18+

Felnőtt tartalom

Elmúltál már 18 éves? Ezen az oldalon felnőtt tartalom található!

Erőszak a felföldön - 25 éves minden idők legbotrányosabb divatbemutatója

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Alexander McQueen pályafutása tele volt emlékezetes pillanatokkal, olyan kollekciókkal, amelyek a mai napig képesek erőteljes hatást kiváltani, és amelyek nélkül a divattörténelem elmúlt évtizedei nem mesélhetők el. Az angol külvárosból származó, a szakmát a Savile Row alaposságot, precizitást és fegyelmet követelő szabászataiban elsajátító tervező sosem csupán ruhákat tervezett. A kollekciói egy-egy történet, határozott mondanivaló köré épültek, a divatshow-i meghökkentők, nem egy esetben botrányosak, de mindenképpen emlékezetesek voltak.

Erőszak a felföldön - 25 éves minden idők legbotrányosabb divatbemutatója
Fotó: Rexfeatures

A szakma a felbukkanása pillanatában megértette, hogy Alexander McQueen különleges tehetség. Miközben nagyon fiatalon elképesztő szakmai tudás birtokában volt, a barátai által csak Lee-nek hívott dizájner zabolázhatatlan volt, ötletei nem csupán elgondolkodtatók, hanem gyakran egyenesen botrányosak voltak. Ennek köszönhetően híre nagyon gyorsan eljutott a divatvilágon túlra is. Miközben a harmadik The Birds névre keresztelt 1995-ös tavasz-nyári kollekcióval nagyon jelentős szakmai elismerést vívott ki, a rá következő 1995-96-os őszi-téli kollekciójával világra szóló botrányt okozott, és egy csapásra Alexander McQueen az angol divat legnagyobb ígéretéből közellenség lett.

Szétvágott ruhákban, meztelenül szédelgő modellek

A The Birds kollekció sikere után a Highland Rape, azaz Felföldi erőszak névre keresztelt bemutatója volt az első, amelyet Alexander McQueen a londoni divathét akkori fő helyszínén mutathatott be. Ugyan mindazok, akik élőben jelen voltak, egyöntetűen úgy emlékeznek rá, hogy a show hipnotikus, felkavaró és örökké emlékezetes volt, és alapvetően lelkesen fogadta a publikum, mégis elképesztő indulatokat kavart. A divathetek sorában a londoni mindig is a legextrémebb helyszínnek számított, de a fedetlen keblekkel, szétszaggatott ruhákban kóválygó modellek látványából igazi hisztéria lett. Még az általában éleslátó, és progresszív The Guardian kritikusa is elutasította McQueen kollekcióját, mondván, hogy a nők elleni erőszakból szinte viccet csinál, és az egész megközelítésmódja perverz módon a divat segítségével igyekszik relativizálni az erőszakot. A nagyközönség számára addig nagyjából ismeretlen fiatal divattervezőből közellenség lett. Részleteket mutattak a tévékben a bemutatón fedetlen melleiket takargatni próbáló modellekről, a szeméremdombnál felhasított szoknyában botladozó manökenekről. A hatásos vágóképek felszították a haragot, tiltakozott az anglikán egyház, nőszervezetek követelték, hogy McQueen kérjen bocsánatot, és ne engedjenek ilyesmit a divathét kifutójára. A szokásos divatbemutatónál némileg hosszabb, félórás show, a mai szemmel is provokatív. Sok-sok meghökkentő darabot láthatunk, roncsolt csipkedarabok mellett szabadon hagyó felsőket, vagy azokat a tényleg zavarba ejtő ruhákat, amelyek szét vannak hasítva melltájékon, a szeméremdombnál.

Eközben a modellek teljesen kiszámíthatatlanul viselkednek, van, aki dülöngél, csetlik-botlik, más mintha kokettálna a hiányos öltözékében a nézőkkel, megint más büszkén, szinte harciasan vállalja a megtépett ruháit, vagy éppen a meztelenségét.

Botrányos részletek, a szeméremnél felhasított ruha:

Nem lehet kiszámítani, hogy mi történik, és annak, aki nem érzékeny a részletekre, talán tényleg az a benyomása lehet első látásra, hogy McQueen csak heccelni akarja a nézőit, de ennél jóval többről van szó.

20 éves a modernkori divat legfelkavaróbb, legfelemelőbb momentuma: amikor a ruha életre kelt

20 éves a modernkori divat legfelkavaróbb, legfelemelőbb momentuma: amikor a ruha életre kelt



Ez itt Skócia meggyalázott teste

A divatbemutató után egyre dagadó botrány arra késztette McQueent, hogy a nyilvánosság elé álljon, és elmagyarázza, hogy miről is szól a kollekciója. Később ebből rendszer lett, a divattervező is belátta, hogy az állandó médiacirkusz megelőzendő, érdemes kontextusba helyezni a bemutatóit. A Highland Rape ugyanis nem öncélú hergelés, hanem egy kemény politikai üzenet, ami talán nem kevésbé botrányos, mint az erőszak nyilvános közszemlére bocsátása. A skót gyökerekkel bíró Alexander McQueen ebben a kollekciójában ugyanis arra reflektál, hogy a XVIII. századi második jakobita felkelést követően Anglia hogyan törte meg a skót önállóságot. Az elveszített cullodeni csata után a britek szörnyű megtorlásba kezdtek, betiltották a gael nyelvet, a skótok nem viselhettek tartant, vagyis skótkockás gyapjúból készült holmikat, elkobozták a skótdudákat, és szétverték a skót társadalom alapját képező klánok rendszerét. A hosszú folyamat eredményeként a skót önállóság teljesen megszűnt, és a nemzeti öntudat, a nemzeti kultúra komoly károkat szenvedett. Alexander McQueen kollekciója ezt a folyamatot teszi láthatóvá a ruhákon keresztül. A Highland Rape elképesztően összetett, nagyon sok értelmezési lehetőséget nyit ki.

A tartan megjelenése nem egyszerűen utalás a skót népviseletre, hanem a különböző transzformációkon átesett tartan-variációk felhívják a figyelmet arra, hogy a ruhákon keresztül hogyan megy végbe a kulturális kisajátítás.

A fotós barát, Gary Wallis a bemutató után készítette McQueenről a fotót, látható a tervező ingén a sok biztosítótű, különféle tűk. Szokása szerint ennél a kollekciónál is az utolsó pillanatig, amíg a modell a kifutóra nem lépett, alakított a ruhákon:

A tartan szép lassan a betiltást követően végül beszivárog a brit kultúra olvasztótégelyébe, és a skót önállóság jelképéből közös brit mintaként "születik ujjá". A kollekció középponti darabja egy a szétvágott, és trükkösen összeillesztett skót zászló mintáját idéző ruha, ami teljesen áttetsző, és a ruha alatt láthatóvá válik a modell teljes meztelensége. A ruha egyszerre üzeni Skócia védtelenségét, megalázottsáságát (meztelenség), a darabokra esett zászló az önállóságot, a függetlenség megszűnését, ami mégis magában hordozza a lehetőségét annak, hogy a zászló egyszer összeilleszthető lesz újra.

McQueen végig játékban tartja a lehetőséget, hogy a skót függetlenség ügye nem halott ügy. A megalázottság, a megtépázottság jól látható, sok darabba durván belevágtak, felhasították, a nemi szerveznél roncsolták, de az anyag megvan, a forma meggyalázva is mutatja az egykori formáját. A meztelenség nem csupán a kiszolgáltatottságot, vagy a megalázottságot jelképezi, hiszen jól tudjuk, hogy Delacroix híres festményén (A Szabadság vezeti a népet) is egy fedetlen keblű nőalak személyesíti meg a szabadságot. Persze, mindezt végiggondolva a bemutató zárlatában a kifutóra érkező modell, akinek a fél keblét nem takarja a fekete ruhája egyszerre gyászolja a skót függetlenséget, de egyszersmind örök ígérete a szabadságnak, ezért is néz szembe a szürreális tollas fejdíszben talán a valóság elől elzárkózó, brit birodalmat jelképező modellel.

Megerőszakolva, gyászba borulva, de a szabadság apró reményével:

Brutális és gyönyörű: VOSS, ilyen volt a divattörténet legemlékezetesebb bemutatója

Brutális és gyönyörű: VOSS, ilyen volt a divattörténet legemlékezetesebb bemutatója



A kollekció tehát egy politikai állásfoglalás, amit Alexender McQueen elképesztő virtuozitással vezet elő. Az anyaghasználata nagyon sokoldalú nem csupán rengetegféle anyagot használ a bőrtől a csipkén át a latexig, de ezeket nagyon izgalmasan kombinálva a szetteken belül. Fantasztikus sziluetteket kreál, hogy aztán ezeket szétroncsolja: gyönyörű esésű bőrszoknya alját szegély nélkül durván szabja ki, finom, testre simuló felsőbe vág bele úgy hogy a darab sérülése már-már művészien szép maradjon. Megjelennek a későbbi pályafutása során embelmatikussá váló szinte éppen csak a szemérmet takaró csípőnadrágok.

A Bumster, a később védjegyévé váló csipőnadrág:

Fantasztikus esésű hosszú kabátokat látunk, transzformált uniformisokat. Ebben a kollekcióban is megvan minden, amire McQueen képes, a szakmai tudásának a legjavát mutatja meg, ugyanakkor egyértelműen látszik, hogy a hordhatóság egyáltalán nem érdekli. Később ebben már körültekintőbb volt.

Elképesztő megoldás a minta "szétolvadása" a ruhán:

A Highland Rape kollekciót övező óriási felhajtás, felháborodás arra biztosan jó volt, hogy Alexander McQueen nevét hirtelen mindenki megjegyezte, és fenegyerekként innentől kitüntetett figyelmet kapott minden kollekciója. 2020-ban immár 25 év telt el az akkor sokakat sokkoló kollekció bemutatója óta. Senki nem gondolta volna akkor, de a tervezője már nem él, a kollekciót azóta megvásárolta egy skót múzeum, a Brexit után pedig újra felvetődött, hogy Skócia mégis az önállóságot választja. Alexander Lee McQueen kollekciójának üzenete nem is lehetne aktuálisabb.

A teljes bemutató itt megtekinthető:

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Mennyire ismered György herceget, Sarolta hercegnőt és Lajos herceget? Teszteld le!

Mennyire ismered György herceget, Sarolta hercegnőt és Lajos herceget? Teszteld le!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője