A valóságban nem létezik, megfogni, felvenni nem lehet, mégis a digitális ruha a jövő!

2022. február 27.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az első videójátékoknál fel sem merült, hogy Mario nem kertésznadrágban indul neki megmenteni a hercegnőt. Ahogyan az sem, hogy egy fotózáson viselt ruha csak a digitális világban létezik, a valódiban pedig nem.

A Louis Vuitton Leauge of Legend kollekciója
A Louis Vuitton Leauge of Legend kollekciója

Az új szemlélet szerint ahhoz, hogy valakinek új ruhája legyen, nincs szükség szövetre, csak pixelekre. Nem varrógépeken készülnek, hanem számítógépeken, és nem a szekrényben foglalják a helyet ezek a holmik, hanem maximum egy adatközpontban. Nem lehet elmenni bennük egy buliba, viszont lehet viselni a közösségi oldalakra készült fotókon.

Digitális couture

Közel hárommillió forintért, 9500 dollárért kelt el a Fabricant színjátszós, a fizika törvényeit meghazudtoló digitális ruhája. A valóságban nem létezik, megfogni, felvenni nem lehet, ahogyan ki sem lehet hízni, és foltos sem lesz. Szintén ők tervezték azt a ruhát, amit az ausztrál divathéten bárki hazavihetett. Csak be kellett állni hozzá egy speciális próbafülkébe, pózolni, majd e-mailen kapta meg a fotót, amelyen már a különleges ruhát viseli, és aztán megoszthatta a közösségi oldalakon.

Mert ez a digitális divatipar egyik fontos célállomása. Kutatások szerint sokan nem szeretik a közösségi oldalaikra feltöltött ruhát többször viselni, illetve vannak olyan darabok, amiket csak egy fotó kedvéért vásárolnak. A Fabricant mellett több szereplő is jelen van ezen a piacon, ahol a megrendelés egyébként hasonlít arra, mikor az internetről rendel valaki egy új felsőt, csak itt kiszállítási cím helyett azt a fotót kell elküldeni, amelyen a digitális ruhát szeretné a felhasználó viselni, majd néhány nap múlva nem a futár csenget, hanem az e-mailjei közé érkezik a fotó, és ezen már az új ruhában pózol.

A technológia és a közösségi média mellett legalább ennyire fontos szempont a környezettudatosság. Egyre több fiatal számára tűnik élhetőbb megoldásnak, hogy míg a valódi ruhatára minimalista, addig a virtuális térben úgy jelenik meg, ahogy éppen kedve tartja. Vagy éppen elég legyen egy pólót vennie, amin a feliratot aztán a telefon kamerájával és a pólót forgalmazó cég szoftverével cserélgetni tudja a fotókon. A digitális ruhák lehetőséget adnak arra, hogy jóval kisebb környezeti terhelés mellett éljék ki sokan a divat iránti szenvedélyüket.

Az online játékok taposták ki az utat

A játékvilágban egyáltalán nem újdonság, hogy a felhasználók olyan ruhadarabokat – vagy ahogyan ott hívják: skineket – vásároljanak néhány dollárért, amelyektől a legtöbb esetben nem lesznek jobbak a játékban, mégis egyedibb lesz a karakterük, vagy jobban passzol az avatar stílusa a játékos valódi stílusához. Ahogy egyre népszerűbbek lettek a virtuális világban zajló játékok, úgy jelentek meg az egyre drágább skinek, néha drágábban, mint egy luxusmárka bármelyik ruhadarabja.

Louis Vuitton skinek

A luxusmárkák is beszállnak

Évekig az volt az elképzelés, hogy a luxustermékeket nem online rendelik a vásárlók, hiszen ott nem elérhetőek azok a személyes szolgáltatások, amelyek a luxusmárkákra jellemzőek, másrészt mert ilyen nagy költéseket egészen egyszerűen személyesen intézi a célközönség.

Ma viszont egy-egy luxuscikk létezéséről sok esetben az internetről szereznek tudomást a vásárlók, és a márkáknak egy olyan új generációt kell meggyőzniük arról, hogy érdemes költeni a termékeikre, amelyik ideje jelentős részét az interneten tölti. A közösségi is piacra dobott hasonló darabokat a játék előtt tisztelegve.

Ralph Lauren a Zepeto játékban

Az eddig kockának tartott gamervilágról kiderült, hogy nem is áll tőlük messze a luxus. A Ralph Lauren 2021 végén a népszerű koreai közösségi oldal, a Zepeto 3D avatarjainak árult ruhákat. Az oldalon a felhasználók az avatarjukkal élik életüket a digitális világban, ahol együtt kávézhatnak, koncertre mehetnek, vagy a Ralph Lauren boltba, hogy ott ruhát vegyenek az avataruknak és akár maguknak is.

A Balenciaga a Fortnite játékban
A MISBHV a GTA játékhoz készített skineket

A Balenciaga az egyik legnépszerűbb online játékkal, a Fortnite-tal állt össze, hogy aztán 725 dolláros, azaz több mint 220 ezer forintos kapucnis felsőt és más ruhákat dobjanak piacra a valódi világban, és virtuális kiegészítőket a játékban. Hogy van-e, aki mindkét világban megveszi a termékeket, az már más kérdés, mindenesetre a luxusipar demokratizálódásához vezet, hogy néhány dollárért bárkinek lehet egy eredeti darabja, akkor is, ha csak a virtuális térben viseli.

Szerző: Juhász Edina

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Egész eddigi életedben helytelenül pisiltél, és még csak nem is tudtál róla

Egész eddigi életedben helytelenül pisiltél, és még csak nem is tudtál róla

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Baki a csajos nyaraláson: rossz ötlet volt az intimmosakodó (x)

Baki a csajos nyaraláson: rossz ötlet volt az intimmosakodó (x)

Nem tudod, hogyan pakolj be mindent a bőröndbe? - Ezzel a 3 lépéssel biztosan semmi nem marad otthon! (x)

Nem tudod, hogyan pakolj be mindent a bőröndbe? - Ezzel a 3 lépéssel biztosan semmi nem marad otthon! (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Strandkészülődés: tippek a tökéletes bikinivonalhoz (x)

Te is irodai munkát végzel? - Így válassz okosan szemüveget (x)

Te is irodai munkát végzel? - Így válassz okosan szemüveget (x)