Betiltották a Zara kampányát, mert egészségtelenül vékony modellel reklámoztak, a cég viszont mást állít
Betiltottak két, a Zara által készített hirdetést, mert olyan modellek szerepeltek bennük, akik „egészségtelenül soványnak” tűntek. A brit Advertising Standards Authority (röviden: ASA, jelentése: Reklámfelügyeleti Hatóság) szerint az egyik modell a fény-árnyék hatás és a szorosan hátrafogott konty miatt „csontosnak” látszott, míg egy másik képen a póz és az ing mély kivágása emelte ki a modell „kiugró” kulcscsontját. A Zara a saját alkalmazásában és a weboldalán tette közzé a hirdetéseket, amelyeket azóta eltávolítottak. Mennyire testpozitív az intézkedés? Főleg, ha tudjuk, hogy a modellek egészségesek is?
Ezeket láttad már?
Az ASA „felelőtlennek” nevezte a hirdetéseket, és felszólította a Zarát, hogy minden képüket és kampányukat „felelősségteljesen készítsék elő”. A BBC szerint a Zara ugyan eltávolította a hirdetéseket, de közölte, hogy a kampányban szereplő két modell rendelkezett orvosi igazolással arról, hogy a képek készítésekor jó egészségi állapotban voltak.
Az ASA olyan részletekre is kitért és felhívta a figyelmet, hogy az egyik rövid ruhát reklámozó modell lábai „feltűnően vékonynak” tűntek. Azt is megállapították továbbá, hogy a felkarok és a könyök helyzete miatt a modell „aránytalannak” tűnt.
Túl sok a csont?
A másik betiltott hirdetés egy inget reklámozott, és a modell olyan testhelyzetben volt, amiben a „kiugró” kulcscsontjai „a hirdetés központi elemévé” váltak. Az ASA két másik Zara-hirdetést is megvizsgált, azokat viszont nem tiltották be. A Zara eltávolított minden kifogásolható képet, habár semmilyen panaszt nem kaptak rájuk, illetve azt is elmondták, hogy az „enyhe fény- és színkorrekción” kívül semmilyen módosítás nem történt a fotókon.
Itt a lista: ezek voltak a Sziget Fesztivál legjobb szettjei 2025-ben a divatszerkesztő szerint
A Zara ezen kívül hozzátette, hogy követi a Fashioning a Healthy Future (Egészséges jövő a divatban) című, 2007-ben az Egyesült Királyság Model Health Inquiry (Modellek Egészségügyi Vizsgálata) által kiadott jelentés ajánlásait. Azt is hangsúlyozták, hogy különösen a jelentés harmadik ajánlásának tesznek eleget, amely szerint a modelleknek „orvosi igazolással kell rendelkezniük, amely szakértő orvosok által, az étkezési zavarok felismerésében jártas szakemberek bevonásával állapítja meg, hogy jó egészségi állapotban vannak.”
Nem ez az első eset
Idén nem ez az első ilyen eset, hiszen más kiskereskedők hirdetéseit is betiltották, miután a modellek túl soványnak tűntek. Júliusban például egy Marks & Spencer-hirdetést tiltottak be, mert a modell „egészségtelenül soványnak” látszott. Az ASA szerint a modell testtartása és a ruhaválasztás – beleértve a „nagyméretű, hegyes orrú cipőket”, amelyek kiemelték a „lábak karcsúságát” – tette a hirdetést „felelőtlenné”.
Idén korábban a Next nevű márkánál is betiltottak egy hirdetést, amely kék skinny farmert reklámozott. Az ASA úgy ítélte meg, hogy a hirdetés a modell lábainak vékonyságát kamerabeállításokkal hangsúlyozta, és ezt „felelőtlennek” minősítette. A Next nem értett egyet a reklámfelügyeleti hatóság döntésével, és közölték, hogy bár a modell karcsú, „egészséges és tónusos fizikumú”. A Next hirdetésének betiltása után a BBC olvasói azt kérdezték több közösségi média platformon is, miért nem tiltják be azokat a reklámokat, amelyekben a modellek egészségtelenül túlsúlyosnak tűnnek. Jogos a kérdés.
Hol van itt a test pozitivitás?
A korábban említett BBC olvasói kérdések alapján jogosan merül fel a kérdés, hogy 2025-ben, amikor a plus size is elfogadottá vált, és terjesztjük a test pozitivitás gondolatát, ahol csak tudjuk, miért baj, ha egy modell túl vékony, miközben egészséges életet él, és ezt orvosi vizsgálat is igazolja? Miközben a világ változik, elfogadóbbak és befogadóbbak vagyunk, furcsa, hogy egy kulcscsont dönti el, hogy az adott reklám mennyire felelőtlen, és hogy ki mennyire egészséges.
Ugyan a Zara kampányát már betiltották, és innentől borítékolhatóan jobban figyelnek majd erre, azért megragadnám az alkalmat, hogy felidézzek olyan divatbemutatókat és kampányokat, ahol a különböző testalkatokat ünnepelték a márkák, legyen szó plus size, vékony, alacsony vagy éppen vitiligós modellről.
Divat és test pozitivitás
Pár mondaton belül számos példát fogok felsorolni úttörő tetspoztív kampányokra, de előtte említést érdemel, hogy a 2024-ben rendezett, 2025-ös őszi-nyári divatbemutatókon a Vogue Business felmérése szerint a plus size modellek alig 0,3%-ban szerepeltek a kifutókon, ami továbbra is alulreprezentációra utal.
Kiléptünk a komfortzónánkból: a csúnya kiegészítők meghódították 2025-öt
A testpozitív példák sorát rögtön Paloma Elsesser plus size modellel kezdeném, aki 2023-ba elnyerte az Év modellje díjat, miután számos kifutón, magazin címlapján és kampányban szerepelt. A modell és testpozitív aktivista többször hangsúlyozta, hogy a tervezőknek minden testtípusra kellene ruhát készíteniük. Együttműködött a Ganni márkával, amely kibővített mérettartományt kínál, illetve többször szerepelt a kifutón is. Talán az egyik leghíresebb kifutós szereplése a Karoline Vitto Milánói divathét bemutatója 2023-ban, ahol a tervező többnyire plus size modelleket szerepeltetett, mint Ashley Graham és Precious Lee, hogy előtérbe helyezve a test pozitív reprezentációt.
Rihanna Fenty smink és Savage x Fenty fehérneműmárkája jó példák arra, hogy ünnepeljék a különböző bőrszíneket és testalkatokat. Mindkét márka annak köszönheti népszerűségét, hogy a minőség mellett mindenre gondolnak. A Savage x Fenty esetében a méretek és stílusok között nincs olyan nő, aki ne találnak a testalkatára való fehérneműt. A Fenty márka pedig olyan széles színválasztékkal jött létre, hogy végre a legvilágosabb bőrtől a legsötétebbig mindenki megtalálja a számára tökéletes alapozót, pirosítót és rúzst is.
Említésre méltó Winnie Harlow modell is, aki vitligója ellenére elképesztő sikereket ért el modellként. Ő volt az első vitiligós modell, aki a Victoria’s Secret divatshow-ján vonult végig, de korábban a New York-i divathéten is bemutatta karakteres megjelenését, ami óriási visszhangot keltett. Azóta a Primark, a Fendi, a Puma és a NYX is mutatott be kampányokat vitiligós modellekkel.
10 időtlen nyári szett Diana hercegnétől, ami ma is pont ugyanolyan divatos, mint 30 éve
És ha már test pozitivitás, akkor nem szabad megfeledkeznünk a mozgáskorlátozott vagy testi fogyatékkal élő modellekről sem. Alexandra Kutas ukrán modell kerekesszékben lépett fel a Runway of Dreams divatbemutatón 2017-ben, és szerepelt a Vogue Ukraine online kiadásában. Madeline Stuart számtalan nagy divathéten vonult kifutón New Yorkban, Párizsban, Londonban és még Dubajban is, és a világ első profi Down-szindrómás modelljeként ismert. Sofía Jirau Puerto Ricóból származó modell, vállalkozó, aki Down-szindrómával él, és ő volt az első, aki Victoria’s Secret kampányban, a Love Cloud kollekcióban szerepelt.
Számos hasonló példát lehetne még felsorolni a divattörténelemből, ahol olyan modelleket láttunk, akik úttörőnek számítottak különleges megjelenésükkel, ami jó példa arra, hogy igenis változik a világ – egy testpozitív irányba.