Lezárult egy korszak: távozik a Dior művészeti igazgatója, Maria Grazia Chiuri
Maria Grazia Chiuri 9 év után úgy döntött, távozik a Christian Dior Couturetől, ahol ő volt az első nő, aki a női haute couture, ready-to-wear és kiegészítő kollekciókért felelt mint kreatív igazgató.
Ezeket láttad már?
„Hálás köszönettel tartozom Maria Grazia Chiuri számára, aki már a kezdetek kezdetén lenyűgöző munkát végzett. A Monsieur Dior szellemiségével átitatott inspiráló feminista szemlélete és kivételes kreativitása tette lehetővé, hogy rendkívüli kollekciókat alkosson” – nyilatkozta Delphine Arnault, a Christian Dior Couture elnök-vezérigazgatója.
A Dior egyik legmeghatározóbb fejezete most lezárul
„Szeretném megköszönni Monsieur Arnault belém vetett bizalmát, és Delphine támogatását” – mondta Maria Grazia Chiuri. „Különösen hálás vagyok a csapat és az atelierek munkájáért. Tehetségükkel és szakértelmükkel megvalósítottam a női divízióról alkotott víziómat, szoros párbeszédben több generáció női művészeivel. Együtt egy hatásos fejezetet írtunk. Mérhetetlenül büszke vagyok.” A divatház a május 29-én publikált közleményében bejelentette, hogy a márka történetének egyik legmeghatározóbb fejezetét Maria Grazia Chiuri írta, akinek egyelőre nincs kinevezett utódja.
Carrie Bradshaw esküvői ruhájának igaz története, amit csak nagyon kevesen ismernek
A jövőben nyomdokaiba lépő szakember dolgát nem könnyíti meg, hogy a tervezőnő nemcsak látványos női ready-to-wear és haute couture kollekciókkal hódította meg a divatvilágot, hanem kereskedelmileg is kimagasló eredményeket ért el. A számok önmagukért beszélnek: míg a cég 2017-ben még 2,2 milliárd eurós bevételt produkált, addig 2023-ra ez az összeg 9,5 milliárd euróra emelkedett, ami azt jelenti, hogy a vezetése alatt a márka bevétele megnégyszereződött.
Ugyanakkor a Christian Dior eredményeire is hatással volt a luxuspiac iránti kereslet globális visszaesése: 2024-ben az éves bevétel 8,7 milliárd euróra csökkent, 2025 első negyedévében pedig az LVMH divat- és bőráruk divíziója 5 százalékos visszaesést könyvelhetett el. Egy biztos: Maria Grazia Chiuri öröksége, valamint a luxusipar hanyatlása feladja a leckét annak, aki legközelebb a Dior kreatív igazgatói székébe ül.
Nagy múltú divatházból kereskedelmi óriás
Kétség nem fér hozzá, hogy Maria Grazia Chiuri volt az, aki a nagymúltú couture divatházat napjaink generációi számára is relevánssá tette – olyannyira, hogy a márkából kereskedelmi óriás született. „Olasz tervező vagyok… Értelmetlen olyasmit alkotni, amit nem lehet viselni” – mondta Chiuri, aki 2016-ban csatlakozott a Diorhoz, majd teljesen átalakította a márka arculatát és termékkínálatát.
A darabjait a modern nők igényeire tervezte, valamint újratervezte a táskakínálatot is. Ennek köszönhetően legkelendőbb, populáris Lady Dior mellett már a Book Tote, a Bobby Camera Bag, valamint a John Galliano eredeti dizájnja alapján újragondolt, szezonális Saddle Bag is méltó helyet érdemeltek ki az üzletek polcain.
6 táska, ami tarol majd 2025 nyarán: ezek után a darabok után kapkod majd mindenki
Ne felejtsük el azt sem, hogy az ikon nem csak Párizsra fókuszált, nemzetközi divatbemutatóival következetesen tisztelgett a globális kézműves piac előtt. Emellett kollekcióit mindig olyan üzenetekkel itatta át, amelyek egyszerre hangsúlyozták a nőiességet, valamint a nők felhatalmazását. Sikere talán abban rejlett, hogy tökéletesen használta a divatot, mint kommunikációs eszközt.
Egy karrierút, amiről mindenki álmodik
Az olasz tervezőnő karrierje 1989-ben kezdődött a Fendinél, ahol kézitáskákat tervezett. Ezt követően, 1999-ben szintén kiegészítő-tervezőként csatlakozott a Valentinóhoz, majd kevesebb mint 10 év alatt kinőtte a pozíciót, így Pierpaolo Piccioli oldalán a márka társ-kreatív igazgatójává avanzsált 2008-ban. 8 évre rá, 2016-ban felkérte őt a Dior, hogy legyen divatház első női tervezője. Így Chiuri Christian Dior, Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, valamint Raf Simons nyomdokaiba lépett.
A márka színeiben először a 2017-es tavaszi-nyári kollekcióval debütált, amelyet a vívás inspirált, és amelyben helyet kaptak a We Should All Be Feminists, tehát a Mindannyiunknak feministának kellene lennünk feliratú pólók is. Ez az üzenet minden meghatározott, Maria Grazia Chiuri vezetése során mindvégig, nagyon következetesen a nők megerősítésére helyezte a hangsúlyt. A megfogalmazott üzenetek mellett a női művészeket is előszeretettel támogatta, így a divatbemutatók látványvilágát olyan szakemberekkel karöltve alkotta meg, mint Judy Chicago, Faith Ringgold, Eva Jospin és Mickalene Thomas.
Brutális összegért vásárolta fel a Prada a Versace divatházat, Trump vámháborúja sem állította meg az üzletet
„Bizonyos értelemben a ház kurátorának érzem magam” – nyilatkozta egyszer az ikon, aki a megújító szellemiség mellett fontosnak tartotta a divatház örökségének tiszteletét is, így kollekcióival gyakran tisztelgett a régi idők tervezői előtt, akik egyébként mind egyéni módon vitték tovább a Dior-örökséget, és ez így is van rendjén. Nagyon valószínű, hogy a híresen babonás Christian Dior is úgy gondolná, hogy a divatház történetének most lezáruló fejezete a nagy könyvben volt megírva.