyan monotonná válik, mint a vonatzakatolás. Hogy tévedésnek látszik Timberlake új lemeze, az biztos, viszont ez egy szimpatikus tévedés. Az énekes valóságos családi lemezt készített, amelyen többször hallhatjuk a felesége, Jessica Biel hangját, és záró dalban, amelyet fiához, Silashoz (a kisfiú az album címadója is, hiszen a Silas név jelentés ember az erdőből) írt természetesen halljuk a sztárcsemete hangját is. És valójában szimpatikus az is, hogy Timberlake nem félt egy kevéssé trendinek számító irányba ellépni, ebből látszik, hogy nem olyan előadó, aki megelégszik azzal, hogy felmondja a betanult leckét, hanem mer kísérletezni, kutatni. Ez reményt adhat arra, hogy legközelebb több szerencsével jár a kísérletezés.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

A fenntartható, hazai márkák támogatása a közös ügyünk!
WAMP x Fashion Revolution Hungary

A fenntartható, hazai márkák támogatása a közös ügyünk! WAMP x Fashion Revolution Hungary

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Ha valami igazán ütős illatot keresel a nyári bulikhoz, mutatjuk, mit válassz (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Baj, ha össze-vissza menstruálsz? (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)

Gondok vannak a hálószobában? Akkor ezekre érdemes odafigyelni (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)

Ezektől a vitaminos kozmetikumoktól ragyogó lesz a bőröd (x)