Hogyan lehet még fenntarthatóbb a gardróbod? - ismerd meg a körkörös gazdaság fogalmát

2021. december 13.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Találkoztál már a körkörös gazdaság fogalmával? Vagy hallottad már ezt a kifejezést divattal kapcsolatban említve? Talán már láttál olyan kampányt, ahol egy márka körkörös kollekcióról” beszélt vagy hosszútávú tervei között feltüntette, hogy körkörösségre törekszik. Ez a kifejezés még kevésbé elterjedt, mint amikor a brandek például újrahasznosítást, vagy öko alapanyagokat emlegetnek. Cikkünkből most mindent megtudhatsz erről környezettudatos modellről.

Hogyan lehet még fenntarthatóbb a gardróbod? - ismerd meg a körkörös gazdaság fogalmát
Fotó: Gettyimages.com

A körkörösség önmagában nem új jelenség, maga a bolygónk is ez alapján működik: a természetben minden valamivé alakul, valahogy hasznosításra kerül, ha elpusztul és nem keletkezik hulladék. Emellett még ma is léteznek olyan kultúrák, közösségek, amiknek az életmódja a körkörösség elve szerint folyik.

De mi is ez a körkörösség?

Az Ellen MacArthur Foundation (körkörös gazdaságot elősegítő brit szervezet) meghatározása szerint az „elvétel – elkészítés - kidobás” lineáris modelljével ellentétben a körkörös gazdaság megújító működésű és arra törekszik, hogy kis lépésekkel elválassza a növekedést a véges erőforrások fogyasztásától.

A gyakorlatban az alapítvány szerint ez 3 alapelv mentén történik:
  1. Hulladék és szennyezés nélküli design
  2. A termékek és anyagok használata (eldobás helyett)
  3. Természeti rendszerek megújítása

A hulladék és szennyezés nélküli előállítás lényege, hogy gondoskodnak arról, hogy ne kerüljenek káros anyagok a levegőbe, a vízbe vagy a talajba és semmilyen melléktermék se keletkezzen. A divatra gondolva ez megvalósulhat például már létező anyagokból varrással vagy az anyaghulladék felhasználásával. Másik út, ha a gyártás során olyan eljárásokat, anyagokat alkalmaznak, amik nem szennyezik a környezetet és, ha megújuló energiaforrásokat használnak nem megújulók helyett.

A 2. alapelv a már meglévő dolgok minél hosszabbtávú használatára helyezi a hangsúlyt, a javítás, a tisztítással történő felfrissítés fontosságára hívja fel a figyelmet. Végül pedig az újrahasznosításra buzdít, ha a tárgy már teljesen menthetetlen. Ez azonban többnyire csak akkor lehetséges, ha már az adott dolog tervezésekor a tartósságra, a javíthatóságra, az újrahasznosíthatóságra, a komposztálhatóságra törekedtek a tervezők. A divat világában erre a legkézenfekvőbb példa a secondhand: turizás, a vintage cuccok vásárlása, a ruhacserék és hasonló gesztusok. Emellett a márkák is tehetnek az alapelv megvalósulásáért tartósabb, időtállóbb darabok készítésével vagy javítószolgáltatás hirdetésével.

A 3. alapelv gyakran háttérbe szorul a másik kettő mellett, sokkal nehezebb az elérése. A körkörösséghez eszerint az is hozzá tartozik, hogy nem használunk nemmegújuló energiaforrásokat és nem veszünk el többet a bolygónktól, mint amennyit visszaadni tudunk. Ennek megvalósításához fel kellene hagyni a nemmegújuló erőforrások kitermelésével és át kellene állni a megújuló energiaforrások használatára, valamint helyre kellene állítani a károkat, amit a tevékenységünk okozott a Földnek. A divatra lefordítva ez a szintetikus anyagok használatának befejezését, kizárólag megújuló erőforrások alkalmazását jelentené a gyártás és szállítás során. Mondanunk sem kell, hogy ettől ma minden márka nagyon messze áll.

Lépések a körkörös divat megvalósításához

Az alapelveket figyelembe véve az alábbi törekvések követésével érhetnénk ezt el:

  1. Kevesebb termelés és vásárlás
  2. Hibás darabok gyártásának elkerülése és a termék élettartamának végének észben tartása tervezésnél
  3. Minél tovább használni egy terméket
  4. Megoldást találni arra, hogy mi legyen a termékkel, ami már nem kell senkinek

A kevesebb gyártás és a vásárlók kevesebb fogyasztásra ösztönzése az, amit a márkák a leginkább elkerülni igyekszenek, azonban ezek nélkülözhetetlenek, ha csakugyan körkörösségre törekszenek. Köztudott a divatipar túltermelése, egyszerűen túl sok ruha, cipő és más kiegészítő készül. Az Ellen MacArthur Foundation szerint például évente 100 milliárd ruhadarabot gyártanak. A leggyakoribb becslések szerint 2000 és 2014 között megduplázódott a ruhagyártás, ezzel párhuzamosan pedig körülbelül fele annyi ideig tartunk meg egy-egy darabot, mint korábban. Onnan pedig, hogy a brandek évi pár kollekciót dobnak piacra eljutottunk az ultra-fast fashion cégek megjelenéséig – mint amilyen a Shein például –, amik naponta több ezer új modellt kínálnak.

Természetesen lehetetlen, hogy ez az óriási túltermelés és a javak túlhasználása valaha is beleilljen a cirkuláris működésbe. Még ha újrahasznosított anyagokra is vált ez az ütemű termelés, környezettudatos festékeket használnak, satöbbi, akkor is gyorsabb lesz ez a rendszer, mint ahogy az erőforrások megújulnak. Emellett pedig a jelenlegi technológia nem is teszi lehetővé ennyi ruha újrahasznosítását. Tehát egyértelmű, hogy a körkörösség csak kevesebb termeléssel és vásárlással érhető el. Ha egy brand tartósabb darabokat kínál a 2. alapevet figyelembe véve, akkor adottabbak a lehetőségek arra, hogy a fogyasztó sokáig megtartson valamit ahelyett, hogy újat venne.

Az erre való törekvés mellett az is fontos, hogy a márkák jól szabott darabokat készítsenek. Ki válna meg szívesen valamitől, amit szinte ráöntöttek? Egyes statisztikák szerint a fogyasztók 80 százaléka érzi úgy, hogy nehéz olyan ruhadarabokat találnia, amik mindenhol passzolnak rá, se nem túl szűkek, se nem túl bők. Ez persze nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a márkák hetente több ezer új darabot dobnak piacra. Ilyen tempójú tervezés, gyártás mellett képtelenség minden ruhát próbálni, javítani, ha szükséges. Így a félresikerült szériák biztosan a szemétben végzik.

A tartósság, jól használhatóság mellett a tervezőknek észben kellene tartania azt is, amikor egy ruhadarab már nem kell senkinek. A 100 százalékban egyféle alapanyagból készült termékek például sokkal könnyebben újrahasznosíthatók, mint a kevertszálasok. Azok a dolgok pedig, amik teljesen természetes alapanyagból készültek komposztálhatók. Szintén hozzájárulhat a körkörösség eléréséhez, ha egy cipőt vagy táskát úgy terveznek meg, hogy majd könnyen javítható legyen.

A ruháinkat pedig akár mi magunk is megvarrhatjuk, ha elszakadnak, hogy tovább viselhessük őket. Ha elakadunk, akkor már rengeteg Youtube videóhoz fordulhatunk tanácsért, végső esetben pedig szakembertől is kérhetünk segítséget. A lényeg annak a megszokásnak a feloldása, hogy a fast fashion darabokat sokan szinte egyszerhasználatosnak, eldobhatónak tekintik.

Az elromlott dolgaink megjavítása, a szakadtak megvarrása mellett fontos lépés, amit fogyasztóként tehetünk, hogy minél tovább használunk valamit. Igyekezzünk egy-egy ruhadarabot, kiegészítőt minél tovább a gardróbunkban tartani, újabb lehetőségeket találni a viselésére, érdekes styling megoldásokkal elkerülni, hogy ráunjunk. Hiszen a legfenntarthatóbb ruhadarabok azok, amik már a szekrényünkben vannak. Ha pedig mégis szükségünk van valamire, akkor másodkézből vásárolva, ruhákat megörökölve járulhatunk hozzá leginkább a körkörösséghez. Egy adott alkalomra ruhát keresve pedig érdemes számításba venni a kölcsönzést akár erre specializálódott üzlettől, akár egy barátunktól, rokonunktól.

Ha valamit teljesen elhasználtunk, a továbbadására sincs már lehetőség, akkor gondolnunk kell arra, hogy a tárggyal mi lesz az élete végén. Vagyis, körkörös modell esetén hogyan nem lesz vége, hogyan hasznosul újra. Ekkor vehetjük számításba a már említett komposztálást, a ruhadarab szétvágását, hogy aztán valami mást – akár házilag scrunchie hajgumikat – varrjunk belőle vagy az anyag ipari újrahasznosítását. Jelenleg ezek a lehetőségek többnyire kiaknázatlanok, mivel kevés olyan ruhadarab van, ami egyféle szálból készült, a természetes anyagokat pedig gyakran keverik valamilyen műszállal.

Ahogy a számos opcióból látszik, a divatipar körkörössége rendkívül összetett kérdés, ami sok lépésből áll, ha egy adott termék teljes életciklusát nézzük. A legfontosabb, leglényegesebb kétség kívül a növekedés megállítása és az új dolgok termelésének visszaszorítása, valamint a „vég” átgondolása akár tovább használva a tárgyat, akár már tervezéskor gondolva erre a pontra.

Szerző: Dózsa Kamilla

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Megválasztották 2026 színét, és azon túl, hogy gyönyörű, nagyon fontos üzenete van

Megválasztották 2026 színét, és azon túl, hogy gyönyörű, nagyon fontos üzenete van

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Így segíts egyetlen díszgömbbel másokon idén karácsonykor (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Nincs ajándékötleted? Így lesz a bizonytalanságból tökéletes karácsonyi meglepetés (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Ezekkel pillanatok alatt elérhető a 'flash effect' bőrápolási trend (x)

Friss, szenvedélyes, misztikus: merész Versace illatok ajándékba (x)

Friss, szenvedélyes, misztikus: merész Versace illatok ajándékba (x)