A magyar kártya ihlette a TOMCSÁNYI vadonatúj kollekcióját
Tomcsányi Dóri a Budapest Central Europe Fashion Week SS26-os divatbemutatója után, a helyszínen adott interjút magazinunknak, amelyben a magyar kártya ihlette koncepciójáról, a retro és kortárs kombinálásáról és a fenntarthatóságról is beszélt.
Ezeket láttad már?
Tomcsányi Dóri neve fogalom a hazai divatvilágban: a párizsi Duperré iskola és a MOME elvégzése után, 2010-ben megalapította saját márkáját, a TOMCSANYI-t, amellyel már a kezdetektől jellegzetes arculattal gazdagítja az itthoni palettát: a múltidézést is felhasználva játékosan stílusos darabokat tervez belevaló nőknek. Kollekcióiban a magyar kulturális örökségből merített elemek jól megférnek a városi nő könnyed eleganciáját kifejező megoldásokkal.
Egyszerű formák, minimalista szabás, letisztult vonalak jellemzik a tervezéseidet. Mindezeken túl mostanában milyen elképzelés vezérel?
Szeretem az elmúlt szezonok sziluettjeit újragondolni, illetve összekeverni olyan részleteket, amik korábban egyenként jól mutattak vagy jó volument adtak. De gyakran kísérletezem új formákkal is, amelyek kötődnek az adott inspirációmhoz, miközben igyekszem megtartani a modern kinézetet, a mintákkal összhangban.
Tagadhatatlan nálad a retro iránti vonzódás, a ruháid mégis frissek, teljesen maiak. E két ellentétes vonal ezúttal miként találkozott egymással a kifutón?
A márka identitásának szerves része a magyarság mibenléte, ami kapcsolódhat a hetvenes évekhez, a magyar paraszti kultúrához, stb. E legújabb kollekciómat egy játék, mégpedig a magyar kártya ihlette, ami kortalannak mondható, hiszen azt nem igazán lehet időben hova tenni. A ruhákon megfigyelhettétek a papírkivágással készült mintákat, ahol a tök, a szív, a makk és a zöld, valamint a kártyák hátulja vagy a négy évszak könnyű rajzai jelentek meg.
Az aszimmetrikus megoldások sem állnak távol tőled, ma is láthattunk például nyakban fél pánttal záródó darabokat.
Rajongok az aszimmetrikus megoldásokért. Ahogy a nagy, könnyed és lágy anyagokért is – nyáron ezek a legkényelmesebbek. Törekszem a minták különböző elemeit ütköztetni. Például, ha azt látjátok egy aszimmetrikus vágású TOMCSÁNYI-ruhán, hogy a minták nem pontosan illeszkednek egymáshoz, az tudatos döntés eredménye, amely hátterében többek közt az áll, hogy lehetőleg minél kevesebb anyagot használjunk fel, a fenntarthatóság jegyében. A környezettudatosság beleszól a sziluettek alakulásába.
Sugarbird új kollekció: kulturális örökség és építészeti inspiráció a magyar divatban
Mesélnél kicsit részletesebben a kollekcióhoz használt alapanyagokról?
A fenntarthatóság e téren is rendkívül fontos a számomra. A márkánál idén a len, a pamut és a viszkóz mellett megjelent a kender is. Először használtam ezt az anyagot, de bízom abban, hogy az a későbbiekben is megmarad a választékunkban – könnyű vele dolgozni, jól is vasalható. Hasonlít a pamut és a len keverékére: a kender ugyanolyan szellős, jó légáteresztő.
A minták különös jelentőséggel bírnak a munkáidban.
A printekkel valóban sokat foglalkozom, azok minden szezonban újak. A tervezésnél először a minták járnak a fejemben, belőlük indul ki aztán a formavilág.
Jellemző, hogy valamilyen nőtípusnak tervezel?
A női karakter, akinek leginkább tervezek városias, erősen képviseli a saját egyéniségét, és fogékony a művészetekre, így igazán értékeli a márka által használt különleges printeket és sziluetteket.