15 etikus divatmárka, amelyekről még nem hallottál, pedig imádnád őket

2020.október.12.

Ha egy ruha etikus, az nem azt jelenti, hogy fenntartható körülmények között készült. Cikkünkből megtudhatod mit jelent az etikus divat, és mutatunk pár márkát, akik eszerint az elv szerint készítik a termékeiket.

15 etikus divatmárka, amelyekről még nem hallottál, pedig imádnád őket
Fotó: Instagram/Matyodesign

Szeretnéd követni a divatot, de nem akarod támogatni a ruhaipar tisztességtelen gyártási folyamatait? Vajon honnan szállítják ide a ruhát? Kiket dolgoztattak? Milyen körülmények között készítették az egyes darabokat?

Stella McCartney-nak köszönhetően - aki remek példaként szolgál az etikus ruhagyártással kapcsoltban-, már olyan főképp az utcai viseletet képviselő divatmárkák is mint a H&M vagy a Reserved számos olyan kollekciót mutattak be, amelyek tudatos, fenntartató módon készültek. Nem csak a brandek szempontjából volt fontos ez a felismerés, hanem az egyre divatosabbá váló "tudatos vásárlók" számára is lényeges, hogy a kedvenc márkájuk etikus módon készítse a ruhákat.

Egyelőre még igencsak gyerekcipőben jár az etikus ruhagyártás, hiszen nem olyan egyszerű helyesen cselekedni, mint azt szeretnénk. A fenntartható körülmények között készült termékek még nem jelentik feltétlenül azt, hogy etikus módon gyártották őket.

Mi a különbség a kettő a között?


Egy termék akkor készül fenntartható módon, ha a környezetre gyakorolt káros hatása a lehető legkevesebb, és könnyen újratermelhető.
Az etikus termelés pedig azt jelenti, hogy a gyártás során semmilyen módon nem okoz fizikális, vagy mentális sérülést embereknek és állatoknak egyaránt.
Ugyan nehéz mindezt megvalósítani, hiszen komoly tudásalap is kell hozzá, és még számos divatcég le van maradva az etikussá válás útján, addig is érdemes odafigyelni az olyan kisebb márkákra, akik úttörőek az etikus ruhagyártásban.


Cikkünkben 11 olyan külföldi és négy magyar kisebb divatcéget mutatunk, akik remek példái a fentebb említetteknek, és valószínűleg még nem hallottál róluk:

1. BOYISH

A fentarthatóságra, és az etikusságra egyaránt nagy hangsúlyt fektető Los Angeles-i Boyish számára elengedhetetlenül fontos, hogy lehető legkevesebb negatív hatást gyakorolja a földre, emellett pedig etikus is legyen. A termékek gyártása során nagy hangsúlyt fektetnek arra is, hogy minden farmert fenntartható szövetből állítsanak elő környezetbarát és "cruelty-free" módon. Mindemelett divatos, trendi termékekkel rukkolnak elő, a termékeik elérhetőek a Selfridges-en és a Free People-n.

NYSSA

Az év elején piacra dobott, tudatos, finom ékszerekkel foglalkozó Nyssa egy vadonatúj online áruházon keresztül juttatja el szép formatervezését a tömegekhez. A Nyssa különlegessége, hogy tanzániai női bányászok bányásszák a nyersanyagot, akiknek a munkája 100% -ban nyomonkövethető. A márka csak olyan partnerekkel dolgozik együtt, akik biztonságos és tisztességes munkakörülményeket biztosítanak az alkalmazottaiknak, emellett tisztelettel fordulnak a munka folyamataiban részt vevő valamennyi munkavállaló felé. Az ékszerek csak tisztességes kereskedelemben használt aranyból és ezüstből vagy 100% -ban újrahasznosított aranyból készülnek.

ASOS - Made in Kenya

Az ASOS exkluzív Made in Kenya kollekciója a SOKO Kenyával - egy olyan ruhagyártóval - működik, amely tisztességes és biztonságos foglalkoztatási képzést biztosít az ország legszegényebb közösségei számára, hogy javítsa a helyi közösség tagjainak életminőségét. A kezdeményezésnek köszönhetően így a divat is hozzájárul az olyan globális problémák megoldásához, mint a fenntartható fejlődés.

STUDIO PIA

Valószínűleg a legtöbb ember számára meglepetés, de a selyem egy rendkívül etikátlan úton előállított szövet. Az etikus termékelőállítás célja, hogy nemcsak az embereket védelmezi, hanem az állatokat is, ugyanis a selymet bizony a selyemhernyók "gyártják". A selyem tömegtermeléséhez, a bebábozódott hernyókat élve leforrázzák, vagy gázosítják el, hogy egyetlen, töretlen selyemszálat állíthassanak elő.
A Studio Pia egy gyönyörű, etikus fehérneműmárka, amely az erőszakmentes selyemtenyésztést és -szüretet - támogatja, keresi a módokat a termékek negatív környezeti hatásainak minimalizálására, és támogatja a dolgozók etikai bánásmódját az ellátási láncban.

BEULAH LONDON

Kate Middleton egyik kedvence Beulah London, egy olyan luxus női ruházat, amely komoly társadalmi lelkiismerettel bír. Miután önkéntes küldetésbe kezdtek Delhiben, hogy segítsenek a kiszolgáltatott nők életének átalakításában, akiket akaratuk ellenére a szexkereskedelembe kereskedtek, az alapítók úgy döntöttek, hogy segíteni kívánnak másoknak is abban, hogy kitörhessenek a szegénységből. A luxusmárka minden eladott ruhadarabbal segíti a kiszolgáltatott helyzetű nőket.

MASHU

A Londonban tervezett athéni kézművesek által készített Mashu luxustáskák nemcsak a fenntarthatóságot, hanem az etikai tudatosságot is követik, a vegán anyagok iránti elkötelezettségük révén. De miből is van a vegán bőr? Vízalapú és az újrahasznosított poliészter velúr, amely kitűnően kidolgozott, így a dizájnokat mindenki számára gyönyörű, bűntudat nélküli lehetőségként teszi lehetővé.

Ninety Percent

A londoni székhelyű Ninety Percent 2018 elején indult, és amint a neve is sugallja a nyereség 90% -át megosztja számos jótékonysági szervezet között. A fennmaradó 10% egyenletesen oszlik meg a ruhákat gyártók és a márkát üzemeltetők között.

HOUSE OF SUNNY

A 2011-ben Sunny Williams által alapított House of Sunny egy független női ruházati cég, amely Londonban található és olyan alapdarabokat kínál, amelyekre mindenki gardróbjában szükség van. Nemcsak a fenntarthatóságra összpontosítanak, de bundát, bőrt, vagy selymet sem használnak: az egyetlen állati eredetű alapanyaguk a gyapjú, amelyek megfelelő állattartással rendelkező termelőktől származnak. A csapat gyakran látogatja termelési partnereit a tengerentúlon, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a folyamat mindig etikus.

AWAY THAT DAY

Az Away That Day egy olyan fürdőruhamárka, amely gyönyörű darabokat hoz létre kizárólag econylből. Az econyl egy újrahasznosított anyag, amelyet nejlonhulladékokból, óceáni műanyagokból és halászhálókból állítanak elő. Ez biztosítja az óceánjainkból származó törmelék etikus gyűjtését és eltávolítását is, így támogatva és védve a tengerek és óceánok élővilágát.

V BY TOWNSLEY

Georgina és Jo sógornők, akik közösen alkották meg a Townsley-t, amely egy a vegán táskamárka. Termékeiket olasz kézművesek által készített, innovatív japán vegán bőrből készítik. A V by Townsley különféle méretben, stílusban és színekben kínál különféle táskákat, gondosan ügyelve az alkatrészek beszerzésére a bőrtől egészen a ragasztóig.

BAR JEWELLERY

A Bar Jewllery olyan szép, ízléses ékszereket állít elő, amelyek nem ártanak a környezetnek vagy a terméket előállítóknak. Újrahasznosított anyagok felhasználásával a márka biztosítja, hogy a termékeket előállító kézműveseknek mindig tisztességes bért kapjanak.

Szerencsére nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is számos olyan kis vállalkozás van, amely fontosnak tartja az etikus divattervezést, és érdemes őket támogatni:

MATYODESIGN

A Matyodesign egy olyan kisvállalkozás, amely mára már 27 taradi asszonynak ad munkát. A legfőbb küldetésük, hogy olyan elfeledett mintákat hozzanak vissza a mindennapokba, amelyek feledésbe merülnének. Emellett igazi kis közösséget is kovácsoltak, etikus üzleti modellre törekednek, időtálló és tartós ruhadarabok létrehozására, amelyek a minta felelevenítésével hagyományt ápolnak, amely remélhetőleg majd tovább öröklődik.

WYHOYS

A WYHOS vagyis Wear Your Heart On Your Sleeve márkát Pápai Lilla hozta létre, olyan alapanyagokat használva, amelyek nemzetközi szinten elfogadottak, és 100%-ban újrahasznosít minden hulladékot, amely a gyártás során keletkezik. Lilla célja, hogy népszerűsítse az organikus öltözködést, amely minimalista és letisztult öltözködést kölcsönöz mindekinek.

Nes

A Nes alapítója Szilágyi Andrea, olyan egyedi cipőket készít: egy kis csapat dolgozik a cipők elkészítésén. Olyan bőrt használnak fel, amely már alapvetően is hulladék, így miattuk biztosan nem ölnek állatokat. A koronavírus okozta helyzet miatt maszkokat is kezdtek tervezni és készíteni: a vírus idején sem kell lemondani a divatról.

Kamroka

A Kamorkát Dömény Klaudia alapította, fő célja a ruhatervezés során, hogy méregmentes gyártással készülhessenek a termékek. Növényi anyagokat használ, újrahasznosít, és még divatos is.

Lazlo

László Edina márkája olyan mindennapi alapdarabokat készít, amelyek során természetes alapanyagokat használ fel, illetve nagyobb divatcégek maradékait használja fel újra. Az anyagokat olyan festékekkel színezik, amik nem károsak a környezetre.

Ez is érdekelhet

Enyedi Ildikó egy igazi klasszikussal tért vissza: A feleségem története díszbemutatóján jártunk

Enyedi Ildikó egy igazi klasszikussal tért vissza: A feleségem története díszbemutatóján jártunk

GLAMOUR Horoszkóp

Napi horoszkóp: Válás, szakítás helyett gondolkodj - Szeptember 23.

Napi horoszkóp: Válás, szakítás helyett gondolkodj - Szeptember 23.

G-Életstílus

Covid-baby jelenség: a járvány alatt született gyerekek egy teljesen más világba csöppentek

Covid-baby jelenség: a járvány alatt született gyerekek egy teljesen más világba csöppentek