Az otthonteremtés és a társadalmi felelősségvállalás kéz a kézben jár
szponzorált tartalom
A társadalmi felelősségvállalás nem csupán szlogen a JYSK életében – a nemzetközi vállalat lokális szinten is aktívan keresi azokat a lehetőségeket, ahol kézzelfogható segítséget nyújthat. A márka nagyszerű kezdeményezéseiről, programjairól Szilvási Krisztina, a JYSK kommunikációs vezetője mesélt nekünk.
Ezeket láttad már?
Az Otthont Teremtünk Adományprogram elindításával a JYSK új szintre emelte közösségi szerepvállalását: termékadományokkal, önkéntes munkával és pénzbeli támogatással járul hozzá ahhoz, hogy szervezetek és rászorulók számára is valódi otthonélményt teremtsen. A program különlegessége, hogy a támogatott szervezeteket a lakosság és a vállalat dolgozói is segíthetik kiválasztani – a Sharity alkalmazáson keresztül történő szavazással A JYSK Otthont Teremtünk Adományprogramja keretében eddig 96 civil szervezet pályázott, több mint 50 000 szavazat érkezett, és 12 közösség kapott támogatást. A lakberendezési vállalat célja, hogy új áruháznyitásait ne csak üzleti, hanem társadalmi szempontból is értékteremtő eseménnyé tegye.
Mi motiválta a vállalatot abban, hogy a társadalmi diverzitás fókuszt kapjon?
A JYSK egy skandináv vállalat, ahol az alapértékek között kiemelt szerepet kap a felelős gondolkodás és a társadalmi felelősségvállalás. Ez nálunk nem csupán egy jól hangzó vállalás, hanem valóban áthatja mindennapi működésünket is – ezt az egyes országok tevékenységeiben is jól lehet látni. Egy ilyen értékalapú szervezet számára természetes, hogy kiemelt figyelmet fordít a társadalmi diverzitásra, legyen szó a munkavállalókról, a környezetünkről vagy a vásárlóinkról.
Ebben a hónapban még nagyobb fókuszt kap a téma. Miért?
Május az Európai Unióban a sokszínűség hónapja, ebből kifolyólag még kiemeltebben foglalkozunk a témával. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a JYSK számára a sokszínűség és a társadalmi felelősségvállalás nemcsak egy adott időszakra szóló kampány, hanem mélyen beépült a vállalat alapértékei közé. Ez a szemlélet a mindennapi működésünk része, és több szinten is megnyilvánul – legyen szó az esélyegyenlőségről a munkavállalók körében, a befogadó munkahelyi kultúráról vagy a társadalmi felelősségvállalásról a tágabb közösség felé.
Hogyan születnek a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos döntések a vállalatnál?
Természetesen van egy központi stratégia, amelyhez igazodnunk kell, ugyanakkor a helyi menedzsmentcsapat jelentős szabadságot élvez a döntések meghozatalában. Ez a szabadság kiterjed a CSR-tevékenységekre, az adományozásokra, a szponzorációkra, az employer branding programokra, valamint arra is, hogy milyen sokszínűségi projektekben veszünk részt. Ezek mind helyi szintű döntések, amit kifejezetten fontosnak tartunk, hiszen mi látjuk a legjobban, mire van valóban szükség az adott országban.
Bár a stratégia egységes, az országok helyzete jelentősen eltér – különböző fejlettségi szintekkel, társadalmi kihívásokkal és érzékenységekkel találkozunk. Van, ahol az edukációra és az érzékenyítésre kell nagyobb hangsúlyt fektetni, míg máshol már inkább konkrét programokra helyezik a fókuszt. Így csatlakoztunk itthon a ROMASTER Programhoz. Más országokban a roma kérdés nem releváns, nálunk fontosnak tartottuk, hogy bekapcsolódjunk a hátrányos helyzetű fiatalok oktatásának támogatásába.
A döntések tehát helyi szinten születnek, a country management team által. Kommunikációs vezetőként én felelek a CSR-területért, így sokszor tőlem érkeznek a javaslatok, de természetesen nyitottak vagyunk a kollégák ötleteire is. Gyakran kapunk támogatási javaslatokat az áruházakból is, és vannak olyan programjaink is, amelyekbe aktívan bevonjuk a munkatársakat.
Előfordul például, hogy több szervezettől is megkeresést kapunk, és ilyenkor a kollégák szavazhatják meg, kiket támogassunk. Ők választják ki, melyik három alapítvány vagy társulat kapja meg az adott időszakban a segítséget. Ez tehát mindig egy közös és helyi szinten meghozott döntés eredménye.
Mi a legfontosabb küldetése az Otthont Teremtünk Adományprogramnak?
Az Otthont Teremtünk Adományprogram legfontosabb küldetése, hogy ne csupán nagy, országos programokat támogassunk, hanem a kisebb, helyi civil kezdeményezésekhez is eljuttassuk a segítségünket. Célunk, hogy azok a helyi szervezetek is részesülhessenek támogatásban, akik nem rendelkeznek nagy forrásokkal, és nem tudnak olyan kampányokat indítani, amelyek szélesebb közönséget érnek el.
Ennek apropóján született meg az Otthont Teremtünk Adományprogram, amely az új áruházak megnyitásakor, vásárlási utalvány formájában ötszázezer forintos bútoradományt ajánl fel egy kiválasztott szervezetnek. Az új áruházak körzetében helyben, a Sharity app segítségével választhatják ki a kollégák és vásárlók, hogy melyik civil szervezetet támogassuk. Az applikáción keresztül történő szavazás biztosítja a transzparenciát és lehetőséget ad arra, hogy a közösségek aktívan részt vegyenek a döntésben.
Ez a program nemcsak a szervezetek számára fontos, hanem a helyi közösségeknek is, hiszen gyakran előfordul, hogy a nyertes szervezetek képviselői a vásárlók között köszönik meg a támogatást. Egy vidéki városban például sokkal személyesebb és közvetlenebb a kapcsolat, könnyen megtörténhet, hogy a vásárlók és a helyi szervezetek is ismerik egymást.
Milyen kezdeményezésekkel támogatja a vállalat a munkavállalók sokszínűségét és érzékenyítését?
Nagy hangsúlyt kapnak az önkéntes munkák, emellett a cégen belül szoktunk dolgozói csapatépítő programokat is szervezni, amelyek során például környezetvédelmi akciókban veszünk részt – két éve egy egész napot a Bodrogon töltöttünk, ahol több tonna hulladékot gyűjtöttünk össze, de a kollégák segítettek már kutyamenhelyeken is, vagy épp hajléktalanoknak főztek ételt, de nemrég épp jótékony futóversenyen vett részt több munkatársunk.
Sok olyan érzékenyítő programot is tartunk, amelyek segítik a munkatársaink felkészülését arra, hogy nyitottan, segítőkészen kezeljék a különböző társadalmi problémákkal küzdő embereket. Egy ilyen programunk például az Apponyi Franciska Program, amely az állami gondozásból kikerülő fiatalok számára nyújt segítséget.
A cégek, akik csatlakoznak, munkalehetőséget biztosítanak számukra, mentorálja őket, hiszen ezek a fiatalok sokszor hátrányos helyzetből indulnak, és nem rendelkeznek azokkal a készségekkel, mint egy családban felnövő fiatal. Az áruházvezetők számára például nemrégiben tartottunk egy érzékenyítő tréninget, hogy felkészítsük őket arra, hogyan támogathatják ezeket a fiatalokat.
Ezen kívül olyan programok is zajlanak, mint például a vakvezető kutyák képzését bemutató előadás, amelyek nyomán a kollégák a saját munkájukat is empatikusabban végezhetik. A célunk, hogy a kollégáink ne csak a sokszínűséget éljék meg, hanem aktívan segíthessék is a társadalmi integrációt, és a csapatban mindenki számára támogató, befogadó légkört teremtsenek.
Milyen visszajelzéseket kaptok a kollégáktól azzal kapcsolatban, hogy a JYSK olyan értékeket is közvetít, mint az érzékenyítés és a sokszínűség támogatása?
Pozitívak a visszajelzések, a kollégák számos tréningen és képzésen vehetnek részt. Nemcsak szakmai képzéseken, hanem olyan készségfejlesztő programokon is, amelyek az érzékenyítést és a sokszínűség ösztönzését célozzák. Érzik, hogy ezek a programok valóban hozzátesznek az életükhöz, nem csupán egy kötelező feladatot teljesítenek. Segítik a munkájukat, és emberileg is gazdagítják őket.
Dolgozik a régiós elosztóközpontunkban két fiatal, akik az Apponyi program keretében érkeztek. Ők már több mint fél éve nálunk vannak, és azóta a csapat is részesült érzékenyítő tréningen. Mellettük ott van a saját mentoruk is, aki segíti őket a beilleszkedésben. Nemrégiben egy olyan, állami gondozásból kikerült fiataloknak szóló napot is tartottunk, ahol a nálunk dolgozó fiatalok meséltek a saját megéléseikről a jelentkezőknek, mivel ők is hasonló háttérből jöttek, a tapasztalataik különösen értékesek voltak a számukra.
Mire vagytok a legbüszkébbek a sokszínűségi programjaitok és a támogatási kezdeményezéseitek kapcsán?
Büszkék vagyunk arra, hogy a sokszínűségi és támogatási programjaink révén nemcsak a vásárlóink, hanem a rászorulók számára is valódi otthont tudunk biztosítani. Mi, mint lakberendezési áruház, alapvetően az otthon megteremtésére összpontosítunk, és fontos számunkra, hogy az otthonosság érzését ne csupán az üzleteinkben, hanem a közösségünkben is elérjük.
A felelős vállalatként való működés nem csak egy üres szlogen számunkra; ezzel a tevékenységgel valóban érdemi változást szeretnénk elérni. Az Otthont Teremtünk Adományprogram, amely már több éve sikeresen működik, például épp ennek az elkötelezettségnek a megnyilvánulása.
Büszkék vagyunk arra, hogy ez a program a szakma elismerését is elnyerte, és hogy kollégáink is aktívan részt vesznek benne. Nem csupán kívülről, hanem belsőleg is támogatjuk ezt a munkát, így minden munkatársunk számára lehetőséget biztosítunk arra, hogy valóban hozzájáruljon a közösségi célokhoz.
Mit szeretnétek rövid és hosszú távon elérni ezekkel a kezdeményezésekkel?
Hosszú távon az Otthont Teremtünk Adományprogram folytatása és bővítése a fő célunk. Az egyik következő állomás például egy új áruház nyitása júniusban Törökszentmiklóson, ahol már elkezdődött a civil szervezetek jelentkezése, akik részt szeretnének venni a programban. Ezen kívül aktívan együttműködünk olyan nagyobb szervezetekkel is, mint a Lámpás Alapítvány, akik egy új lakóotthont építenek Kemencén, és ebben a projektben is szerepet vállalunk a bútorok biztosításával.
A sokszínűség területén is fontos terveink vannak, például a hátrányos helyzetű csoportok támogatása, így a ROMASTER mentorálási programot is folytatjuk. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a HR vezetőnk most mentorál egy diákot, aki nemrégiben egy országos versenyen első helyezést ért el. Ez is egy nagyszerű visszajelzés számunkra, hogy valóban segíthetünk. A hosszú távú terveink között tehát ennek a programnak a folytatása, erősítése szerepel, továbbra is biztosítani szeretnénk a rászorulók életében az otthonosság érzését.
