Újjászületett az Aeron - A márka megújulásáról beszélgettünk Áron Eszterrel

A letisztult, kifinomult vonalairól ismert Aeron nemrég a koppenhágai divathéten aratott óriási sikert a 2023-as tavaszi-nyári kollekciójával. A bemutatott termékek és a show már a márka megújulásának jegyében születtek. A ZERO névre keresztelt új termékvonal környezettudatos szemléletben alkotott darabjai exkluzív, a brand szellemiségéhez tökéletesen illő helyszínen és sokféle, karakteres modelleken jelentek meg.

A márka alapító tervezőjét, Áron Esztert kérdeztük a brand megújulásáról, a bemutatóról és a skandináv kötődésükről.

A márka újradefiniálása, újrapozicionálása mellett döntöttetek és felelősségteljes, luxus kötött ruha márkaként tértetek vissza. Mi inspirálta a változást?

A pandémia alatt kezdtük azt érezni, hogy változtatnunk kell. Abban a nagyon érzelmes időszakban sokaknak adott volt, hogy reflektáljanak magukra, mi is akkor döntöttünk a működésünk, a tervezésünk, a beszerzésünk újragondolása mellett. Szerettünk volna úgy jelen lenni ebben az iparágban, hogy környezettudatos alapanyagokat, technológiákat választunk. Egyrészt ez eredményezte, hogy a kötött ruhadarabok mellett tettük le a voksunkat, mivel erre az anyagcsoportra már rendkívül innovatív megoldásokat kínál a gyártástechnológia. Másrészt pedig kereskedelmi szempontokat követtünk, ez az anyagcsoport volt a legsikeresebb számunkra az elmúlt időszakban. Nagyon erős, körülbelül 70 százalékos lett a kötött termékek aránya így az új kollekciókban. Az új kínálatunkat tulajdonképpen három dolog találkozása alkotja: a ZERO termékvonal, a szezonális kötöttek és a szezonális szövött termékek.

Ez utóbbi foglalja magába az elmúlt évtizedben kiforrott anyagcsoportjainkat is, amelyekről eddig ismertek voltunk: mint például a selyem, a bőr, vagy az újszerűen használt öltöny anyagok. Ezek találkozásával szeretnénk a legmegfelelőbb ruhatárat kínálni a vevőinknek.

Az újjászületéssel egyszerre alkottátok meg a ZERO termékvonalat. Mik a legfontosabb jellemzői?

A ZERO a 2022-es Pre-fall kollekcióval debütált idén júliusban, amely jelenleg az online felületünkön és a nagykereskedelmi partnereinknél érhető el világszerte, jelenleg 76 üzletben, 24 országban. A legfontosabb pillére, hogy zero waste, whole garment technológiával készül, tehát nulla anyagfelesleggel készülnek a termékek. Ez a gép úgy működik, mint egy 3D nyomtató: a hagyományos eljárással ellentétben nem külön panelekből áll egy kötött felső például, hanem egyetlen darabból, varrásszélek nékül születnek meg. Erre a megoldásra szeretnénk felépíteni egy teljes ruhatárat, ami alapdarabokból áll és egész évben elérhető krém és fekete alapszínekben. A ZERO termékvonal olyan, mint a Lego: a ruhákkal szabadon lehet játszani, mindössze pár darabból határtalan variációt lehet összeállítani. Szintén rendkívül fontos a számunkra, hogynagyon kicsi és nagyon nagy méretben is elérhetőek legyenek valamennyi nő számára, XXS-től XXL-ig,ráadásul a ZERO darabok jóval elérhetőbb áron vásárolhatók meg.

Mit jelent a ZERO megjelenése a szezonális kollekcióitokra nézve? Azok hogy alakulnak?

A ZERO mellett szezonális kötötteket készítünk, ez teljesen új irány. Mindig kicsit bátrabb, gazdagabb, különböző kötéstechnológiákkal, új formákkal, fonalakkal kísérletezünk. A textil rész inkább a régi hagyományainkra épül. Ide tartoznak az anyagcsoportok, amiket már említettem és az olyan jellemző termékek, amiket a márka kezdete óta készítünk: a bőr ruhák, a blézerek, az öltönyök. Természetesen ezek is változtak, alakultak az évek során. A három vonal teljes egységet képez, hasonló kiegészítőkkel és apró részletekkel alkotjuk meg őket. Az elképzelésünk a lookbookban nagyon jól látszik: A ZERO mindig jó alapot képez, amit aztán felöltöztetünk ezekkel a szezonális darabokkal, amik kísérletezve, bátrabban tervezve születnek, amelyek látványosak, ugyanakkor hordhatók.

Számos célt is megfogalmaztatok a fenntarthatóbb működés érdekében a visszatéréskor. Összefoglalnád ezeket?

A környezettudatos szemlélet mindenhol megjelenik. Próbálunk mindent magunk köré felépíteni, körülbelül a kollekcióink 85 százaléka Magyarországon, vagy a környező országokban készül, ma már természetes és fenntarthatósági tanúsítvánnyal rendelkező alapanyagokkal dolgozunk, ez pedig nem csak a ruhákra, de az olyan csomagolásra is igaz, mint például az e-com dobozaink, vagy a papír és textiltáskáink. Az alapanyagjaink javát a térségből szerezzük be, így jobban oda tudunk figyelni a gyártásra, a minőséget sokkal jobban tudjuk kontrollálni, valamint kevesebb a légi szállítás, így kisebb a termékek karbonlábnyoma. Idén áprilisban csatlakoztunk a Quantis nevű szervezethez is a Vanguards cégcsoporttal együtt, ami a márka szén-dioxid kibocsátását, karbonlábnyomát méri. Az első adatok az év végén lesznek elérhetők, azok alapján tudunk majd további stratégiai döntéseket hozni.

Nemrég a koppenhágai divathéten mutattátok be a SS23 kollekciót és a ZERO darabokat. Miért döntöttetek emellett? Milyen volt a show?

Rengeteg oka van, amiért ezt a várost választottuk. A márka mindig is nagyon erős volt a skandináv térségben, érezni lehetett, hogy van egyfajta esztétikai összerezgés, egymásra hangoltság, ami miatt az Aeron már a kezdetektől ismert és szívesen fogadott volt. Nagyon jól tudunk kapcsolódni a dán esztétikához:Koppenhága varázslatos, nyugodt, és rengeteg olyan aspektusa van, ami számunkra is fontos, számunkra is érték. El tudnám képzelni, hogy ott éljek és nagyon tetszik, hogy nem egy mára már nyomasztóvá vált, dübörgő nagyvárosban mutattunk be, hanem sokkal inkább egy intimebb légkörben, amire mégis odafigyel az egész divatvilág. Mivel a környezettudatosság számukra is alapvető, ez egy nagyon inspiráló közös pont. A koppenhágai divathét egy igazán úttörő rendezvény a világon, ahol felállítottak egy nagyon szigorú mércét a fenntarthatósággal kapcsolatban és csak azok a márkák mutathatnak be, amelyek elérik a meghatározott szintet. Az esztétikai unió mellett emiatt egyértelmű volt, hogy itt van a helyünk.

Február elején volt az első látogatásunk Koppenhágába és egy olyan vacsorát szerveztünk, ahova a helyi kreatívokat, szakmabelieket hívtuk meg. Alkalmunk adódott több embert megismerni, beszélgetéseket elindítani. Ezek alapján biztosak voltunk benne, hogy szeretnénk visszamenni és egy divatbemutató formájában megmutatni az új koncepciót, amin körülbelül egy éve kezdtünk dolgozni. Úgy érzem, hogy fantasztikus helyszínt találtunk, egy a Fritz Hansen emlékére épült, rendkívüli pavilont, ami a Dán Dizájn Múzeum kertjében áll. A hangulata pontosan megegyezik az Aeronéval, és a csapatéval is. Úgy hoztuk létre a bemutatóra a teret, hogy a szintén Fritz Hansen székeken kívül semmilyen plusz kellék nem került be, semmi olyat nem gyártottunk, amit utána ki kellett volna dobni. Sok apró lepésből állt a bemutató megvalósítása, amikről tudtuk, hogy szeretnénk, de nem voltunk benne biztosak, hogy sikerülni fog. Szerettük volna, hogy magas számban legyenek a különböző méretű lányok, de ez nagy kihívást jelentett. Kétséges volt, hogy XXL-es méretben tudunk-e mintadarabokat gyártatni, mivel a bevett gyakorlat szerint azok kizárólag S-es méretben készülnek. A casting tekintetében próbáltunk minden szempontból éppen annyira változatosak lenni, mint az Aeront kedvelő nők, ez szerencsére sikerült is és nagyon büszkék vagyunk az eredményre. A tér maga és a lányok, a karakterek a ruhainkkal együtt tudtak érvényesülni.

Milyen volt a fogadtatás?

Már a vacsoránál lehetett érezni, hogy nagyon befogadók voltak a dánok, nyitottak az esztétikánkra, szimpatizáltak a csapatunkkal. Cecilie Thorsmark, a fashion week CEO-ja a divatbemutatót követően azt mondta, hogy olyan érzés, mintha egy lennénk közülük. Ez nagyon megható érzés mindannyiunk számára. Még hetekkel később is nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk. Úgy látjuk, hogy tényleg tetszett az embereknek és a sajtónak a casting, a lokáció, a színpaletta, a kötött koncepció, a program, a fenntarthatóság. Még több emberrel ismerkedtünk meg, és azt érzem, hogy egyre nagyobb a közösségünk. És nem csak helyi szakmabeliek látogattak el a divatbemutatónkra, hanem az egész nemzetközi sajtó is jelen volt. A bemutató kezdete csúszott is egy jó 20 percet, mert sokkal többen jöttek el végül ahogy a hírünk körbejárt a városban, mint amennyien eredetileg visszaigazolták a rendezvényt. Nagyon nagy volt az érdeklődés a show felé és ennek nagyon örültünk.

A ZERO termékek állandóan jelen lesznek a kínálatotokban, szezononként szeretnétek majd újdonságokat hozzáadni, ha jól tudom. Mi a pontos koncepció, mi a ZERO jövője?

A célunk, hogy a ZERO egy konzisztens dolog legyen, amihez mindig vissza tudnak találni a vásárlók. Nagyon jó minőségű alapdarabok, így sokáig a ruhatár részét tudják képezni, stabil alapjai tudnak lenni. Az egyes darabok kiegészítik egymást, és ez egyre inkább látható lesz, ahogy elérhetővé válnak az újabb kollekciók. A krém és a fekete szín mellett, minden szezonban új pop-színnel fog gazdagodni a kínálatunk: a Pre-fall kollekcióban ez az az élénkpiros szett, amelyet például Koppenhágában Grece Ghanem influenszer is viselt, míg a szeptemberben megérkező ősz-téli kollekcióban már elárulhatom, sötétzöld és vaníliasárga lesz.

Az Aeron 2022. szeptember 4-én a Budapest Central European Fashion Weeken is bemutatja a Spring/Summer 2023-as kollekcióját, a Home of Solinfoban pedig pop-up keretében várják a látogatókat szeptember 2-6 között a Pre-fall 2022-es kollekcióval 15% kedvezménnyel.

Ez is érdekelhet

Itt a bizonyíték: ami neked stressz, az katasztrófa az arcod számára

Itt a bizonyíték: ami neked stressz, az katasztrófa az arcod számára

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói