4 tipp, hog visszafordítsd a megnövekedett online jelenlét miatti kiégést

2021.február.16.

Amióta az elmúlt egy évben emberek millióinak kellett áttérnie az otthonról történő munkavégzésre, az emberek általában véve több időt töltenek a képernyő előtt, mint korábban valaha. A legfrissebb statisztikai adatok szerint a koronavírus-járvány óta egy átlagos ember akár három és fél órával több időt tölt online naponta, mint a tavaly márciust megelőző években. Az internetre természetesen gyakran mind a munkavégzéshez, mind a családtagokkal, barátokkal való kapcsolattartáshoz szükség van, viszont tény, hogy hátrányai is lehetnek. Na de mit tehetsz akkor, ha te is azt tapasztaltad, hogy több időt töltesz a képernyő előtt, ami rossz hatással van rád, és egyenesen úgy érzed, hogy kiégtél miatta?

4 tipp, hog visszafordítsd a megnövekedett online jelenlét miatti kiégést
Fotó: Getty Images

1. Válaszd szét a munkádat és az otthoni, privát szférádtól

Az otthon történő munkavégzésnek ugyan számos előnye lehet, de az kétség kívül az egyik leggyakoribb probléma, hogy az emberek nehezen határolják el egymástól a munkavégzésüket és a magánéletüket. Ha eddig kötött munkaidőben dolgoztál, de most szabadabban oszthatod be a feladataidat, akkor is törekedj arra, hogy legalább ugyanabban a napszakban dolgozz, mint ahogyan eddig megszoktad. Ha csak te dolgozol otthon, és délután hazaér a családod, mennyivel jobb, ha maximálisan velük tudsz foglalkozni ahelyett, hogy a munkádon rágódnál, nemde? Ha befejezted a munkádat egy adott napra, csukd le a laptopot, vagy csak olyan dolgokra használd, például zenehallgatásra vagy egy jó recept kiírására, amik kikapcsolnak. Még jobb viszont, ha a hazautazás felszabaduló idejét felhasználod valami olyan tevékenységre, mondjuk egy rövid sétára vagy egy forró tea elfogyasztására, amik kijelölik a határt a munka vége és a pihenőidő között.

2. Ügyelj a testtartásodra

2020. júliusától kezdve az Egyesült Királyság munkavállalóinak megközelítőleg 50%-a kezdett el otthonról dolgozni, az viszont hamar nehézségeket okozott, hogy a legtöbb ember otthonát nem egész napos munkavégzésre tervezték, és ez még sok más helyen is probléma azóta is szerte a világon. Ha nincs külön dolgozóasztalod vagy irodai széked, akkor hamar azt tapasztalhatod, hogy a fejedet lefelé döntve a képernyőre mered a tekinteted, ami hátproblémákhoz, szemfáradtsághoz és egyéb fájdalmakhoz vezethet. A testtartásodat azonban szerencsére otthon is javíthatod, sőt, még kényelmesebb környezetet is kialakíthatsz, mint amilyenben az irodában dolgozol: egy jó szék, íróasztal és ergonomikus egér csodákra képes. Ha most nem állsz úgy anyagilag, hogy beszerezd ezeket, akkor emeld meg a laptopod vagy a széked szintjét könyvekkel vagy más segédeszközökkel, a lényeg, hogy 180°-os szögben tartsd a könyököd az asztalon, miközben gépelsz. Ami pedig még ennél is fontosabb, hogy legalább óránként állj fel néhány percre, és mozgasd át a végtagjaidat.

3. Korlátozd a videohívásaid idejét

Akik napi szinten indítanak videohívásokat, gyakran panaszkodnak arra, hogy valósággal kiszívja egy-egy beszélgetés az energiáikat, még akkor is, ha egyébként szívesen beszélgetnek online. Azok, akik a munkájuk miatt használják mondjuk a Zoomot, még nehezebben tudják elválasztani a munkájukat és a személyes terüket, hiszen akarva-akaratlanul is valamilyen szinten beleláthatnak a kollégái az életébe, ami még frusztrációt is okozhat. Érdekes módon több tanulmány azt is kimutatta, hogy az online térben videohívás közben fellépő technikai hibák negatívan befolyásolhatják a véleményünket azokról, akikkel éppen beszélünk. Nem mellesleg hiába képesek a videohívások összehozni az embereket, mégis emlékeztetnek minket a valós interakciók hiányára, ami ma talán a legnehezebben kezelhető mindannyiunk számára. Amennyire csak teheted tehát, igyekezz mérsékelni a videohívás használatát: a munkavégzésed során amikor csak lehet, e-mailezz videohívás helyett, akivel pedig van lehetőséged személyesen találkozni, azzal inkább tégy egy sétát a szükséges távolság megtartásával ahelyett, hogy a laptop előtt beszélgetnétek órák hosszáig.

4. Tarts rendszeresen szünetet

A munkamegbeszélések és az egyéb hosszas videohívások sokkal inkább elviselhetőek lesznek, ha a nap folyamán több szünetet is tartasz. Talán a kollégáid vagy a barátaid arra számítanak, hogy ha nem mozdulhatsz ki sehová, akkor természetes, hogy folyamatosan online vagy és bármikor a rendelkezésükre állsz, de a szünetek igenis fontosak, és mindenáron ragaszkodnod kell hozzájuk. Ha úgy érzed, hogy már fáj a hátad, vagy kiszárast a szemed, kelj fel a képernyő elől, sétálj egy kicsit otthon, igyál egy kávét, vagy csinálj bármit, ami képes gyorsan kikapcsolni. Ha szeretsz valamilyen telefonos játékot vagy éppen szórakoztat a Pinteresten való böngészés, az sem gond, ha csupán képernyőt váltasz, és a telefonodon játszol vagy nézelődsz. A lényeg, hogy egy picit mozdulj meg és próbálj lazítani úgy, ahogy azt bármikor tennéd, ha van öt-tíz szabad perced.

Ez is érdekelhet

Sienna Miller a legstílusosabb sztár a teniszmeccseken

Sienna Miller a legstílusosabb sztár a teniszmeccseken

G-Életstílus

5 reggeli rutin, ami segít, hogy egész nap jobban érezd magad

5 reggeli rutin, ami segít, hogy egész nap jobban érezd magad

Monitor

John Malkovich Budapesten lép fel októberben

John Malkovich Budapesten lép fel októberben