Az első influenszer bukása, akár börtön is várhat Chiara Ferragnira
2009-ben indult el a The Blonde Salad című blog, élén Chiara Ferragnival. Az olasz influenszer egyszerű outfit fotókat osztott meg, amiből aztán 28 milliós követőtábor lett, és posztonként 100 ezer dollár, azaz több mint 32 millió forint. 2023-ban azonban karrierje és hírneve elindult a lejtőn egy adományozással kapcsolatos csalás miatt.
Ezeket láttad már?
Chiara Ferragni botránya most újra előkerült, ugyanis úgy tűnik, csalásáért még börtönbüntetést is kaphat. Ebben a cikkben végignézzük, hogy pontosan mi történt, és hogy mi várható az olasz influenszer ügyében.
Az első influenszer
Chiara Ferragni bátran nevezhető a világ első influenszerének. Az olasz lány 2009-ben indította el The Blonde Salad nevű blogját, majd 2012-ben az Instagram indulásakor elkezdte posztolni oda is életének egy-egy részletét a rengeteg divatos fotó mellett. Nemzetközi követőtábora napról napra nagyobb lett, majd ezt és stílusát kihasználva elkezdett pénzt kérni posztjaiért egyes márkáktól. Ebből építette vagyonát, hozta létre saját nevével jelzett ruha, kiegészítő és sminkmárkáit, és még a The Blonde Salad blogból is igazi magazint épített, miközben életének minden pillanata az Instagramra került.
A The Blonde Salad (azaz A Szőke Saláta) azért kapta ezt a nevet, mert Ferragni nemcsak a divatról akart posztolni, hanem utazásról, életmódról, szépségről is. Rengeteg posztja miatt többször került a rajongók kereszttüzébe, de nem érdekelte, szerette megosztani az életét. Még joghallgató volt, aki egy „sznobnak” nevezett divatiparba próbált betörni, de mégis beindult a karrierje, köszönhetően a munkamoráljának, személyiségének és közvetlenségének.
Olyan márkáknak volt nagykövete, mint a Gucci, Versace, Bulgari vagy a L’Oréal. Később elindította saját divatmárkáját, a Chiara Ferragni Collectiont, ami aztán szemüveg-, parfüm- és szépségvonalakkal bővült. Amikor 2018-ban feleségül ment Federico Leonardo Luciához, ismertebb nevén Fedezhez, Olaszország legnagyobb rapperéhez, tovább erősítette celeb státuszát. Az Olaszország Kardashianjeinek nevezett család (Ferragni testvérei és édesanyja is influenszerek), saját valóságshow-t is kaptak The Ferragnez címmel, amelyben Chiara és Fedez gyermekei, Leóne és Vittoria is szerepeltek.
Lájkokért és követőkért fizetünk a mentális egészségünkkel - de vajon megéri?
A botrány kitörése
2023-ban egy olasz cég 75 millió euróra (kb. 29,9 milliárd forint) értékelte a Ferragni tulajdonában lévő Fenice vállalatot, mielőtt megvásárolta annak 25%-át. Az olasz versenyhatóság vádja csak ezután jött, miszerint Ferragni hamisan állította, hogy az általa szponzorált, különleges kiadású Pink Christmas Pandoro sütemény (egy hagyományos, csillag alakú olasz kalács) eladásából származó bevételek egy gyermekkórházhoz kerülnek adományként.
A vizsgálat kiderítette, hogy a süteményt gyártó Balocco egy egyszeri 50 ezer eurós (kb. 20 millió forint) adományt tett a kórháznak, miközben az olasz blogger 1 millió eurós fizetést kapott az együttműködésért. A Ferragni nevével eladott sütemények háromszor drágábbak voltak, mint a normál Pandorók, ami még nagyobb felháborodást váltott ki a közösségi médiában. A helyzetet rontotta, hogy hasonló vádak merültek fel egy 2021-es húsvéti tojás eladásával kapcsolatban is.
Ferragni ekkor kifizette az 1 millió eurós bírságot, ezen felül 1 millió eurót adományozott a kórháznak, valamint 1,2 millió eurót egy fogyatékkal élő gyermekeket segítő jótékonysági szervezetnek (ők voltak a húsvéti tojás eladásának hivatalos kedvezményezettjei). Emellett beleegyezett abba is, hogy 150 eurót fizet minden Pandoro-vásárlónak, és 200 ezer eurót adományoz egy nőket segítő alapítványnak. A fent említett összegek forintban átváltva: 3,4 millió euró kb. 1,3 milliárd forint, plusz a fejenként fizetett 150 euró kb. 60 ezer forint. Ezzel azonban a helyzet nem oldódott meg.
Kettétört karrier, botrányos magánélet
A fenti kifizetések után Ferragni feltöltött egy videót az Instagramra, amelyben a feltételezett csalást „kommunikációs hibának” nevezte. Hiába, a követői már épp elég bosszúsak voltak. Ezután jöttek csak az igazán nagy csapások. Először a Coca-Cola mondta fel a vele kötött szerződéseit, és a korábban bejelentett befektetés a cégébe végül nem valósult meg. Eközben a magánélete is válságba került, ugyanis a házassága véget ért Fedezzel, hűtlenségről szóló pletykák közepette.
A milánói ügyészek szerint a fogyasztók „megtévesztő információk” miatt „kárt szenvedtek”, Ferragni pedig nemcsak „jogtalan haszonra” tett szert, hanem a partnerségeken keresztül a saját imázsát is erősítette. Ügyvédei ragaszkodnak hozzá, hogy az ügynek „nincs büntetőjogi relevanciája”, hozzátéve: „Ügyfelünk ártatlansága biztosan megállapítást fog nyerni.” - írja a Grazia cikke.
Keresztény, és közben influenszer: hogy fér meg egymás mellett a kettő?
Per lesz?
2025. szeptember 23-án a 38 éves Ferragni a Milánói Bíróságon volt. Ez a dátum az ügy előzetes tárgyalásának a kezdetét jelölte. A milánói ügyészség egy év és nyolc hónap börtönbüntetést kért.
Megvan az esély arra, hogy az ügyből nem lesz per, ugyanis az előzetes tárgyalás bírája dönthet úgy, hogy nem folytatja teljes tárgyalással. Ferragni mellett vádlott még: Fabio Damato, Ferragni korábbi jobbkeze, Francesco Cannillo, a Cerealitalia-ID elnöke, amely cég a húsvéti tojásokat gyártotta, valamint Alessandra Balocco, az édességgyártó cég vezérigazgatója, ő azonban múlt hónapban, hosszú betegség után elhunyt.
Miközben az influenszer gondoskodott róla, hogy úgy tűnjön, az életében minden rendben, az elmúlt 18 hónapban amellett, hogy lemondott cégének vezérigazgatói pozíciójáról, a milánói üzletét is bezárta, és igyekezett márkáját és hírnevét helyrehozni, amennyire lehet. Az influenszer következő tárgyalása december 19-én várható, az ügyével kapcsolatos ítélet pedig 2026. januárjában.
Letaszíthatják a trónról a milliós követőszámú influenszereket a nano- és mikroinfluenszerek?
Az influenszer világ problémája
Chiara Ferragni ügye rengeteg kérdést vet fel az influenszer világ etikusságával kapcsolatban. Eddig talán senki nem vette komolyan, hogy milyen pénzekről és szerződésekről van szó a gyönyörűen megkomponált jótékonykodó és kedves posztok mögött, de az ügy abszolút felnyitotta az emberek szemét. Olaszországban erre vonatkozóan tavaly már elfogadtak egy törvényt, amely ironikus módon a Ferragni Törvény nevet kapta, és az 1 milliós követőtábor feletti influenszereket szabályozza, a hamis reklámok ellen.
Magyarországon még nincs hasonló, ám arról már voltak hivatalos vagy kevésbé hivatalos hírek, hogy egy-egy influenszer pénzbüntetést kapott meg nem jelölt reklámok miatt. Ugyan hasonló botránynak még nem voltunk szemtanúi hazánkban, de a közösségi média negatív hatásairól már rengeteg olvasható és nézhető anyag készült, amelyeknek része az influenszerközösség is. Hogy mi a megoldás? Nem tudjuk, hogy egy törvény elég-e ehhez, és ha van is törvény, érdemes megnézni, hogy egyes influenszerek hogyan hatnak munkájukkal a társadalomra. Ne feledkezzünk meg azokról sem, akik csupa jól céllal és poszttal igyekeznek egy élhetőbb világot teremteni.