Pop Sick: A vintage bolt, ahol új életet lehelnek a használt ruhákba

2021.június.11.

Vintage, second hand, reworked és upcycled – olyan lehetőségek, módszerek, amiknek hála környezettudatosan szerezhetünk be menő, jó minőségű és egyedi darabokat.

A Pop Sick vintage webshop ezekkel dolgozva használt ruhákat és kiegészítőket kínál a kortárs igények szerint átalakítva, vagy csak megmutatva, hogy a pár évtizedes darabokat hogyan illeszthetjük be a ruhatárunkba a mai trendekkel összehangolva. Szerján Krisztát, a brand egyik alapítóját a márkáról, a fenntarthatóságról alkotott véleményéről és a különleges, edgy darabok születéséről kérdeztük.

Kik állnak a Pop Sick Vintage mögött? Hogy jött a brand elindításának ötlete?

A Pop Sick egy icipici családi vállalkozás, amit ketten kezdtünk a barátommal és időközben becsatlakozott a húgom is. Sima vintage shopnak indultunk, de mára a hangsúly a reworked cuccokra helyeződött. Igazából világéletemben turi-bolond voltam, gyerekkoromban anyukám mindig vitt magával, illetve imádtam a padláson garázdálkodni az ezeréves cuccok között. A barátommal is osztozunk ebben „mentsünk meg minden régi szart” szenvedélyben, bár ő főleg rádiókat és germániumtranzisztorokat gyűjt. Egyébként ő az egyszemélyes tech-teamünk, és azon dolgozik, hogy minden folyamatot a lehető legsimábbra csiszoljon. Enélkül valószínűleg már rég belefulladtunk volna a monoton feladatokba.

Amikor elkezdtük a Pop Sick-et, már teljesen nyilvánvaló volt, hogy van ennek piaca, nyugatabbra meg pláne, a források pedig már adottak voltak. Szerencsére Magyarországon nem lehet úgy elhajítani egy kavicsot, hogy az ne egy turkálóra essen.

Hogyan foglalnád össze a koncepciót? Milyen cuccokat kínáltok?

A koncepció egyrészt az, hogy olyan darabokat kínáljunk, amik sokkal időtállóbbak, mint amit fast fashion boltokban meg lehet venni. Ez nem nehéz, hiszen csak 15-20 évet visszautazva az időben is azt látjuk, hogy sokkal jobb minőségű ruhákat gyártottak. Másrészt a ruháink illeszkednek is az aktuális trendekbe. Nem a havonta változó mini trendek meglovaglására gondolok, hanem a divatot 2-3 évre meghatározó fő vonulatokra. Ezt sok ruhánál úgy tudjuk elérni, hogy némileg átalakítjuk.

Hogy születik meg egy-egy darab?

Van, amit csak minimálisan, és van, amit totálisan átszabunk. Előbbire példa, hogy sokszor egy gombcsere vagy nadrághossz átszabás bőven elég ahhoz, hogy egy teljesen friss darabot kapjunk, utóbbira pedig az, amikor mondjuk két blézert kombinálva csinálunk két teljesen másikat.

Mi a kedvenced az eddig készített ruhák közül?

Nagy kedvencem többek között a szitanyomás, mert az így gyártott patchekkel a saját mintáinkat tudjuk ráhekkelni az átalakított ruhákra. Ez a tökéletes technika egy-egy kivehetetlen folt vagy apró szakadás elfedésére is, amivel rengeteg cuccot lehet megmenteni az enyészettől.

Mi az álláspontod a fenntarthatósággal kapcsolatban?

Szemben a mostanában nagyot menő minimalista felfogással, én úgy gondolom, hogy ami igazán fenntartható és működőképes, az az, hogy nem hajigálunk ki mindent, hanem megpróbálunk új életet adni a tárgyaknak. 80-100 billió új ruhadarabot okád ki magából az emberiség minden egyes évben, ami egyébként 400 százalékkal több, mint amennyit a kétezres évek elején gyártottak. Sajnos ennek a nagy része már akkor hordhatatlan hulladék, amikor elkészül. Aki rendelt már akármelyik kínai oldalról ruhát vagy cipőt, az tudja mire gondolok. Ami meg nem instant szemét, az nagyon hamar tönkremegy, mert egyre olcsóbb anyagokat használnak.

Szerintem ez borzasztó és tökéletesen felesleges, hiszen bőven elég ruha van ahhoz a világon, hogy ne kelljen újakat gyártani.

Én tényleg csak bugyit meg zoknit veszek újonnan. Szerencsére mindkettőt gyártanak Magyarországon, szóval legalább abban biztos lehetek, hogy nem ujgur kényszermunkások vagy bangladesi gyerekek készítették.

Különösen gyomorforgatónak tartom, hogy a fast fashion márkák a „fenntarthatóság” címkéje alatti ténykedésükkel egész egyszerűen átverik a vásárlóikat. Szerencsére a vevőink és mindenki, aki hajlandó egy kis plusz energiát áldozni a second-hand shoppingra, ennél tudatosabbak.

Mi a célotok? Milyen irányba szeretnétek haladni a márkával?

A célunk az, hogy még több ruhát tudjunk megmenteni, illetve hogy kényelmesebbé tegyük a weboldalunkat, így megkönnyítve a méretben és stílusban is passzoló darabok megtalálását.

Interjú: Dózsa Kamilla

Ez is érdekelhet

Ruzsa Norina bemutatja a kedvenc nyári szettjét

Ruzsa Norina bemutatja a kedvenc nyári szettjét

GLAMOUR Horoszkóp

A Bikákra hallgatnak, a Bakokat félreértik - Napi horoszkóp: Június 17.

A Bikákra hallgatnak, a Bakokat félreértik - Napi horoszkóp: Június 17.

G-Food

Vegán napokkal tartja magát egészségesen Szilágyi Szilvi és családja

Vegán napokkal tartja magát egészségesen Szilágyi Szilvi és családja