Új technológiák, melyek teljesen átalakítják a divatipart

2021.március.1.

Habár a divatipar a világ egyik legnagyobb iparága, mégis meglepődünk, ha megtudjuk, hogy az elmúlt két évtizedben mégsem változott rengeteget a működése. Ez részben annak köszönhető, hogy sok országban továbbra is könnyű beszerezni az olcsó munkaerőt szinte minden gyártási munka elvégzéséhez. Azonban a tisztességes bérekkel, és a környezetszennyezéssel kapcsolatos növekvő aggodalmak, valamint az a szükség, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá kell válni, utat engedtek az új izgalmas technológiáknak. Lássuk mik ezek!

Új technológiák, melyek teljesen átalakítják a divatipart
Fotó: Getty Images

A 21. század második évtizedét akár nevezhetnénk az "insta-korának" is. A közösségi média megváltoztatja a divat fogyasztásának módját, és arra tanítja az ügyfeleket, hogy azonnali hozzáférést akarjanak a legújabb trendekhez, amint azok a kifutókra kerülnek. Ugyanakkor a fiatalabb generációk, akik ki akarnak tűnni a tömegből, olyan termékeket keresnek, amelyek igényeikhez és preferenciáikhoz igazíthatók. Sőt, úgy tűnik, hogy a "tömegesen előállított" ruházat, ahogy ismerjük, fokozatosan elveszíti vonzerejét.

Mivel ez a tendencia folyamatosan növekszik, egyre kevésbé van értelme a vállalatoknak és a márkáknak, hogy hónapokkal korábban továbbra is nagy mennyiségű ruházatot állítsanak elő, anélkül, hogy azokat biztosan tudnák értékesíteni. Azok a márkák, amelyek felveszik a ritmust és jobban reagálnak a piaci igényekre, valószínűleg nyertesek lesznek ebben a gyorsan változó modern környezetben.

Ahogy az ügyfelek valódi élete egyre inkább összefonódik a digitális világgal, sok tervezőnek és márkának a legújabb technológiákat kell alkalmaznia, hogy átlépje a gyártás, a termelés, a marketing és a viselhetőség határait. A mesterséges intelligencia legújabb állomásaitól kezdve a mobil kereskedelmen át, a 3D nyomtatáson keresztül többféle módon is használják a divatban napjainkban ezt a fajta csúcstechnológiát.

Mindamellett, hogy a legújabb technológiák utat nyithatnak a fenntarthatóbb ruházati üzleti modell és ökoszisztéma felé, örökre megváltoztatják a divatipart, és lehetőséget adnak a tervezők számára, hogy megosszák tehetségüket a világ többi részével.

Nézzünk is meg 8 újfajta technológiát, ami a divatiparban is megjelent!

1. A mesterséges intelligencia

Az elmúlt években a márkák a mesterséges intelligenciát használják többek között az ügyfelek vásárlási élményének javítására, az adatok elemzésére, az értékesítés növelésére, a trendek előrejelzésére és a készlethez kapcsolódó útmutatásra.

Vegyük például az érintőképernyőket, amelyeket az üzletekben használnak az ügyfélélmény és a testreszabott termékjavaslatok javítása érdekében. Ez a mögöttes technológia olyan algoritmusokat tartalmaz, amelyek nyomon követik az ügyfelek útjait és igényeit, hogy a számukra megfelelő termékeket legyen képes felajánlani.

Bár ezek az ügyfélszolgálati technológiai eszközök ígéretesek, a trendek előrejelzése és az ellátási lánc menedzsment az AI számára a legjövedelmezőbb út. Például a valós idejű készletkövetés kulcsfontosságúvá vált a márkák számára, mivel időt takarítanak meg, és hatékony raktárkezelést és műveleteket tesznek lehetővé.

Sőt, ha ötvözzük a készletkövetést az AI hatékony adat-előrejelző eszközeivel a trendek előrejelzéséhez, akkor a márkák jelentős versenyelőnnyel rendelkezhetnek. A márkák ahelyett, hogy kizárólag a trendek előrejelzésének hagyományos módszereire hagyatkoznának - amelyek megfigyelést és adatgyűjtést igényelnek a divattervezőktől, a trendfigyelőktől és az influencerektől -, azonnal hozzáférhetnek olyan adatokhoz, amelyek lehetővé teszik a megfelelő stílusok és mennyiségek időben történő tervezését.

Vegyük például a FINERY-t. A brit divatcímke egy automatizált szekrénytervezési eszközzel állt elő, amely az elemzés segítségével rögzíti női vásárlójának vásárlásait, és virtuális szekrényben mutatja be őket. A platform lehetővé teszi a nők számára, hogy outfiteket alkossanak a virtuális szekrényükből, továbbá lehetővé teszi, hogy akár több mint 10 000 üzlet termékei közül választhassanak.

Eközben a TRUEFIT egy online fit motort alkalmaz, amely segít a felhasználóknak a számukra kedvező találatokra rábukkanni a piacon található márkákkal és új stílusokkal.

Az AI és a Computer Vision segítségével a STYLUMIA információkat gyűjt képekből, a felhasználói viselkedés adataiból, a közösségi médiából származó szöveges leírásokból és más forrásokból, hogy világszerte segítse a divatszakembereket abban, hogy megalapozott döntéseket hozzanak márkájuk irányával kapcsolatban.

Az élő videók streamingje életünk hatalmas részévé vált. A virtuális eseményektől a fitneszig, és most már a vásárlás területén is. Megjelentek ugyanis új e-kereskedelmi platformok, amelyek lehetővé teszik az eladók számára, hogy streaming videók segítségével lépjenek kapcsolatba vásárlóikkal; a járvány idején ez a streaming szolgáltatás vezető szerepet töltött be 2020-ban több országban is.

Az 5G új streaming média formátumokat tesz lehetővé nagyfelbontású grafikával. Így az ügyfelek vásárlás előtt "kipróbálhatják a terveket". Néhány márka, például a Tommy Hilfiger és a Gucci digitális bemutatótermeket kínál a piac étvágyának felmérésére. Egyesek, - mint pédául Taylor Stitch, - felajánlják az ügyfeleknek, hogy előrendeljék a digitális terveket, mielőtt azok gyártásba kerülnének.

Az olyan új módszerek, mint a Heuritech, meghatározzák a közönséget a közösségi médiában. A jövőbeni trendek előrejelzéséhez a képfelismerési technológiát alkalmazza a közösségi média képein, hogy ezáltal hozzáférjen például a szövetek formáihoz, nyomataihoz, színeihez és attribútumaihoz.

A Google hasonló kísérletet hajtott végre a német Zalando divatmárkával együttműködve. A neurális hálózatot "betanították" a stíluspreferenciák, a színek és a textúrák felismerésére. Ezt követően az algoritmust arra használták, hogy a felhasználók stíluspreferenciái alapján készített terveket hozzanak létre.

2. Virtuális és ˝kibővített˝ valóság (VR & AR)

A kiskereskedelem fizikai és online világának ötvözése volt a Virtuális valóság egyik legizgalmasabb alkalmazása a divatban és sok más területen. Az egyik ilyen népszerű alkalmazás lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy virtuálisan, nagy pontossággal próbálják ki a ruhákat a testreszabott mérési funkcióknak köszönhetően, amelyek a kibővített valóság technológiát alkalmazzák.

A test ˝beszkennelésével˝ a vállalkozások létrehozhatnak olyan ruhadarabokat, amelyek különböző testtípusokhoz illeszkednek, nem pedig az átlagos skálától (S, M, L, stb.) függnek. Ennek eredményeként jobban illeszkednek a ruhák, amelyek kevesebb visszatérítést eredményeznek, valamint javul a pontosság és a hatékonyság, ami hozzájárulhat a kiskereskedelem környezeti lábnyomának csökkentéséhez is.

Sőt, ez a fajta online vásárlási élmény tovább vonzza és megtartja az ügyfeleket, miközben szórakoztatják őket, amikor vásárlás előtt magukon látják a terméket; bizonyos értelemben önmaguk stylistjaivá válnak. Ez a közösségi média megosztási tényezőjével együtt még vonzóbbá teszi ezt a fajta technológiát.

Néhány olyan vállalat, amely érdekes módon használja az AR-t és a VR-t:

Az OBSESS platform, amely lehetővé teszi a márkák és kereskedők számára, hogy létrehozzanak 3D-s 360º-os vásárlási élményeket webhelyeiken, mobilalkalmazásaikban és közösségi csatornáikon a 3D Commerce Cloud segítségével.

AVAMETRIC, amely lehetővé teszi a márkák számára, hogy a valódi ruházatot gyakorlatilag 3D-ben készítsék el, és testre szabhassák azokat web, mobil és AR digitális testmodelleken is.

A VIRTUSIZE lehetővé teszi az online divatkereskedők számára, hogy virtuálisan szemléltessék a méretet, hogy ezáltal megtalálják a vevő által kiválasztott termékek tökéletes illeszkedését.

További új 3D renderelési technológiák közé tartozik a CLO. Az eszköz lehetővé teszi a márkák számára a tervek pillanatnyi szerkesztését és a változtatások azonnali áttekintését. Ez elősegítheti a tervek minőségének javítását, minimalizálja a hulladékot és csökkenti a minta hibáját a véglegesítés előtt.

A digitális ruházat értékesítése is egyre népszerűbb. Például a Louis Vuitton "bőröket" tervezett a League of Legends karakterei számára, a Drest pedig eladta a Farfetch készlet digitalizált változatát. Egy másik példa, Ralph Lauren, aki nemrégiben folytatott együttműködése a Bitmoji-val, ahol az ügyfelek saját Bitmoji-megjelenést alkothatnak a Polo Ralph Lauren új mix-and-match szekrényével.

3. Új szövetek, anyagok

A következő generációs anyagok és új szövetek a divat jövője.

Mivel a tények azt mutatják, hogy az öko-bőr nem túl fenntartható lehetőség, az olyan startupok, mint a Modern Meadow, laboratóriumban termelt bőrt hoznak létre az állatok károsítása nélkül. Az olyan vállalatok, mint a Bolt Threads és az EntoGenetics, jelenleg szupererős pókselymet fejlesztenek.

A színváltó nyomtatott objektumok legújabb interakciói között szerepel az MIT kutatói által létrehozott ColorFab 3D nevű rendszer. 3D objektumokat nyomtat "fotokróm festékekkel", amelyek megváltoztatják a színüket, ha bizonyos UV hullámhosszúságnak vannak kitéve. Az egyik legelső termékük a gyűrű volt, amely számos testreszabható színbe programozható.

A Google rajongói hamarosan viselhetik a digitális technológiai óriás által készített ruházatot. A Google Jacquard, - a Google ATAP laboratóriumából, - vezetőképes szálakból érintésre érzékeny textíliákat hozott létre, például ruhák, abroszok, szőnyegek vagy bármi más szövetből való szövéshez.

A Project Jacquard mögött álló csapat színváltást is lehetővé tesz az Ebb segítségével. Ez egy színváltó textiltechnológia, amelyet egyszer be lehet programozni a hangulatunk vagy a beállításaink szerint. Az Ebb anyagok akár sok olyan tevékenység végrehajtásában is segítséget nyújthatnak, amelyeket telefonjainkon a színes jelek felhasználásával végzünk. Például, amikor bejövő hívást fogad, a mandzsetta színe megváltozik.

4. Internet of things (IoT)

A technológia gyors bővülése sok szempontból hatással volt a vállalkozásokra. A tárgyak internete (IoT) lehetővé teszi az adatok megosztását, a készletkezelést, a biztonságot, valamint a hatékonyság és a termelékenység növelését. Sok vállalkozás figyelembe veszi az IoT-t az ügyfélélmény javításában.

Az loT fejlesztések közé tartoznak a digitális képességekkel rendelkező ruházatok, mint például az intelligens ruházat, a többfunkciós kialakítás, az érzékeny sportruházat és még sok más. És amint a "valódi" életünk egyre inkább keveredik egy virtuális léttel, sok tervező kísérletezik és tágítja a viselhetőség határait.

Vegyük például a NADI X jógadrágot, amely beépített érzékelőkkel javítja a felhasználók testtartását rezgéssel a jógapózok megtartása közben.

Valójában a legizgalmasabb újdonságok az egészség témaköréhez kapcsolódnak. A Hexoskin például nyomon követi az egyén pulzusát és a hőmérsékletét is. Valamint olyan zoknikat is gyártanak, amelyek megszámolják a megtett lépéseket, a leadott kalóriákat és egyéb adatokat.

Eközben a Fuseprojects erői segítenek az izomdisztrófiában szenvedő idősek számára abban, hogy hosszabb ideig járjanak, álljanak és aktívak maradjanak. Mindezek az adatok hasznosak lesznek az orvosok és az egészségügyi szolgáltatók számára, hogy segítsenek betegeiknek.

A ruhákba beépített dolgok internetének másik érdekes példája a LOOMIA. A San Francisco-i székhelyű textilipari vállalat puha, rugalmas áramköröket hoz létre, amelyek beépíthetők textíliákba fűtési, világítási, érzékelő vagy adatkövető alkalmazásokhoz.

5. 3D nyomtatás

A 3D nyomtatók megjelenése óta számos nagy és kicsi márka megvizsgálja az igény szerinti gyártás lehetőségeit, hogy új utakat teremtsen a testreszabás, a fenntarthatóság és a kreativitás számára.

Számos divatmárka 2020-ban a 3D-t használja kollekcióiban, a kiegészítőktől a teljes megjelenésig. Például a Tommy Hilfiger összes tervezési folyamata - a vázlattól kezdve a mintavételezésig és a bemutatóteremig - 3D-s tervezéssel történik.

Annak ellenére, hogy létrehozása sok órát vesz igénybe, kevesebb hulladékot eredményez, és sokkal kevésbé munkaigényesnek bizonyul, mint más gyártási típusok. Az igény szerinti ruhadarabok nyomtatása mintegy 35%-kal csökkenti a szövet hulladékát. Ez a minimális hulladékmennyiség-megközelítés értékes betekintést nyújthat a gyárak jelenlegi állapotának átalakításához és fenntarthatóbb társadalmi és környezeti fókuszhoz igazításához.

De ne feledkezzünk meg a nagy divatú 3D nyomtatás egyik úttörőjéről, Iris Van Herpenről. A holland tervező 2010 óta hatalmas munkával rendelkezik ezen a területen. Az egyik legismertebb darabja a "Kristályosodás" felső, amelyet 3D-ben fehér poliamidból nyomtattak.

Van Herpen talán az egyetlen tervező, aki bemutatkozott a rangos párizsi Haute Couture divatheteken, kifinomult technológiákat alkalmazva ruháihoz és bemutatóihoz. Ügyfelei között vannak olyanok, mint Bjork, Beyonce és Lady Gaga, akik számára különleges 3D nyomtatott divatdarabokat készített.

A digitális kötés szintén nagy előrelépést tett a 3D nyomtatás terén, és számtalan testreszabási lehetőséget kínált. Például a Shima Seikihez hasonló gyártók kevesebb, mint egy óra alatt képesek a fonalkúpokat teljes, varrat nélküli ruhadarabokká alakítani. Eközben a Ze-Nitis digitálisan kötött városi viseletet hoz létre, amely lehetővé teszi a funkciók és előnyök elhelyezését ott, ahol a testnek a legnagyobb szüksége van rá.

6. Gyors adatelemzés a gyors alkalmazkodáshoz

Az internetnek és a piacon elérhető új szoftvereszközöknek köszönhetően a márkák és gyárak valós idejű visszajelzéseket és riasztásokat kaphatnak a vállalatoktól a hibákról vagy a sérült árukról. Ez segít a pénzmegtakarításban, a hulladék megszüntetésében és a megfelelő termékek megfelelő időben történő szállításában.

Ilyen például az IQMS-hez hasonló menedzsment szoftver. A vállalati erőforrás-tervezési (ERP) szoftver, amelyet a gyártás során a gyártási adatok valós idejű nyomon követésére és összegyűjtésére használnak a termékek gyártása közben.

Vannak más típusú szoftverek is, amelyeket érdemes megnézni, amelyek más módon működnek. Vegyük például a felhőalapú számítástechnika térnyerését, amely új utakat nyitott meg az együttműködési munkában, lehetővé téve a gyárak és a vállalatok számára, hogy a világ számos pontjáról együtt dolgozzanak egyszerre. Ez lehetővé teszi számukra a releváns adatokhoz való hozzáférést, ezáltal a kommunikáció gyorsabb és hatékonyabb.

A gyárakkal folytatott kommunikáció és gyártás optimalizálása esetén a Techpacker segíti az egész folyamat egyszerűsítését és automatizálását. Felhőalapú szoftvere lehetővé teszi, hogy a divattervezőcsapatokban és gyárakban mindenki valós időben megismerhesse a műszaki csomagok változását és valós időben kezeljék a termékfejlesztést. Ez kiküszöböli a teljes manuális folyamatot és az állandó e-mailezést, így a technikai csomagok létrehozása 70% -kal gyorsabb, mint a hagyományos módszerek.

7. Mobilkereskedelem

A mobil egyre nagyobb és népszerűbb, mint bármikor korábban. Ez nemcsak a mindennapjainkra volt kihatással, hanem az e-kereskedelem egyik leggyorsabban növekvő ágazatává vált (leginkább külföldön).

Ennek nagy oka, hogy okostelefonjaink használata online vásárlás esetén egyre könnyebb. Az olyan digitális pénztárca-opciókkal, mint az Apple és az Android Pay, folyamatosan új technológiákkal, például az ujjlenyomatokkal és az arcfelismeréssel újulnak meg, készen állnak arra, hogy a kiskereskedelmi vásárlások preferált fizetésévé váljanak.

Ha az e-kereskedelem növekedése mellett a közösségi médiát is belevesszük a számításba, (például az Instagram vásárlási funkciója) a márkák teljesen integrált digitális kereskedelmi kínálattal jelen lehetnek ügyfeleik kedvenc csatornáin és felületein. Ez nagyobb láthatóságot és több lehetőséget kínál számukra az eladásra.

8. Blokklánc

A Blokklánc (Blockchain) nagyszerű eszköz az átláthatóság, a nyomon követhetőség és a hatékonyság érdekében az ellátási láncban. Lehetővé teszi valamennyi tagjának, a fuvarozóktól és a bankoktól kezdve a közvetítőkig és a beszállítókig, hogy közvetlenül és biztonságosan cserélhessenek információkat, dokumentumokat és adatokat.

De mi az a blokklánc és hogyan működik?

Leginkább a bitcoin és a digitális valuta mögött álló nyilvántartási technológiának nevezik. A blokklánc "blokkjai" digitális adatokból állnak, amelyek olyan tranzakciókról tárolnak információkat, mint a legutóbbi vásárlás dátuma, időpontja és dollár összege, valamint hogy ki vesz részt a tranzakciókban. De olyan információkat is tárolnak, amelyek megkülönböztetik őket a többi blokkotól a hash nevű egyedi kód felhasználásával.

Ez tökéletesen felhasználható a ruházati cikkek és az ellátási láncok nyomon követésére és nyilvántartására olyan technológián keresztül, mint a nyomon követés és a készletgazdálkodás.

A blokklánc megoldás fizikai-digitális kapcsolatot hoz létre a termékek és digitális identitásuk között egy blokkláncon. Mivel a digitális valutával működik, ez egy kriptográfiai pecsét vagy sorozatszám, amely fizikai azonosítóként működik, amely visszakapcsolódik az egyes termékek "digitális ikerjéhez", amint azt a Forbes magazin kifejti.

Valahányszor egy termék az ellátási láncban mozog, a blokklánc rögzíti. Ez megakadályozhatja a hamisítást, mivel azok az áruk, amelyekből hiányzik a fizikai-digitális kapcsolat, nyilvánvaló hamisítványok lesznek. Továbbá minden áruelterelési kísérlet nyomon követhető. Ez azonosítja, ha a termék felügyeletét utoljára megszerezte egy hamisított termék - vagy a hiteles terméket elterelték-e.

Ez is érdekelhet

Kikérem az alacsony férfiak nevében, hogy nem elég férfiasak - Short Kingek, ideje, hogy uralomra törjetek!

Kikérem az alacsony férfiak nevében, hogy nem elég férfiasak - Short Kingek, ideje, hogy uralomra törjetek!

Tedd & Ne tedd

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Katalin hercegné újrahasznosított kabátban kezdi új életét

Monitor

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói

Marilyn Monroe ritkán látott utolsó fotói