Nem követi, hanem alkotja a trendeket - Léber Barbara interjú

2020.április.9.

Léber Barbara esküvői és alkalmi ruhái több mint húsz éve örvendek töretlen népszerűségnek. A tervezővel a GLAMOUR áprilisi számában beszélgettünk.

Nem követi, hanem alkotja a trendeket - Léber Barbara interjú
Fotó: GLAMOUR/ZsólyomiNorbert

Mit gondolsz a mai divatirányzatokról, melyiket érzed a magadénak, melyikkel nem tudnál azonosulni?
Én nem eszerint dolgozom, ezek a trendek is úgy keletkeznek, hogy van sok meghatározó tervező, akiknek a munkássága alapján összeállítják a trendeket. Az egész háttéripar - anyagok, kellékek - pedig a trendkutató intézetek előrejelzési alapján dolgoznak. Ha például elég sok minden jelenik meg a '70-es évek stílusából, akkor abból trend lesz. Én nem a trendet követem, hanem alkotom azt. Adott esetben lehetne olyan stílusom, ami semmilyen irányzatnak nem felel meg.
Nekem van egy saját stílusom, amit én csinálok, ami a kornak a trendjeibe beilleszkedik, de nem foglalkozom azzal, hogy pontosan miként lehetne ilyen szempontból besorolni. A mostani trenddel amúgy ki vagyok békülve.

Mennyit változott a magyar divatipar az elmúlt 30 évben?
Rengeteget. Mikor a MOME-ra jártam, még voltak magyar ruhagyártók, de mire elvégeztem ez összeomlott az orrom előtt. Teljesen megváltozott minden, hirtelen már nem voltak azok a lehetőségek mint előtte. Én az elsők között voltam, aki több tervezővel együtt csinált egy közös üzletet. Kihasználtuk azt, amit lehetett. Mi az a generáció vagyunk, akinek bele kellett csapnia a vállalkozásba ha ebben a szakmában alkotni akart.
Utánunk volt egy hosszú szünet, mikor senki nem került ki a piacra, majd pedig lett egy street wear generáció, de sokan készítenek haute couture-t is. Amúgy nem ismerem igazán a magyar divatéletet. Sokat hívnak több intézménybe is diplomamunka zsűrizésekre, meghívnak diploma bemutatókra, kiállításokra és nagyon tetszik az oktatás színvonala.
Óriási lehetőség a technológia változása, amikor gyerek voltam még csak a tárcsázós telefon volt, most meg hol tartunk. Az, hogy bárkiből lehessen valaki, ez szerintem egy fantasztikus dolog. Ezáltal minden szakmában megjelenik rengeteg dilettáns, de rengeteg olyan is, aki tehetséges és másképp nehezen tudna érvényesülni. Ma már mindenki megtudja mutatni magát. Ennek is köszönhető a divatvilág átalakulása, mert más a kommunikációs csatorna.
A trendek erősen elmentek a kényelem felé, ez mindenképp üdvözölendő. Vicces, de a karrierem hajnalán a fűzők nagyasszonyának hívtak, bár valóban tökélyre fejlesztettem a fűzők tervezését. Napjainkban fűzőből gyakorlatilag alig készítünk. Egész más technikákat használunk hasonló eredmények elérése érdekében. Attól még a csillogás, ragyogás, egy alkalom megtisztelése ugyanúgy megvan, de már egész más módszerekkel.



Hol látod a márkát 10-20 év múlva?
Cél, hogy egyre szélesebb portfóliója legyen a BARBARA LEBER brandnek. Szeretném, hogy a márka értéke ne kizárólag a ruhákban jelenjen meg. A márka épp elég erős ahhoz, hogy kicsit kitoljuk a határait. Van három gyerekem és ők is eléggé kreatívak, így a márka jó alap lesz nekik, hogy bármit kitaláljanak, ami az emberiség számára hasznos. Egyik fiam már a saját márkás termékein dolgozik.

A Barbara Leber márka kollekciói elérhetőek a barbara-leber.com oldalon :

Ma mennyivel indul több vagy kevesebb eséllyel ma egy divattervező?
A véleményen merőben eltér a gyerekeim véleményétől, mert szerintem az élet most könnyebb, mint amikor nekem kellett érvényesülni. Nekem sokkal több mindent kellett mutatnom magamból, mintha ezt a mostani eszközökkel tenném. A bemutatkozáshoz legalább egy divatbemutató kellett, rengeteg újságíró meghívásával. Különben azt sem tudták volna, hogy létezem. Korábban tényleg csak néhány "kiváltságos" tudott kiemelkedni, csak azok akik nagyon akartak, nagyon céltudatosak voltak.
Az én generációmhoz tartozó tervezőkön látszik, hogy nagyon komolyan veszik ezt a munkát és kompromisszumok nélkül mindent beleadnak. Aki nem így csinálta, azt elbukott. Ott nincs elég potenciál az egészben. Most is sokan buknak el, akik megpróbálják, de már sokkal kevesebb veszteséggel. Több tervező is van manapság, hígult a szakma, ezért vagyok nagyon büszke, hogy 20. éve tartozom a magyar divatélet élvonalába. Jó dolguk van a mostani fiataloknak, mert szerintem sokkal nagyobbak a lehetőségeik.

Mennyire építed be a munkádba a fenntarthatóságot?
Abszolút. A maradék anyagokat eljótékonykodjuk óvódáknak, iskoláknak. Sok olyan ruhát készítek, amihez maradék anyagokat használunk fel. Az haute couture ruháknál a sok csipke miatt nehezen tudunk fenntartható anyagból dolgozni. A lifestyle szépítő termékek egy része vegán és minden csomagolás környezettudatos.

Fotó: Zsólyomi Norbert, Szerző: Adamek Alma Smink: Kürti Nanett Haj: Barsi Balázs/Blondie

Ez is érdekelhet

Pszichológia izgalmasan és közérthetően: különleges beszélgetés-sorozat indul a Várkert Bazárban

Pszichológia izgalmasan és közérthetően: különleges beszélgetés-sorozat indul a Várkert Bazárban

Divathírek

Meghan Markle szettjei egyre merészebbek New York-ban, mi pedig szóhoz sem jutunk tőle!

Meghan Markle szettjei egyre merészebbek New York-ban, mi pedig szóhoz sem jutunk tőle!

GLAMOUR Horoszkóp

Napi horoszkóp: Most megtudhatod, kik az igazi barátaid - szeptember 26.

Napi horoszkóp: Most megtudhatod, kik az igazi barátaid - szeptember 26.