„Vannak szülők, akik nem csak dicsekednek, pénzt is keresnek online a gyerekeikkel”

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A közösségi média által felgyorsult korban a szülők gyakran büszkén osztanak meg pillanatokat a gyermekeik életéből. Amikor azonban a gyermek online bemutatása tudatos marketingeszközzé válik, és a szülők az influencer kultúra részévé teszik őket, tehát gyermekinfluenszer státuszba kerülnek, egy sokkal sötétebb valóság is körvonalazódik.

A kidfluenszerek nap mint nap veszélynek vannak kitéve és ez a társadalomban még mindig nem tudatosult
A gyermekinfluenszerek nap mint nap veszélynek vannak kitéve és ez a társadalomban még mindig nem tudatosult
Fotó: Shutterstock

Bár számos alapítvány, szervezet folytat néha reménytelennek tűnő harcot a digitális gyermekvédelem témájában és próbálják meg felhívni a szülők figyelmét arra, mennyire káros lehet, ha a közösségi felületeken kontroll nélkül dicsekednek gyermekeikkel, vannak sajnos olyanok, akiket ez nemhogy nem érdekel, de még pénzt is próbálnak keresni a kislányukkal, vagy kisfiukkal. (Tehát, úgynevezett gyermekinfluenszer válik a gyerekből.)

Etikus a gyerekek felhasználása?

Elissa 2020 óta vezeti lánya Instagram-fiókját, amikor a lány még 11 éves volt, és túl fiatal volt ahhoz, hogy saját fiókja legyen. A fotókon egy fényes, pezsgő lány estélyi ruhákat, csúcskategóriás edzőfelszerelést és sportruházatot reklámoz. Több mint százezer követője van, akik közül néhányan annyira lelkesednek a bejegyzéseiért, hogy havi 9,99 dollárt fizetnek több fotóért.

Bár az anyát számos kritika éri amiatt, hogy kizsákmányolja a lányát, ez nem tántorítja el. Állítása szerint ő megvédi gyermekét azzal, hogy kizárólag saját maga kezeli a fiókot. Végül arra a következtetésre jutott, hogy az Instagram-közösséget az „undorító csúszómászók” uralják, de ennek ellenére továbbra is fenntartja a lánya fiókját.

Elissa és lánya az olyan Instagram influenszerek közé tartoznak, akiknek fiókjait a szüleik kezelik. Bár az oldal tiltja a 13 éven aluliak regisztrációját, a szülők úgynevezett anya által vezetett fiókot nyithatnak nekik, és akkor is tovább működhetnek, ha a lányok tinédzserek lesznek.

Szorongóvá tesz minket, rontja a memóriánkat, mégis mindenki itt éli az életét - miért függünk annyira a közösségi médiától?

Szorongóvá tesz minket, rontja a memóriánkat, mégis mindenki itt éli az életét - miért függünk annyira a közösségi médiától?

De ami gyakran úgy kezdődik, hogy a szülő megpróbálja beindítani gyermeke modellkarrierjét, vagy elnyerni a ruhamárkák kegyeit, gyorsan egy sötét alvilágba süllyedhet, amelyet felnőtt férfiak uralnak, akik közül sokan más platformokon nyíltan beismerik, hogy szexuálisan vonzódnak a gyerekekhez.

A The Times által megvizsgált fiókok ezrei nyugtalanító betekintést nyújtanak abba, hogy a közösségi média hogyan alakítja át a gyermekkort, különösen a lányok esetében, a szülők közvetlen bátorításával és bevonásával. Néhány szülő kifejezett mozgatórugója a fotók közzétételének, exkluzív csetbeszélgetéseket folytatnak a gyermekük nevében, sőt a lányok viselt ruháit értékesítik online a többnyire ismeretlen követőknek. A legodaadóbb követők több ezer dollárt költenek kiskorúakkal való kapcsolatok ápolására.

És ami az igazán aggasztó, hogy az ilyen férfiak által felpörgetett népszerűség a márkák számára kívülről csak nagy követőszámot jelent, ezáltal potenciális hirdetési felületet. A családok influenszer együttműködéseket kötnek a gyermekeik nevében, termékeket promótálnak, így már két oldalról érkezhet a bevétel.

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet rá, hogy egy gyermek online bemutatása a széles nyilvánosság számára olyan nem várt következményekkel járhat számukra, amelyek messze túlmutatnak az internetes népszerűségen. Szem előtt kell tartanunk, hogy gyermekeink online jelenléte nem pusztán egy divatos vállalkozás lehet, hanem kiemelt figyelmet érdemlő biztonsági kérdést jelent. A szülők azok, akik hozzájárulhatnak a megfelelő védelemhez az online térben.

Alapvető fontosságú, hogy a szülők határokat szabjanak és kontroll alatt tartsák gyermekeik online jelenlétét. Ez magában foglalja a megosztható tartalom gondos megválogatását, a beleegyezési korhatárok betartását és egyértelmű internetes szabályrendszer kialakítását.

A gyermekünk közösségi térben való bemutatása nem csupán egy modern korban született hóbort, hanem komoly felelősség is. A mindennapi posztolás mögött rejlő veszélyforrások nem hagyhatóak figyelmen kívül. Szülőkként fel kell készülnünk, hogy megvédjük gyermekeinket az online környezet buktatóitól, és hogy garantáljuk az ő biztonságos és boldog gyermekkorukat.

A cikk szerzője Forgács Mariann közösségi média szakértő. Az ország egyik első social media fókuszú digitális ügynökség, a Be Social társalapítója és társügyvezetője.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Gólyahír, babát vár a gyönyörű magyar modell: Axente Vanessa mesés fotóval jelentette be a baba érkezését

Gólyahír, babát vár a gyönyörű magyar modell: Axente Vanessa mesés fotóval jelentette be a baba érkezését

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Parfüm horoszkóp: találd meg a tökéletes illatot a csillagjegyed szerint

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője

Megérkezett a plüss bob hajtrend, a csendes luxus megtestesítője