Döbbenetes Black Friday ajánlat: 100% kedvezményt adott egy divatmárka, és óriási felháborodás lett belőle

2021.november.28.

A Black Friday már Magyarországon is nagyon jelentős eseménnyé nőtte ki magát, és lassan kezd mindenki hozzászokni kereskedők és vásárlók egyaránt, hogy az amerikai hálaadás napját követő pénteken hihetetlen akciókkal kell előrukkolni, illetve ezen a napon mindenképpen költeni kell.

 Black Friday bevásárlás New Yorkban
Black Friday bevásárlás New Yorkban
Fotó: Gettyimages.com

Idén is arról szóltak a hírek, hogy magyarok rekordot döntöttek és soha korábban olyan sokat, mint idén nem költöttünk a fekete pénteken. A vásárlási láz ugyanakkor még így sem nálunk, hanem természetesen Amerikában a legnagyobb, ahol tényleg egészen hihetetlen kedvezményekkel buzdítják vásárlókat a pénzköltésre. A Black Friday-t a felpörgetett fogyasztás miatt egyre több kritika éri, és sokan bírálják az eseményt, amiért pazarlásra ösztönzik a vásárlókat.

A Boohoo cégcsoporthoz tartozó fast fashion divatmárka, a Pretty Little Things Black Friday-akciója óriási felháborodást váltott ki, mert jó néhány darabra 100% kedvezményt adott ezen a napon. Igen, tehát lehetett vásárolni (?) ingyen batikolt hatású pólót, pánt nélküli ruhát, vagy éppen fekete nyuszimaszkot és egy sor más terméket. A Pretty Little Things oldalán természetesen nem volt mindenre 100% kedvezmény, de elég sok holmiért nem kellett ezen a napon fizetni. Minden vásárló csak egyet "vásárolhatott" ezekből a darabokból, és sokan felháborodtak, mert a nagy érdeklődés miatt nekik már nem jutott az ingyen holmiból.

Az igazi felháborodást azonban sokkal inkább az eljárás váltotta ki. Több szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy mennyire káros üzenete van egy ilyen akciónak. A vásárlókkal elhiteti, hogy ez akár természetes dolog is lehet, ugyanakkor semmilyen racionális érv nem szól amellett, hogy bármelyik cég ingyen osztogassa a termékeit. Jellemzően az ilyen nyomott árakkal dolgozó divatcégek munkásai dolgoznak megalázóan alacsony bérekért, figyelnek a legkevésbé a fenntartható gyártási körülményekre.

Hogyan lehet fenntartható a divatipar?

Az eset kapcsán a Dazed magazin felhívja a figyelmet, hogy a fast fashion márkák termékeinek majdnem fele szűz műanyagból készül, hetente 15 millió árut szállítanak afrikai szeméttelepekre, és csak az Egyesült Királyságban egy tavalyi felmérés szerint a Black Friday idején felpörgött online rendelés kiszállítása 430 ezer tonna üvegházhatású gáz kibocsátását jelenti.

A vásárlókat az ilyen csábító akciók érthetően arra csábítják, hogy "vegyenek" valamit, ugyanakkor jellemzően az ilyen vásárlások túlnyomó része impulzusvásárlás, és a beszerzett termékeket jellemzően egynél többször nem is viselik a vevők. Így a rosszul megfizetett, kihasznált munkaerőnek esélye sem lesz, hogy normális bérért dolgozzon, a környezetszennyezés mértéke nő, keletkezik egy csomó üvegházhatású gáz és rengeteg hulladék. Ez egy ördögi kör, ami végső soron a közös jövőnket fenyegeti.

Ez is érdekelhet

Kate Middleton megnyitja az évet ebben a csodás kabátban

Kate Middleton megnyitja az évet ebben a csodás kabátban

Divathírek

Roxforttól a kifutókig - Emma Watson legstílusosabb vörös szőnyeges pillanatai

Roxforttól a kifutókig - Emma Watson legstílusosabb vörös szőnyeges pillanatai

Divathírek

André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el

André Leon Talley divatikontól búcsúzunk - A Vogue egykori kreatív igazgatója 73 éves korában hunyt el