Limitált vagy second hand? Így vásárol az alfa generáció
Trunk Tomi, más néven Dablty, új generáció tanácsadó szakértő Alfa Guide - Minden, amit tudni akartál az alfa generációról bemutatóján jártunk, ahol a könyv sajátosságai mellett más hasznos érdekességet is megosztott a fiatal generációról.
Ezeket láttad már?
A vlogger, író, sneaker-rajongó, újgenerációs tanácsadó és szakértő nemrég a budapesti Dérynében mutatta be legújabb könyvét, az Alfa Guide című kötetet. Trunk Tomi, más néven Dablty szerint olyan korban élünk, ahol a digitalizációnak és a globalizációnak köszönhetően tulajdonképpen minden elérhető a világon, és éppen ezért a limitált dolgok értéke is felértékelődött.
Trunk Tomi szerint a limitált termékek felértékelődésre rendkívül jó példa a sneakerpiac is. A Sneakerness Budapest szervezőjeként, alapítójaként első kézből tapasztalja, hogy az eseményen rengeteg limitált sneaker cserél gazdát, akár két nap alatt is, mert a fiatalok először az egyedit keresik, azt, ami csak nekik van, és ami kifejezi őket.
Egyediségre törekszenek
Tomi arról is beszél a videóban, hogy a fiatalok egy érdekes életcikluson mennek keresztül: amikor elkezdik keresni az egyedit, először gyakran a legdrágább dolgokhoz nyúlnak, mivel az elérhetőséget már csak a büdzsé korlátozza, nem a hozzáférés, ezért alakult ki az a sztereotípia, hogy a fiatalok kizárólag drága cipőket és márkákat hajszolnak, de valójában nem ez a lényeg, hanem az egyediség keresése.
Még csak 14 évesek, de idővel felforgathatják a teljes munkaerőpiacot: mit hoz majd nekünk az alfa generáció?
Úgy látja, hogy napjainkban azonban már ezek a darabok sem igazán elérhetetlenek, a trend most egyre inkább a vintage és a second hand felé mozdul el. „Az új trend a vintage, a second hand, a másodkézből való vásárlás, a szülők ruhásszekrényeinek feltúrása. Ez lesz most a menő, mert a fiatalok rájöttek, hogy az igazán menő az, aminek teljesen egyedi sztorija van.” – magyarázza.
Egy másik új trend, hogy sok fiatal saját ruhamárkát alapít, és saját ruhadarabokat kezd el készíteni, hogy a saját stílusukat fejezhessék ki és valami maradandót hozzanak létre. Szerinte a közösségi faktor továbbra is nélkülözhetetlen, mivel ha valami túlzottan egyedi, és senki más nem rendelkezik vele, akkor nem tudunk kapcsolódni másokhoz. Remek példaként említi a Nike divatmárkát, amely a teljesen egyedi cipők testreszabási lehetőségével próbálkozott, de mivel így a darabok nem kötöttek össze senkit a közösségen belül, ez a modell sosem tudott igazán áttörni.
Tomi szerint egy olyan világban élünk, ahol egyszerre akarjuk titokban tartani, hogy mi a miénk, és csak nekünk legyen, miközben folyamatosan vágyunk arra, hogy kapcsolódjunk másokhoz és közben mégis valami sajátot alkossunk. Ez teszi az alfa generációt egy valódi paradoxon generációvá, amely paradoxon paradigmák és tökéletlen igazságok között próbál egyensúlyozni a digitális világ és az önazonos önkifejezés útkeresésében.