A fenntartható divat szótára: 12 kifejezés, amit ma már minden embernek ismernie kellene

2025. június 16.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A fenntarthatóság évek óta az egyik legégetőbb téma a világban, de ahogy egyre több információt kapunk a témában, egyre jobban összezavarodunk a fenntartható divat kifejezéseit tanulmányozva. Greenwashing, újrahasznosított, organikus. Nézzük, mit jelentenek valójában ezek a fogalmak.

Te tudod, mit jelentenek az olyan fenntartható divat kapcsán felmerülő kifejezések, mint a greenwashing, a slow fashion vagy a slow fashion?
Te tudod, mit jelentenek az olyan fenntartható divat kapcsán felmerülő kifejezések, mint a greenwashing, a slow fashion vagy a slow fashion?
Fotó: master1305/Getty Images

A fenntartható divat kifejezést a cégek gyakran egy semmitmondó hívószóként használják, valójában viszont nagyon fontos üzenettel rendelkezik. A fenntartható divat fogalma egy olyan megközelítés, amely úgy alakítja a ruházati termékek tervezését, gyártását, forgalmazását és használatát, hogy minél kisebb környezeti és társadalmi terheléssel járjon.

Szóval a fenntarthatóság a tudatos életmódról és döntésekről is szól, amelyek kiterjednek a divatra, szépségre és a mindennapi életünkre. Ebben a cikkben többnyire a fenntartható divattal kapcsolatos kifejezések valódi jelentésére koncentrálunk, de számos fogalom már a szépségápoláshoz és az élelmiszeriparhoz kötődően is megjelenik.

Fast fashion vs. slow fashion

Az alábbi kifejezésekkel már bizonyára találkoztál, hiszen nagyon népszerűek a divatiparban. De tudod, mi a valódi jelentésük? Például, hogy miért nevezünk egyes márkákat fast fashion brandeknek? Na és azt, honnan kapta a nevét és miben különbözik a slow fashion kifejezéstől?

A fast fashion olyan megközelítés a divatban, amely gyorsan változó trendekre és olcsó árakra épül. A fast fashion márkák megtalálták a módját, hogy a kifutón látott luxusmárkák ruháinak olcsóbb másolatát szinte azonnal a boltok polcaira küldjék. Ugyanezek a termékek divatosak és olcsók, túltermeléshez és pazarláshoz vezetnek, ráadásul nem etikusak és nem is környezettudatosak.

glamour plusz ikon Tele van műanyaggal a ruhatárad – és még csak nem is tudsz róla

Tele van műanyaggal a ruhatárad – és még csak nem is tudsz róla

A slow fashion ennek a teljes ellentéte, amelyet független kis márkák hoztak létre. A slow fashion márkák nem követik a szezonokat, és nem is dobnak piacra olyan gyakorisággal termékeket, mint a fast fashion márkák. Olyan termékeket hoznak létre, amelyek dizájn, stílus, viselhetőség és minőség szempontjából is tartósak. Előfordul, hogy egy slow fashion márka szintetikus anyagokat használ, viszont a kis mennyiség és a kevesebb hulladék miatt sokkal fenntarthatóbb.

Mit takar a greenwashing kifejezés?

A marketing különösen erős szerepet játszik a divatban, ami gyakran azt eredményezi, hogy egyes kifejezések félrevezetőek, illetve bizonyos fogalmak elveszítik vagy megszépül a jelentésüket, így sokkal pozitívabb színben tűnik fel az adott márka annak társadalmi vagy környezeti hatásairól.

A greenwashing, magyarul „zöldre mosás” ennek a gyakorlatnak a nyomán jött létre. A cégek gyakran hirdetnek állítólagos „környezetbarát” kezdeményezéseket, például újrahasznosított csomagolás használatát, papírmentes irodává válást vagy „tudatos” kollekciókat, miközben nem foglalkoznak a valódi, súlyos környezeti és munkajogi problémákkal. Például gyakran láthatsz ökogyapjúból készült terméket, aminek, ha megnézed a címkéjét, akkor kevesebb, mint 10%-a az említett anyag, ráadásul a maradék sem fenntartható.

Újrahasznosítás, zero waste és organikus

Amíg a fenti kifejezéseknek mind megvan a maguk valódi jelentése, sajnos ezek is gyakran esnek áldozatul a greenwashingnak. Ráadásul az újrahasznosítás kapcsán a legkisebb toldalékok is számítanak, mert megváltoztatják egy-egy kifejezés jelentését.

Az újrahasznosítható kifejezés önmagában erősen félrevezető lehet, mivel egy tárgy újrahasznosíthatósága több tényezőtől is függ. Egy újrahasznosítható dolog lebontható és újra előállítható. Ilyenkor azonban az újrahasznosítási folyamat végén lehet, hogy egy teljesen más típusú terméket kapunk, mint amit újrahasznosítunk. Mindeközben érdemes tudni, hogy az újrahasznosított termék az újrahasznosítási folyamat végeredménye, ami lehet, hogy csak részben tartalmaz újrahasznosított anyagokat. Ezeknél is érdemes megnézni az anyagösszetételről szóló címkét.

Az upcycled, vagyis újrahasznosított, magasabb minőségű termékké alakított tárgy olyan hulladékból készült, amelyet egyébként kidobtak volna, de így valami értékesebbé, jobb minőségűvé vált. Az újrahasználható is gyakran előforduló kifejezés. Ezeket a tárgyakat többször is lehet használni, mielőtt elérik élettartamuk végét. Ideális esetben ezek olyan eldobható termékeket váltanak ki, amelyeket egyébként csak egyszer használnánk. Míg a zero waste kifejezés, azaz nulla hulladék, olyan ruhadarabokra utal, amelyek előállítása során alig vagy egyáltalán nem keletkezik textilhulladék.

Csalár Bence divatfilozófiája: Tudatosság, önismeret és a fenntartható jövő

Csalár Bence divatfilozófiája: Tudatosság, önismeret és a fenntartható jövő

Mi a helyzet a bio és az organikus szavakkal?

A „bio” vagy „organikus” kifejezést leggyakrabban az élelmiszeriparban látjuk, de a divatra is vonatkozhat. Ezek a szavak általában pozitív jelentéstartalommal bírnak, de fontos tudni, hogy önmagában az organikus minősítés nem jelenti azt, hogy egy termék etikus is. Például a bio pamutot is szedhetik gyerekek. Ráadásul a bio kifejezés nem veszi figyelembe azokat a vegyszereket sem, amelyeket utólag adnak hozzá, például a festékanyagokat. Ezek az anyagok károsak lehetnek a környezetre, a termelésben dolgozókra, és végső soron azokra is, akik viselik a kész ruhadarabot.

Néhány szervezet, név szerint a Global Organic Textile Standard (GOTS) és a Better Cotton Initiative (BCI), már segít a vásárlóknak abban, hogy hitelesen bio tanúsítvánnyal rendelkező termékeket találjanak.

Gyakran találkozunk még olyan kifejezésekkel, mint a „zöld”, „környezetbarát”, „bolygóbarát”. Ezek a kifejezések igazi homályos, marketingcélú hívószavak. Nincs mögöttük semmilyen hivatalos szabályozás, és önmagukban gyakorlatilag nem jelentenek semmit. Attól, hogy egy terméken ilyen címkét látsz, még nem biztos, hogy annak bármilyen köze van a fenntarthatósághoz.

glamour plusz ikon Fenntarthatóság light – győzött a gazdasági érdek az etika felett

Fenntarthatóság light – győzött a gazdasági érdek az etika felett

Globális mozgalom a fenntartható divatért

A listáról nem maradhat ki a Fashion Revolution mozgalom neve sem. Akit érdekel a fenntartható divat, már korábban biztosan szembejött vele a mozgalom, hiszen számos országban, köztük Magyarországon is jelen vannak. A mozgalom számára egyenlően fontos az ember, a környezettudatosság, a kreativitás és a profit.

A Fashion Revolution 2013. április 24-én született, amikor összeomlott a Rana Plaza ruhagyár Bangladesben, amely 1138 ember halálát okozta, és sokakat megsebesített. A Fashion Revolution elindította a Fashion Revolution Week nevű kezdeményezést, amelyet minden év áprilisában rendeznek meg. Ennek keretében népszerűsítik a #whomademyclothes kampányt, amelynek célja a divatipari ellátási lánc átláthatóságának előmozdítása.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

5 dolog, ami valójában pokollá teszi a szakítás utáni időszakot, holott csak ártalmatlan szokásnak tűnhet

5 dolog, ami valójában pokollá teszi a szakítás utáni időszakot, holott csak ártalmatlan szokásnak tűnhet

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

B. Nagy Réka: „Az internet komoly veszélyeket is rejt magában” (x)

B. Nagy Réka: „Az internet komoly veszélyeket is rejt magában” (x)

Felejthetetlen kalandok és hűsítő élmények Ausztria legnagyobb vidámparkjában (x)

Felejthetetlen kalandok és hűsítő élmények Ausztria legnagyobb vidámparkjában (x)

Felkészültél arra, ha a mesterséges intelligencia szlengben válaszol? Derítsd ki! (x)

Felkészültél arra, ha a mesterséges intelligencia szlengben válaszol? Derítsd ki! (x)

Eleged van a szőrtelenítésből? Itt a megoldás, amit imádni fogsz! (x)

Eleged van a szőrtelenítésből? Itt a megoldás, amit imádni fogsz! (x)